رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : استراتژی ترکیب کابینه

استراتژی ترکیب کابینه

محمدجواد ظریف می‌گوید: ۶۰ درصد وزرا برای اولین بار وزیر می‌شوند

 

پس از انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، گمانه‌زنی‌ها برای استراتژی کابینه او بالا گرفته است. چند لیست در فضای مجازی منتشر شد که در آن نام برخی افراد بود اما بلافاصله تکذیب شد. حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد پزشکیان به این انتصاب‌های مجازی واکنش نشان داد و در ایکس نوشت: «گمانه‌زنی‌ها و انتشار فهرست‌های متناقض و متنوع از اسامی اعضای کابینه پیشنهادی، امری معمول و رایج در فضای رسانه‌ای پس از پیروزی در انتخابات است. این امر نباید منجر به ایجاد بیم‌وامید کاذب در میان مردم شود.» به گفته زرآبادی «همان‌طور که رویکرد انتخاباتی دکتر پزشکیان بر کارشناس‌محوری، تخصص‌گرایی، شایسته‌سالاری و مشارکت جمعی استوار بود، در فرآیند انتخاب اعضای کابینه نیز این چهار اصل دنبال خواهد شد». این درحالی است که روز گذشته دفتر رئیس‌جمهور منتخب با انتشار اطلاعیه‌ای شاخص‌ها و معیارهای تعیین افراد برای حضور در کابینه را منتشر کرد. در این اطلاعیه ۱۸ شاخص و معیار برای انتخاب برترین‌ها اعلام شده بود. بنابراین مشخص است که معیار پزشکیان برای تعیین افراد حاضر در کابینه به‌خصوص وزرا مبتنی به تخصص و البته جوان‌گرایی است. زیرا به گفته محمدجواد ظریف در نشست با کارآفرینان، قرار بر این شده است که ۶۰ درصد وزرای انتخابی زیر ۵۰ سال باشند و چهره قدیمی و تکراری در آن دیده نشود. ظریف در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته‌ای با هدف انتخاب وزرای کابینه دولت چهاردهم از این موضوع خبر داد که دولت منتخب به زودی نامه‌ای به کارآفرینان خواهد داد تا پیشنهادات آنها را برای معرفی تیم اقتصادی دولت چهاردهم دریافت کند و آنها در کمیته انتخاب وزرا مشارکت داشته باشند.
دیروز جبهه اصلاحات هم در بیانیه‌ای به مسعود پزشکیان پیشنهاد کرد که زنان جامعه را برای تشکیل کابینه خود در نظر بگیرد. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «انتظار است که رئیس‌جمهور منتخب ضمن پایبندی به سمت‌وسوی درخواست ‌شده از سوی اکثریت رای‌دهندگان و تعهد به وعده‌های انتخاباتی، عنایت جدی به صدای ۵۰ درصد خاموش جامعه داشته باشد».
گویا پزشکیان برای انتخاب وزرایش قصد دارد تا ۵ کمیته با محوریت سیاست خارجی، اقتصادی، زیربنایی، اجتماعی و فرهنگی را تشکیل دهد تا بعد از نظارت آنها، وزرای پیشنهادی به پارلمان معرفی شوند. اعضای پنج کمیته را به او معرفی کنند. برای هر وزارتخانه‌ از بین ۵ کمیته تعیین شده، یک کارگروه تشکیل می‌شود تا برای انتخاب افراد پیشنهادی، شاخص‌های مبتنی بر تخصص و شایسته‌سالاری را تبیین کند و وزرا طبق معیارهای مطح شده به مجلس دوازدهم معرفی شوند. رئیس‌جمهور منتخب همچنین دو شرط مهم برای افراد پیشنهادی مطرح کرده است؛ نخست اینکه سه نفر از میان پنج گزینه پیشنهادی برای هر وزارتخانه باید از چهره‌های جدید و بدون سابقه وزارت باشند و دوم میانگین سنی کابینه پیشنهادی از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

مسعود پزشکیان همان‌طور که برخی از رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، قرار است از دو فرد اقلیت مذهبی هم در کابینه‌اش استفاده کند زیرا یکی از مواردی که پزشکیان در دوران رقابت‌های ریاست‌جمهوری خود بر آن تاکید ویژه داشت، استفاده از اقوام و مذاهب در امور مدیریتی کشور بود، برخلاف اینکه عده‌ای از مخالفان وی این اظهارات را موضوعی صرفاً تبلیغاتی برای جذب آرای مردم مختلف ایران تعبیر می‌کنند اما آن طور که سیاست دیده‌بان ایرانی خبر داده است، حقیقت این است که پزشکیان می‌تواند از گزینه‌های مختلف در حوزه اقوام و مذاهب بهره ببرد و با دو چهره سیاسی، مدیریتی از ادیان توحیدی غیرمسلمان به نام‌های سپنتا نیکنام، عضو سابق شورای شهر و اسفندیار اختیاری، نماینده مجلس دهم در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز روبه‌رو است که هم آنها را به خوبی می‌شناسد و هم اینکه سابقه مدیریتی آنها نشان می‌دهد که می‌توانند چنین نقشی را در کابینه او ایفا کنند، چنانچه پزشکیان در ساختار دولت از آنها بهره جوید قطعاً سروشکلی کاملاً متفاوت با تمام دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به دولت خود می‌دهد و عنوانی جدا از این جناح‌بندی‌های سیاسی پیدا می‌کند.
گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان قرار است، وزیر یکی از وزارتخانه‌ها شود اما علی عبدالعلی‌زاده که در دولت خاتمی وزیر مسکن بوده است، اعلام کرد هیچ سمتی در دولت پزشکیان نخواهد داشت. از سوی دیگر سیدعباس عراقچی نیز برای تصدی وزارت امور خارجه نهایی شده است. همچنین از طیب‌نیا به‌عنوان فرمانده اقتصادی دولت احتمالی پزشکیان یاد می‌شود.
به هر حال باید منتظر ماند و دید که پس از نیمه مرداد و برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان چه تدبیری برای کابینه اندیشیده است و وزرای پیشنهادی او برای دریافت تایید صلاحیت از سوی پارلمان چه کسانی هستند.

sazandegi

پست های مرتبط

رایزنی بیخ گوش اسرائیل

سفر “عراقچی” به اردن و مصر گروه بین‌الملل: رایزنی و گفت‌‌وگوهای وزیر…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

سه نکته در باب مذاکره غیرمستقیم

چرا توقف “روند مسقط” قابل درک نیست؟ به قلم؛ کوروش احمدی؛ دیپلمات…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

میراث‌دار دبش

▫️دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده چای دبش در…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید