رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : جلوه‌گاه همدلی

جلوه‌گاه همدلی

جشن بزرگ امت احمد دو روز پس از انتخاب استاندار کرد اهل سنت کردستان برگزار شد

دو روز پس از آنکه برای کردستان، استانداری کرد و سنی انتخاب شد، سنندج در یکی از درخشان‌ترین روزهای خود از «مهمانی بزرگ امت احمد» میزبانی کرد. برنامه مهمانی مدتی قبل‌تر چیده شده بود و انتخاب استاندار به دو، سه روز پیش از آن برمی‌گشت؛ ظاهراً هیچ ارتباطی بین آنها نبود اما حضور چشمگیر مردم در این مهمانی جشن ولادت رسول مکرم اسلام نشان داد که هر عملی، عکس‌العمل متناسب با خود را دارد.
غیر از چند ماه در دوره دولت موقت مرحوم مهدی بازرگان، کردستان دیگر استاندار اهل سنت نداشت اما پس از ۴۵ سال با انتخاب آرش زره‌تن‌لهونی، حالا یک کرد سنی بر صندلی استاندار کردستان نشسته است. اسکندر مومنی، وزیر کشور در آیین تکریم و معارفه استاندار کردستان گفت: «شاخص‌هایی برای استاندار تعیین شده است. در شرایط برابر، جوان‌تر بودن از اولویت‌های انتخاب استاندار است اما طبق این شاخص‌ها نباید بین مذهب و قومیت تفاوتی قائل شد و آقای لهونی بدون حتی یک رای مخالف به‌عنوان استاندار انتخاب شدند».
انتصاب شهروندان اهل سنت به سمت‌های بالا و کلیدی از وعده‌های مهم مسعود پزشکیان به هنگام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بود و حالا مردم کردستان که خوش‌قولی دیده بودند در جشنی مذهبی و آیینی به خیابان‌های سنندج آمدند و لحظات باشکوهی رقم زدند. هم‌نوازی دف‌ها غیر از صدای موزون سازها، آهنگ همدلی داشت و یک‌صدایی.

جشنی به نام امت احمد
اهل سنت ولادت حضرت محمد مصطفی‌(ع) را ۱۲ ربیع‌الاول می‌دانند و شیعیان ۱۷ این ماه. اختلاف روایت به ابتکار از ابتدای انقلاب شد، هفته وحدت. هر سال در این ایام برنامه‌هایی در ظاهر برای ایجاد وحدت برپا می‌شود و سخنرانان از ضرورت آن می‌گویند اما اصل اختلاف و افتراق به قوت خود باقی می‌ماند؛ به‌خصوص در مناطقی مثل کردستان که از دیرباز زخم‌های کهنه‌ای دارد.
حجت‌الاسلام برومند رازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان هم بر این موضوع صحه می‌گذارد اما اعتقاد دارد، نقشه دشمن برای تعمیق گسل‌های اجتماعی را باید با کار فرهنگی خنثی کرد؛ «دشمن همیشه تلاش می‌کند، مردم ما را به‌خصوص در مناطقی که این بسترها وجود دارد به شکل‌های مختلف در مقابل هم قرار دهد و آنها را از هم جدا کند. گاهی به نام مذهب، شیعه و سنی؛ گاهی به نام قومیت، کرد و ترک؛ گاهی به نام جنسیت، زن و مرد و به شکل‌های مختلف. این دوقطبی‌های کاذب و غلط را ایجاد می‌کند تا مودت و محبت بین مردم را از بین ببرد و مردم ما را در مقابل باورها، اعتقادات و هموطنان خود قرار دهد. برنامه‌هایی مثل امت احمد می‌تواند خنثی‌کننده این نقشه‌ها باشد».
اما امت احمد چیست؟ درست مثل مهمانی غدیر که یکی دو سالی می‌شود مردم را به جشن‌های خیابانی دعوت می‌کند، امت احمد، جشنی مردمی است که عمدتاً در مناطق سنی‌نشین برگزار می‌شود. سال گذشته نخستین جشن با حضور مردم در سنندج برگزار شد و امسال نیز مردم با حالی خوب در این جشن شرکت کردند.

حضور پرشمار شهروندان سنندجی
«بیش از ۱۲۰ هزار نفر از مردم در جشن بزرگ مهمانی امت احمد که در سنندج برگزار شد، شرکت کردند». اینها را اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار حالا سابق کردستان در روزی اعلام کرد که هنوز استاندار جدید جاگیر نشده بود. او گفت: «روز جمعه، ۳۰ شهریورماه به لطف الهی جشن مهمانی امت احمد به مناسبت میلاد پیامبر اکرم در سنندج برگزار شد. این جشن در نوع خود در شهرهای جهان اسلام یک جشن ویژه و منحصر‌به‌فرد است. غرفه‌های زیادی از سوی اهل سنت و شیعیان در سراسر استان و بعضاً از استان‌های دور ازجمله خراسان‌جنوبی در این جشن برپا شد که به مردم خدمات ارائه دادند و از میهمانان جشن امت احمد پذیرایی می‌کردند». حجت‌الاسلام رازیانی هم خبر داد که ۱۳۰ گروه مردمی، اجرای برنامه‌ها را برعهده داشتند؛ او گفت: «امسال هم با حضور گسترده جریان‌های مردمی استان کردستان با حضور و حمایت دستگاه‌های فرهنگی، جشن بزرگ مهمانی امت احمد، در کردستان را به میزبانی مردم عزیز شهر سنندج از ساعت ۱۶ تا ۲۳ جمعه در محل پیاده‌راه فردوسی برگزار کردند. تلاش شده بود که در مهمانی امت احمد امسال آنطور که فرهنگ ما ایرانی‌ها، به‌خصوص مردم عزیز کردستان در مهمانی‌‌هاست به بهترین شکل مهمانان سفره حضرت رسول تکریم شوند و خدماتی شایسته به این مردم عزیز ارائه شود».

جلوه‌گاه وحدت
اسماعیل زارعی‌کوشا معتقد است، حضور گسترده جمعیت در جشن امت احمد از جنبه‌های مختلف برای کردستان اهمیت دارد. او گفت: «کردستان و سنندج نماد وحدت و برادری شیعه و سنی هستند و جشن امت احمد این وحدت را عیان کرد و آن را به اثبات رساند. کردستان همواره مورد طمع بدخواهان و معاندان بوده و همیشه دشمن در تلاش بوده تا این استان به‌رغم ظرفیت‌هایی که دارد از حیث امنیتی دچار مشکلاتی شود و همین طراحی‌ها، توطئه‌ها و تلاش‌ها عامل بسیاری از محرومیت‌هایی است که بر استان عارض می‌شود. به لطف الهی، برادری و اتحاد، انسجام و در کنار هم بودن و این اجتماع باشکوه بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند. در دو سال اخیر از طریق برنامه‌های فرهنگی به امنیتی پایدار و مردمی در استان دست پیدا کردیم که شاخص‌ترین آنها جشن مهمانی امت احمد بود». حجت‌الاسلام رازیانی هم از منظری دیگر این پدیده را بررسی می‌کند؛ «وقتی می‌گوییم امت، دیگر در آن، یک قوم معنا ندارد؛ نمی‌تواند امت را شکل دهد. امت زمانی شکل می‌گیرد که قوم‌ها و زبان‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند و با در کنار هم قرار گرفتن اینهاست که امت شکل می‌گیرد. آن فضای مودت و محبت شکل می‌گیرد و باعث ناامیدی دشمن می‌شود. این اجتماع امت مومنین می‌تواند، دلگرمی و قوت قلبی برای همه اهل ایمان و ارادتمندان به حضرت رسول‌(ص) باشد. در این مهمانی این اتفاق به خوبی افتاد؛ اجتماع عظیمی شکل گرفت. در تاریخ شهرستان سنندج سابقه نداشته که همه مردم با گرایش‌های مختلف فکری، سیاسی، مذهبی و زبان‌ها و گویش‌ها کنار هم قرار گیرند. این کنار هم قرار گرفتن مردم زیر سایه محبت حضرت رسول(ص) ناامید‌کننده و خنثی‌کننده تمام توطئه‌های دشمنان است».

ماجرای یک مهمانی
مهمانی امت احمد در سنندج از میدان آزادی و خیابان فردوسی شروع شد و تا میدان انقلاب و پس از آن نیز ادامه داشت؛ جای سوزن انداختن نبود. از همان ابتدای خیابان فردوسی غرفه‌های مختلف پذیرایی از چای و شربت گرفته تا غذای گرم و نان محلی و غرفه‌های دیگری شامل راه‌اندازی وسایل بازی کودکان، ایستگاه نقاشی و ایستگاه‌های مشاوره همچنین ایستگاه اجرای برنامه‌های شاد و متنوع و دف‌نوازی و موسیقی برپا بود و لحظات شادی را برای مهمانان به ارمغان آورد. در این مراسم چهره‌های هنری ملی و استانی در کنار برنامه‌های سنتی کردستان مثل دف‌نوازی و مولودی‌خوانی به اجرای برنامه پرداختند؛ چهره‌هایی همچون محمد اصفهانی، پیام عزیزی و فرزاد فرخ اجرا داشتند. بازیگران «نون خ» و «سنجرخان» و علی مشهدی روی استیج رفتند. گروه‌های کودک استانی و گروه‌های مختلف کودک و نوجوان برنامه اجرا کردند. علی صالحی، بازیگر سریال «نون خ» با ابراز خوشحالی از حضور در سنندج گفت: «خیلی خوشحالم که در کنار مردم عزیز کردستان هستم؛ مردمی که به خاطر غیرت و دلاوری‌هایشان در ۸ سال دفاع مقدس، شایسته احترام هستند. خوشحالم که در روز میلاد پیامبر اکرم‌(ص) در کنار مردم کردزبان هستم».چند سرود ویژه مهمانی امت احمد هم اجرا شد؛ یکی همان که سال گذشته با همراهی سیدمحمدرضا نوشه‌ور، مداح اهل بیت خواندند و دیگری یک اجرای خوب از عبدالرضا هلالی؛ همچنین یک سرود ویژه مهمانی امت احمد امسال که شعر و ملودی تازه‌ای داشت.

یک تصویر حقیقی
از کردستان تصویرهای متفاوتی ساخته شده و هر گروه به فراخور دیدگاه خود بر تصور خود پافشاری می‌کند. اکنون به نظر می‌رسد، جشن امت احمد تصویری حقیقی از وحدت در مقابل تصویر غیرواقعی از وجود اختلافات به نمایش گذاشته است. حجت‌الاسلام برومندرازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در این‌‌باره نیز گفت: «تصویری که مردم عزیزمان در مهمانی امت احمد سال گذشته و امسال خلق کردند، تصویر واقعی و حقیقی خود مردم کردستان است. مردمی که در کنار دغدغه‌ها و مشکلات و مباحثی که دارند، ارادتشان به حضرت رسول و خاندان ایشان زبانزد است و هر طور که باشد، پای کار این محافل و مجالس هستند. حضور این مردم، تصویری حقیقی مقابل تصویر کاریکاتوری بود که تلاش می‌کنند از مردم و عزیزانمان در دنیا به نمایش بگذارند. همچنین این تصویر خوب، قوت قلبی برای اهل ایمان در خود شهر سنندج است که اگر پیش از این مرعوب فضاهای رسانه‌ای شده بودند که دشمن ساخته بود، وقتی همفکران و هم‌کیشان خود را در چنین مجالس و محافلی می‌بینند، دلگرم می‌شوند و حتماً این تصاویر برای دشمن هم ناامیدکننده خواهد بود». اگرچه مدیرکل تبلیغات و استاندار سابق کردستان به این موضوع اشاره‌ای نکرده‌اند اما باید پذیرفت که بخشی از این حضور چشمگیر به همان انتخاب استاندار سنی بازمی‌گردد. با ایجاد فضای امنیتی و بی‌اعتمادی به مردم نمی‌توان توقع حضور داشت اما اگر قدمی کوتاه از سوی مسئولان برداشته شود قطعاً مردم نیز در بزنگاه‌ها آنان را همراهی می‌کنند؛ امت احمد آخرین نمونه از این همراهی نخواهد بود، بسته به آنکه این اعتماد دوسویه تا چه حد پیش برود.

sazandegi

پست های مرتبط

دیپلماسی زیارت

رئیس‌جمهور امروز به عراق می‌رود   ابتدای شهریور ماه بود که فواد…

۲۱ شهریور ۱۴۰۳

زوال تدریجی سلیقه

“آیدین آغداشلو”   هفتصدوپنجاه‌ونهمین شب از شب‌های مجلۀ «بخارا» ایرانی که به…

۹ مرداد ۱۴۰۳

کابینه تکنوکرات‌ها

باید فن‌سالاری در کشور حاکم شود به قلم؛ کیارش اخوان؛ عضو شورای…

۴ مرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید