رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : استقبال گرم در قم

استقبال گرم در قم

مسعود پزشکیان در اولین سفر انتخاباتی‌اش با علما و آیات عظام قم دیدار کرد

روز گذشته مسعود پزشکیان، تنها کاندیدای اصلاح‌طلب چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، اولین سفر انتخاباتی‌اش را از شهر قم آغاز کرد. پزشکیان که صالحی‌امیری، وزیر پیشین ارشاد و سرمست، استاندار سابق قم همراهی‌اش می‌کردند پس از استقبال مردم و علما از او به حرم حضرت معصومه رفت و ضمن زیارت با برخی از زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه به صورت مستقیم گفت‌وگو کرد. مسعود پزشکیان همچنین بر سر قبور شهید مطهری، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، آیت‌الله منتظری، آیت‌الله بهجت و … رفت.
پس از زیارت حرم، پزشکیان ستاد مرکزی خود را در این استان افتتاح کرد. البته پیش از این افتتاح در جمع خبرنگارانی که برای گفت‌وگو با او آمده بودند هم حاضر شد و هدفش از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را این‌طور بیان کرد که با اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی کشور، می‌توان فشار فقر را از خانوارهای ایرانی برداشت. او همچنین‌ درباره افزایش محبوبیتش در نظرسنجی‌ها سخن گفت: «من از لطف مردم شگفت‌زده هستم. هیچ امتیازی نسبت به مردم ندارم و از دل همین جامعه برآمده‌ام اما مطمئن هستم با اجماع، وحدت و همدلی می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم».
در ادامه این سفر، پزشکیان با چندی از مراجع آیات عظام ازجمله آیت‌الله جوادی‌آملی، آیت‌الله بیات ‌زنجانی، آیت‌الله یثربی و آیت‌الله کریمی‌جهرمی دیدار و گفت‌وگو کرد. سیدحسن خمینی نیز ازجمله افرادی بود که در این سفر استقبال گرمی از پزشکیان کرد. پزشکیان همچنین در سفر به قم در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم حاضر شد. در این نشست آیات عظام ایازی، شفیعی، یوسفی و قاضی‌زاده به نمایندگی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، نقطه نظرات خود درباره انتخابات پیش‌رو را بیان کردند که البته سخنرانی اصلی را آیت‌الله موسویان بر عهده داشت. پافشاری بر تخصص‌گرایی، پرهیز از عصبانیت، ادامه مشی اخلاقی، عهد بستن با مردم برای بیان همه مشکلات و ازجمله سنگ‌اندازی‌ها، اعلام برنامه‌های دولت برای استفاده از ظرفیت زنان، هم‌گرا کردن همه اجزای حاکمیت برای حل مشکلات مردم، تجدیدنظر در اجزای بی‌کیفیت و کم‌کیفیت برنامه هفتم توسعه ازجمله نکات مورد اشاره اساتید حوزه و دانشگاه بود.

توصیه آیت‌الله جوادی‌آملی به مسعود پزشکیان:
مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود
مسعود پزشکیان تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان به همراه دخترش در قم با آیت‌الله جوادی‌آملی دیدار و درباره موضوعات مهم پیش‌روی جامعه گفت‌وگو کرد. آیت‌الله جوادی‌آملی با تاکید بر اینکه باید جلوی اختلاس و فساد گرفته شود، بیان کرد: جامعه اگر ببیند که مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آنها نیز قانونمندانه رفتار می‌کنند و به قانون احترام می‌گذارند لذا مسائلی مانند حجاب و این موارد با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! وی ادامه داد: در دین اسلام آمده است که شما حق ندارید حتی یک حیوان را به دروغ و فریب و نیرنگ به سمت خود بکشانید، وقتی دین ما حتی اجازه فریب و دروغ به حیوان را نمی‌دهد به طریق اولی، اجازه فریب مردم با وعده و تبلیغ دروغ را نمی‌دهد.
آیت‌الله جوادی‌آملی در این دیدار بیان کردند: ما مردم ایران، مردمی با فرهنگ هستیم، برکات خون شهدا و آثار آن در کشور وجود دارد و کشور نیز دارای سرمایه‌های عظیم خدادادی است؛ پس ما همه چیز داریم؛ لذا باید همت ما هم بلند باشد. ایشان افزود: ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ‌زاده هستیم، ما یعنی نه حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها بلکه تمام مردم ایران چون شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیاست، بزرگ است، شما در هر کجای ایران قدم بگذارید، اثری از آثار باستانی می‌بینید برخلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست لذا شأن این مردم بزرگ این نیست که کمیته امدادی اداره شوند!
پزشکیان در ادامه دیدارهای خود با علمای قم به دیدار آیت‌الله اسدالله بیات‌زنجانی رفت. آیت‌الله بیات‌زنجانی استقبال مردم از پزشکیان را لطف خدا دانست و تاکید کرد: ما مردم ایران را نمی‌شناسیم؛ ایرانیان اهل علم‌اند، اهل فضل‌اند، اهل فقه‌اند، اهل هنرمند، وفادارند و … ما این مردم را نمی‌شناسیم. این مرجع تقلید از سه خصوصیت پزشکیان سخن گفت؛ اول اینکه صادق هستید. مردم از شما بی‌صداقتی ندیده‌اند. دوم، پاکدست هستید. ما شما را به تدین می‌شناسیم. ایشان با تقدیر از تخصص‌گرایی پزشکیان گفت: در نظر من تخصص از تدین بالاتر است. اینکه گفتید از کارشناسان استفاده می‌کنید، ما را بیشتر به شما امیدوار کرد. روی این حرف بایستید. آيت‌الله بیات‌زنجانی یکی از مهم‌ترین کارهای کشور را اجرای کامل قانون اساسی دانست و افزود: من نمی‌گویم قانون اساسی قرآن خداست، نمی‌گویم هیچ ایرادی ندارد اما باید قانون اساسی را احیا کنیم. معتقدم اجرای کامل همین قانون اساسی بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند. مسعود پزشکیان در سفر به قم با آیت‌الله یثربی، عالم برجسته و مرجع تقلید هم دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله یثربی با ابراز خرسندی از دیدار با پزشکیان، گفت: انشاالله مشارکت در انتخابات پیش‌رو از ۶٠ درصد فراتر برود.
این عالم برجسته به شهید شدن بهترین جوانان این کشور برای دفاع از آب و خاک و ناموس وطن اشاره کرد و ادامه داد: انشاالله با حضور شما در این رقابت‌ها، مردم به آینده امیدوار شوند. آیت‌الله یثربی گفت: نباید بگذاریم این مردم که زحمات زیادی برای انقلاب و حفظ نظام کشیدند، آزرده‌خاطر و دل‌زده باشند. در دیدار مسعود پزشکیان با آیت‌الله یثربی، برخی از حضار به‌ ویژه چند نفر از طلاب، فعالیت‌های تبلیغاتی ستاد پزشکیان را نقد کرده و آن را ناکافی دانستند. پزشکیان در پاسخ به این نقد گفت: من بدون حزب و گروه به میدان آمده‌ام و امیدم به مردم است. ستاد من از هر کسی که علاقه، ایده و توان کمک دارد، استقبال می‌کند. شما [منتقدان] هم بیایید و گوشه‌ای از کار را بگیرید.
آیت‌الله کریمی‌جهرمی هم با پزشکیان دیدار داشت. در این دیدار آیت‌الله کریمی‌جهرمی با ابراز خوشوقتی از دیدار با پزشکیان، موفقیت او در عرصه انتخابات را از خداوند مسألت کرد. ایشان همچنین از همسر مرحوم دکتر پزشکیان تجلیل و برای آن مرحوم، غفران الهی مسألت کرد. آیت‌الله کریمی‌جهرمی کار برای رضای خداوند را اصل دانست و گفت: اگر خداوند را یاری کنید، خداوند هم شما را نصرت می‌دهد و اگر لغزشی در قدم شما باشد، جلوی آن را می‌گیرد. وی رهاندن حیرت‌زده‌ای از حیرت را یکی از بزرگ‌ترین عبادات خواند و گفت: در ایران امروز، جوانان ما دچار حیرت شده‌اند و برای ازدواج، برای معیشت و کار آبرومند خود حیران هستند. آیت‌الله کریمی‌جهرمی به حیرت‌زدگی اقتصادی جوانان اشاره کرد و گفت: عزیزانی که در مصدر امور قرار می‌گیرند باید برای حیرانی جوانان و بلکه همه ملت فکر اساسی کنند.
پزشکیان در ادامه برنامه‌های خود به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی رفت و با استقبال گرم او مواجه شد. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هدف خود از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را «اصلاح» بر مبنای اصول «حق و عدالت» عنوان کرد و گفت: من نمی‌بینم در دعواهای ما در دولت و مجلس، خدمت به مردم اصل باشد. او ادامه داد: آنچه امام و شهدا برای ما به یادگار گذاشتند، تلاش برای حل مسائل مردم بود اما ما به بی‌راهه رفتیم. سیدحسن خمینی نیز مساله اول کشور را مساله اقتصادی و معیشت خانوار و مشکلات اجتماعی پیامد آن عنوان کرد و افزود: بسیاری از این مشکلات هم ریشه در سیاست داخلی و سیاست خارجی دارد. جز یک انتخابات پرشور با حضور اقشار گوناگون مردم، نمی‌توانیم در مذاکره با طرف‌های خارجی امتیازی بگیریم. خمینی مهم‌ترین شرط برای عبور از مشکلات را تشکیل یک دولت مقتدر با پشتوانه قوی مردمی دانست و گفت: در دهه ۶۰ توان کارشناسی کشور به مراتب کمتر از اکنون بود اما مشکلات را بهتر حل می‌کردیم چون به تعبیر امام «همه با هم» بودیم.

درخواست پزشکیان از مردم:
برای افزایش مشارکت مردم پا به میدان گذاشته‌ام
در ادامه این سفر، مسعود پزشکیان روز شنبه در آیین افتتاح ستاد مرکزی خود در قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، وضعیتی که امروز در کشور وجود دارد را آن چیزی ندانست که خداوند، اسلام و امام را‌‌حل به دنبال آن بودند زیرا انقلاب اسلامی به دنبال این بود که مردم را به عزت برساند و از فقر، جهل، رشوه و خیانت رها کند، آیا امروز در این امور موفق بوده‌ایم. وی با بیان اینکه من خود را بالاتر از هیچ‌کس نمی‌دانم و از صحبت در میان شما احساس شرم دارم، گفت: اگر توانستیم مشکلات مردم در این حوزه‌ها را برطرف کنیم، یعنی در راه درست حرکت می‌کنیم و اگر نه از مسیر خارج شدیم.
پزشکیان علت نارضایتی بسیاری از مردم را عملکرد و اخلاق دانست و ادامه داد: اگر اخلاق خود را درست کنیم، مردم ما را پذیرا می‌شوند. ما همه ایرانی هستیم و برای پیشرفت کشور در مرحله اول باید مشکلات داخلی را حل کنیم، ما به جای دشمنی باید با یکدیگر برادری کنیم. باید کشوری را بسازیم که در آن به علما، نخبگان، دانشمندان و دانشجویان احترام گذاشته شود به جای برخوردهای دیگر و در این راستا، همه مقصر هستیم. به اعتقاد وزیر دولت اصلاحات اگر امروز آمده‌ام برای افزایش مشارکت مردم در این رویداد پا به میدان گذاشته‌ام، اگر مشارکت مردم کم‌ شود، طمع دشمنان بر این خاک و سرزمین بیشتر می‌شود. از نظر من بیشتر دعواهای سیاسی به خاطر دنیاست وگرنه کار برای خدا که دعوا ندارد.
او با تاکید بر اینکه نمی‌گویم به من رای بدهید بلکه پای صندوق رای بیایید و در عمل کارآمدی دین و افراد شایسته را نشان دهید، گفت: امیدواریم با اجرای درست اسناد بالادستی کشور، بتوان وضعیت معیشت را بهتر و فشار فقر را از خانواده‌های ایرانی کم کرد. وی با بیان اینکه آمده‌ام تا اختلافات داخلی کشور را حل کنم، افزود: ما همه ایرانی هستیم و اگر می‌خواهیم کشور به جایی برسد باید اختلافات و مشکل خودمان را حل کنیم و نباید چپ و راست و داخلی و خارجی مطرح باشد.
پزشکیان اضافه کرد: اگر می‌خواهیم مشکل کشور حل شود باید برادر شویم و به علما، پیشکسوتان، نخبگان و دانشمندان احترام بگذاریم و نباید برخوردهای ناخوشایندی با آنها داشته باشیم. بنابراین اگر ما بتوانیم به آنچه که خدا و امام گفته عمل کنیم، وضعیت امروز ما این‌گونه نخواهد بود و امیدواریم خدا کمک کند و دست به دست هم دهیم.

sazandegi

پست های مرتبط

امید ایران

حاشیه‌هایی از دور دوم انتخابات یکی از همکاران عکاس، تصویری برای ما…

5 جولای 2024

رویکردهای توسعه در دولت پزشکیان

 مسیر دولت آینده چگونه باید به توسعه ختم شود؟ جهانبخش خانجانی عضو…

4 جولای 2024

نیازمند یک آری بزرگ هستیم

محمدجواد ظریف در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری به دو استان کشور سفر…

4 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید