رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : آنهایی که بازنگشتند

آنهایی که بازنگشتند

چالش مخاطب در صداوسیما

 

مدیر شبکه نسیم، ضمن اعلام برنامه‌های جدید شبکه نسیم، همچنان بر سیاست صداوسیما مبنی بر همکاری با هنرمندان مطرح تاکید کرد و از توافق با آنها خبر داد و در عین حال، توافق تلویزیون با مهران مدیری برای ساخت یک مجموعه نمایشی را تایید کرد. همه اینها درحالی اعلام می‌شود که هنوز خبری از حضور هنرمندان شاخص و برندهای این شبکه مانند مهران مدیری و رامبد جوان برای آمادگی برای برنامه‌سازی در تلویزیون نیست و آنها مشغول ساخت سریال‌ و برنامه‌هایی در شبکه خانگی هستند.
نشست خبری سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم صبح دوشنبه، ۱۹ شهریور در ساختمان شبکه نسیم برگزار شد. محمدرضا خوشرو درباره جزئیات برنامه‌های جدید این شبکه توضیح داد: «هزار و یک» با محوریت شخصیت جناب‌خان در مرحله ساخت دکور است و «مسابقه بی‌سابقه» نیز با اجرای فرزاد حسنی مراحل پیش‌تولید را می‌گذراند.
به گفته این مدیر، هرگاه ۲ برند «دورهمی» و «خندوانه» دیگر روی آنتن نبودند شبکه نسیم با چالش مالی رو‌به‌رو بوده است. این اعتراف روشنی است که برای اولین‌بار از سوی یک مدیر شبکه صورت می‌گیرد. طبیعی است وقتی برنامه‌های پربیننده به دست مدیران صداوسیما از یک شبکه حذف می‌شوند، علاوه بر اینکه مخاطبان شبکه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، حمایت‌کنندگان مالی هم دیگر تمایلی به همکاری با این شبکه تلویزیون نخواهند داشت و این‌چنین است که شبکه‌های تلویزیون در شرایط فعلی که مسبب مستقیم آن مدیران این رسانه بودند به لحاظ مالی دچار مشکل شوند.
با تمامی این اوصاف، این مدیر شبکه از رفع مشکلات مهران مدیری خبر داده اما به شروع پخش دورهمی یا فعالیت دوباره مدیری در تلویزیون اشاره‌ای نمی‌کند. خوشرو در این‌باره گفت: «دورهمی» و آقای مدیری مشکلی ندارد و فکر می‌کنم یک گیر اداری و قراردادی با تهیه‌کننده است که حل شود، حتماً ادامه آن قسمت‌ها را هم داریم. فکر می‌کنم برای یک برنامه نمایشی در یکی از شبکه‌های صداوسیما با مهران مدیری توافق شده است. قرارداد مسابقه «بی‌سابقه» با اجرای فرزاد حسنی را شب عید بستیم اما هفته پیش قسط دادیم. طرح دکور ۲ ماه است در شبکه می‌رود و می‌آید. تاخیری که پیش آمده فقط به دلیل مسائل مالی بوده است».
این اظهارات درحالی گفته می‌‌شود که مدیری به صورت متناوب درحال برنامه‌سازی در شبکه نمایش خانگی است و به نظر نمی‌رسد، تصمیمی برای ساخت برنامه‌ای جدید یا تولید ادامه «دورهمی» داشته باشد.
خوشرو با اشاره به جزئیات برنامه «شب‌های جناب‌خان» که محمد بحرانی درحال ساخت برای این شبکه است، گفت: «هزار و یک» که اسم قبلی آن «شب‌های جناب‌خان» بوده است به آنتن می‌رسد. برآورد ما این است که استقبال زیادی از آن می‌شود. ۶ ماه است که اتاق فکر این برنامه درحال کار هستند، بخشی از برنامه یک مسابقه است و مهمانان و مجریانی را در کنار جناب‌خان داریم و با هنرمندان مطرح کشور صحبت شده است که امیدواریم تا اواخر مهر به آنتن برسد.
مدیر شبکه نسیم در بخش دیگر این نشست درباره صحبت با چهره‌های سابق شبکه گفت: «رامبد جوان را چند وقت پیش دیدم، گفت مردم هنوز وقتی او را می بینند، می‌پرسند که «خندوانه» چه زمانی شروع می‌شود و خودشان هم ظرفیت تلویزیون را می‌دانند. اینها همه رفقای ما هستند، ترجیح‌شان گاهی این است که در جای دیگر کار کنند، می‌روند و بازمی‌گردند. کار در تلویزیون جذابیت‌ها و سختی‌هایی دارد. «مهمانی» هم برنامه‌ای است که دیده شد و این حس که در معرض دید ۸۸ میلیون بیننده قرار می‌گیرید اتفاق خوبی است. هیچ هنرمندی را نمی‌توانید مثال بزنید که منِ شبکه نسیم جلوی کارش را گرفته باشم. درباره «کتاب‌باز» هم این‌طور بود که به‌رغم اینکه برند برنامه به دوره قبل از من تعلق داشت اما خودم از تهیه‌کننده خواستم بیاید و صحبت کنیم. درباره سروش صحت هم ما به دنبال این بودیم که برنامه‌اش ساخته شود اما خودش درگیر ساخت سریال بود. مذاکره‌ها با هنرمندان ادامه دارد».
وی اضافه کرد: «ما با هنرمندان تعامل می‌کنیم و مطالباتی که داریم دستوری نیست، «دورهمی» را با تحولاتی که خود آقای مدیری هم راضی بود ساختیم. مگر بحرانی کم‌امکان کار در پلتفرم دارد اما این طرف کار می‌کند. آن طرف پول متفاوتی با دردسر کمتری وجود دارد و شاید من هم بودم آن طرف را انتخاب می‌کردم، دردسر هم کمتر است، چون مخاطب کمتری دارد. ما همین الان مجاز به همکاری با پلتفرم‌ها در شبکه خانگی هستیم. ما منتظر عوامل «کتاب‌باز» هم بودیم اما طرحی از طرف آنها داده نشد. اگر دوستان تمایل داشته باشند باز هم برای طرح دیگری آماده‌ایم. به دلایلی خود برخی از این برندها تصمیم گرفتند که همکاری نکنند».
مدیر شبکه نسیم درحالی این اظهارات را مطرح می‌کند که دست‌اندرکاران برنامه «کتاب‌باز» تا مدت‌ها پس از پایان پخش این برنامه دکورهای آن را حفظ کرده و منتظر اعلام مدیران شبکه برای ادامه همکاری با آنها بودند که به دلیل اینکه مدیران تصمیم گرفته بودند، برنامه‌ تازه‌ای را جایگزین آن کنند، به سراغ سازندگان «کتاب‌باز» نرفتند و تصمیمی بر ادامه همکاری با آنها نگرفتند.
سروش صحت هم چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد: «کتاب‌باز محبوب‌ترین کاری بوده که انجام داده‌ام و جنس دیگری برایم داشته و دارد. خیلی زیاد دوستش داشته‌ام و روی من و عقایدم بسیار تاثیر داشته است و وقتی چنین برنامه‌ای که مورد اقبال فراوانی قرار می‌گیرد، بدون توضیح قطع می‌شود، به نظرم به پیگیری نیاز ندارد!»
همین اظهارات صحت به خوبی نشان می‌دهد که مدیر شبکه نسیم تمام واقعیت را نمی‌‌گوید و حاضر نیست به‌صراحت اعلام کند که به چه دلایلی از ادامه ساخت برنامه «کتاب‌باز» جلوگیری به عمل آمد. درحالی که تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه تمایل زیادی برای ساخت ادامه آن داشتند. برنامه‌ای که در سال‌هایی نه‌چندان دور تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون و شبکه نسیم بود.
در واقع این مدیر تلویزیونی در تمامی اظهاراتش اینطور وانمود می‌کند که سازندگان برنامه‌های پرمخاطب از‌جمله مهران مدیری، رامبد جوان و سروش صحت هیچ یک تمایلی برای ادامه همکاری با تلویزیون نداشته‌اند و ادامه پیدا نکردن این برنامه‌ها تقصیر سازندگان آنهاست. درحالی که انگار این مدیر تلویزیونی فراموش کرده که در این سال‌های اخیر مدیران تلویزیون تصمیم گرفته بودند که چهره‌های شاخص را کنار گذاشته و چهره‌های تازه‌‌ای را معرفی کنند اما وقتی تیرشان به سنگ خورد و فهمیدند به همین راحتی‌ها نمی‌توان هنرمندان مستعد و توانا خلق کرد، دست به تولید برنامه‌ها پرببیننده زد و البته با کاهش شدید مخاطب روبه‌رو شدند، دست از تصمیمات و تصورات عجیب‌وغریب خود برداشته و دست به دامان چهره‌هایی شدند که روزگاری خود، آنها را از رسانه‌ای که مدیریتش را بر عهده داشتند، رانده بودند.
حالا مدیران شبکه‌ای‌ مانند نسیم که در سال‌هایی نه‌چندان دور جز پربیننده‌ترین شبکه‌‌ها بود هم با چالش‌های مالی روبه‌رو شدند، هم مخاطبان خود را از دست داده‌اند و هم دیگر برنامه‌ای رکوردشکن در جذب بیننده ندارند و این یعنی اینکه یک شبکه درحال طی کردن مراحل احتضار است، مگر اینکه نفس و روح تازه‌ای در آن با ساخت شدن برنامه‌های تازه دمیده شود و مدیرانش از اختراع دوباره چرخ دست بردارند و تلاش کنند با همان هنرمندان شاخص و برندهای پیشین خود برنامه‌سازی کنند.

sazandegi

پست های مرتبط

رکوردشکنی شوگان

گزارش جایزه امی   مراسم هفتاد‌وششمین دوره جوایز تلویزیونی امی با رکوردشکنی…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

عقبگرد و تکراری

نقد فیلم “مفت‌بر”   هر فیلم یک فیلمساز ناخودآگاه با فیلم قبلی…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

مردی از جنس قصه

به‌ یاد “ابراهیم اقلیدی” ابراهیم اقلیدی، مترجمی که عمدۀ آوازه‌اش به دلیل…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید