رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : حمایت تمام ‌قد

حمایت تمام ‌قد

پس از اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر اینکه از میان 80 نفر از کسانی که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، آن 6 نفری که می‌توانند برای تصاحب صندلی ابراهیم رئیسی تلاش کنند چه کسانی هستند، حمایت‌ها و حتی انصراف‌ها شدت بیشتری گرفت. این شورا 6 نفر را تایید صلاحیت کرد که در یک جمع‌بندی و با تمام اختلافاتی که نه از نظر فکری بلکه از لحاظ سهم‌خواهی دارند، تنها مسعود پزشکیان است که از جریان اصلاح‌طلب به تنهایی راه مبارزه را در پیش گرفته است. در این راستا سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با حمایت از پزشکیان تاکید کرد: «پزشکیان خیلی با مردم صمیمی است؛ دولت او هیچ تصمیمی نمی‌گیرد که به ضرر مردم باشد. شرایط کنونی با هیچ کدام از دوره‌های دیگر قابل مقایسه نیست. انتخابات ۱۴۰۳ الگوی جدیدی خواهد داشت». او در ادامه گفت: «هیچ تصمیمی از دولت آقای پزشکیان بیرون نخواهد آمد که عامه مردم ضرر کنند؛ مراقبت کافی خواهد داشت. شاید نخبگان رنجش‌هایی برایشان پیش بیاید اما عامه مردم از سیاست‌های آقای پزشکیان لطمه نخواهند خورد».
همچنین اسحاق جهانگیری، کسی که خودش به طرز تعجب‌برانگیزی ردصلاحیت شد، روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسماً حمایت خود را از کاندیداتوری مسعود پزشکیان اعلام کرد. جهانگیری در بخشی از این بیانیه می‌گوید که آمده بودم تا عملاً حامل یک پیمان و قرار جدید میان جمهور و حاکمیت با هدف ساختن اجماع ملی برای ترمیم شکاف‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی باشم. آمده بودم زمینه‌ساز تشکیل دولتی شوم که هماهنگ با خواسته‌های جمهور و انجام اصلاحات ضروری؛ نگذارد فساد و تبعیض و بی‌عدالتی و مداخله در زندگی مردم عرصه را بر آنان تنگ کند». او با اشاره به حمایتش از کاندیداتوری پزشکیان یادآور شد: «قرار من با شما این بود که برای ایران و اسلام در هر موقعیتی به دنبال خلق فرصت‌های نو باشیم. امروز زمان عمل به همان قرارهاست. من طبق همان قرار حمایت تام و تمام خود را از نامزد جبهه اصلاحات ایران و دوست عزیز و همکار سختکوشم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که مظهر صداقت، صراحت، شجاعت، پاک‌زیستی و پاک‌دستی در حکمرانی است، اعلام می‌کنم».
البته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روحانی هم در توئیتی از پزشکیان حمایت کرد که پیش‌تر در سازندگی به آن پرداخته شد.
آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام حمایت از تایید صلاحیت مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری، نوشت: «تایید صلاحیت دکتر پزشکیان را برای ایران به فال نیک می‌گیریم». خالی از لطف نیست که درباره جبهه اصلاحات این موضوع یادآوری شود که پیش از این، جبهه اصلاحات ایران در جلسه مجمع عمومی خود که در روزهای گذشته برگزار شده بود، مسعود پزشکیان را با دوسوم آرای اعضای مجمع، پس از عباس آخوندی به‌ عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده بود. هرچند جای بسی خوشحالی است که بالاخره بر سر پزشکیان به جمع‌بندی رسیده و سرانجام صراحتاً از او در انتخابات حمایت کردند. واکنش چهره‌های شناخته‌ شده از او کم نیستند. چه بعد از تایید صلحیتش و چه بعد از برنامه تلویزیونی او که شب گذشته پخش شد، حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی انتقادی نوشت: دکتر پزشکیان در اولین گفت‌‌وگوی تلویزیونی در برنامه شبکه خبر (٢١/٣/١۴٠٣) به صورت موثر ظاهر نشد و انتظار این است که در برنامه‌های دیگر تلویزیونی موثرتر ظاهر شود که به نظر می‌رسد، اتفاق خواهد افتاد. اما چرا ضعف اولین مصاحبه پزشکیان توسط بعضی تحلیل‌گران بیش‌ از اندازه بزرگ شد؟ با دو توضیح پاسخ می‌دهم.
پاکدست تنها
مسعود پزشکیان چهره شناخته ‌شده‌ای است که به پاکدستی شهره عام و خاص بوده. بنابراین، این کاندیدا در شهر حوزه انتخابیه‌اش (مجلس) در تبریز از محبوبیت بالایی برخوردار است و حتی براساس برخی، او حتی رای مردم خوزستان و کرمان را نیز دارد. در این میان حزب اعتلال و توسعه نیز حمایت تمام‌قد خود را از پزشکیان اعلام کردند. در بخش‌هایی از متن این نامه آمده بر این اساس طبق تصمیم نهایی شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه ضمن احترام به تمامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده، حمایت خود را از جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که به سبب دیدگاه‌ها و مشی اعتدالی، سلامت نفس، ساده‌زیستی، مردمی بودن و اعتقاد به بهره‌گیری از سلایق مختلف در اداره کشور از مقبولیت بیشتری در میان مردم برخوردار است، اعلام می‌دارد. این حزب همچنین از همه بانوان، جوانان، فرهیختگان و کسانی که دغدغه آینده و سربلندی ایران را دارند، دعوت کرد با مشارکت فعال در انتخابات از این شخصیت دانشمند و برجسته حمایت کنند.
این حالی است که مجمع نیروهای خط امام در بیانیه‌ای از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرد و به این موضوع اشاره داشت که «اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جامعه را در مرحله قضاوت و تصمیم قرار داده است. تصمیمی که پیوندی عمیق با آینده دارد».
توئیت معنادار برخی اصلاح‌طلبان هم قابل توجه بود. به طور مثال عباس عبدی می‌گوید که اگر گمان رسمی این بوده که پزشکیان شانسی ندارد و فقط مشارکت را اضافه می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنم فوری او را از انتخاب خارج کنید تا خطای ۷۶ و ۹۲ تکرار نشود.

حافظ منافع
همچنین در پی اعلام نامزدهای نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و تایید صلاحیت مسعود پزشکیان توسط شورای نگهبان، محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققان و مدرسین حوزه علمیه قم در شبکه اجتماعی درخواست کرد که هرگونه اختلاف کنار گذاشته شود و در ایکس نوشت: «قهر با صندوق رای سودی ندارد. امیدوارم از این فرصت بتوان استفاده کرد. اگر غافل شویم، پشیمانی‌های بعدی قابل جبران نیست. مواظب کاسبان تحریم باشیم تا به قدرت بازنگردند. حفظ منافع ملی از اوجب واجبات است».
در ادامه حمایت‌ها از پزشکیان که هر ساعت بر تعداد آن اضافه می‌شود، علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم هم با اعلام حمایت از کاندیداتوری مسعود پزشکیان، نوشت: «وقتی جامعه تشنه امید است حتی یک تایید صلاحیت متفاوت، چنین موج و حس خوبی را در میان مردم ایجاد می‌کند. با شناخت دیرینم از پزشکیان، قاطعانه می‌گویم که او می‌تواند. ویژگی‌های آشکار او «صداقت، روراستی با مردم، اخلاق‌گرایی، اعتقاد به همه ایرانیان و… خواست وجدان جمعی جامعه ایران است. برنامه او بازگشت به مردم، بازگشت به همه نخبگان شایسته و مخالفت با دروغ است. در کنار او می‌ایستیم».
البته این را هم فراموش نکنیم که پزشکیان در روزهای اول تایید صلاحیتش به دیدار محمدرضا عارف که خودش یکی از گمانه‌زنی‌ها برای کاندیداتوری بود، رفت و با حضور در بنیاد امید ایرانیان با محمدرضا عارف و اعضای هیات‌مدیره این بنیاد دیدار کرد. محمدرضا عارف در این دیدار ضمن برشمردن ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی مسعود پزشکیان و با اشاره به حساسیت ویژه انتخابات پیش‌رو حضور پزشکیان را در عرصه انتخابات فرصت ارزشمند برای مردم و نظام برشمرد و حمایت خود و بنیاد امید ایرانیان را از او اعلام کرد.
در ادامه حمایت‌های گسترده از پزشکیان، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز از حمایت تشکل سیاسی متبوعش از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. مصطفی کواکبیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اینجانب حمایت قاطع خود و اعضای ‎حزب مردم‌سالاری در سراسر کشور را از جناب دکتر مسعود ‎پزشکیان اعلام می‌دارم و با هماهنگی ایشان جزئیات اجرای پشتیبانی تبلیغاتی متعاقباً اعلام خواهد شد».

خشم رقیب
در این میان استقبال رسانه‌ها و چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب و میانه‌رو، گویا خشم رقیب را برانگیخته است. رسانه‌های وابسته به آنها شروع به تخریب تنهاترین نامزد عرصه رقابت پرداختند. در این گزارش می‌توان از دو رسانه مثال زد. روزنامه جوان در این خصوص نوشت: «اگر کسی با اصلاح‌طلبان آشنا باشد، می‌داند که آنها نه ‌فقط از این اقدام شورای نگهبان بسیار خشنودند بلکه به‌ خاطر ردصلاحیت رئیس‌جمهور نهم و دهم، خشنودی مضاعفی دارند. شورای نگهبان در تایید نامزد اصلاح‌طلبان(پزشکیان) نیز به‌ نظر می‌رسد بدون نگاه سیاسی و مهندسی عمل کرده است. نه به موضع‌گیری‌های او در آشوب ۱۴۰۱ توجه کرد، نه به ضعف‌های دوره وزارت او مانند برخی پرونده‌های مهم ملی و نیز پرونده تقلب در آزمون دستیاری». این روزنامه همچنین ادامه داد: «شرایط فعلی انتخابات در مواردی به انتخابات ۹۲ و چنددستگی اصولگرایان شباهت زیادی دارد. اما با توجه به اینکه این بار گزینه اصلاح‌طلبان، نیابتی نیست و اصولگرایان با توجه به تجربه دولت رئیسی و اتفاقی که برای شهید رئیسی افتاد، این ظرفیت را در خود می‌بینند که بتوانند بخشی از رای رئیسی را از آن خود کنند و به پاستور برسند».
همچنین‌ روزنامه فرهیختگان نیز در مطلبی این‌طور تحلیل کرد: «برداشت جناح‌ اصولگرایی این بود که انتخابات ۱۴۰۳ به رقابت درون‌جناحی تبدیل خواهد شد. بر این اساس ترکیب حضور نامزدها با این نگاه چیده شده است .اگرچه برای قضاوت در مورد اینکه نامزدهای اصولگرا حاضر خواهند شد به ‌نفع یکدیگر کنار روند، زود است اما در حال‌ حاضر چند نامزد از جناح اصولگرایی در کارزار انتخابات حضور دارند که هر کدام برای رفتن به پاستور ادعا دارند و این احتمال کنار رفتن هر یک به ‌نفع دیگری را کاهش می‌دهد».
این رسانه به چنددستگی بین اصولگرایان هم اشاره کرد و نوشت: «پزشکیان می‌تواند از چنددستگی که درون اصولگرایان ایجاد شده به ‌نفع خود استفاده کند و آرای اصلاح‌طلبان را به ‌تنهایی از آن خود کند. شرایط فعلی انتخابات در مواردی به انتخابات ۹۲ و چنددستگی اصولگرایان شباهت زیادی دارد. اما با توجه به اینکه این بار گزینه اصلاح‌طلبان، نیابتی نیست و اصولگرایان با توجه به تجربه دولت رئیسی و اتفاقی که برای شهید رئیسی افتاد، این ظرفیت را در خود می‌بینند که بتوانند بخشی از رای رئیسی را از آن خود کنند و به پاستور برسند».

sazandegi

پست های مرتبط

آشتی با دمشق!

اردوغان با دعوت از بشار اسد، در سوریه به دنبال چیست؟ پرونده…

7 جولای 2024

دیدار با رهبر انقلاب

رئیس‌جمهور منتخب به دیدار رهبری رفت   مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب…

7 جولای 2024

تعهد می‌دهم صدای بی‌صدایان باشم

بیانیه پزشکیان پس از پیروزی   مسعود پزشکیان بعد از موفقیت در…

7 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید