رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : تنها در خانه

تنها در خانه

  • عدم حمایت “دیک چنی”، “جورج دبلیو بوش” و برخی چهره‌های جمهوری‌خواه از “دونالد ترامپ”، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال پیروزی “کامالا هریس” در انتخابات نوامبر را تقویت کرد

  • سازندگی بررسی می‌کند: آیا محافظه‌کاران در قالب “پروژه لینکلن” می‌توانند موجب شکست غول نیویورک شوند؟

حدود دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و هر چند روز یک‌بار آخرین وضعیت نامزدهای هر دو حزب در قالب نظرسنجی‌ منتشر می‌شود؛ به عنوان مثال نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و سیه‌نا کالج نشان می‌دهد که دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات با ۴۸ درصد آرا از کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات با ۴۷ درصد پیشتاز است که این نتیجه با نظرسنجی برگزار شده در ماه ژوئیه که بلافاصله پس از کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات برگزار شد، مشابه است. این در حالی است که نظرسنجی‌ای که توسط کالج امرسون در هفته گذشته انجام شد، نشان داد که دونالد ترامپ از حمایت ۴۷ درصد آمریکایی‌های رای‌دهنده برخوردار بوده اما در مقابل عدد ۴۹ برای هریس ثبت شده بود که نشان از اختلاف دو درصدی به نفع دموکرات‌ها داشت.
اگر به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بازگردیم به وضوح می‌بینیم که نظرسنجی‌ها اگرچه به نفع هیلاری کلینتون بود اما در نهایت ترامپ وارد کاخ‌سفید شد و به همین دلیل چند سالی است که تحلیلگران، مفسران و ناظران سیاسی در داخل و خارج از آمریکا چندان توجه خاصی به این اعداد و ارقام ندارند بلکه سعی می‌کنند، داده‌های اساسی‌تری برای متون خود کسب کنند و آنها را به رشته تحریر و تحلیل درآورند. در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ اما این وضعیت به نحوی دیگر است؛ چراکه محبوبیت این دو نامزد انتخابات آمریکا در ایالت‌های کلیدی و تاثیرگذار این کشور تا حدودی به یکدیگر نزدیک است و این به معنای یک رقابت تنگاتنگ میان آنها خواهد بود.

از سوی دیگر برخی‌ از کارشناسان در آمریکا اعتقاد دارند که فرصت کمی برای نامزدها باقی مانده و به نظر می‌رسد، ترامپ ترفند خاصی در چنته ندارد اما رأی‌دهندگان هنوز به ‌صورت کامل با سیاست‌های هریس آشنا نیستند و ممکن است، آرای او تغییر کند. در حقیقت ما با یک دوراهی مشخص در این مسیر روبه‌رو هستیم؛ چراکه ترامپ یک‌بار امتحان خود در کاخ‌سفید را به مدت چهار سال پس داده و بسیاری از شهروندان ایالات متحده صرفاً ممکن است او را به دلیل سیاست‌های اقتصادی‌اش ستایش کنند اما بقیه اقدامات او مانند حمله به کنگره از سوی طرفداران وی در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به گونه‌ای بوده که حالا نه تنها او بلکه حزب جمهوری‌خواه را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است. از سوی دیگر هریس هم ۴ سال در کنار جو بایدن در کاخ‌سفید حضور داشته و به نوعی گرداننده سیاست‌های فعلی بوده اما او به هر ترتیب با کمک بایدن، خانواده اوباما، خانواده کلینتون، برنی سندرز، نانسی پلوسی و بسیاری از چهره‌های شاخص حزبش تا حدودی توانسته خود را به عنوان یک چهره معقول در قامت نامزد لیبرال‌ها در انتخابات پنجم نوامبر به افکار عمومی معرفی کند که جامعه زنان، مهاجران و رنگین‌پوست‌ها به نوعی جذب او شده‌اند. آنچه در این میان قابل توجه است اینکه رفتار ترامپ به گونه‌ای پیش رفته که حالا بسیاری از افراد شاخص حزب او همچنین طیف گسترده‌ای از جمهوری‌خواهان آشکارا و پنهان در حال ضربه زدن به وی هستند و می‌خواهند به هر ترتیب بر سر راه رسیدن وی به کاخ‌سفید «مین‌گذاری سیاسی» کنند.

همه علیه ترامپ؟!
به اعتقاد بسیاری از مفسران و تحلیلگران، عدم حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از ترامپ تیر خلاص از سوی بزرگ‌ترین چهره همسو با وی در خارج از خاک ایالات متحده به حساب می‌آید؛ به گونه‌ای که پوتین چند روز گذشته در مجمع اقتصادی ولادی‌وستوک صراحتاً گفت: «زمانی گفته بودم که اگر بتوانیم نامزد مورد علاقه خود را نام ببریم، او جو بایدن است اما اکنون او در انتخابات شرکت نمی‌کند و حمایت از هریس را توصیه کرد. بنابراین، این همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم». پوتین در بخش دیگری از سخنان خود همچنین اذعان کرد که دونالد ترامپ به اندازه‌ای که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا تا به حال تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده، دست به این کار زده است و اگر هریس خوب باشد، شاید از چنین اقداماتی خودداری کند».
این اظهارات پوتین مستقیماً ترامپ را تحت تاثیر قرار داد و صراحتاً در گردهمایی تبلیغاتی خود در ویسکانسین اعلام کرد «او (پوتین) کامالا را تایید کرد. من از این موضوع خیلی آزرده شدم و تعجب می‌کنم که چرا او کامالا را تایید کرد». این واکنش ترامپ به خوبی نشان می‌دهد که او تا به اینجای کار، حمایت یکی از متحدین خارجی‌اش را از دست داده است اما اظهارات پوتین از سوی کاخ‌سفید هم مورد انتقاد شدید قرار گرفت؛ چراکه جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص به خبرنگاران گفته است که «پوتین باید صحبت در مورد انتخابات ما را متوقف کند. او نباید به هر طریقی از کسی طرفداری کند. تنها افرادی که باید تعیین کننده رئیس جمهور بعدی ایالات متحده باشند، مردم آمریکا هستند و ما این کار را انجام خواهیم داد».
فارغ از موضع پوتین و ناراحتی ترامپ باید توجه شود که عدم حمایت از نامزد جمهوری‌خواهان به اینجا ختم نمی‌شود بلکه چهره‌های دیگری در داخل آمریکا که اتفاقاً جمهوری‌خواه هستند علیه وی دست به کار شده‌اند. به عنوان مثال اخیراً دیک چنی که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ به عنوان معاون جورج دبلیو بوش در کاخ‌سفید ایفای نقش کرده بود از نامزدی کامالا هریس حمایت کرد و به نوعی باید این اقدام را دومین ضربه علنی و البته عمیق جمهوری‌خواهان به ترامپ دانست. دیک چنی که سابقا وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد کارکنان کاخ‌سفید هم بوده در بیانیه‌ای در مخالفتش با نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوشته است «در طول تاریخ ۲۴۸ ساله آمریکا تا حالا هرگز تهدیدی بزرگ‌تر از دونالد ترامپ علیه جمهوری ما وجود نداشته است. او تلاش کرد نتایج انتخابات قبلی را بعد از آنکه رای‌دهندگان دست رد به او زدند با توسل به دروغ‌ها و خشونت، دزدیده و خودش را در قدرت نگه دارد. او هرگز برای آنکه دوباره به قدرت برسد، قابل اعتماد نیست».
همچنین «لیز چنی» نماینده پیشین حزب جمهوری‌خواه و دختر دیک چنی هم در تگزاس اعلام کرد که «جنگ او با ترامپ به رای حمایت از کامالا هریس معاون بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر (آبان) محدود نمی‌شود و شامل شرکت در کارزارهای انتخاباتی در ایالت‌های سرنوشت‌ساز در انتخابات پاییز امسال خواهد بود». به موازات این روند دفتر جورج بوش پسر، رئیس جمهور اسبق آمریکا هم به چند رسانه آمریکایی اعلام کرده که او و همسرش (لورا) قصد ندارند به صورت علنی از نامزدی در انتخابات امسال حمایت کنند و بوش سال‌هاست که از عرصه سیاست بازنشسته شده است! این عدم حمایت‌ها در حالی است که اواخر ماه آگوست بیش از ۲۰۰ نفر از کارمندان دوران ریاست جمهوری بوش پدر و پسر، جان مک‌کین (سناتور جمهوری‌خواه که در سال ۲۰۱۸ درگذشت) و میت رامنی (سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا) با امضای نامه‌ای از هریس به عنوان رئیس جمهور حمایت کردند که تمامی این اقدامات و مواضع نشان از تنها ماندن ترامپ در خانه خود یعنی حزب جمهوری‌خواه دارد.
نکته بسیار مهمی که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که در پشت‌پرده سیاست هم عده‌ای از جمهوری‌خواهان و حتی طرفداران این حزب در تلاش هستند تا بتوانند مانع رسیدن ترامپ به کاخ‌سفید شوند. در این خصوص اریک اریکسون، یکی از مفسران محافظه‌کار و از چهره‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان به این موضوع پرداخته که برخی از جمهوری‌خواهان مخفیانه به دنبال شکست دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر هستند تا بتوانند حزب خود را از گزند اقدامات وی حفظ کنند. او می‌گوید، اعضای قدیمی حزب جمهوری‌خواه که علناً مشتاق ریاست‌جمهوری دوم ترامپ هستند به طور مخفیانه امیدوارند کاخ سفید به رقیب دموکرات او، یعنی کامالا هریس برسد. اریکسون به این نکته اشاره کرده که پیروزی هریس می‌تواند، پرونده ترامپ را در سپهر سیاسی آمریکا به خصوص حزب جمهوری‌خواه به صورت کامل ببندد و در مقابل محافظه‌کاران می‌توانند، سنای ایالات متحده را در دست بگیرند تا در نهایت بتوانند خود را در مدت ۴ سال ریاست جمهوری هریس برای حضور پرقدرت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۸ آماده و ترمیم کنند.
در این راستا جاناتان مارتین، تحلیلگر پولیتیکو هم به این موضوع اشاره کرده که جنبش «هرگز ترامپ» متشکل از جمهوری‌خواهانی که علناً رئیس جمهور سابق را انکار کرده‌اند، موضوع جدیدی نیست. این جنبش در حقیقت ذیل «پروژه لینکلن» قرار می‌گیرد. این پروژه در حقیقت سازمانی متشکل از جمهوری‌خواهان است که برای دور نگه داشتن ترامپ از کاخ سفید تلاش می‌کند و به نوعی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را علیه ترامپ سر و شکل می‌دهد. او همانند اریکسون معتقد است که سرنوشت حزب جمهوری‌خواه می‌تواند به شکست ترامپ در نوامبر امسال بستگی داشته باشد.
از منظری دیگر باید توجه داشت که جمهورخواهان ضد ترامپ، هزینه‌های کلانی انجام می‌دهند تا رئیس‌جمهور سابق را در نظرسنجی‌ها پایین نگه دارند. حتی رای‌دهندگان مخالف ترامپ در هفته گذشته، میلیون‌ها دلار برای پخش ضدتبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای علیه او در ایالت‌های کلیدی هزینه کرده‌اند. جان کانوی، مدیر راهبردی جریان ضد ترامپ هم اعلام کرده که روند مقابله با ترامپ از طریق تبلیغات ادامه خواهد داشت و این جریان درصدد تامین مالی گسترده برای اجاره بیلبوردهای محیطی بزرگ در ایالت‌های کلیدی هستند تا تبلیغات ضد ترامپ را از این طریق منتشر کنند.

sazandegi

پست های مرتبط

وحدت، راه مقابله با توطئه‌ها

دیدار علمای اهل سنت با رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفاظت…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

صلح مسلح و صلح آرمانی

ایجاد صلح در منطقه با موازنه قدرت امکان‌پذیر است به قلم؛ عمادالدین…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

برجام یعنی اشتغال

رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: ⭕️برجام یعنی اشتغال   ۲۵…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید