رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : انتصاب‌های روز اول

انتصاب‌های روز اول

با حکم دکتر پزشکیان، “عارف”، معاون اول و “حاجی‌میرزایی”، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور شدند

 

رئیس‌جمهور پزشکیان روز گذشته ساعتی پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری چهاردهم توسط رهبر انقلاب طی حکمی محمدرضا عارف را به ‌عنوان معاون اول خود منصوب کرد. عارف سوابق اجرایی قابل توجهی دارد و احتمالاً حضور او در کنار مسعود پزشکیان می‌تواند مثمرثمر باشد. او سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد. ضمن اینکه در مجلس دهم جزو سرلیست فهرست ۳۰ نفره «ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان؛ گام دوم» در تهران بود.

محمدرضا عارف همچنین در ۱۳۷۶ با انتخاب سیدمحمد خاتمی به ‌عنوان سی‌وششمین وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت و در سال ۱۳۷۹ به‌ عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم اصلاحات نیز سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت. او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» کاندیدا و تایید صلاحیت شد؛ اما چند روز قبل از رای‌گیری از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انصراف داد.

گفتنی است پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، وی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به محمدرضا عارف پیشنهاد کرد اما عارف هیچ ‌یک را نپذیرفت. وی هم‌اکنون با حکم رهبر انقلاب، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. پس از اینکه محمدرضا عارف رسماً به سمت معاونت مسعود پزشکیان منصوب شد، اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی به این موضوع واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. محمد مخبر، سرپرست سابق ریاست‌جمهوری در پیامی، انتصاب محمدرضا عارف به سمت معاونت اول ریاست‌جمهوری را تبریک گفت و علی طیب‌نیا که زمزمه‌های معاون اولی‌اش در فضای مجازی پیچیده بود، در پیامی ویدئویی از این انتصاب حمایت کرد. در همین راستا محمدجواد ظریف نوشت: «بسیار خرسندم که دوست ۴۵ ساله و برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر رضا عارف، دانشمند برجسته و سیاستمدار پرتجربه، پاکدست و معتدل مسئولیت معاون اولی را پذیرفته‌اند. امروز در حضور ریاست‌ محترم جمهوری جلسه بسیار خوبی با دکتر عارف و دکتر طیب‌نیا و دوستان دیگر داشتیم و آخرین تصمیمات شورای راهبری و دیگر تحولات را بررسی کردیم. ضمن عرض تبریک، برای جناب دکتر عارف در این مسئولیت جدید توفیق هرچه بیشتر را خواهانم».
احمد زیدآبادی هم در کانال تلگرامش این‌طور گفت که گویا انتخاب دکتر محمدرضا عارف به‌ عنوان معاون اول دکتر پزشکیان نهایی شده است. برخلاف تصور رایج در بین بسیاری از اصلاح‌طلبان، به نظر من آقای عارف از همه گزینه‌های ممکن برای تصدی معاون اولی، مناسب‌تر است!

همچنین عبدلله‌ رمضان‌زاده‌ نیز به این انتصاب واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «دکتر عارف را سال‌هاست که می‌شناسم. سیاستمداری واقع‌بین، تیزهوش، با افکار اصلاح‌طلبانه اما میانه‌رو در عمل و دارای قدرت مدیریت تعارض‌های موجود در ساختار دولت. حافظه استثنایی او در یادآوری جزئیات مطروحه در مباحث و اخلاق نیک او در مدیریت تعارض‌ها در کشور موثر خواهد بود».

همچنین با حکم دکتر پزشکیان، محسن حاجی‌میرزایی به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب شد. حاجی‌میرزایی در دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر آموزش‌وپرورش را بر عهده داشت همچنین در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ به‌عنوان دبیر هیات دولت فعالیت می‌کرد. او همچنین در سمت‌های رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران، مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌جمهور، معاون بررسی‌های دفتر هیات دولت نهاد ریاست‌جمهوری نیز فعالیت کرده است.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

وحدت، راه مقابله با توطئه‌ها

دیدار علمای اهل سنت با رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفاظت…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

صلح مسلح و صلح آرمانی

ایجاد صلح در منطقه با موازنه قدرت امکان‌پذیر است به قلم؛ عمادالدین…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

برجام یعنی اشتغال

رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: ⭕️برجام یعنی اشتغال   ۲۵…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید