رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : خداحافظی با غرب؟

خداحافظی با غرب؟

درباره انتخابات گرجستان

گروه بین‌الملل: انتخابات پارلمانی گرجستان (شنبه) در سراسر این کشور برگزار شد و حزب حاکم «رویای گرجستانی» امروز به رقابت با حزب اپوزیسیون «جنبش اتحاد ملی» پرداختند. بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی بر این عقیده بودند که نتایج این انتخابات را می‌توان به صورت مشخص حتی بدون برگزاری انتخابات از قبل حدس زد و اعتقاد داشتند که حزب حاکم به پیروزی می‌رسد که البته این تحلیل درست از آب درآمد. این انتخابات درحالی برگزار شد که دولت گرجستان نسبت به وقوع شورش و درگیری در این کشور در روز انتخابات ابراز نگرانی کرده بود؛ تا جایی که ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان هشدار داده بود که هرگونه تلاش برای هجوم یا مسدود کردن ساختمان کمیسیون مرکزی انتخابات، مجازات حبس به دنبال خواهد داشت.
با تمام این تفاسیر نتایجی که یک‌شنبه از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان منتشر شد، پیروزی حزب حاکم را تایید کرد. براساس اعلام این کمیسیون با شمارش داده‌های ۳۰۸۵ مرکز رای‌گیری که تقریباً ۹۹ درصد آرا را در بر می‌گیرد، حزب حاکم رویای گرجستانی ۵۴.۲ درصد آرا را به دست آورد. همچنین احزاب مخالف حدود ۳۷ درصد آراء را کسب کردند که از میان احزاب و ائتلاف آنها، حزب «جنبش اتحاد ملی» که از یک مسیر اروپایی برای گرجستان دفاع می‌کند، حدود ۱۰ درصد از این رقم کل را شامل می‌شود. در همین حال طبق آنچه کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان گزارش داده، شمارش آرا در خارج از کشور از برتری حزب مخالف خبر می‌دهد به بیانی دیگر، حزب حاکم «رویای گرجستانی» ۱۷.۷ درصد از آرا را در خارج از کشور به دست آورده است درحالی که احزاب مخالف حدود ۷۰ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.
ناظران انتخاباتی گرجستان که هزاران نفر را در سرتاسر کشور برای نظارت بر انتخابات مستقر کرده بودند، مدعی شدند که تخلفات متعددی وجود دارد و نتایج با اراده مردم گرجستان مطابقت ندارد. یورونیوز هم گزارش داد، برخی از مردم گرجستان تحت ارعاب و فشار برای رای دادن به حزب حاکم، پای صندوق‌های رای رفتند و این درحالی است که اپوزیسیون این حزب را به انجام جنگ ترکیبی علیه شهروندانش متهم کرده است. این وضعیت در حالی است که بزرگ‌ترین حزب مخالف گرجستان یعنی جنبش اتحاد ملی اعلام کرده که مقر آن در روز رای‌گیری مورد حمله قرار گرفته است. رسانه‌های گرجستان همچنین گزارش دادند که ۲ نفر پس از حمله در خارج از حوزه‌های رای‌گیری در بیمارستان یکی در شهر زوگدیدی (واقع در غرب گرجستان) و دیگری در مارنئولی (یکی از شهرهای جنوب تفلیس پایتخت) این کشور بستری شدند. آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اساساً انتخابات پارلمانی این دوره گرجستان با افت‌وخیزهای زیادی روبه‌رو بوده و در این میان موضوع دخالت خارجی (آمریکا و روسیه) به نفع هر دو حزب به شدت طی روزهای قبل از انتخابات برجسته شده بود. تا جایی که هم حزب حاکم و هم حزب اپوزیسیون طی روزهای گذشته نسبت به مداخله احتمالی در انتخابات هشدار داده بودند؛ به‌گونه‌ای که حزب حاکم رویای گرجستانی از مداخله ایالات‌متحده، احساس خطر خود را علنی کرد و اپوزیسیون هم ادعا کرده بود که روسیه ممکن است تلاش کند، آراء را به نفع حزب حاکم که حامی روابط نزدیک‌تر با مسکو است، تغییر دهد. بر همین اساس می‌توان گفت که این انتخابات در حقیقت طناب‌کشی سیاسی میان دو جریان طرفدار غرب و شرق بوده که حالا نتایج آن به ‌نوعی باعث نگرانی اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده شده است که در این میان انگلیسی‌ها هم در رسانه‌های خود علناً این نگرانی‌شان را مطرح کرده‌اند و سعی در مخابره پیام هشدار دارند.

بیدزینا ایوانیشویلی، موسس حزب رویای گرجستانی کیست؟
آنچه در این میان حالا به سوژه اصلی رسانه‌ها، تحلیلگران و سیاستمداران مقیم بروکسل و واشنگتن تبدیل شده این است که پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی این کشور علناً پای مرد پنهان دنیای سیاست این کشور، یعنی «بیدزینا ایوانیشویلی» را به عرصه علنی سیاست و اقتصاد باز کرده است. این تاجر بزرگ گرجستان یک دهه پیش به مدت یک سال (از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳) به طور رسمی زمام امور را در مقام نخست‌وزیر در کشورش به دست داشت. هرچند بیدزینا ایوانیشویلی ۶۸‌ ساله پس از آن دیگر در مقام رسمی نبود اما از او به ‌عنوان مرد تاثیرگذار در عرصه سیاست گرجستان و چهره بسیار تاثیرگذار در این کشور نام برده می‌شود. به گزارش یورونیوز، او در سال ۲۰۱۲ در پی نارضایتی عمومی از دولت وقت به قدرت رسید اما منتقدان او بر این باور هستند که وزرا و نمایندگان حزب «رویای گرجستانی» طی یک دهه گذشته تنها دستورهای او را اجرا کرده‌اند و به وی پاسخگو بوده‌اند که نشان از میزان نفوذ و عمق تسلط وی بر ساختار سیاسی این کشور دارد.
برخی از مفسران غربی اعتقاد دارند که وی به دلیل ثروتمند بودنش، توانسته نفوذ بسیار خوبی در ساختارهای سیاسی و اقتصادی گرجستان به وجود بیاورد؛ به‌گونه‌ای که گاردین در گزارش خود که یک‌شنبه ۲۷ اکتبر منتشر شد، اعلام کرده ثروت بیدزینا ایوانیشویلی که در سطح جهانی چندان شناخته شده نیست حدود ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که معادل یک‌چهارم تولید ناخالص کشور گرجستان (۳۰ میلیارد دلار) است!
بیدزینا ایوانیشویلی در سالیان گذشته اعلام کرده بود که «در دوران کودکی پابرهنه بوده و به دلیل فقر، کفش برای پوشیدن نداشته است». او مدرک مهندسی خود را در گرجستان و مدرک تحصیل در رشته اقتصاد را از دانشگاه مسکو دریافت کرد و پس از پایان تحصیلاتش وارد تجارت شد و پس از فعالیت در حوزه فروش محصولات الکترونیک توانست برای خودش و فعالیت‌های اقتصادی‌اش، بانک خصوصی تاسیس کند.
او پس از آن هدف باندهای خلافکار فعال در عرصه جنایت‌های سازمان‌یافته قرار گرفت اما توانست با نزدیکی به قدرت در مسکو، گلیم خود را از آب بیرون بکشد. گفته شده ایوانیشویلی در دهه ۱۹۹۰ با نزدیکی به دولت روسیه و نهادهای امنیتی این کشور توانست به فعالیتش ادامه دهد و پس از قدرت گرفتن در گرجستان برای کسب محبوبیت اعلام کرد که شخصاً نزدیک به یک میلیارد دلار برای کمک به جاده‌سازی و نوسازی پارک‌ها و کلیساها و دیگر اماکن میراث فرهنگی گرجستان اهدا کرده است که همین اقدام وی توانست سروصدای زیادی در جامعه و رسانه‌های گرجستان به راه بیندازد و در نهایت او نقشی تعیین‌کننده در عرصه سیاست گرجستان پیدا کرد.

تعمیق روابط با مسکو؟
بسیاری از منتقدان بیدزینا ایوانیشویلی در گرجستان به این موضوع اشاره می‌کنند که اساساً یک انسان مرموز برای خلق فضاهای مه‌آلود است. آنها می‌گویند، هنگامی که او به گرجستان بازگشت و وارد سیاست شد، هوای اسرارآمیز را پرورش داد. سرگرمی‌های عجیب‌وغریب او ازجمله نگهداری از کوسه‌ها، گورخرها و جمع‌آوری درختان کمیاب، توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد و داستان فعالیت‌های مجلل او را به داستان‌های خانگی در سراسر کشور تبدیل کرد که البته رسانه‌های حامی وی هم در این راستا به این موضوع دامن زدند.
بر همین اساس حالا مخالفان وی و حزب رویای گرجستانی اعتقاد دارند که تفلیس بیش از هر زمان دیگر به سوی مسکو متمایل خواهد شد و این به معنای آن است که نفوذ روسیه در گرجستان در زمانه‌ای که جنگ با غرب بر سر اوکراین را تشدید می‌کند، بیشتر خواهد شد و می‌تواند رویای پیوستن تفلیس به اتحادیه اروپا را بایکوت کند.

sazandegi

پست های مرتبط

پادشاه صلح‌طلب ایران

درباره “کوروش”، پادشاه هخامنشیان هفتم آبان در تقویم‌ رسمی كشور به نام…

۶ آبان ۱۴۰۳

رقابت تنگاتنگ

نظرسنجی درباره “هریس” و “ترامپ” رقابت برای ورود به کاخ سفید در…

۶ آبان ۱۴۰۳

صلاح کشور و ملت

رهبر انقلاب: کیفیت فهماندن قدرت و اراده ملت ایران به رژیم‌ صهیونیستی…

۶ آبان ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید