رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : جنگ تمام‌عیار

جنگ تمام‌عیار

حملات بی‌امان حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل

 

تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان طی روزهای اخیر این نگرانی را پدید آورده است که دو طرف بار دیگر به سوی جنگی تمام‌عیار پیش می‌روند.
از یک‌سو اسرائیل تاکید می‌کند که چاره‌ای جز مقابله با حملات روزمره حزب‌الله به خاک خود ندارد؛ چراکه درگیری در مناطق مرزی بین حزب‌الله و اسرائيل پس از آغاز جنگ غزه شروع شد. مقام‌های اسرائیل همچنین بر لزوم بازگشت ساکنان مناطق شمالی این کشور به خانه‌هایشان اصرار دارند. یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، اهداف اسرائیل از تشدید درگیری‌ها در مرز با لبنان را «کاهش تهدید حزب‌الله، عقب راندن مقاومت لبنان از منطقه مرزی و تخریب زیرساخت‌های یگان رضوان از زیرشاخه‌های حزب‌الله لبنان اعلام کرد».
از سوی دیگر، حزب‌الله ضمن ابراز همبستگی با حماس و ساکنان نوار غزه تاکید کرده است که بدون دستیابی به توافق آتش‌بس در این باریکه حاضر به توقف حملات راکتی خود به اسرائيل نیست. در همین راستا به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تشدید فشارها بر حزب‌الله امیدوار است تا این جریان را به توقف حملاتش بدون دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه متقاعد کند. حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ درگیر جنگی ۳۳ روزه شدند. در جنگ تابستان ۲۰۰۶ همچنین ۱۶۰ اسرائیلی کشته شدند. اغلب کشته شده‌ها در لبنان غیرنظامی و در اسرائیل نظامی بودند.
اسرائیل پس از انفجارهای هفته گذشته پیجرها و بی‌سیم‌های گروه حزب‌الله دست به تشدید حملات خود زد. هرچند اسرائیل به طور رسمی مسئولیت انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها را نپذیرفته است اما کمتر کسی در مورد نقش نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در این انفجارها تردید دارد. اسرائیل اکنون با تشدید حملات هوایی امیدوار است تا حزب‌الله را از ادامه درگیری‌ها منصرف کند. با این حال سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در آخرین سخنرانی خود گفت که اسرائیل به هدف خود برای شکست همبستگی این گروه با حماس و ساکنان نوار غزه نخواهد رسید. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اسرائیل ممکن است برای پیشگیری از حمله‌ای مشابه حمله ۷ اکتبر از سوی حزب‌الله لبنان، چاره را در حمله زمینی به خاک لبنان ببیند. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل چند روز پیش گفت که جنگ وارد مرحله جدیدی شده و نقطه ثقل آن از نوار غزه به مرز شمالی منتقل شده است. این درحالی است که سرتیپ ملنیز، سخنگوی سابق ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای درباره تشدید تنش در جبهه شمالی با لبنان ضمن هشدار درباره ورود زمینی ارتش اسرائیل به لبنان گفت که «فکر نمی‌کنم جنگ سوم لبنان رخ دهد بلکه این جنگ اول محور مقاومت خواهد بود، ما به موضوع جنگ نزدیک‌تر هستیم، ما در تلاش هستیم این را باور کنیم که نصرالله پرچم سفید را بلند خواهد کرد اما این کار از ویژگی‌ها و صفات او نیست، انتظار کابینه اسرائیل این است که اگر ما کمی زور را بیشتر کنیم، کار به سرعت تمام خواهد شد، فکر می‌کنم که اشتباه اساسی در این اندیشه وجود دارد». این درحالی است که (سه‌شنبه) حزب‌الله لبنان برای اولین ‌بار موشک‌های «فادی۳» را در مقابله با اسرائیل به کار گرفت و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین و نیز در دفاع از لبنان و ملت آن، مقاومت لبنان پایگاه شمسون اسرائیل را با موشک فادی۳ هدف قرار دادند. پایگاه شمسون مرکز تجهیز فرماندهی و واحد تجهیز منطقه‌ای رژیم صهیونیستی به ‌شمار می‌رود. همچنین فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان در کنفرانسی خبری درباره آخرین آمار تلفات حملات اسرائیل به این کشور اعلام کرد که از صبح دوشنبه ۵۵۸ لبنانی کشته شده‌اند.

sazandegi

پست های مرتبط

روحانی پرده‌نشین

“ناطق‌نوری” ۸۰ساله شد از آن عکس تاریخی علی‌اکبر جمشیدی معروف به ناطق‌نوری…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

تداوم حملات به ضاحیه

ادعای ترور “سیدهاشم صفی‌الدین” بامداد جمعه رسانه‌های عربی و غربی از حملات…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

حمایت از لبنان

“سیدعباس عراقچی” در سفر به بیروت بر چه محورهایی متمرکز بود؟ گروه…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید