رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : برد هریس در فیلادلفیا

برد هریس در فیلادلفیا

اولین مناظره “ترامپ” و “هریس” بنا بر گزارش اغلب نظرسنجی‌ها با پیروزی نامزد دموکرات‌ها همراه بود

 

پس از فراز‌وفرودهای متعدد و گمانه‌زنی‌های بی‌شمار بالاخره اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد. بامداد چهارشنبه مقارن با ۱۱ سپتامبر، کامالا هریس به نمایندگی از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از سوی جمهوریخواهان به میزبانی شبکه خبری ای.بی.سی وارد استودیویی در ساختمان مرکز ملی قانون اساسی در فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیا شدند و پس از دست دادن با یکدیگر مقابل دیوید مویر و لینزی دیویس مجریان شبکه خبری ای.بی.سی قرار گرفتند. در این مناظره قوانین سختگیرانه‌ای برای مدت‌زمان پاسخگویی وضع شده بود و هر نامزد حداکثر دو دقیقه برای پاسخ به سوالات مجریان و دو دقیقه برای پاسخگویی به صحبت‌های رقیب وقت داشتند و قرار بر این بود که دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حرف یکدیگر را قطع نکنند و مقرر شده بود که اگر این اتفاق رخ دهد، میکروفن نامزدی که سخنان طرف مقابل را قطع کرده، از کار بیفتد. یکی دیگر از قوانین این مناظره عدم تعامل هر دو نامزد انتخابات با تیم‌های خود در زمان استراحت بود که این موضوع مورد انتقاد برخی از تحلیلگران انتخاباتی قرار گرفت؛ چراکه آنها اعتقاد داشتند این اقدام می‌تواند به‌نفع ترامپ باشد و از سوی دیگر، حجم کشمکش میان دو طرف را کاهش دهد و در نهایت مناظره را سرد و بی‌روح کند. با تمام این تفاسیر و فارغ از حواشی و قوانین باید متوجه باشیم که این مناظره برای دموکرات‌ها به شدت اهمیت ویژه‌ای داشت؛ چراکه مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ که در نهایت باعث کناره‌گیری رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا از نامزدی حزب دموکرات شد، چندان نتوانست اتمسفر سیاسی ایالات‌متحده را به‌نفع لیبرال‌ها رقم بزند و بر همین اساس علاوه بر شهروندان آمریکا، بسیاری از سیاستمداران و مقامات ارشد حزب دموکرات به تماشای این مناظره نشسته بودند تا ببینند هریس قرار است در این رویارویی با ترامپ چه اقدامی را انجام دهد.
نخستین محوری که در مناظره دو طرف مطرح شد، موضوع اقتصاد و معیشت و همچنین مهاجرت بود. هریس با اشاره به اینکه از یک طبقه اجتماعی متوسط بیرون آمده به این موضوع اشاره کرد که قصد دارد هزینه‌های مالیاتی را کاهش دهد تا در نهایت بتواند مشکلات مربوط به امرار معاش مردم را سروسامان دهد و از سوی دیگر، وعده داد که ۵۰ هزار دلار تخفیف مالیاتی به استارت‌آپ‌ها خواهد داد. در مقابل ترامپ این روند را به باد نقد گرفت و گفت که این روش مغایر با سیاست تعرفه‌ای وی به حساب می‌آید که علیه چین وضع شد و آمریکا حتی در دولت بایدن توانست از این طریق اقتصاد خود را بگرداند.
در مورد سقط‌جنین هم موضع هر دو حزب مشخص است. محافظه‌کاران که ترامپ آنها را در این مناظره نمایندگی می‌کرد همانند گذشته بر این عقیده هستند که این اقدام نباید صورت بگیرد و ترامپ در این خصوص مقابل دوربین‌ها اعلام کرد که هریس و دموکرات‌ها خواستار سقط‌جنین در ماه نهم بارداری بوده و بر همین اساس، به دنبال اعدام کودکان هستند. هریس هم در مقابل این موضوع را رد کرد و گفت که سیاست‌ جمهوریخواهان باعث شده تا زنانی که مایل به بارداری به هر دلیلی نیستند به دلیل سقط‌جنین مجرم شناخت شوند.
در قضیه مهاجران هم دو طرف به یکدیگر هجمه وارد کردند. به‌عنوان مثال، ترامپ مدعی شد که مهاجران، سگ و گربه آمریکایی‌ها را می‌دزند و می‌خورند و این وضعیت خروجی سیاست بایدن و هریس در ایالات‌متحده به حساب می‌رود. در مقابل هریس به کارنامه خود در ساختار حقوقی و قضایی اشاره کرد و گفت، او تنها کسی است که به‌عنوان دادستان به جنگ قاچاق رفته و مانع قاچاق فنتانیل شده و در این راه لایحه‌ای را ارائه کرده که ترامپ و دوستانش با آن مخالفت کرده‌اند.

مشغول کردن و سپس عقب راندن
نکته بسیار مهم در مورد مناظره هریس و ترامپ این است که نامزد دموکرات‌ها سعی کرد تا ترامپ را در مقاطع مختلف و بر سر مسائلی که شاید برای افکار عمومی آمریکا اهمیت نداشت، مورد انتقاد و فشار قرار دهد و به همین دلیل او توانست یک موج روانی مشخص را علیه جمهوریخواهان و به‌خصوص ترامپ درست کند. به‌عنوان مثال، هریس با برگشت به دوران دادستانی‌اش سعی کرد تا با تکیه بر پرونده‌های ترامپ و پرداخت حق‌السکوت وی به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، چهره او را از حیث اخلاقی تخریب کند و سپس با اشاره به حمله طرفداران وی به کنگره آمریکا و نادیده گرفتن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ سعی کرد تا پایبندی ترامپ به قانون اساسی و آرمان‌های آمریکایی را زیر سوال ببرد.
هریس همچنین به تجمع‌های انتخاباتی ترامپ اشاره کرد و او را به چالش کشید و اعلام کرد که مردم اغلب به دلیل خستگی و بی‌حوصلگی زودتر از موعد تجمع‌های انتخاباتی وی را ترک می‌کنند و از این طریق قصد داشت تا وجهه مردمی نامزد جمهوریخواهان را به چالش بکشد.
مجموع این اقدامات نشان داد که هریس از استراتژی «مشغول کردن و سپس عقب راندن» علیه ترامپ استفاده کرد. طبق تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط رویترز و موسسه ایپسوس کامالا هریس، ۴۷ درصد به ۴۲ درصد از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. از سوی دیگر، اعم رسانه‌های اروپایی مانند روزنامه اسپانیایی ال پائیس، خبرگزاری آنسا ایتالیا، روزنامه تایمز انگلیس، روزنامه لومند فرانسه، روزنامه بیلد آلمان و … به انضمام تحلیلگران فاکس نیوز، سی.ان.ان و … هریس را برنده مناظره در فیلادلفیا اعلام کردند. این در حالی است که ترامپ در رسانه اجتماعی تروث سوشال و پس از شرکت در مناظره با هریس اعلام کرد که «مناظره دیگری در کار نخواهد بود». حال باید دید که آیا او بار دیگر در مقابل هریس قرار می‌گیرد یا خیر!

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید