رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : حمایت تمام‌قد روشنفکران از پزشکیان

حمایت تمام‌قد روشنفکران از پزشکیان

محمدعلی موحد، محمد مجتهدشبستری، عبدالکریم سروش، محمدمهدی جعفری محمدعلی همایون کاتوزیان و حسین معصومی‌همدانی از مردم خواستند پای از معرکه بیرون نکشند و به پزشکیان رای بدهند

رقابت انتخابات زود هنگام ریاست‌جمهوری وارد وقت اضافه شده و در این وقت اضافه است که یخ اهالی فرهنگ و روشن‌فکران فرهنگی کم‌کم در حال باز شدن است و آرام آرام وارد گود انتخابات و حمایت از مسعود پزشکیان می‌شوند. در روزهای تبلیعات دور اول از اهالی فرهنگ و روشن‌فکران تنها افراد معدودی چون محمدعلی همایون کاتوزیان (هما کاتوزیان)، محمد مجتهدشبستری و حسین سناپور حاضر شدند به صراحت از مسعود پزشکیان حمایت کنند و اغلب ترجیح دادند، سکوت کنند. دربارۀ دلایل این سکوت سخن فراوان است و به وقتش باید به بررسی آن پرداخت اما الان که انتخابات وارد دو قطبی شفافی شده، روشن‌فکران بسیاری در حمایت از مسعود پزشکیان پیام داده‌اند از محمدعلی موحد گرفته تا عبدالکریم سروش و از حسین معصومی‌همدانی تا سهیل محمودی و پیش‌بینی می‌شود در دو سه روز باقییمانده چهره‌های دیگری به این جمع بپیوندند.

بیانیة مشترک موحد و شبستری: از پزشکیان بوی صداقت می‌شنویم
محمد مجتهد شبستری، دین‌پژوه و استاد سابق دانشکدة الهیات دانشگاه تهران که در دور اول هم از پزشکیان حمایت کرده بود این بار به همراه محمدعلی موحد (حقوق‌دانی که از سال ۱۳۲۹ تا اوایل دهه ۱۳۶۰ در شرکت ملی نفت مسئولیت‌های مختلفی داشت و علاوه بر آن در حوزه ادبیات و تاریخ هم چهره ممتازی است و آثار شاخصی در این حوزه‌ها دارد) بیانیه مشترکی در حمایت از مسعود پزشکیان منتشر کردند. در بیانیه این دو چهره شاخص فرهنگی آمده است: «ما از مسعود پزشکیان بوی صداقت می‌شنویم و در دور دوم هم به او رأی می‌دهیم. از هم‌میهنان عزیز به‌ویژه جوانان دل‌آگاه انتظار داریم که به حساسیت موقف در شرایط خطیر موجود توجه کنند و به رغم تلخ‌کامی‌ها و آزردگی‌هایی که دارند، پای از معرکه بیرون نکشند. همشهریان غیور ما در آذربایجان این شعر شهریار را به یاد بیاورند که گفت: هنوز از ماست ایران را اگر روزی فرج باشد.»

عبدالکریم سروش: کار را به اصلاح‌گر پاک‌دست بسپارید
عبدالکریم سروش، مهم‌ترین چهره روشن‌فکری دینی اگرچه در دور اول انتخابات عنوان کرد که در دسته تحریمی‌ها قرار ندارد اما از حمایت مستقیم خودداری کرد. او دیروز در کانال تلگرامی‌اش پیامی صوتی و تصویری منتشر کرد و به صراحت از پزشکیان حمایت کرد و گفت: «صحنه، صحنه بسیار روشنی است برای کسانی که می‌خواهند، رأی بدهند و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنند… از مصباحیون بپرهیزید که فتنه دنیایند. کار را باید به‌دست اصلاح‌گران پاک‌دست سپرد که دل برای مردم می‌سوزانند و آلوده نیستند و کاردان‌اند.» سروش در این پیام هم‌چنین یادآور شد که حاکمان، روشنفکران و… «با این ۶۰ درصد عدم مشارکت مردم باید متنبه شوند و من نیز شدم و بیاموزند که جامعه ما بعد از اتفاقات مختلف و […] دیگر آن جامعه پیشین نیست… هر کس که بر مسند ریاست جمهوری می‌نشیند باید این واقعیت تاریخی (عدم مشارکت ۶۰ درصدی) را به چشم مسئولان بیاورد.»

حسین معصومی‌همدانی: به امید بهبودی اندک
حسین معصومی‌همدانی، نویسنده، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در پیامی از ضرورت رأی به مسعود پزشکیان گفته و نوشته است: «نه وقت تحلیل است و نه من قدرت تحلیل دارم. در فن خطابه هم مهارتی ندارم تا با نوشته‌ها و سخنان پرشور، توده‌های مردم را به رأی دادن یا رأی ندادن برانگیزم. یکی از مردم ایرانم و کار اصلی‌ام علم و فرهنگ و بزرگ‌ترین دغدغۀ فکری‌ام سرنوشت علم و فرهنگ در این سرزمین است و سال‌هاست، آرزوی روزی را دارم که جز این دو حوزه به چیز دیگری، به‌خصوص به سیاست، فکر نکنم. با این حال وضع اسفباری که در دانشگاه و فرهنگ می‌بینم و با همۀ وجود حس می‌کنم مرا مکلف می‌کند که به امید بهبودی، هرچند اندک، در انتخابات شرکت کنم و رأی خود را به آقای مسعود پزشکیان بدهم و کسانی از نوع خود را هم به این کار تشویق کنم. از دوستانی که این چند خط را می‌خوانند، تقاضا دارم که اگر با گروه‌های دیگری از مردم تماس دارند و اگر دردهای ایشان را می‌شناسند و زبان ایشان را می‌دانند، سخن ایشان را بشنوند و به ساده‌ترین و عینی‌ترین زبان تأثیری که رأی دادن یا ندادن به مسعود پزشکیان بر فردای ایشان خواهد داشت را برایشان توضیح دهند. انتظار هیچ معجزه‌ای هم نداشته باشند.»

سهیل محمودی: بیایید و از فرهنگ ایران محافظت کنیم
سهیل محمودی، شاعر و ادیبی که در انتخابات گذشته همواره از کاندیدای جبهه اصلاحات حمایت کرده این بار هم در پیامی، حمایتش از مسعود پزشکیان را اعلام کرد. محمودی درباره علت این حمایت می‌گوید: «خیلی تفاوت دارد که مسئول فرهنگی آدمی مثل مسجدجامعی باشد یا کسی که دست چپ و راستش را نمی‌شناسد. نگرانم کسانی نیایند که ترمز بریده باشند و دنده عقب هم بروند. اهالی فرهنگ باید حواس‌شان را جمع کنند و به صحنه بیایند تا بتوانند از فرهنگ ایران محافظت کنند. قرار نیست بگذاریم شکست بخوریم و قرار نیست سرزمین فردوسی و شاهنامه بلغزد به سمت تاریکی. شاهنامه همه‌اش روشنایی و نور است و ما هم باید به سمت نور حرکت کنیم. نه سیاسی هستیم و نه اهل سیاست هستیم اما اهل فرهنگ هستیم، اهل دوست داشتن ایران هستیم و عشق‌مان شاهنامه است. نگذاریم ایران به تاریکی بغلتد. راهش هم این است که احساس خطر کنیم و به خاطر فرزندان و آیندگان‌مان نگذاریم شرایط از این‌که هست، نگران‌کننده‌تر شود.»

تکرار حمایت کاتوزیان و محمد مهدی جعفری
همایون کاتوزیان، استاد دانشگاه آکسفورد و پژوهشگر برجسته تاریخ ایران و از شاگردان خلیل ملکی که در دور اول از پزشکیان حمایت کرده بود، بار دیگر با انتشار ویدئویی حمایت خود را تکرار کرد و گفت: «ایران عزیز در خطر است. من همایون کاتوزیان ۸۱ ساله و از امنیت شهر آکسفورد انگلستان با شما گفت‌وگو می‌کنم. گرچه دورم اما از تو سخن می‌گویم. من یک تن ضعیفم و به هیچ جریان سیاسی متعهد نیستم و اصلاً فعال سیاسی نیستم اما برای خود یک‌سری وجدان انسانی قائلم. این‌که بعضی می‌گویند، وضع همیشه همین‌طور بوده و همین‌طور خواهد ماند،‌ خلاف واقع است. کافی است دوران خاتمی و احمدی‌نژاد را با هم مقایسه کنید. احمدی‌نژاد به خاطر قهر کردن مردم با خودشان به قدرت رسید. بر اساس آن‌چه گفته شده و شنیده می‌شود حتی ممکن است، ایران عزیز در خطر باشد. من هم داغ‌دار مهسا، نیکا و سایر جوانان هستم اما صرف کینه‌کِشی نتیجه نمی‌گیریم. اجازه دهید به آینده بنگریم. امیدوار باشیم که استادان، معلمان و دانشجویان آزاداندیش از کار خود بیکار نشوند. امیدوار باشیم که با رفع تحریم‌ها و سیاست‌های درست اقتصادی هیچ کودکی سر گرسنه به زمین نگذارد. کاری نکنیم که وضع بسیار بدتر شود.»
محمدمهدی جعفری، قرآن‌پژوه و شاگرد آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان هم در پیامی حمایت مجدد خود را از پزشکیان اعلام کرد و گفت: «درخواست من از شما این است که روز پانزدهم تیر ماه با آمدن پای صندوق‌های رأی و رأی دادن به دکتر پزشکیان، پیام مثبت خود را به ملت ایران بدهید.»

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

برای ایران

محمدطبیبیان،مسعودنیلی،موسی‌غنی‌نژاد،داودسوری و فرهادنیلی پنج اقتصاددان آزادی‌خواه از مسعودپزشکیان حمایت کردند   دلایل…

2 جولای 2024

آشیانه سری

فرشاد گلزاری، گروه بین الملل  آنچه در مورد پاسخ 14 آوریل ایران…

18 آوریل 2024

دیدگاهتان را بنویسید