رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : بیخ‌ گوش نتانیاهو

بیخ‌ گوش نتانیاهو

پهباد حزب‌الله پس از نفوذ به حیفا، اقامتگاه نخست‌وزیر اسرائیل در قیساریه را هدف قرار داد

گروه بین‌الملل: منابع خبری اسرائیل (شنبه) اعلام کردند که حزب‌الله لبنان در جدیدترین عملیات خود با نفوذ پهپادی به مناطقی از اسرائیل از جمله جنوب حیفا، ساختمان محل اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را هدف قرار داده و همین موضوع باعث شده تا سطح آماده‌باش در تمام اراضی اشغالی به بالاترین حد خود برسد. در این میان آسوشیتدپرس اعلام کرد که صرفاً چندین نفر در این حمله زخمی شده‌اند و به ساختمان مذکور خسارت وارد شده است. همچنین گفته شده که این نفوذ پهپادی صرفاً با یک پهپاد انجام نشده و چند پهپاد دیگر وارد این منطقه شده‌اند که ویدئوهایی از تعقیب و رصد آنها توسط هلی‌کوپترهای ارتش اسرائیل نیز منتشر شده است. این درحالی است که منابعی به شبکه تلویزیونی العربی قطر اعلام کرده‌اند که ساختمان مورد هدف در قیساریه محل سکونت شخصی نتانیاهو بوده است. همچنین رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که دفتر نتانیاهو از افشای محل اختفای وی هنگام انفجار پهپاد در قیساریه خودداری کرده‌اند. این رسانه‌ها در مورد جزئیات این عملیات حزب‌الله اعلام کردند که «یک پهپاد در فاصله ۷۰ کیلومتری لبنان پرواز و مستقیماً به ساختمانی در قیساریه برخورد کرد و ترکش‌های آن نیز به ساختمان مجاور اصابت کرده اما باز هم مشخص نیست که در زمان وقوع این عملیات و انفجار مذکور نتانیاهو در کجا حضور داشته است». همچنین منابع غربی مانند سی.ان.ان و آسوشیتدپرس با انتشار برخی از تصاویر از استقرار نیروهای امنیتی در اطراف خانه نتانیاهو در قیساریه خبر دادند. ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که ۳ پهپاد بلند شده از لبنان را شناسایی کرده که یکی از آنها صرفاً به محل اقامت نتانیاهو برخورد کرده است که همین موضوع باعث شده تا گشت هوایی از سوی ارتش اسرائیل تقویت شود و تمام نیروهای امنیتی و نظامی هم در تل‌آویو به حالت آماده‌‌باش درآیند. تلویزیون اسرائیل هم اعلام کرده که ۳ هواپیمای بدون سرنشین از لبنان به سمت نهاریا و عکا نفوذ کردند و تنها یکی از آنها رهگیری شده است. برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند، صدای انفجار در آسمان شهر حیفا و خلیج آن و صدای آژیر خطر در عکا و نهاریا نیز شنیده شده و تمام سیستم‌های جی.پی.اس در این مناطق با اختلال شدید روبه‌رو شده است. همچنین اعلام شده که آژیر خطر در طبریا، اطراف آن و جولان اشغالی نیز به صدا درآمده و همین اتفاق در منطقه گلیلوت در حومه تل‌آویو در نزدیکی مقر موساد به دلیل نفوذ پهپاد از لبنان رخ داده است. در این راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درخصوص نفوذ و حمله پهپادی حزب‌الله لبنان به اقامتگاه وی گفت: «ما تا پایان ادامه خواهیم داد و هیچ چیزی ما را در این راه باز نخواهد داشت». به موازات این روند، شاباک (سرویس امنیت داخلی اسرائیل) وضعیت آماده‌باش و تدابیر امنیتی را درباره تمام مسئولان دولتی افزایش داد که این موضوع نشان از افزایش سطح تهدید در تمام سطوح اسرائیل دارد.
از سوی دیگر رادیو ارتش اسرائیل، گزارش داد که حزب‌الله لبنان حمله موشکی گسترده علیه منطقه عکا انجام داد که یک نفر جان باخته است. طبق این گزارش طی یک ساعت بیش از ۶۰ فروند موشک به این منطقه شلیک شده که نشان از تشدید حملات هدفمند حزب‌الله به عمق اسرائیل دارد. رادیو ارتش اسرائیل در خبری دیگر اعلام کرد که در حملات موشکی شنبه حزب‌الله به حیفا و مناطق دیگر ۱۳ نفر زخمی شدند.

به موازات این حملات حزب‌الله لبنان، مقاومت اسلامی عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که (شنبه) در پاسخ به کشتارهایی که اسرائیل علیه غیرنظامیان اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان مرتکب می‌شود با پهپاد به یک هدف حیاتی و مهم در شمال سرزمین‌های اشغالی و جولان حمله کرده است. در این بیانیه همچنین بر تداوم عملیات‌های مقاومت اسلامی عراق با روندی روزافزون تأکید شده است.

یک شکست دیگر
آنچه در مورد نفوذ پهپادی حزب‌الله لبنان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که رسیدن پهپادهای مقاومت لبنان به عمق اسرائیل دیگر مطرح نیست بلکه ضریب این روند یک پله در هفته گذشته بالاتر رفت و پایگاه تیپ گولانی ارتش اسرائیل را در جنوب حیفا مورد هدف قرار داد که ۴ کشته و حدود ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت. مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل اعم از هرتزی هالوی، یوآو گالانت و حتی نتانیاهو این حمله حزب‌الله را یک شکست بسیار دردناک اعلام کردند ولی حال با نفوذ پهپاد حزب‌الله به اقامتگاه نتانیاهو باز هم ضریب این روند یک پله دیگر فراتر رفته و حالا این پیام به تل‌آویو مخابره می‌شود که دیگر معماری امنیتی اسرائیل نمی‌تواند مقامات آن را ایمن نگه دارد.
در این خصوص روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل در مورد نفوذ پهپاد حزب‌الله تا اقامتگاه نتانیاهو نوشت: «برای سومین ‌بار طی یک هفته، پهپاد حزب‌الله موفق به نفوذ به عمق اسرائیل شد و این به معنای یک هشدار بسیار مهم و یک خطر بسیار عمیق ارزیابی می‌شود». همچنین یک منبع نظامی به رادیو ارتش اسرائیل گفت که «تحقیقاتی درباره شکاف‌های امنیتی که به یک پهپاد اجازه می‌دهد به خانه نتانیاهو در قیساریه برسد، آغاز شده اما باید دانست پهپادی که در قیساریه منفجر شد، مشابه همان پهپادی است که به اردوگاه گولانی اصابت کرد و رهگیری آن دشوار است». رادیو ارتش اسرائیل به نقل از این منبع نظامی نیز گزارش داد که سرویس‌های امنیتی ورود پهپاد به قیساریه را یک شکست امنیتی بسیار جدی می‌دانند و باید در این خصوص بررسی‌های جدید صورت بگیرد تا این وضعیت دوباره به وقوع نپیوندد.
المیادین هم به نقل از این رسانه‌های اسرائیل اعلام کرد که «حزب‌الله درحال پاسخ دادن به ترور یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس است و صبح شنبه در اسرائیل با موج‌های مختلف حملات موشکی آغاز شد که وحشت را به جامعه و حتی در بین مقامات و نظامیان تزریق کرده است؛ چراکه صدها پهپاد وارد آسمان اسرائیل شدند و این برای ما یک نقطه ضعف است و باید به آن اعتراف کنیم».

تشدید حملات به غزه و لبنان
در این میان ارتش اسرائیل هم همانند گذشته حملات خود به لبنان و غزه را تشدید کرده است؛ به گونه‌ای که منابع فلسطینی(شنبه) از جان باختن سه فلسطینی و زخمی شدن ۷ تن دیگر در نتیجه بمباران اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه توسط ارتش اسرائیل خبر دادند. همچنین در پی حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در اردوگاه الشاطی واقع در غرب شهر غزه که آوارگان به آن پناه برده‌اند ۷ تن کشته و شماری نیز زخمی شدند. در همین راستا، یکی از مسئولان وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که سه بیمارستان در شمال نوار غزه پس از هدف قرار گرفتنشان توسط اسرائیل از چرخه خدمت‌رسانی خارج شده‌اند که یکی از آنها بیمارستان اندونزی بوده است و بمباران مدارس آوارگان در اردوگاه جبالیا توسط اسرائیل هم باعث وقوع آتش‌سوزی‌ در این منطقه شد. فارس ابوحمزه، رئیس خدمات اورژانس وزارت بهداشت گفت که سه خانه در جبالیا در جمعه شب مورد حمله قرار گرفته و حداقل ۳۰ نفر جان باختند که بیش از نیمی از آنها زن و کودک بودند و در این راستا حداقل ۸۰ نفر هم مجروح شدند. سازمان دفاع مدنی غزه هم اعلام کرد که هزاران شهروند فلسطینی در جبالیا در نتیجه محاصره اعمال شده بدون آب و غذا می‌خوابند و یک بحران انسانی بسیار گسترده در حال رخ دادن است. همچنین وزارت بهداشت فلسطین در غزه هم اعلام کرد، شمار قربانیان عملیات رژیم اسرائیل در نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به ۴۲ هزار و ۵۱۹ کشته و ۹۹ هزار و ۶۳۷ زخمی رسیده است.
در این خصوص کمیته مستقل تحقیقات بین‌المللی وابسته به سازمان ملل در زمینه جنایت‌های مرتکب‌ شده در فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جهانیان ملزم هستند به اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی خاتمه ببخشند. در این بیانیه همچنین آمده است، نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد پیامدهای حقوقی سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیانگر این است که حضور اسرائیل در آنجا با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. ناوی پیلای، رئیس کمیته مستقل تحقیقات بین‌المللی وابسته به سازمان ملل تصریح کرد، دلیل اصلی درگیری طولانی‌مدت و خشونت فعلی چیزی نیست جز «اشغالگری اسرائیل» که باید هرچه زودتر به آن پایان داده شود.
در لبنان هم شاهد ادامه حملات ارتش اسرائیل هستیم. در این خصوص رسانه‌های این کشور اعلام کردند که جنگنده‌های ارتش اسرائیل (شنبه) مدرسه راهنمایی امام موسی صدر در شهرک «قبریخا» در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. جنگنده‌های ارتش همچنین با هدف ایجاد رعب و وحشت اقدام به شکستن دیوار صوتی در آسمان چند منطقه در لبنان کردند. خبرگزاری ملی لبنان نیز گزارش داد که ارتش اسرائیل به ساکنان محله حاره حریک در ضاحیه جنوبی بیروت هشدار داده است. طبق آخرین آمار اعلامی توسط وزارت بهداشت لبنان در حملات اسرائیل به این کشور از اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۱۱ هزار زخمی شده‌اند.
در مقابل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که «مقاومت اسلامی (شنبه) تانک مرکاوا را در شهرک زرعیت با موشک هدایت شونده هدف قرار دادند که منجر به سوختن آن و کشته و زخمی شدن کادر آن شد». مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد شهر روش‌بینا در جنوب شرق صفد را با موشک هدف قرار داد. این در حالی است که تقابل نیروهای سازمان ملل در لبنان با ارتش اسرائیل همچنان به عنوان یک تهدید جدی قلمداد می‌شود. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (شنبه) در آستانه نشست وزرای دفاع گروه هفت در ایتالیا به خبرنگاران در این خصوص گفت: «حملات اسرائیل به یونیفل قابل قبول نیست، نیروهای سازمان ملل باید در سرتاسر جهان مورد احترام قرار گیرند. شاید مأموریت یونیفل باید بازنگری شود اما اولین کاری که باید صورت گیرد، برقراری آتش‌بس است».

برچسب ها :

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

مرگ مرد سایه

“فتح‌الله گولن”، رهبر مخالفان “اردوغان” در آمریکا درگذشت رسانه‌های نزدیک به فتح‌االله…

۳۰ مهر ۱۴۰۳

آخرالزمان کوبا

تحریم‌های آمریکا، ناترازی انرژی، عدم اصلاح و بهینه‌سازی شبکه فرسوده برق باعث…

۳۰ مهر ۱۴۰۳

هشدار عراقچی

تاسیسات هسته‌ای خط قرمز ماست سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی…

۲۹ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید