رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : خداحافظی با جو؟

خداحافظی با جو؟

درخواست برای کناره‌گیری بایدن از انتخابات تشدید شده اما دموکرات‌ها چه گزینه‌‌هایی دارند؟

«این مناظره اشک من را درآورد. هیچ وقت در عمرم چنین لحظه رقت‌انگیزی را در سیاست مربوط به کارزارهای انتخاباتی آمریکا به یاد نمی‌آورم چون دقیقا اکنون فاش شد که بایدن مردی خوب و رئیس جمهوری خوب است که هیچ برنامه‌ درستی برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ندارد». این عبارت بخشی از یادداشت توماس فریدمن، ستون‌نویس نام‌آشنای نیویورک‌تایمز است که پس از پایان نخستین مناظره ترامپ و بایدن بر سر تصاحب قدرت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد.

او در ادامه می‌نویسد: «دونالد ترامپ، مردی شریر و رئیس جمهوری حقیر است که هیچ چیز یاد نگرفته و هیچ چیز را فراموش نکرده است. او همان فواره دروغی است که قبلاً بود و تنها دل‌مشغولی شکایت‌های خودش را دارد؛‌ شکایت‌هایی که هیچ غرابتی با ضروریات رهبری آمریکا در قرن بیست‌و‌یکم ندارد. خانواده بایدن و تیم سیاسی او باید سریعاً دور هم جمع شوند و سخت‌ترین گفت‌گوها را با رئیس‌جمهور آمریکا همراه با شفافیت، عزم و محبت نسبت به او داشته باشند و به آمریکا عالی‌ترین فرصتش برای دفع تهدید ترامپ در ماه نوامبر را بدهند. رئیس جمهور آمریکا باید قدم جلو گذاشته و رسماً اعلام کند دیگر برای دور دوم ریاست جمهوری خود نامزد نمی‌شود و همه نمایندگان الکترال حامی خود را به کنوانسیون ملی دموکرات‌ها واگذار می‌کند».

این گفته‌های فریدمن به عنوانی کسی که سال‌های سال سیاست و اقتصاد آمریکا را درک کرده و عمیقاً در مورد آن نگران است، به خوبی نشان می‌دهد که اوضاع در ایالات متحده به خصوص انتخابات ریاست جمهوری آن که قرار است حدود چهار ماه دیگر یعنی در پنجم نوامبر برگزار شود،‌ مناسب نیست. فریدمن که یک نگاه ملی‌گرایی لیبرال دارد اساساً بر این موضوع تاکید دارد که بایدن اگرچه یک سیاستمدار کهنه‌کار و با سابقه به حساب می‌آید اما در مقابل او کسی مانند ترامپ حضور دارد که هیچ درکی از سیاست نداشته و صرفاً با مانور بر مشکلات جسمی، او به دنبال آن است تا بتواند مجدداً به کاخ‌سفید بازگردد.

اما او به نوعی با یادداشتی که منتشر کرد، نگران وضعیت بایدن به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی است و حتی در این راستا به مُهره‌های کلیدی و تاثیرگذار این حزب هشدار می‌دهد که باید برای عبور از این بحران به سمت انتخاب گزینه دیگری بروند. فریدمن در ادامه می‌نویسد: «اگر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور می‌خواهد وارد رقابت شود باید این کار را انجام دهد و حزب دموکرات را مجاب کند. اما رای‌دهندگان شایسته داشتن فرآیند بازی برای جست‌وجوی نامزد ریاست جمهوری دموکراتی که بتواند حزب را متحد کند، چیزی که هیچ یک از ۲ مناظره‌کننده در آتلانتا پیشنهاد ندادند را پیشنهاد کند؛ این که توصیفی از جهان کنونی ارائه کرده و بگوید آمریکا برای حفظ رهبری اخلاقی، اقتصادی و دیپلماتیک در این جهان باید چه کار کند».فریدمن به دلیل آنکه اقتصادِ سیاسی را به خوبی می‌داند و پیچیدگی‌های جهان امروز را همان‌طور که در کتاب «ممنون که دیر آمدید» نوشته است، واضح‌تر و بدون روتوش درک کرده، می‌داند که ایالات متحده نه تنها در مقوله «رهبری جهان» با انتخاب دونالد ترامپ با مشکلات تکراری سال‌های 2016 تا 2020 مواجه خواهد شد بلکه به این خروجی رسیده که بایدن هم نمی‌تواند بر مشکلات شخصی و هجمه‌های گسترده جمهوری‌خواهان فائق آید؛ به گونه‌ای که تنها 48 ساعت پس از برگزاری مناظره اول در شهر آتلانتا مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا صراحتاً با استناد به متمم 25 قانون اساسی آمریکا اعلام کرد که کابینه بایدن باید به بررسی برکناری او از سمت خود به دلیل ناتوانی در اداره امور کشور فکر کند چراکه دشمنان ما مانند همه ما ضعف را در کاخ سفید می‌بینند و به همین دلیل فکر می‌کنم که اوضاع کنونی بسیار خطرناک است». همچنین دونالد ترامپ پس از مناظره اول در یک گردهمایی در ایالت ویرجینیا با تمسخر بایدن گفت «او یک هفته را در کمپ دیوید گذراند تا برای مناظره آماده شود و قوانین، تاریخ و ناظرانی که می‌خواست به دست آورد اما به نظر نمی‌رسید که به مهارت‌های او کمک کرده باشد چراکه درس خواندن او برای مناظره کمکی به وی نکرد!».

چه گزینه‌هایی روی میز است؟
واقعیت این است که موج انتقادی علیه بایدن صرفاً به کمپین جمهوری‌خواهان منتهی نمی‌شود بلکه جامعه نخبگانی آمریکا به انضمام مقامات حزب دموکرات و بسیاری از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها پس از اتمام مناظره اول بایدن و ترامپ که به میزبانی سی.ان.ان برگزار شد با مدل‌های مختلف در حال مخابره این پیام هستند که بایدن باید برای انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کند و شخص دیگری را جایگزین خود کند. به عنوان مثال هیات تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز (شنبه) در یادداشتی تحت عنوان «بایدن برای نجات کشورش باید از انتخابات کناره‌گیری کند» از رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا خواستند از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و به کاندیدای دموکرات دیگری اجازه بدهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شرکت کند. همچنین بر اساس نظرسنجی مورنینگ کانسالت (Morning Consult) که در اکسیوس منتشر شد حدود ۶۰ درصد رأی‌دهندگان می‌گویند که بایدن به دلیل عملکرد ضعیفش «قطعاً» و یا «احتمالاً» باید به عنوان نامزد دموکرات‌ها تغییر کند. این وضعیت به جایی رسیده که حالا متحدان ایالات متحده مانند انگلیس هم نگران وضعیت حزب دموکرات و باید هستند. روزنامه تلگراف چاپ لندن در این خصوص اعلام کرده که سه عضو کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس به این روزنامه گفته‌اند که بایدن باید با فردی بهتر برای شکست دونالد ترامپ تعویض شود. تلگراف در این گزارش نوشته است که «وزرای محافظه‌کار کابینه فعلی انگلیس به طور خصوصی از دموکرات‌های آمریکا خواستند که چارچوب روابط ویژه را کنار بگذارند و با عباراتی صریح از جو بایدن بخواهند از رقابت‌ها کنار بکشد».

سوال اصلی که در این راستا شکل می‌گیرد این است که چه کسانی در این بین برای جایگزینی بایدن از سوی حزب دموکرات مدنظر هستند؟ پاسخ به این سوال تقریباً غیرممکن است و صرفاً کسانی که وضعیت حزب دموکرات و نفرات شاخص آن را طی دو دهه گذشته به صورت عمیق و پیوسته مطالعه کرده‌اند، می‌توانند به این سوال پاسخ دهند. در این بین گزینه اول بدون شک می‌تواند کامالا هریس، معاون بایدن باشد که به عنوان نخستین زن در تاریخ سیاسی آمریکا در این جایگاه ایفای نقش کرده اما کامالا هریس به این دلیل که نقش مستقلی برای خود شکل نداده و محبوبیت پایینی در نظرسنجی‌ها دارد مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.
فارغ از کامالا هریس، روزنامه گاردین در گزارش اخیر خود نام چند تن از گزینه‌های احتمالی دموکرات‌ها برای جایگزینی بایدن را به انضمام سوابق آنها منتشر کرده است. گوین نیوسام، فرماندار ۵۶ ساله کالیفرنیا یکی از این افراد است که پس از انتقادها از بایدن پس از مناظره اول، تمام قد به حمایت وی پرداخت. او در سال میلادی گذشته در مناظره انتخابات فرمانداری عملکرد خوبی در برابر «ران دی‌سانتیس» نامزد جمهوری‌خواهان از خود نشان داد و می‌تواند یکی از گزینه‌های دموکرات‌ها برای جایگزینی بایدن باشد.
بر اساس گزارش گاردین جی رابرت پریتسکر، فرماندار ۵۹ ساله ایالت ایلینوی یکی از گزینه‌ها می‌تواند باشد چراکه او در مساله سقط جنین و تلاش برای حفاظت از آنچه برخی آن را حق سقط جنین می‌دانند، چهره خوبی از خود به جای گذاشته است. گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان هم یکی از گزینه‌های مورد نظر است چراکه او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ یکی از گزینه‌های اصلی برای معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا بود و شاید به دلیل زن بودنش برای دموکرات‌ها گزینه خوبی باشد. همچنین دین فیلیپس، نماینده ۵۵ ساله ایالت مینسوتا در مجلس نمایندگان آمریکا که در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در سال جاری رقیب اصلی بایدن محسوب می‌شد هم یکی از گزینه‌ها می‌تواند باشد؛ اما باید دید که آیا دموکرات‌ها آماده خداحافظی با بایدن هستند یا تا روز برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات می‌خواهند بایدن را گزینه نهایی معرفی کنند؟!

sazandegi

پست های مرتبط

امید ایران

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بین دوکاندیدای باقی‌مانده برگزار شد  …

2 جولای 2024

طیب‌نیا در کنار پزشکیان

علی طیب‌نیا، وزیر پیشین اقتصاد و از اقتصاددانان موفق اعلام کرد: در…

1 جولای 2024

پزشکیان : بساط گشت ارشاد و فیلترینگ را جمع می‌کنم

روز گذشته مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری در حساب شخصی خود…

1 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید