وزیر ارشاد از معاونانش و مدیرانش خواست تا نقدهای تحلیلی را مورد توجه قرار دهند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نشست خبری خود به بررسی دستاوردها، چالشها و برنامههای آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.
در ابتدای نشست نیکنام حسینیپور، مدیر روابط عمومی این وزارتخانه به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت.
در ادامه سیدعباس صالحی با اشاره به ایجاد همگرایی در عرصه فرهنگ و هنر گفت: ما پیش از این شاهد بودیم بخش وسیعی از هنرمندان اگر نگوییم قهر، دستکم حتی ارتباطی حداقلی برقرار نمیکردند. اینها هماکنون در جشنوارههای فرهنگیوهنری حضور فعالتری پیدا کردهاند. حضوری قویتر و وسیعتر. این طبیعتا به مسیر تعاملی پیموده شده در وزارت فرهنگوارشاد اسلامی و معاونتهای ذیربط برمیگردد. شاهد دوم اتفاقاتی بود که در جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران رخ داد. در حماسه ۱۲ روزه اقشار وسیعی از هنرمندان در میدان حضور پیدا کردند و سهم قابل توجهی در مقاومت و دفاع ملی داشتند. نمیخواهیم بگوییم همه این کارها توسط وزارت فرهنگوارشاد اسلامی انجام شد. قطعا اینگونه نیست اما تلاشهای وزارت فرهنگوارشاد اسلامی هم بیاثر نبوده است.
وزیر ارشاد با اشاره به دو مشکل عمده اقتصادی در حوزههای هنر و فرهنگ متذکر شد: طی ۴ سال گذشته در مصرف کالای فرهنگی توسط خانوادهها افول کردهایم. مشکل دوم در اقتصاد فرهنگ و هنر، گردش پول پایین در این عرصه است. ما با راهاندازی طرح «فرهنگ کارت» سعی در بهبود این وضعیت داریم که خرید اعتباری در عرصه فرهنگ و هنر را میسر میکند. این طرح ابتدا برای اهالی فرهنگ و هنر آغاز میشود سپس برای دانشجویان فعال خواهد شد. طرح «صندوق همیار فرهنگ و هنر» نیز دیگر برنامه ما برای تأمین مالی صنایع خلاق است تا بتوانیم برخی مشکلات اقتصادی فرهنگ و هنر را مرتفع کنیم. صالحی افزود: «شناسه آثار هنری» دیگر برنامه ما در بحث اقتصاد هنر است. آثار هنری در ایران اکثراً شناسه رسمی و قابلیت وثیقهگذاری در بانک را ندارند. الان شناسهگذاری آثار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست انجام است. بهعنوان مثال هنرمند با وثیقه گذاشتن اثر خود در بانک از امکان دریافت وام برخوردار شود.
در ادامه وزیر ارشاد به پرسشهای خبرنگاران در زمینههای مختلف فرهنگ و هنر پاسخ داد.
خبرنگار سازندگی با ابراز مخالفت با گفتههای وزیر مبنی بر آوردن هنرمندان به صحنه در جنگ ۱۲ روزه فعالیتهای آنها را ناشی از عرق ملی و حس وطندوستی دانست که از ابتدای جنگ آغاز شد و آنها بدون دعوت وزیر و مدیرانش، دست به حمایت و انجام فعالیتهایی در حمایت از سرزمین خود زدند. در ادامه نماینده این روزنامه از اینکه وزیر ارشاد بهعنوان فردی که سابقه فعالیت در رسانه داشته، توجهی به گزارشها و واکنشهای اهالی رسانه درباره اتفاقات مختلف نشان نمیدهد، ابراز تأسف کرد و با شاهد مثال آوردن از تناقضات چندین میلیاردی میان گزارشهای مالی جشنوارههای تئاتر در گزارش منتشر شده در سایت وزرات ارشاد و گزارشی که معاونت هنری منتشر کرده از وزیر ارشاد و مدیرانش خواست که به این گزارشها پاسخ دهند.
صالحی در پاسخ به پرسشهای سازندگی گفت: «در ابتدای صحبت نگفتم ما نقش اساسی داشتیم در آوردن هنرمندان به صحنه در این ۱۲ روز. به هر حال نقشی داشتیم که قابل اثبات است. اما حتما همینطور است که جانمایه اصلی، نشأت گرفته از عرق ملی هنرمندان است. اما درباره پرسش شما به نظرم در وزارت فرهنگ باید نسبت به نقدهای تحلیلی حوزه هنر توجه کنیم. متاسفانه بحث شفافیت مالی در دولت سیزدهم مدتی متوقف شد، در دولت چهاردهم این کار دوباره به راه افتاده و ابتدا ممکن است، افتوخیزهایی داشته باشد و ممکن است، آمارهای معاونت توسعه با آمار معاونت هنری تفاوتهایی داشته باشد. طبیعی است که با این نگاه، ممکن است خطاهایی پیش بیایید. اما به هر حال باید به نقدها توجه شود و معاونین و مدیران مجموعه اگر در مقابل نقدهای تحلیلی یا نقدهایی که جانمایه تحلیلی دارد، قرار بگیرند، باید به آنها توجه داشته باشند و نقدهایی که به خصوص در ماههای اخیر صورت گرفته و پاسخی داده نشده را آقای حسینیپور دنبال کنند و از معاونان مربوطه بخواهند که راجع به این نقدها پاسخ روشنشان را ارائه دهند.» وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات ساختاری ایجاد شده در وزارتخانه متبوعش چنین گفت: «فراموش نکنید که بازخوانی ساختاری هم در برنامه ششم و هم در برنامه هفتم توسعه مورد اشاره قرار گرفته بود. بحثهایی هم که اخیرا در جریان است در دولت دوازدهم نیز مطرح بود؛ اینکه وزارتخانهها- به استثنای یک وزارتخانه- نباید بیش از ۵ معاونت داشته باشند. این در حالی بود که ما در وزارت فرنگوارشاد اسلامی ۶ معاونت داشتیم و در همان دوره مطرح شد که این کار باید شروع و انجام شود. آن زمان خود من نامهای نوشتم و توضیح دادم که چنین اقدامی در شرایط و فضای بحرانی شیوع ویروسکرونا امکانپذیر نیست. با این نامه موافقت و تصمیم گرفته شد که فعلا همه چیز متوقف شود نه اینکه کنار گذاشته شود. میدانم که در دولت سیزدهم هم پیگیر این مساله بودند و بحثی جدی در حوزه ساختاری و لزوم تقلیل ۶ معاونت به ۵ معاونت در جریان بود. معاونان مربوطه مطلع بودند. هر معاونتی دارای دفتر مطالعات و پژوهش است اما وقتی پژوهشگاه فرهنگوهنر شکل گرفته دیگر نیازی به دفتر مطالعات نیست. بحثی در خصوص موضوع چند دفتر وجود دارد که هنوز به نتیجه دقیقی نرسیدهایم.»
صالحی درباره وضعیت نمایش فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمتالله، تصریح کرد: عمدهترین مساله «قاتل و وحشی» مساله شرعی است و مساله حضور بازیگر زن با موی تراشیده مطرح شده است. در موارد و فیلمهای دیگر بازیگر بهطور کلی در طول فیلم با حالت مدنظر حضور مستمر نداشته است. الان هم همان مشکل برای نمایش فیلم وجود دارد و تا الان مشکل از این زاویه حل نشده است. من بهعنوان سیدعباس صالحی شاید نظر دیگری داشته باشم ولی در این ساختار و به عنوان وزیر فرهنگوارشاد باید به نکات توجه کرد.
وی درباره اینکه آیا خروجی دوران خدمت او در وزارتخانه، فیلمهایی چون «رکسانا»، «لاکپشت» و «پیرپسر» است، تاکید کرد: تلاش بنده این بوده و هست که در شوراهای منتصب، کسانی باشند که به قانون توجه کنند و انتصابات نیز بر همین اساس بوده است. برخی روندها از دورهها و دولتهای قبل شکل گرفته و به ما میرسد. شوراهای مدنظر در وزارتخانه به دلیل حضور افراد مناسب و قابل اعتماد به هر نتیجهای برسد ما با همان نگاه پیش میرویم و برای من هم مورد قبول است.
وزیر درباره توقیفها در شبکه نمایش خانگی و تعامل با ساترا توضیح داد: حرف جدیدی در این زمینه ندارم زیرا طبق توافقی که در دولت قبل شده، قدرت اجرایی در دست ساتراست و ما در بخش اجرایی دخیل نیستیم.

