رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : تقدیر از سردار

تقدیر از سردار

رهبر انقلاب به “سردار امیرعلی حاجی‌زاده” نشان فتح اعطا کردند

گروه سیاسی: روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا طی مراسمی به سردار امیرعلی‌ حاجی‌‌‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی «نشان فتح» اعطا کردند. اعطای این نشان به دلیل عملیات درخشان «وعده صادق» انجام شد. نشان فتح به ‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است. این نشان از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری‌اسلامی ایران تشکیل شده است.
سردار امیرعلی ‌حاجی‌‌‌زاده در عملیات صادق نقش پرررنگی داشت. او پس از پاسخ ایران، عملیات وعده صادق را خواست مردم اعلام کرده بود که حتی بچه‌ها در منزل می‌‌گفتند، کی می‌خواهید کاری بکنید؟ سردار حاجی‌زاده بعد از عملیات وعده صادق در رژه روز ارتش حضور یافت و در گفت‌وگوهای آتی از وعده صادق ۲ و ۳ نیز سخن گفت.
عملیات وعده صادق عملیات نظامی سپاه پاسداران در واکنش به حمله اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق بود. این عملیات را نخستین رویارویی مستقیم ایران و رژیم صهیونیستی، بزرگ‌ترین حمله پهپادی جهان و بزرگ‌ترین حمله موشکی تاریخ ایران شمرده‌اند. در عملیات وعده صادق بیش از ۳۰۰ پهباد و موشک از سوی ایران به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و تعدادی از موشک‌ها با عبور از سامانه‌های دفاعی اسرائیل به اهداف نظامی اسرائیل ازجمله پایگاه هوایی نوآتیم اصابت کردند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده از سال ۱۳۸۸ با تشکیل نیروی هوافضای سپاه، فرماندهی این نیرو را برعهده دارد. او اهل تهران است و ۶۳ سال دارد. ازجمله نیرو‌های نظامی حاضر در دوران دفاع مقدس است که در دهه ۶۰ به‌ عنوان تک‌تیرانداز در نبرد علیه نیرو‌های بعثی حاضر می‌شد و شرکت در عملیات‌هایی چون کربلای ۴، کربلای ۵، والفجر مقدماتی و والفجر ۸ را در کارنامه دارد.
حاجی‌زاده در سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در خلال جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود.
او در جایگاه فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان شلیک اشتباه به هواپیمای اوکراین، مسئولیت ناشی از این اتفاق تلخ و جان باختن ۱۷۶ مسافر آن را برعهده گرفت. او به‌عنوان فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در نشست خبری شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ به تشریح جزئیاتی از حادثه پرداخت. ابتدا ابراز کرد که پس از شنیدن این حادثه «آرزوی مرگ» کرده و با اشاره به جریان بررسی پرونده در مراجع بالاتر و قوه‌ قضائیه تصریح کرد که «گردن ما از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این حادثه را می‌پذیریم، هر گونه تصمیمی که مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم».
او اکنون ۳ فرزند دارد و چندان درباره زندگی خصوصی‌اش مایل به گفت‌وگو نیست. امیرعلی حاجی‌زاده، فرماندهی عملیات حمله به پایگاه‌های داعش در شرق فرات در سوریه را بر عهده داشت، در بامداد دوشنبه نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به حمله مسلحانه به مردم و نیروهای رژه رونده در مراسم رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور با استفاده از ۴ فروند موشک بالستیک ذوالفقار و ۲ موشک قیام و ۷ فروند پهپاد رزمی، مواضع داعش را بمباران کردند. به گفته خودش «حدود ۴۰ نفر از سران داعش و نیز فرمانده بخش موصل که یک عراقی بوده» در این عملیات کشته شدند. وی فرماندهی عملیات شهید سلیمانی در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ به پایگاه نظامیان آمریکایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق را بر عهده داشت. او بعد از این عملیات گفت، اگر آمریکایی‌ها پاسخ می‌دادند ۴۰۰ موشک به پایگاه‌های آمریکا در منطقه شلیک می‌شد.

نشان فتح چیست؟
نشان فتح به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است و دیگر نشان‌ها نیز به نیروهای موثر در خدمات رزمی، فعالیت‌های پشتیبانی، ایثارگران، جانبازان، مبتکران در اختراعات و اکتشافات صنایع نظامی، امدادگران و فعالان هنری اعطا می‌شود. اما نشان «فتح» چیست و تاکنون کدام فرماندهان نیروهای مسلح مفتخر به دریافت این نشان از فرمانده معظم کل قوا شده‌اند. این نشان از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.
پس از آغاز زعامت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، ایشان بنا به مناسبت‌های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رزمندگان جان ‌بر کف نیروهای مسلح کرده‌اند که نخستین آن، روز پنجم مهر ۱۳۶۸ بوده است؛ در آن روز که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می‌شد ۵۴ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفا کرده بودند طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند.
در مراسم مذکور «محسن رضایی» و امیر شهید «صیاد شیرازی» فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت‌المقدس همچنین یکی از بستگان بسیجی نام‌آور و پرافتخار شهید «حسین فهمیده» نشان درجه یک فتح را دریافت کردند. در این مراسم به ۲۱ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش و یک نفر از جهادگران نشان درجه ۲ فتح و به ۲۹ نفر دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس شرکت داشته‌اند، نشان درجه ۳ فتح تعلق گرفت که توسط آیت‌الله خامنه‌ای به آنان اعطا شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم مذکور خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح تاکید کردند: «این نشان اولاً نشان سپاسگزاری و قدردانی جمهوری اسلامی از شما عزیزانی است که خدمتی بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلی از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنی است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشواری از زندگی و تاریخ جمهوری اسلامی، صاحبان این نشان‌ها چه فداکاری‌هایی نشان دادند و چه عظمت انسانی‌ای از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، والا قدر کار شما بیش از اینهاست و امیدواریم که همه ملت و کشور و مسئولان، قدر شما و مجاهدات‌تان را بدانند و ان‌شاالله همیشه از شما قدردانی کنند».
ازجمله مشهورترین فرماندهانی که در این مراسم مفتخر به دریافت نشان فتح شدند، می‌توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیرخلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفرد‌نیاکی، علی شمخانی، سیدیحیی رحیم‌صفوی، غلامعلی رشید، شهید غلامحسین افشردی، شهید مهدی باکری، شهید مهدی زین‌الدین، شهید حسین خرازی، شهید حاج‌ ابراهیم همت، عزیز جعفری، شهید قاسم سلیمانی و شهید احمد کاظمی اشاره کرد.
فرمانده معظم کل قوا در سال ۱۳۶۹ و به مناسبت هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از اشغال متجاوزین بعث عراق نیز نشان درجه یک و درجه دو فتح را به ۷۶ تن از فرماندهان، رزمندگان و بازماندگان شهدای عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس اعطا کردند. همچنین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز نشان‌های درجه سه فتح را از دست مقام معظم رهبری دریافت و پس از پایان این مراسم به نمایندگی از سوی فرماندهی کل قوا به ۴۱۰ نفر از فرماندهان و رزمندگان منتخب اسلام که در این دو عملیات پیروزمند حضور فعال داشتند، نشان اعطا کرد. اسفند سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا طی مراسمی، نشان فتح را به سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا کردند. محسن رضایی، فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق با دریافت ۳ نشان طلایی رکورددار دریافت بیشترین مدال طلایی فتح ۱ است. پس از او به ترتیب سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی(دو نشان طلایی و یک نقره‌ای)، امیرحسین حسنی‌سعدی (دو طلایی و یک نقره‌ای)، سپهبد شهید علی صیاد‌شیرازی (دو طلایی)، امیر دریادار علی شمخانی (یک طلایی دو نقره‌ای) و سپهبد شهید قاسم سلیمانی (یک طلایی و یک نقره‌ای) بیشترین نشان فتح را دریافت کرده‌اند.
همچنین آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی (یک مدال طلایی) و حسن روحانی (یک مدال نقره‌ای) ازجمله معدود غیرنظامیان دریافت‌کننده این نشان هستند.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

قانون مانع

اصلاح قانون چالش برانگیز   پزشکیان لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص…

۱۶ مهر ۱۴۰۳

فراخوان مکرون

رئیس‌جمهور فرانسه، یک‌ سال پس از حمله به غزه و در حمایت…

۱۶ مهر ۱۴۰۳

جهاد خالد

درباره مناسبات ایران و مصر ششمین روز اکتبر سال ۱۹۸۱ خالد اسلامبولی…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید