رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : ترس از ترامپ

ترس از ترامپ

یک هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، “میشل اوباما” از خطر بازگشت “ترامپ” سخن گفت

«وقتی رای می‌دهیم، ما برنده می‌شویم». این عبارت کوتاه را می‌توانید در تصاویر منتشر شده از کمپین انتخاباتی کامالا هریس در شهر کالامازو واقع در ایالت میشیگان به وضوح مشاهده کنید؛ شعاری که با رنگ سفید روی پس‌زمینه‌ای آبی نوشته شده و در جای‌جای مکان برگزاری کمپین هریس در ایالت کلیدی میشیگان نصب شده است. مهم‌تر از آن اما حضور میشل اوباما در این تجمع انتخاباتی بود که باز هم در طیف گسترده‌ای از عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده از حضور او در کنار هریس، می‌توان شعار مذکور را دید. شاید جمله کوتاه «وقتی رای می‌دهیم، ما برنده می‌شویم» برای طیف گسترده‌ای از افکار عمومی ایالات‌متحده و حتی خارج از این کشور یک سخن ابتدایی، پیش ‌پا افتاده و حتی تکراری باشد. اما زمانی که به درون‌مایه سخنان میشل اوباما رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که این شعار اگرچه بسیار ساده بود اما با زبان عامیانه درحال مخابره پیام اخطار به ساکنان میشیگان و سایر شهروندان ایالات‌متحده (به‌خصوص رای‌دهندگان مردد) است.  میشل اوباما در این تجمع انتخاباتی اگرچه برای حمایت از نامزد حزبش سخنرانی کرد اما روی سخن او به مردان آمریکایی بود که عموماً چهره‌ای خشن از آنها طی مدت گذشته از سوی دموکرات‌ها به نمایش گذاشته شده است. او مردان را به چالش کشید تا از تلاش کامالا هریس برای انتخاب به‌ عنوان اولین رئیس‌جمهور زن آمریکا حمایت کند و در تجمع میشیگان که شنبه برگزار شد، هشدار داد که در صورت بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، زندگی زنان در خطر خواهد بود.

بانوی اول سابق کاخ‌ سفید، تجاوز به حقوق زنان با محوریت سقط‌جنین را یک نوع از محدودیت‌های خطرناک در مراقبت‌های بهداشتی برای زنان آمریکا توصیف کرد و گفت، ممکن است برخی از مردان به دلیل عصبانیت‌شان از سرعت کند پیشرفت در کشور وسوسه شوند که به ترامپ رای دهند اما خشم شما نتیجه عکس علیه همسران، دختران و مادران به‌ عنوان یک زن خواهد داشت. اوباما در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به مردان حاضر در کمپین انتخاباتی هریس گفت: «آیا شما به‌ عنوان یک مرد آماده هستید که به چشمان زنان و کودکانی که دوستشان دارید نگاه کنید و به آنها بگویید که از حمله به امنیت زنان توسط ترامپ و جمهوری‌خواهان حمایت کرده‌اید؟». میشل اوباما با انتقاد از سخنان اخیر ترامپ علیه هریس گفت: «این دروغ‌ها را که می‌گویند ما نمی‌دانیم کامالا کیست یا طرفدار چیست، نپذیرید، او تنها کسی است که همه شما را درک می‌کند».

این عضو ارشد حزب دموکرات در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به همه حاضران و شهروندان ایالات‌متحده اعلام کرد: «از همه شما می‌خواهم که زندگی خود را جدی بگیرید». او همچنین گفت که برای آینده ایالات‌متحده به ‌شدت می‌ترسد چراکه خطر ترامپ مجدداً در کمین است.

هریس بعد از میشل اوباما روی صحنه رفت و به جمعیت قول داد که منافع آنها را در نظر داشته باشد و این اظهارات او در پاسخ به ترامپ که او را متهم کرد فقط به خودش علاقه دارد، مطرح شد. او گفت: «در کشور ما آرزوی رئیس‌جمهور این است که مردم را ببیند، نه اینکه همیشه در آینه نگاه کند بلکه مردم را ببیند. به کسی رای دهید که برای شما خواهد جنگید».

نکت مهم که البته از آن به ‌عنوان یک حاشیه سخن گفته شد این است که هریس قبل از ورود به کالامازو از مطب یک پزشک محلی در شهر پورتیج بازدید کرد تا با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و دانشجویان پزشکی در مورد تاثیر محدودیت‌های سقط‌جنین صحبت کند. یکی از آنها گفت: «بیمارانی دارند که از مناطق دیگر کشور که محدودیت‌های شدیدی برای سقط‌جنین در آنجا وجود دارد به مطب وی می‌آیند و دیگری گفت که نگران است که مردم نخواهند در زمینه‌های مهم پزشکی به دلیل ترس از نفوذ دولت براساس دستورالعمل‌ها عمل کنند».

 

حمایت رهبران مذهبی از هریس

آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که میشل اوباما پس از برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات در تابستان برای اولین ‌بار است که به صورت رسمی وارد میدان می‌شود و به نفع هریس کنشگری سیاسی-اجتماعی انجام می‌دهد. او در کنار هریس قرار گرفت و مهم‌ترین موضوع یعنی سقط‌جنین که این روزها، محافظه‌کاران و ترامپ علیه آن سخنرانی کرده‌اند را به یک تهدید ملی برای زنان تبدیل و سعی کرد در این مجال مردان آمریکا را هم به میدان بکشد.

در مقابل اما ترامپ به تخریب هریس مشغول است. او در سخنرانی‌اش در کارزار انتخاباتی خود در میشیگان از موضوع مهاجرت برای حمله به کاندیدای دموکرات‌ها  استفاده کرد. ترامپ در سخنان خود ایالات‌متحده را یک کشور تسخیر شده خواند و افزود: «کامالا کشور را ویران کرده است و ما آن را تعمیر خواهیم کرد». این درحالی است که سی.ان.ان گزارش داده بیش از یک هزار رهبر مذهبی از کامالا هریس حمایت و نقش این نامزد حزب دموکرات را درخصوص «تکیه بر ایمان» حین کارزار انتخاباتی‌اش برجسته کردند.

در میان رهبران مذهبی که از «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات حمایت کرده‌اند، نام «ویلیام جی باربر دوم» رهبر مذهبی مستقر در کارولینای شمالی که از دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا خواستار آتش‌بس در غزه شده است به ‌چشم می‌خورد. این رهبر مذهبی در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر حمایت از هریس عنوان کرد: «در چنین لحظه‌ای مجبورم صریح باشم و بگویم که هر رای‌دهنده باید انتخاب کند و انتخاب من مخالفت با سیاست‌های خطرناک ترامپ و جنبش اوست».

این درحالی است که رقیب جمهوری‌خواه او چند روز پیش در کارولینای شمالی بدون ارائه شواهد و مدارکی ادعا کرد که هریس «برای دین بسیار مخرب است». با این حال نکته حائز اهمیت این است که خود ترامپ نیز برای کسب رای بیشتر جوامع عرب‌تبار آمریکایی به مواضع و مسائل دینی متوسل شده است؛ رئیس‌جمهور سابقی که زمانی با اظهارات اسلام‌ستیزانه خود روی کار آمد و ورود مهاجران از چندین کشور مسلمان را ممنوع اعلام کرد.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

فارغ از این مسائل باید توجه شود که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که رقابت دو نفر با یکدیگر تا حد زیادی نزدیک به هم است. نتایج نظرسنجی ای‌بی‌سی نیوز- ایپسوس نشان می‌دهد که ترامپ ۴۷ درصد آرا و کامالا هریس ۵۱ درصد آرا را کسب کرده‌اند. همچنین نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز و یوگاو نیز معاون رئیس‌جمهور آمریکا را با یک درصد بالاتر یعنی ۵۰ درصد نسبت به ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ۴۹ درصد آرا نشان می‌دهد. این نتایج بازتاب رقابتی تنگانگ میان این دو نامزد در ۷ ایالت کلیدی آمریکاست که همزمان در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش می‌کنند تا حامیان بیشتری به‌خصوص در این ایالت‌ها (جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسن، آریزونا، نوادا و کارولینای شمالی) کسب کنند.

نکته اینجاست که در انتخابات آمریکا هر ایالت تعداد معینی از آرای کالج الکترال برای اعطا به نامزد انتخابات دارد. هر نامزدی که برنده آن ایالت باشد صرف‌نظر از اینکه چقدر اختلاف کم باشد، همه آرای کالج الکترال ایالت را دریافت می‌کند. با در نظرگیری بیشترین آرای الکترال در ایالت‌هایی که جهت‌گیری حزب مشخصی ندارند و به ایلات‌های کلیدی مشهورند به ‌ترتیب می‌توان ابتدا به ایالت‌ پنسیلوانیا با ۱۹ رای الکترال سپس ایالت‌های جورجیا و کارولینای شمالی با ۱۶ رای الکترال، ایالت میشیگان با ۱۵ رای الکترال، ایالت آریزونا با ۱۱ رای الکترال، ایالت ویسکانسین با ۱۰ سپس ایالت نوادا با کمترین میزان یعنی ۶ رای الکترال اشاره کرد.

در همین حال نظرسنجی سی‌بی‌اس دسته‌بندی‌های متعددی را در نظرسنجی‌اش تعیین کرده و در یکی از آنها که به جنسیت رای‌دهندگان اشاره می‌کند، هریس در میان زنان رای‌دهنده ۵۵ درصد آرا و ترامپ ۴۳ درصد را کسب کرده است. لازم به ذکر است که ۵۵ درصد زنان، هریس را رئیس‌جمهوری قوی» می‌دانند اما ۴۳ درصد زنان او را ضعیف توصیف می‌کنند. در نقطه مقابل، هریس در میان مردان رای‌دهنده ۴۵ درصد آرا و این‌ بار ترامپ با ۵۴ درصد پیشتاز است. در این قسمت هم ۶۴ درصد مردان معتقدند که ترامپ رئیس‌جمهوری قوی است و تنها ۳۶ درصد او را ضعیف خوانده‌اند. همچنین در قسمت دیگری از این نظرسنجی با اشاره به اینکه کدام یک از نامزدها در حوزه برابری جنسیت بهتر عمل می‌کنند با سه طبقه‌بندی نشان داده که ۸۴ درصد برای ترامپ و ۱۵ درصد برای هریس معتقدند که آنها در این مورد زیاده‌روی خواهند کرد. همچنین ۱۳ درصد برای ترامپ و ۸۶ درصد برای هریس می‌گویند که «اقدام کافی انجام نخواهند داد» و ۴۵ درصد برای ترامپ و ۵۴ درصد برای هریس تاکید می‌کنند که «اقدام درستی» در پیش خواهند گرفت.

sazandegi

پست های مرتبط

سیمای یک زن سیاسی

به‌ یاد “اعظم طالقانی” نام اعظم طالقانی در دو دهه اخیر بیشتر…

۷ آبان ۱۴۰۳

میراث دولت قبل

حواشی قانون حضور افراد در مشاغل خاص گروه سیاسی: دولت پزشکیان پس…

۷ آبان ۱۴۰۳

تمرکز بر آتش‌بس

سناریوی آمریکا پس از اقدام تجاوزکارانه اسرائیل چیست؟ به قلم؛ عبدالرضا فرجی‌راد؛…

۷ آبان ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید