رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : امید ایران

امید ایران

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بین دوکاندیدای باقی‌مانده برگزار شد

 

با مشخص شدن جدول تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌‌جمهوری، دیشب اولین مناظره دور دوم رقابت برای تعیین نهمین رئیس‌جمهور ایران بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی از صداوسیما برگزار شد. موضوع این برنامه حول محور فرهنگ و سیاست بود. این بار مناظره سروقت شروع شد و مجری‌گری را مهدی خسروی بر عهده داشت. البته تشریفات و توضیحات بسیار زیاد مجری هم مسبوق به سابقه است. جلیلی سخنانش را با محوریت دولت سایه و پزشکیان با مساله زنان، قومیت‌ها، حقوق مردم و عدم مشارکت 60 درصد جامعه شروع کرد. در جایی مجری به جلیلی گفت که 4 دقیقه اضافه صحبت کرده است و وقت را کنترل کند. اما در کمال تعجب، همان مجری وقتی دید که زمان زیادی از وقت جلیلی گذشته و ممکن است پزشکیان وقت اضافه بیاورد، ناگهان نوبت را جابه‌جا کرد و با سوالی شبهه اقتصادی شروع کرد تا جلیلی حسن‌ختام موضوعات شود. این را اگر نتوان جانب‌داری آقای خسروی نامید، چه می‌توان گفت؟

می‌گوییم از مردم هستیم اما سر سفره دیگری می‌نشینیم
مسعود پزشکیان در اولین مناظره‌اش در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: خبری را به نقل از من در رسانه‌ها پخش کردند که ما بنزین را گران می‌کنیم، درحالی که ما بارها گفتیم این کار را نمی‌کنیم، متاسفانه این رسانه‌ها کارهایی می‌کنند و خبرها را به این شکل می‌دهند، به طور قاطع می‌گویم که ما بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد. او این مساله را که 60 درصد مردم یک جامعه پای صندوق‌های رای نیایند، غیرقابل قبول دانست و با تاکید بر اینکه یک جای کار مشکل دارد، افزود: مشکل ما این است که زنان جامعه را بازی نمی‌دهیم، اقوام جامعه را مشارکت نمی‌دهیم، حق و عدالت را نمی‌بینیم. وقتی من در جامعه احساس نکنم در کشور، جامعه یا سازمان محلی از اعراب ندارم و من را بازی نمی‌دهند؛ طبیعتاً من نخواهم آمد که ایفای نقش کنم.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ۲۱۰ میلیون تومان به یک رسانه دیگر پول دادند، یک خبر دروغ از قول ما در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که «پسر فلانی گفته که به سنی‌ها توهین کرده‌اند و به عبدالحمید در زاهدان حرف‌های بدی زدیم و بی‌احترامی کرده‌ایم»، اینها پول گرفتند که از نقل من این حرف را بزنند.
پزشکیان ادامه داد: رفته بودم زیارت، همین بچه‌هایی که می‌گویند ما حزب‌اللهی هستیم به من می‌گفتند «منافق هستی و مرگ بر منافق» آیا من منافقم، من که تمام زندگی و کارم برای اعتقاد و باور است. به گفته او، محرومین همیشه پای صندوق آمده‌اند، مشکل ما این است که به همین افراد هم درست نرسیدیم. یعنی همان کسانی که امروز پشتوانه این انقلاب هستند، زندگی‌شان تامین نیست با همین حقوق‌هایی که ما برایشان تامین کرده‌ایم.
پزشکیان بیان کرد: مجری باید قانون را انجام بدهد، وقتی مجری عزم و اراده‌ای برای اجرای چنین کاری ندارد، وقتی قدرت‌ها، یعنی مجلس و دولت و قوه قضائیه خودشان برای خودشان سفره‌ای پهن کرده‌اند و برای مردم سفره دیگری پهن کرده‌اند مردم این را می‌بینند خدمتی که ما می‌گیریم با خدمتی که بزرگان می‌گیرند با هم متفاوت است و ما را باور نمی‌کنند ما می‌گوییم که از مردم هستیم اما سر سفره دیگری می‌نشینیم، سفره دیگری برای خودمان است اما به مردم که می‌رسیم، می‌گوییم ما به فکر شما هستیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد: اگر به رده‌های بالا نگاه کنیم از این تنوعی که داریم چیزی مشاهده نمی‌کنیم. الان اکثر قدرت‌ها دست یک گروه یا جناح خاصی است همه جاها را از همین آدم‌ها می‌گذارند. مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. برنامه‌هایی هم که در مناظره‌ها نشان داده می‌شود خلاف برنامه‌هایی است که وجود دارد قرار نیست ما برنامه بنویسیم برنامه‌های موجود و اهداف را باید اجرا کرد.
وی ادامه داد: در همین دولت اساتید را بازنشسته و بیرون کردند. دانشجویان را به خاطر اعتراض تعلیق کردند. از این طرف هم می‌گوییم مردم حق دارند حرف بزنند؛ چرا مردم اگر با ما باشند حق دارند به خیابان بیایند ولی وقتی با ما نیستند اگر به خیابان بیایند بازداشت می‌شوند. حقوق معلم را نمی‌دهند و وقتی اعتراض می‌کند ما با باتوم به سراغش می‌رویم؛ بازنشسته اعتراض می‌کند و او را زندانی می‌کنیم. پزشکیان ادامه داد: باید صدای مردم را بشنویم. آیا صدای ۶۰ درصد از کسانی که رای ندادند را شنیده‌ایم؟ باید گوشی برای شنیدن صدا و دغدغه‌های آنها را داشته باشیم. باید هوای همه مردم از هنرپیشه و ورزشکار و قومیت و دانشگاهی را داشته باشیم. اگر می‌خواهیم مملکت را درست کنیم، باید حق و عدالت را پیاده کنیم. با کفر می‌شود مملکت را نگهداشت ولی با ظلم نمی‌شود.
پزشکیان گفت: در این دولت از دانشگاه اخراج کردند، در دانشگاه تبریز بارها از وزیر پرسیدم، چرا این بچه‌ها به خاطر این اخراج کردید. در مدارسی که دختران را مسموم می‌کردند و رهبری فرمودند: «پیگیری کنید و با مقصر برخورد شود» آنها آمده بودند که چرا این کار را می‌کنید آنها را دو سه ترم از دانشگاه به آن دانشگاه یک‌سری را هم اخراج کردند. بعد فعالیت‌های دانشجو را گفتند باید اینگونه عمل کنید اگر اینگونه عمل نکنید، حق ندارید کار کنید. همین الان هم دارند این کار را می‌کنند. وی گفت: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی را از چه زمانی ابلاغ کردند؟ قرار بود ما در ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم، چرا نشدیم؟ حالا بگوییم آن دولت‌ها مقصر هستند. دولتی فلانی مقصر است دولت این یکی چطور؟ آیا درست کرد؟ اینکه گفته می‌شود برنامه؛ آیا دولت‌ها طبق برنامه‌ای خودشان نوشته‌اند عمل می‌کنند؛ برنامه می‌نویسند یک کار دیگر می‌کنند؛ وعده‌هایی هم که می‌دهیم که من فلان کار را می‌کنم طی این ۴۰ سال آنگونه که باید عمل می‌کردند، نکردند.

عدم صداقت مهم‌ترین مشکل حاکمیت‌ها
پزشکیان در ادامه این مناظره بیشترین مشکلی که در جامعه وجود دارد را این بیان کرد که حرف می‌زنیم ولی پشت سرش عمل نمی‌کنیم و پاسخگو هم نیستیم و توضیح داد: آیا همه مردم برای ما در برابر قانون مساوی هستند. آیا ما با مردم مثل بچه و حزب و جناح خود برخورد می‌کنیم، اگر عمل می‌کنیم که هیچی اما اگر عمل نمی‌کنم مشخص است که کار ما جایی گیر دارد. پزشکیان درباره سازوکار اجرایی برای اعتراضات گفت: این کار یک راه‌حل علمی دارد که اگر ما در کشور براساس این راه‌حل برویم به اینجا نمی‌رسد از نظر اعتقادی هم اینگونه است، همان‌طور که حضرت علی (ع) در یکی از عبارات‌شان می‌فرمایند: امام هیچ وظیفه‌ای ندارد، مگر آن چیزی که خدا برایش مشخص کرده است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: در مدیریت سه اصل وجود دارد؛ نخست اینکه چه کسی است، دوم اینکه چگونه باید کار کند و سوم، پاسخگویی است. اگر در یک سیستم که برنامه وجود دارد، مسئول را بیاوریم و بگوییم وظیفه تو است که این کار را انجام بدهی و اگر نکرد او را مجازاتش کنیم، او نمی‌توان حق یک کارگر را ندهد، یک دانشجو را بی‌دلیل اخراج کند، نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را ندهد؟
وی ادامه داد: ۹۹ درصد مدیران نمی‌دانند که قانون برنامه به چه معنی است حتی وزیر هم آن را نمی‌داند، وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست، رئیس دانشگاه یا مدیرکلی که این نمی‌داند چه چیزی را می‌خواهید از او سوال کنید؟ پزشکیان در پاسخ به این سوال که برای اینکه اعتراض به اغتشاشات تبدیل نشود، چه راهکاری دارید، گفت: اگر ما راه حرف زدن بگذاریم، مگر او دیوانه است، اغتشاش کند. ما وقتی به او جواب نمی‌دهیم از سیاسی بالاتر که رنگی نیست او هم می‌زند و شیشه را می‌شکند. اگر ما بنشینم حرف او را گوش بدهیم و جواب او را بدهیم، مگر آنها دیوانه هستند که اغتشاش کنند.
پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ هم گفت: در همه دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت داریم. ولی الان که هیچ مساله‌ای نیست، چرا باید اینترنت را فیلتر شود؟ الان کاربران بیشتر از اینترنت دارند، پول فیلترشکن می‌دهند. وقتی کاربر با فیلترشکن وارد می‌شود، دیگر نمی‌توانید کنترلی انجام بدهید. کاربر به هر سایت ممنوعی بخواهد می‌تواند برود.
او همچنین با بیان اینکه مردم بیشتر از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند، گفت: کسانی که این پول‌ها را می‌خورند، مالیات هم نمی‌دهند. اگر دست دولت باشد، در مواقع امنیتی می‌شود اینترنت را قطع کرد و مالیات هم می‌شود گرفت.
پزشکیان در ادامه گفت: ما داریم کلاً فضا را می‌بندیم؛ یعنی کاری می‌کنیم که از چرخه فناوری از دنیا خارج می‌شویم؛ این را باید در نظر بگیریم. ولی همان پشتیبانی که آقای دکتر (جلیلی) گفتند باید در داخل تقویت کنیم. اما ممکن است در حلقه‌ای موفق شویم؛ الان دنیا خیلی پیچیده است و خود آمریکا هم نمی‌تواند از این چرخه بیرون بیاید، چه برسد در این مملکت ما بگوییم همه کارها را قرار است خودمان انجام دهیم. این شدنی نیست. همین بلایی که خودروها سر این کشور آورده‌اند. واقعاً با این ماشین‌هایی که تولید شده است با این مردم چگونه همچنین مسعود پزشکیان در بخشی از سخنان خود در اولین مناظره انتخاباتی مرحله دوم خطاب به سعید جلیلی گفت: چرا هر مذاکره‌ای که رفتید، پشت‌بندش علیه ایران قطعنامه صادر شد؟ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به اینکه در موضوعاتی مانند سیاست خارجی و اقتصاد چگونه می‌توان دو تفکر متضاد را کنار هم قرار داد؟ گفت: سیاست خارجی اصولاً باید بستر را آماده کند تا اقتصاددانان، تاجران و معامله‌گران ما در بازارهای دنیا فرصت فعالیت پیدا کنند؛ اینکه ما بخواهیم در روابط خارجی مساله کشاورزی را تسهیل کنیم نیازمند یک نگاه است. اینکه بخواهیم در این روابط مساله صنعت را تسهیل کنیم، نیازمند نگاه دیگری است. چرا دوبی و امارات، دوبی و امارات امروزی شدند؟ آیا خودشان این کار را انجام دادند؟ آنها کارشناس مربوطه را پیدا کردند از او نسخه گرفتند و نسخه را اجرا کردند.
پزشکیان در ادامه گفت: اف‌ای‌تی‌اف مانند فیفاست، ما اگر زیر بار قوانین نرویم ما را در بازی‌های جهانی راه نمی‌دهند، اف‌ای‌تی‌اف هم همین‌طور است، ما را در تبادلات جهانی راه نمی‌دهند. مسعود پزشکیان در انتهای سخنان خود به جلیلی با تاکید بر اینکه در دولت شهید رئیسی بودید در سایه بودید؟ خب می‌آمدید در آفتاب عمل می‌کردید؟ گفت: جلوی چشم مردم می‌گویم همین الان انصراف می‌دهم، اگر جلیلی بتواند رشد اقتصادی 8 درصد را محقق کند، اما اگر نتوانست، اعدامش کنید.

می‌گویند شما طالبان هستید
سعید جلیلی با مقدار زیادی پرینت از محتوای انتقاداتی که دیگران نسبت به او داشتند در برنامه حاضر شد و برگه‌هایی که آن را سیمی هم کرده بود را به دوربین نشان داد. او دولت سایه را همان مشارکت مردم عنوان کرد و افزود: در بحث دولت سایه، می‌گوییم که هر وضعیتی یک وضع موجود و یک وضعیت مطلوب دارد، برای رسیدن از وضع موجود به وضعیت مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد و با مشارکت مردم موارد را برطرف کرد. به اعتقاد او برخی از مشارکت‌هایی که در انتخابات دو سال اخیر روند کاهشی داشته، باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا میزان مشارکت کم شده است و کاری کرد که مردم با مشارکت بیشتری حضور یابند. وی گفت: مردم در هفته جاری در یک فضای مردم‌سالاری دینی پای صندوق‌های رای رفتند، اما هنوز نتایج اعلام نشده بیایند به حدود ۱۰ میلیون جمعیت کشور بگویند شما طالبان هستید، آیا این موضوع کمک‌کننده است؟
وی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مساله که جناب پزشکیان مطرح کردند (شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده است و حتماً اگر آقای پزشکان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید. جلیلی اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع این است که الان یک فرصتی است که میلیون‌ها نفر دارند ما را تماشا می‌کنند و می‌ببینند مشکل چیست. همانطور که دکتر پزشکیان اشاره کردند مشکل آمریکا نیست و بعضی وقت‌ها مشکل خود ما هستیم، زیرا خیلی وقت‌ها خیلی از موضوعات را ما انجام ندادیم و مردم آن را پای آمریکا نمی‌گذارند.
وی توضیح داد: در اینجا باید اینها را بحث کنیم که اگر به قول آقای دکتر پزشکیان این برنامه خوبی بوده و می‌توانسته کمک کند. این خیلی رفتار بدی است که موضوع حقوق اقوام به معامله تبدیل شود.
جلیلی در جواب اظهارات پزشکیان درخصوص موضوع تعارض منافع گفت: نکات خوبی آقای دکتر پزشکیان اشاره کردند که باید توضیح بدهم؛ تعارض منافع، یعنی اگر کسی منافعی داشته باشد روی یک موضوعی حتماً جواب نمی‌دهد.
وی ادامه داد: باید در حوزه فضای مجازی ببینیم که نگاه ما به آن مصرف‌کننده محض است یا تولید کنند هستیم. یا نگاه ما به سکوی داخلی است یا سکوی خارجی؟ البته نه اینکه ما نباید از سکوی خارجی استفاده کنیم. بله باید شرکت‌های خارجی در چارچوب شرایط و قوانین کشور قرارداد بسته و فعالیت کند. اینکه باید سکوهای خارجی هزینه تولید محتوای مردم را پرداخت کنند.

sazandegi

پست های مرتبط

رویکردهای توسعه در دولت پزشکیان

 مسیر دولت آینده چگونه باید به توسعه ختم شود؟ جهانبخش خانجانی عضو…

4 جولای 2024

نیازمند یک آری بزرگ هستیم

محمدجواد ظریف در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری به دو استان کشور سفر…

4 جولای 2024

آینده ایران در گرو رای شماست

پیام کارگزاران سازندگی ایران به شهروندانی که در مرحله اول رای ندادند:…

4 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید