رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : به‌ دنبال رئیس

به‌ دنبال رئیس

مجلس دوازدهم با چهره خندان قالیباف و لابی‌های سیاسی افتتاح شد

هدا احمدی، گروه سیاسی

صدای زنگ آغاز کار مجلس دوازدهم روز گذشته درحالی به صدا درآمد که دو غایب بزرگ داشت. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه. از آنجایی که هنوز رئیس و هیات‌رئیسه مجلس جدید مشخص نشده است، این مراسم کار خود را رسماً با علأالدین بروجردی رئیس سنی، عباس قدرتی و عبدالحسین همتی به ‌عنوان دبیران هیات‌رئیسه سنی شروع کرد. برخی نمایندگان تازه‌وارد بودند و برخی هم از قدیم مجدداً به پارلمان جدید وارد شدند.
افتتاحیه دیروز مهمانان ویژه‌ای هم داشت. مهمانانی که حتی ترکیب نشست‌شان بر صندلی‌های صحن علنی نیز سوژه عکاسان شده بود. علی لاریجانی، غلامعلی حدادعادل، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، سیدحسن خمینی، محمد مخبر، آیت‌الله احمد جنتی، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیرسیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، محمدمحمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، احمدرضا رادان فرماندهی کل فراجا و سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران از میهمانان شاخص این مراسم بودند.
ورود سیدحسن خمینی به همراه علی‌اکبر ناطق‌نوری، مخبر در کنار سرلشکر باقری و البته حدادعادل و لاریجانی ازجمله تصاویر ثبت شده از زمان ورود مهمان به صحن علنی بود. همچنین جایگاه ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان با قاب عکس تصویر آنها و گل پر شده بود. موقع ادای سوگند، صندلی محمدباقر قالیباف کنار علی لاریجانی و کمی آن ‌طرف‌تر هم ناطق‌نوری ‌در کنار حدادعادل نشسته بود. قاب تصویر ویژه‌ای که قالیباف را در راستای همنشینی با رؤسای سابق مجلس نشان می‌داد.

گریه دولتی‌ها
ثبت تصاویری از چهره خندان محمدباقر قالیباف و مجتبی ذوالنوری، دو مدعی اصلی کسب کرسی ریاست مجلس دوازدهم در صحن علنی ازجمله حواشی این مراسم بود. اما در ادامه افتتاحیه، کلیپی از ابراهیم رئیسی پخش شد که باعث گریه و متاثر شدن محمد مخبر و دولتمردان سیزدهم شد. به گزارش خبرآنلاین از دیگر حواشی مهم این مراسم، انتشار عکسی از محمود نبویان، منتخب تهران در مجلس هنگام پخش دعوت‌نامه بود. نبویان که یکی از گزینه‌های نایب‌رئیسی مجلس دوازدهم است در مراسم افتتاحیه این مجلس، برگه‌هایی شبیه به دعوت‌نامه میان نمایندگان مجلس پخش می‌کرد که با توجه به جلسات و رایزنی‌های روزهای اخیر و مشخصاً دیروز درباره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس به نظر می‌رسد، این دعوت‌نامه‌ها معطوف به این موضوع باشد. در مراسم افتتاحیه روز گذشته همان‌قدر که غیبت رئیس‌جمهوری به چشم آمد، تصویری به ثبت رسید از ۴ رئیس مجلس پیشین مجلس یعنی ناطق‌نوری، حدادعادل، لاریجانی و قالیباف نیز ازجمله تصاویر وایرال شده این مراسم بود. خوش‌وبش لاریجانی و قالیباف از یک‌سو و گپ‌وگفت حدادعادل و ناطق‌نوری نیز شکار دوربین عکاسان شد. مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مهدی کروبی نیز دو رئیس مجلس پیشین مجلس بوده‌اند که یکی دار فانی را وداع گفته و در این مراسم نبود و دیگری بعد از حوادث سال ۸۸ در حصر خانگی به سر می برد. در همان زمان که برنامه‌های افتتاحیه مطابق با آیین‌نامه در جریان بود، بازار لابی‌ها و گعده‌ها در گوشه و کنار داغ بود، لابی‌هایی که بدون شک معطوف به انتخابات هیات‌رئیسه مجلس است که فردا قرار است تعیین‌تکلیف شود. پایداری‌‌ها فعال‌تر از همه هستند. ذوالنوری که نسبت نزدیکی با این طیف دارد تا عصر دوشنبه فرصت داشت فراکسیون انقلاب را مجاب کند که کاندیدای نهایی باشد یا نباشد. او در میان نمایندگان می‌چرخد تا لابی‌های آخر را انجام دهد و البته مستقلین و اصلاح‌طلبانی چون تاج‌گردون هم در فهرست لابی‌های او هستند. همان‌ها که این روزها با تعداد رایی که در پارلمان دارند، محل رجوع کاندیداها هستند از قالیباف تا همین ذوالنوری و حتی متکی. متکی اما روز گذشته را آرام گذراند، نه مانند ذالنوری پرجنب‌وجوش بود و نه به مثابه قالیباف ژست میزبانی گرفته بود. او حتی محصور فضای پارلمان هم نبود چه آنکه سال‌ها قبل‌تر چنین فضایی را تجربه کرده بود. به هر حال او باید هر چقدر زودتر تصمیم سرنوشت‌ساز خود را بگیرد. یا در صحنه رقابت بماند یا کنار برود و میدان را به قالیباف و ذوالنوری واگذار کند.
چهره تندرو لیست امنا یعنی حمید رسایی هم از این سوی صحن به آن سوی صحن می‌رود، او هم یک‌سر دیگر لابی‌ها را دنبال می‌‌کند، فرقی هم نمی‌کند یک‌بار با لاهوتی چهره مستقل مجلس خوش‌وبش می‌کند و یک‌بار دیگه به سراغ چهره‌های نزدیک به طیف سیاسی خود می‌رود و البته نمایندگان اهل سنت را هم از نظر دور ندارد، او هم گویا درحال انجام ماموریت است و بی‌اهمیت به مراسم افتتاحیه مجلس.

«نماینده مستقل» زنگ آغاز مجلس را به صدا درآورد
سپس علأالدین بروجردی به‌ عنوان رئیس سنی مجلس دوازدهم ریاست این جلسه را بر عهده گرفت و مجلس با حضور هیات‌رئیسه سنی در جایگاه آغاز به کار کرد.
بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس با دعوت رئیس سنی هم با حضور در پشت تریبون مجلس، خطاب به هیات‌رئیسه سنی، منتخبان مجلس، مهمانان این مراسم گفت: «به استحضار می‌رساند، حوزه اداری و اجرایی مجلس شورای اسلامی با بهره‌مندی از تجربه گرانقدر 11 دوره پیشین نسبت به اتخاذ تمهیدات شایسته و بایسته به منظور آغاز به کار مجلس دوازدهم اقدام کرده که در این فرصت کوتاه نمای مختصری از اقدامات را خدمت عزیزان بیان می‌کنم».
وی ادامه داد: «مدیریت دانش و توانایی به منظور دسترسی به تجربه‌ها و آموزه‌های آزموده شده در ادوار گذشته که با بهره‌گیری از ابزار و شیوه‌های نوین صورت گرفته با قابلیت‌های جدید در راستای کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی در دسترس نمایندگان محترم قرار داشته است. برگزاری نشست‌های آشنایی منتخبین با فرآیندهای قانون‌گذاری و نظارت با حضور فعال و مشتاقانه ایشان، افزون بر اینکه با تعاملات برقرار شده، موضوعات متنوع اداری این عزیزان نیز قبل از شروع افتتاحیه تسهیل شد».
۱۲ توصیه مهم رهبر انقلاب به بهارستانی‌ها
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. در بخشی از پیام رهبر انقلاب به منتخبان جدید مجلس دوازدهم آمده است: «نکته‌ای که همواره بر آن تاکید می‌کنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است».
همچنین در این پیام آمده است: «نکته‌ دیگر درباره‌ سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیت‌زاست که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ مدت نمایندگی، بندبند این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ عملکرد خویش بدانند».

سوگند نمایندگان بر حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم
آیین افتتاح مجلس دوازدهم با ادای سوگند نمایندگان ادامه پیدا کرد. پارلمان‌نشینان مجلس دوازدهم طبق اصل ۶۷ قانون اساسی متن سوگند نمایندگی را قرائت کردند. آنها سوگند یاد کردند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند.

اولین نطق از تریبون ریاست مجلس دوازدهم
اما در ادامه مراسم افتتاحیه علأالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس در نطق خود در آیین افتتاحیه مجلس دوازدهم تاکید کرد: «مجلس دوازدهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که ملت ایران در سوگ و غم از دست دادن رئیس‌جمهور پرتلاش و امین و وزیر خارجه، امام جمعه محبوب تبریز و استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و دیگر همراهان هستند؛ هرگز متصور نبودیم که این اجلاس بدون حضور رئیس‌جمهور شهید برگزار شود». وی همچنین با بیان اینکه آنچه موجب تسلی خاطر است، وجود مبارک رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که در همان ساعت نخست ضایعه غمبار به مردم ایران اطمینان داد که خللی در امور کشور وارد نمی‌شود و مجلس دوازدهم در مسیر حرکت به سمت قله پیشرفت رفته، آن هم در شرایطی که منطقه در مسیر تحولات حساس قرار دارد و ما وظیفه خطیر داریم، گفت: «کشور ما در عرصه اقتدار ملی فراتر از سند چشم‌انداز قرار دارد اما در برخی عرصه‌ها به ‌ویژه اقتصادی کشور دچار کاستی و نارسایی است». سخنرانی وزیر کشور و ارائه گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات این دوره مجلس، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم بود. احمد وحیدی در این مراسم گفت: «برگ درخشان دیگری از برگزاری انتخابات آزاد، امن، سالم و توأم با رقابت براساس ۴ مولفه راهبردی رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت در دوره اخیر رقم خورد. در این طراحی و ارتقای سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف کشور را به نمایش گذاشتند. علاوه بر این به ‌کارگیری سامانه‌های هوشمند الکترونیکی ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان‌بخش برای ملت ایران در عرصه انتخابات بود».

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

رویکردهای توسعه در دولت پزشکیان

 مسیر دولت آینده چگونه باید به توسعه ختم شود؟ جهانبخش خانجانی عضو…

4 جولای 2024

نیازمند یک آری بزرگ هستیم

محمدجواد ظریف در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری به دو استان کشور سفر…

4 جولای 2024

آینده ایران در گرو رای شماست

پیام کارگزاران سازندگی ایران به شهروندانی که در مرحله اول رای ندادند:…

4 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید