رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : حمایت ظریف از پزشکیان

حمایت ظریف از پزشکیان

اکبر منتجبی، سردبیر روزنامه سازندگی 

دیروز ستاد مسعود پزشکیان، لبالب از زنان و مردانی بود که آمده بودند گوشه‌ای از کار را بگیرند و به او در این وضعیت کمک کنند. در آن شلوغی که در ساختمان تشریفات به چشم می‌خورد ناگهان زمزمه‌ای در گرفت: «ظریف از پزشکیان حمایت کرد». بسیاری توئیت دو کلمه‌ای ظریف را به هم نشان می‌دادند و از این اتفاق خوشحال بودند.
جمعی از روزنامه‌نگاران نیز به دیدار پزشکیان رفتند و به او اطمینان دادند که در این مسیر برای پیروزی او بیشترین تلاش‌ها را انجام خواهند داد. جلسه روزنامه‌نگاران با مسعود پزشکیان، هم گرم بود و هم صمیمی. بسیاری از نکات بیان شد و شبهاتی که درباره وی ممکن است وجود داشته باشد، مطرح شد و او نیز پاسخ داد. افرادی که دیروز در ستاد مسعود پزشکیان بودند، به آینده خوش‌بین بودند و از او می‌خواستند که از این پس بیشتر از قبل باید مراعات کند. پزشکیان نیز استراتژی خود را در دو کلمه بیان کرد: «حق و عدالت». به باور او اگر امروز مشکلی وجود دارد به این دلیل است که حق به حق‌دار داده نشده است و اگر فساد و تبعیض وجود دارد به دلیل زیر پا گذاشتن عدالت است. در همین زمان که پزشکیان صحبت می‌کرد حمایت دوکلمه‌ای ظریف از پزشکیان نیز منتشر شد و ساعتی بعد از آن بود که بیانیه علی لاریجانی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در سرخط خبرها قرار گرفت.

اما ظریف چه نوشته بود؟ تنها دو کلمه: # برای-ایران؛ همین دو کلمه‌ ساده که برگرفته از توئیت دیروز مسعود پزشکیان بود و قبل‌تر از آن نیز کارگزاران سازندگی در کنگره خود از آن استفاده کرده بود و برگرفته از ترانه‌ مشهور شروین حاجی‌پور بود، یک بیانیه سیاسی اجتماعی بود که راه را نشان می‌داد. ظریف هیچ کلمه‌ای بیشتر ننوشت. چنانکه پزشکیان نیز در اولین توئیت خود پس از تایید صلاحیت منتشر کرد همین برای ایران بود و نشان داد در بازار گرم انتخابات، هیچ چیزی مهم‌تر از ایران نبوده و نیست و نخواهد بود.
بدین‌ترتیب ظریف، صراحتاً طرف دکتر مسعود پزشکیان ایستاد و از او حمایت کرد. همین توئیت بود که در ستاد پزشکیان با خوشحالی و شعف به همهمه تبدیل شد و همین دو کلمه بود که بیش از هزاران نفر در صفحه ظریف در توئیتر در این خصوص مطلب نوشتند. آنها که برانداز هستند، ظریف را نکوهش کردند که چرا در پی گرم کردن انتخابات است و آنها که تحریمی هستند رو تُرش کردند و مدافعان پزشکیان نیز از این حمایت استقبال کردند.
بدون تردید ظریف، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی و مدیریتی ایران است که اگر کاندیدای انتخابات می‌شد و از سد شورای نگهبان می‌گذشت بدون تردید بالاترین آرای ممکن را در سال‌های اخیر به دست می‌آورد. با این حال چنین نشد و او نشان داد که تمایلی ندارد در این عرصه وارد میدان انتخابات شود. اما آنچه او در آن دو کلمه نوشت، نشان داد که در این انتخابات بی‌طرف نیست و طرفی ایستاده است که چشم‌ها نگران اوست. البته قدمی که ظریف برداشت در پاسخ به قدمی بود که مسعود پزشکیان برداشت و در یک فیلم کوتاه ویدئویی وقتی از او پرسیده شد که آیا در کابینه‌ات از محمدجواد ظریف حمایت می‌کنی با تایید پاسخ گرمی داد و افزود: «منت تمام نخبگان و افرادی که تجربه و علم و کارایی دارند را می‌کشیم. ما از توانمند‌ها و نخبگان استفاده می‌کنیم. ما نباید در این 40 سال بین افراد فرق می‌گذاشتیم و اگر امروز در منطقه اول نیستیم به این دلیل است که کارها دست افرادی بوده که تجربه، علم و کارایی نداشتند. وضعیت امروز کشور نیز به این دلیل است که چنین افرادی را بر سر کار گذاشتند».
اما آن‌طور که خبرنگار سازندگی دریافت کرده است برخی از اعضای ستاد پزشکیان در دو مرحله پیش از اعلام اسامی نامزدها به دیدار ظریف رفتند، با او گفت‌وگو کردند، نظر خواستند و نظر دادند و نهایتاً نیز از وی قول حمایت گرفتند. ظریف نیز این قول حمایت را داده بود و دیروز نیز اولین قدم آن را برداشت.
بدین‌ترتیب اگرچه زودهنگام است اما می‌توان آرام‌آرام به این جمع‌بندی رسید که محمدجواد ظریف یکی از مردان اصلی مسعود پزشکیان در دولت آینده وی در صورت کسب آرای مردم است. ممکن است او را در کابینه آتی ببینیم، یا آنکه او را در جایگاهی فراتر از یک وزیر ببینیم.
از آن گذشته، سرمایه‌ای که محمدجواد ظریف با خود به همراه می‌آورد، سرمایه‌ای است که بسیاری از نخبگان همراه آن هستند و جمعیتی از مردم است که پشتیبان وی هستند. این اولین قدمی بود که برداشته شد و به نظر می‌رسد در روزهای آتی چهره‌ها و شخصیت‌های مهم همچنین احزاب ریشه‌دار نیز در حمایت از مسعود پزشکیان وارد میدان شوند.
از آن گذشته آنچه از نظرسنجی‌ها در روزهای اخیر به دست آمده، نشان می‌دهد که مشارکت رو به افزایش است. در یکی از نظرسنجی‌ها حداقل مشارکت مردم 53 درصد قید شده است. به عبارتی؛ از 61 میلیون واجد رای دادن فعلاً حدود 32 میلیون نفر اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند. طبعاً در روزهای آینده، نرخ مشارکت افزایش خواهد یافت و بیشتر از این هم خواهد شد. اما اگر تغییری نکند، هر نامزدی که 16 میلیون رای بیاورد، می‌تواند در دور اول رئیس‌جمهور آینده شود و اگر به این حد نصاب نرسد، انتخابات به مرحله دوم می‌رود.
پس باید با بیم و امید به آینده چشم دوخت و منتظر تحولات روزهای آتی ماند. روزهایی که مناظره‌ها در آن نقش بسیار دارند.

sazandegi

پست های مرتبط

امید ایران

حاشیه‌هایی از دور دوم انتخابات یکی از همکاران عکاس، تصویری برای ما…

5 جولای 2024

رویکردهای توسعه در دولت پزشکیان

 مسیر دولت آینده چگونه باید به توسعه ختم شود؟ جهانبخش خانجانی عضو…

4 جولای 2024

نیازمند یک آری بزرگ هستیم

محمدجواد ظریف در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری به دو استان کشور سفر…

4 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید