رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : بیم و امید ایران

بیم و امید ایران

انتخابات ریاست‌جمهوری به ایستگاه آخر رسید، از امروز رئیس‌جمهور منتخب، مسیر جدید ایران را تعیین خواهد کرد

انتخابات چهاردهم با همه نگرانی‌ها و فرازوفرودش بالاخره به روز موعود نزدیک شد و روز گذشته بخشی از مردم، چه آنها که قهر کرده بودند و چه آنها که دور اول مشارکت داشتند، پای صندوق رای رفتند. حال امروز نهمین رئیس‌جمهور ایران رسماً از بین کاندیداهای باقی‌مانده، یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی اعلام می‌شود.‌
طبق نظرسنجی‌ها تا پیش از انتخابات، روند توجه عموم مردم به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی براساس گوگل‌ترندز طی ۳۰ روز گذشته مشخص است که سطح توجه عمومی طی دو مناظره دوشنبه و سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت بیش از مرحله اول افزایش یافت به ‌طوری‌ که اوج این توجه در مناظره دوم اتفاق افتاد. با این حساب می‌توان گفت که تنور انتخابات در مقایسه با هفته گذشته (مرحله اول) داغ‌تر شده و می‌توان انتظار داشت که نرخ مشارکت در انتخابات مرحله دوم بیشتر از مرحله اول است. همچنین‌ مرکز افکارسنجی ایسپا با نظرسنجی میدانی (مصاحبه حضوری) از ۳۶۰۶ ایرانی بالای ۱۸ سال در سراسر کشور، این پیش‌بینی را ارائه داده که نرخ مشارکت 45 درصد و پزشکیان پیشتاز است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز موج آخر نظرسنجی را طی ۱۳ و ۱۴ تیر با ۱۱۰۰ ایرانی بالای ۱۸ سال این‌طور منتشر کرد که نرخ مشارکت مردم ۷/۴۴ درصد و پزشکیان با ۵۱ درصد آرا ابتدای جدول قرار می‌گیرد. به گزارش نظرسنجی دیتاک هم با بررسی بیش از ۳۰۰ هزار منبع در بسترهای مختلف (منابع خبری، اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، شبکه‌های داخلی ایتا، بله و روبیکا) این نتیجه به دست آمده بود که ۷/۴۴ درصد شرکت می‌کنند و مسعود پزشکیان با ۷/۵۳ درصد بیشترین رای را خواهد داشت.‌
بنابراین به نظر می‌رسد، دور دوم انتخابات به نسبت ۴۰ درصد مشارکت مردم بیشتر است. این درحالی است که انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه هفته گذشته (۸ تیر ۱۴۰۳) با رقابت میان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی برگزار شد اما هیچ یک از نامزدها نتوانستند، حدنصاب لازم را به دست بیاورند. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای شمارش شد؛ مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به مرحله دوم راه یافتند.

دوکاندیدای باقی مانده چه کردند
دیروز در حوزه‌های انتخابیه، گویا به علت ازدحام شدید جمعیت در مدرسه عاشورای قلعه‌حسن‌خان که مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف برای رای دادن به آنجا رفته بودند؛ امکان عکاسی از لحظه انداختن رای آنان از صندوق فراهم نشد. طبق اخبار دریافتی و آن طور که فرارو منتشر کرده است، مسئولان شعبه پس از مشاهده ازدحام جمعیت، صندوق رای را از حیاط به همراه پزشکیان و ظریف به داخل ساختمان مدرسه بردند. هواداران پزشکیان با حضور در صندوقی که وی رای خود را به صندوق انداخت، شعار حیدر- حیدر سر دادند. تصویری هم در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد پزشکیان پیش از رای دادن دخترش زهرا او را از زیر قرآن رد کرد. پزشکیان در دور اول در بیمارستان فیروزآبادی رای داده بود و این ‌بار برای شرکت در انتخابات به مدرسه دخترانه رفت. پیام این کار به گفته محمدجواد آذری‌جهرمی این است که سلامت و آموزش اولویت‌های دولت ایران خواهد بود.‌‌
همچنین سعید جلیلی یکی از رقیبان ریاست‌جمهوری هم پس از انداختن رای خود به صندوق در محل مسجد جامع قرچک در جمع خبرنگاران گفت: امروز همه دنیا اعتراف دارند که این مردم هستند که تعیین می‌کنند در چهار سال آینده چه کسی مسئولیت ریاست‌جمهوری را عهده‌دار باشد و این حق شماست که تعیین کنید چه مسیری، چه فردی و چه رویکردی در ۴ سال آینده کشور را اداره کند. او با تاکید بر اینکه منتخب مردم هر کس که باشد از فردا همه باید به او کمک کنند، افزود: آنچه که مردم انجام می‌دهند، کاری بزرگ است، من بارها عرض کردم که برنامه، برآورد، شعار و رویکرد ما این است که امروز یک جهان فرصت داریم و در چهار سال آینده این جهان فرصت باید تبدیل به یک ایران جهش شود. لذا لازمه اینکه ما به چنین جهشی دسترسی داشته باشیم این است که همه مردم باید آن نقش پرشکوه خود را ایفا کنند و امروز نقطه شروع آن حرکت و ایفای نقش است و از همین‌ها شروع می‌شود. وی گفت: هرچه مردم بیشتر پای صندوق‌های رای بیایند، آن نقش پرشکوه ایفا می‌شود و قدرت نظام و توانایی آن برای یک جهش بزرگ در ۴ سال آینده بیشتر فراهم می‌شود.

هیچ راه چاره‌ای نداریم
روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین، اسحاق جهانگیری کاندیدای ردصلاحیت شده چهاردهمین ریاست‌جمهوری و علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت قبل هم در انتخابات شرکت کردند. همچنین محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات با حضور در حسینیه جماران رای داد. خاتمی در گفت‌وگو با جماران اظهار امیدواری کرد که مردم با هر گرایش و رویکردی در این انتخابات سرنوشت‌ساز شرکت کنند و جوری نباشد که بعداً افسوس بخوریم از اینکه فرصت را از دست دادیم لذا همه بیایند و با شوق و به امید بهبود و به امید سربلندی ایران و ان‌شاالله که موفق باشند.
محمدجواد ظریف با ارسال ویدئویی و درخواست از مردم برای رای دادن نوشت: «آینده ما و فرزندانمان در گرو انتخاب ماست. منتظر غروب نشویم. با رای خود، روزی نو را فریاد کنیم». وی در پیام ویدئویی گفت: کسانی که هنوز رای نداده‌اید، جمعه قبل با رای ندادن پیامی را ارسال کردید، می‌دانم که ناراضی هستید/ می‌دانم که در گذشته امثال من نتوانستیم خواسته‌های شما را برآورده کنیم.‌
سیدحسن خمینی نیز در حسینیه جماران در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد. او در جمع خبرنگاران گفت که امیدوار است، مشارکت بسیار بیشتر از قبل شود و مردم در انتخابات شرکت کنند تا با انتخاب یک رئیس‌جمهور قوی بتوانند ان‌شاالله آینده خودشان را بهتر بسازند. بنابراین انتخابات را به جشن ملی تبدیل کنیم زیرا فردا روز وفاق است که همه اختلافات کنار گذاشته شود و کمک کنند.‌
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات پس از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی کوتاه، رای ما به انتخاب را ریل مسیر ادامه زندگی در چهار یا هشت سال آینده دانست که بسیار حائز اهمیت است. جهرمی گفت: اتفاقاتی تلخی برای کشور ما رخ داده است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و عده‌ای ناراحت و دلزده شده‌اند که پیام خود را رساندند و حاکمیت نیز این پیام را دریافت کرد. ‌
صادق زیباکلام هم که برای تحمل دوران محکومیتش زندان بود و به مرخضی کوتاه‌مدت آمده است، دیروز در صف رای شکار دوربین‌ها شد و کمی صحبت کرد. به گفته زیباکلام جز صندوق رای هیچ راه چاره‌ای نداریم.

مهم است که چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود
علی مطهری، پانزدهم تیر پس از حضور در حسینیه ارشاد برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رای خود را به صندوق انداخت. او در گفت‌وگو با ایرنا گفت: مسعود پزشکیان تابع سیاست‌ها و ادامه دولت حسن روحانی و اصلاح‌طلبان نیست، او آدم خودش است و دولت مخصوص به خود را خواهد داشت، دولت پزشکیان معتدل است. دولت پزشکیان دولت سوم روحانی نیست و هیچ نسبتی میان آنها وجود ندارد، این یک شگرد سیاسی است. وی افزود: مسائل اقتصادی مهم‌ترین چالش دولت بعد است که باید همت کنند با تغییر سیاست‌های داخلی، گسترش روابط خارجی، حل مشکل برجام وFATF با سرعت بیشتر مشکلات را حل کنند.
علی ربیعی در توئیتی پس از شرکت در انتخابات نوشت: «چند روز پیش نوشته بودم: «رقیب پزشکیان، این چهار نفر نیستند! رقیب پزشکیان، ناامیدی از نتایج مشارکت است که آن هم برآمده از کارشکنی‌ها در گذشته و در مقابله با رای مردم همچنین عملکرد جریان یکدست‌ شده سال‌های اخیر است». پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است. باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب، یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده است؟!»
حسام‌الدین آشنا هم در توئیتی گفت: «وقتی ۳۵ سال همواره بر سر جمهور کوبیدید که رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست، چرا انتظار مشارکت بالا دارید؟»
محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه پس از آنکه رای خود را در صندوق انداخت،در توصیه‌ای به افرادی که هفته گذشته در انتخابات مشارکت نکردند، گفت: باید از حق‌مان استفاده کنیم و حتی اگر نظرمان با ۴۰ درصدی که رای داده بودند، متفاوت باشد. مهم است که چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود.
علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات نیز پس از حضور در جماران از مردم خواست که همه شرکت کنند و اینکه هفته گذشته شرکت نکردن مردم پیام مهمی داشت بنابراین مسئولان جمهوری اسلامی این پیام را دریافت کردند و امروز با مشارکت‌شان می‌توانند، پیام جدید خودشان را به مسئولان ابلاغ کنند.
همچنین‌ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم از مردم درخواست کرد که پای صندوق رای بیایندزیرا این مملکت مال شماست، با رای دادن شما سرنوشت آن را تعیین می‌کنید، اگر شما رای ندهید کسانی که می‌آیند و به کاندیدای خود رای می‌دهند برای شما هم رای می‌دهند و شما مجبورید سیاست‌هایشان را قبول کنید.

sazandegi

پست های مرتبط

پیشران‌های توسعه ایران در آغاز دولت برای ایران

محمدرحیم رهنما؛ استاد دانشگاه فردوسی مشهد   توجه به پیروزی آقای دکتر…

8 جولای 2024

به دنبال مقصر

پس از مشخص شدن نتایج ریاست‌جمهوری، جریان قالیباف و جلیلی به جان…

8 جولای 2024

شکست راست افراطی

اتحاد چپ‌گرای «جبهه مردمی جدید» در دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه…

8 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید