رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : بهبود روابط با خارج

بهبود روابط با خارج

“مسعود پزشکیان” با حضور در مجلس و در دفاع از کابینه، سیاست راهبردی خود را برای رونق اقتصادی اعلام کرد:

⭕️بهبود روابط با خارج

گروه سیاسی: سرانجام نوبت به تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم رسید و رئیس‌جمهور پزشکیان به همراه محمدرضا عارف معاون اول، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهوری و دیگر مشاوران و معاونان خود به پارلمان رفت تا از ۱۹ وزیرش دفاع کند. بررسی‌ها در صحن علنی مجلس با رای موافق نمایندگان به دو شیفت صبح و عصر تقسیم شد. در جلسه نوبت صبح، مسعود پزشکیان به مدت ۵۷ دقیقه درباره کلیت برنامه دولت خود سخنرانی و بر اصلاحات در روابط خارجی و داخلی تاکید کرد. در ادامه نیز ۸ نفر نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درخصوص کلیت ترکیب پیشنهادی سخن گفتند. در نوبت عصر هم سوابق و برنامه‌های علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش بررسی شد. در ادامه سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی، گزارشی از برنامه‌های مطرح شده از سوی وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه کردند.‌‌

سوگندی که یاد کردم
مسعود پزشکیان روز گذشته پشت تریبون مجلس حاضر شد اما این بار نه مانند ۱۶ سال حضورش در پارلمان بلکه به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران و دفاع از وزرای مدنظرش. پزشکیان در سخنرانی‌هایی که داشت، اقتصاد را محور اصلی مسائل کشور دانست اما تاکید کرد که تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است زیرا امروز اصلاحات همزمان در روابط بین‌الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است؛ این مهم میسر نمی‌شود الا با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه‌گانه تحت زعامت مقام معظم رهبری است.
رئیس دولت با بیان اینکه به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا با شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ امروز فرصتی برای شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر است، گفت: فرصت اصلاح و تغییر رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است.
پزشکیان معتقد است که اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود،‌ سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست. زیرا مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.
او در ادامه سخنانش با بیان اینکه مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند، افزود: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. اینکه ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود. پزشکیان گفت: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده، وضعیت فعلی را درست کنیم. اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز‌به‌روز بدتر نمی‌شد باید دست از کارهایی که می‌شد، برداریم.
رئیس‌جمهور پزشکیان، یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که به آن اعتقاد دارد را فسادستیزی دانست که با قدرت آن را پیگیری خواهد کرد. وی افزود: احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفت‌وگو از برنامه‌های ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیم‌گر، بازگرداندن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهم‌ترین برنامه‌های ماست. اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار و تولیدکننده آدم‌های بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار یعنی استعمارگر.
نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها در جامعه و انتظارات انباشته شده از سخنان پزشکیان بود که توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است. به گفته او در کشوری زندگی می‌کنیم که شهروندان آن طبق آمارهای رسمی در سال گذشته ۱۵۰ میلیار دلار صادرات و واردات داشته‌ایم. با این حال به خاطر تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب بین‌المللی را نداریم.
رئیس‌جمهور در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه مصرف‌کننده، صادرکننده و تولیدکننده گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند و چون به صورت رسمی نمی‌توانیم تجارت کنیم، گفت: جوان ۲۲ ساله امروز با تحصیلات عالی یا بدون آن معترض است، بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریم‌های شدید اقتصادی گذرانده و آثار آن را لمس کرده و طبق آمارهای رسمی هر سال شاهد کاهش رفاه خود و خانواده‌اش است. این مسیر را قطعاً باید تغییر داد. اختلافات درونی و فشارهای بیرونی، فضای سیاست‌گذاری برای رفع مشکلات اقتصادی را بسیار محدود کرده است و هر دو را باید به کمک هم حل کنیم.
مسعود پزشکیان در نوبت عصر صحن علنی هم سخنرانی کوتاهی داشت. او پشت تریبون ایستاد و با قطعه شعری سخنان خود را آغاز کرد «هر کس به طریقی دل ما می‌شکند، بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند، بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست، من در عجبم دوست چرا می‌شکند. در ادامه رئیس‌جمهور قصد داشت از روی کاغذ درباره وزیران پیشنهادی کابینه خود مطالبی را بیان کند ولی از این کار منصرف شد و گفت: هر بار که از می‌خواهم از روی کاغذ مطلبی را بخوانم، خودم می‌دانم که خرابش کردم. (در این زمان نمایندگان با خنده رئیس‌جمهور را با کف زدن‌های خود تشویق کردند) مجدداً رئیس‌جمهور به ادامه صحبت‌های خود پرداخت و بدون نام بردن از ۱۹ وزیر پیشنهادی به صورت کلی از آنها دفاع کرد و حتی به تعبیری از نمایندگان خواست که وزیران پیشنهادی را دوست خود بدانند و به آنها رای داده و به آنهایی که بیشتر «گیر» داده شده، کمک کنند.

عدم حضور اهل تسنن در میان وزرای پیشنهادی
پس از سخنان رئیس‌جمهور پزشکیان، نوبت به اخطار قانون اساسی و تذکر آیین‌نامه‌ای نمایندگان رسید که برخی از پارلمانی‌ها در واکنش به اظهارات پزشکیان بر سر قانون برنامه هفتم، تذکر و اخطارهایی را مطرح کردند. سپس به قید قرعه، موافقان و مخالفان کابینه قرعه‌کشی شدند که براساس قانون ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف، می توانستند به بیان نظرات خود درباره کلیات برنامه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بپردازند. هرچند که براساس قانون نمایندگان می‌توانند، بخشی از وقت ۱۵ دقیقه‌ای خود یا همه صحبت‌های خود را در اختیار دیگر نماینده قرار دهند، آنچنان که ابوالقاسم جراره، نماینده تهران وقت خود را در اختیار حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر قرار داد تا او به‌ عنوان اولین مخالف به بیان اظهارات خود بپردازد. تقسیم وقت‌ها باعث شد که به جای ۵ موافق ۸ موافق کابینه پیشنهادی پشت تریبون قرار بگیرند و به جای ۵ مخالف هم ۶ مخالف پشت تریبون بروند.
میانگین سنی بالای ۶۰ کابینه پیشنهادی، نبود برنامه‌های عملیاتی برای تحقق تکالیف برنامه هفتم، انتقادات از عدم حضور اهل سنت در کابینه پیشنهادی، حضور یک زن در کابینه پیشنهادی، سهم‌خواهی از کابینه و … محور سخنان موافقان و مخالفان دولت چهاردهم بود. چنانچه به ‌گزارش خبرآنلاین روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران و مخالف کابینه پیشنهادی در مجلس گفت: «در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است؛ دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی، کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند، تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی‌سازی پرهیز دادند».
در این میان، روح‌الله متفکر‌آزاد، نماینده تبریز نیز در موافقت با وزرای پیشنهادی پزشکیان گفت: «اصول بسیاری در بررسی وزرای پیش‌بینی شده مطرح شده، دفاع کردن از آنها یعنی حرکت به سوی آینده، این سیاست‌گذاری بر مبنای وفاق همگانی و پیشگیری از فقر مطرح شده است».
عدم حضور اهل تسنن در میان وزرای پیشنهادی با گلایه‌های تندوتیز نماینده بوکان همراه شد. محمد قسیم‌عثمانی، نماینده بوکان که نطق توفانی را در مجلس داشت، خطاب به پزشکیان گفت: «شما از نادیده گرفتن حقوق زنان سخن گفتید اما آیا به گفته‌های خود عمل کردید».
مجید نصیرپور، نماینده سراب هم از دیگر منتقدان پزشکیان بود. او که تاکید داشت برای رای‌آوری پزشکیان تلاش کرده در نطق مخالفت خود، گفت: «تعهد پزشکیان ایجاب می‌کند که در ترکیب کابینه تجدیدنظر کند. درحال حاضر متوسط سن کابینه ۶۰ سال است و از طرفی به زنان قول دادید اما از آنها در مناصبی که مناسب آن نیستند، استفاده کردید».
از دیگر نکات قابل توجه در میان اظهارات موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی پزشکیان، حمایت پارلمان‌نشینان از معرفی یک زن در بین وزرای پیشنهادی بود. سارا فلاحی، نماینده ایلام به‌عنوان موافق کابینه پیشنهادی گفت: «حضور وزیر زن یکی از نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم است چراکه او برخلاف بسیاری از مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته است».
اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه چهاردهم با حواشی هم روبه‌رو بود، چنانچه هنگامی که قالیباف از پزشکیان خواست برای سخنرانی به جایگاه بیاید، مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران که پیش از این هم به ترکیب معاونان رئیس‌جمهور اعتراض کرده بود از صندلی خود بلند شد و خطاب به رئیس‌ مجلس خواستار تذکر شد و گفت که «به نحوه معرفی افراد، برنامه‌های پیشنهادی وزرا و کلیت کابینه پیشنهادی دولت اعتراض دارد.» قالیباف در پاسخ به درخواست کوچک‌زاده گفت: «اجازه دهید آقای پزشکیان سخنان خودشان را مطرح کنند و در فرصت بعدی در خدمت شما خواهیم بود».

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش مخالفی نداشت
جلسه نوبت دوم صحن علنی مجلس با دستور کار بررسی برنامه و کارنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برگزار شد. در این میان محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، گفت: با توجه به اینکه در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش نماینده مخالفی ثبت‌نام نکرده است، وزیر پیشنهادی به تشریح برنامه‌ها و دفاع از خود می‌پردازد. بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس و با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش مخالفی نداشت، نمایندگان موافق هم صحبت نکردند و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.
کاظمی با بیان اینکه حقیقت تلخ وجود چالش‌های بنیادی در آموزش‌وپرورش است. چالش‌هایی که دغدغه ملی است، گفت: پیشرفت علمی کشور باید با آموزش‌وپرورش همراه باشد، آموزش‌وپرورش امروز تصویرگر افق هر جامعه است.
به عقیده او به‌رغم همه تلاش‌ها حوزه آموزش‌وپرورش به دلیل محدودیت منابع همواره از اولویت خارج شده است. وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش می‌گوید که با تمام وجود معتقدم، چالش‌های آموزش‌وپرورش در آینده فرزندان این ملت تاثیرگذار هستند، چالش‌هایی مانند حاکمیت نگاه هزینه‌ای به آموزش‌وپرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداری آموزش‌وپرورش، سیاست‌زدگی و فقدان ثبات و پایداری در سیاست‌های برنامه‌های آموزش‌وپرورش، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به‌عنوان پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی، ناترازی و کسری بودجه مداوم آموزش‌وپرورش در مقایسه با گستره رسالت اهداف ماموریت‌ها و انتظارات، کم‌توجهی به اقتصاد آموزش‌وپرورش و فقدان تنوع در روش‌های تامین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف و عدم دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش‌های با کیفیت. کاظمی همچنین بر اهمیت سند تحول بنیادین تاکید کرد و با بیان اینکه تنها با حمایت همه‌جانبه و مشارکت همه میسر است، گفت: در صورت اخذ رای نمایندگان، منطبق بر سند تحول بنیادی نسلی آگاه، وطن‌‌‌دوست و ولایت‌مدار پرورش می‌دهیم، باشد که آینده‌ای روشن از امید را برای کشورمان رقم بزنیم.

برچسب ها :

sazandegi

پست های مرتبط

عصبانیت از پزشکیان

ناراحتی اصولگرایان از رئیس‌جمهور   گروه سیاسی: نشست مطبوعاتی مسعود پزشکیان با…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

از لبنان چه‌ خبر؟

گزارشی درباره انفجار پیجرها در لبنان سفارت ایران در بیروت: حال سفیر…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

وقت تغییر سیاست

سیاست‌های مهاجرتی را چگونه باید اجرا و عملیاتی کرد به قلم؛ صالح…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید