رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : توهین آشکار و اتهام مستقیم

توهین آشکار و اتهام مستقیم

در مناظره دوم، مهدی خسروی، مجری مناظره انتخاباتی بعد از طرح اتهام‌هایی از سوی علیرضا زاکانی علیه روحانی و جهانگیری، اعلام کرد: هر کس نامش در مناظره ذکر شود طبق برنامه صدا‌وسیما به او فرصت پاسخ داده خواهد شد. در همین خصوص حسن روحانی و عباس آخوندی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم و وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم خواستار تخصیص فرصت جهت پاسخ‌گویی به اتهاماتی شدند که برخی از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جریان دومین مناظره تلویزیونی مطرح کردند.
در بخش‌هایی از نامه‌ای که دفتر روحانی خطاب به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری منتشر کرد، آمده است: «احتراماً پس از اتهامات و توهین‌های آشکار برخی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در مناظره دوم علیه دکتر حسن روحانی و دولت ایشان و افراد منتسب، با ذکر نام و نشان دادن تصاویر، طبق اعلام مکرر سازمان صداوسیما پس از این اظهارات، برای تخصیص فرصت پاسخ به افراد غایب مطابق قانون، درخواست دفاع در اسرع وقت در چارچوب همان برنامه، زمان و مدت مشابه را تکرار می‌کنیم». همچنین در این متن به مناظره اول هم اشاره شد: «درخواست پاسخ به ادعاهای مناظره اول طی نامه ۲۹/۰۳/1403 با ایراد بهانه عدم ذکر مصادیق توهین و تهمت ممکن نشد اما با آنچه در مناظره دوم در ۳۱/۰۳/1403 گذشت، امیدواریم تردیدی برای اعضای محترم این کمیسیون باقی نگذاشته باشد که اظهارات بیان ‌شده، توهین آشکار و اتهام مستقیم است که طرح آنها مصداق هتک‌حرمت و شخصیت افراد حقیقی و حقوقی بوده که قابلیت پیگیری قانونی و قضائی دارد». این دومین نامه روحانی است. پس از برگزاری اولین مناظره هم او در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما خواستار تخصیص فرصت پاسخ به ادعاها و اتهامات برخی داوطلبان در جریان میزگردها و اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم علیه حسن روحانی و دولت وی شده بود که به آن نامه پاسخ داده شد. کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به نامه دفتر رئیس‌جمهوری هفتم اعلام کرد: «هرگونه شکایتی از برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما در انتخابات ریاست‌جمهوری باید حاوی نام و زمان دقیق پخش برنامه و ذکر دقیق بخشی از برنامه که مصداق عنوان مجرمانه طبق قانون انتخابات است، باشد». بنابراین روحانی خطاب به همین کمیسیون، نامه دوم را نوشت.
همچنین در نامه‌ای که عباس آخوندی پس از مناظره دوم نوشت، آمده است: «در برنامه مناظره 31/03/1403 نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای علیرضا زاکانی دو بار مطالب نادرستی را به اینجانب نسبت دادند. نظر به اینکه براساس قانون حق دفاع برای اینجانب محفوظ است و مجری محترم برنامه نیز بلافاصله این حق را متذکر شدند، بدین‌وسیله رسماً از شما درخواست دارم که در اسرع وقت و پیش از فوت وقت و تا پیش از برنامه مناظره بعدی، فرصت دفاع به مدت کافی برای اینجانب منظور فرمایید. منتظر اعلام زمان از سوی شما هستم». در ادامه به این نامه زودتر از نامه دوم روحانی پاسخ داده شد. مهدی امیری‌اصفهانی، سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به نامه عباس آخوندی اعلام کرد: «احتراماً به اطلاع می‌رساند، ارائه فرصت جهت احقاق حق مندرج ذیل ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مستلزم ذکر مواردی است که از حدود قانونی عدول شده است. بنابراین لازم است مواردی که از نظر شما مصداق نشر اکاذیب و افتراست به همراه مستندات به کمیسیون ارائه شود تا در صورت وارد بودن موارد براساس نظر کمیسیون بررسی تبلیغات اقدام شود».

sazandegi

پست های مرتبط

امید ایران

حاشیه‌هایی از دور دوم انتخابات یکی از همکاران عکاس، تصویری برای ما…

5 جولای 2024

رویکردهای توسعه در دولت پزشکیان

 مسیر دولت آینده چگونه باید به توسعه ختم شود؟ جهانبخش خانجانی عضو…

4 جولای 2024

نیازمند یک آری بزرگ هستیم

محمدجواد ظریف در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری به دو استان کشور سفر…

4 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید