رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : خیابانی به‌نام رئیسی

خیابانی به‌نام رئیسی

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که امروز یکی از موضوعاتی که در صحن شورای شهر تهران مطرح خواهد شد ارائه طرح دو فوریتی برای نام‌گذاری معبری درخور حضرت آیت‌الله رئیسی خواهد بود. نمونه‌های زیادی از تغییر نام معابر بعد از درگذشت یا شهادت افراد شهیر در تهران وجود دارد. در آخرین موارد در دی‌ماه 1398 بخش شرقی بزرگراه رسالت به نام شهید سردار سلیمانی و در دی‌ماه‌ 95 نیز بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تغییر پیدا کردند.
یکی از نکات جالب سیاست نام‌گذاری بر معابر و مکان‌های عمومی در شهر تهران، این است که برخی از تغییر نام‌ها حتی شامل یک معبر هم نمی‌شود و نام بخشی از یک معبر را شورای پنجم تغییر داده است مانند تغییر نام بزرگراه رسالت (حدفاصل بزرگراه کردستان تا بزرگراه شهید یاسینی) به نام سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در جلسه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ که به تصویب رسید یا در جلسه ۱۹/۹/۱۳۹۲ شورای شهر مصوبه‌‌ای با عنوان نام‌گذاری بخشی از خیابان آفریقا به نام زنده‌یاد «نلسون ماندلا» تصویب کرد. خیابانی که درحال حاضر به سه نام جردن، نلسون ماندلا و آفریقا شناخته می‌شود و هنگام تصویب این مصوبه اعتراضاتی را برانگیخت.
همچنین تغییر نام‌ها یا نام‌گذاری جدید تنها مربوط به اماکن عمومی، میادین میوه یا خیابان‌ها نیست، بلکه شورای شهر تهران در دوره پنجم حتی نام محله‌ها را هم تغییر داده است. در جلسه ۲۲/۱۲/۱۳۹۶ شورای شهر تهران تصویب کرد محله جمال‌زاده در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در بزرگراه شهید چمران تا کارگر شمالی به نام محله جمشیدآباد تغییر یابد.
یکی دیگر از بحث‌های قابل توجه درباره این است که شورای شهر در برخی مصوبات نام‌گذاری خود به دلایل اداری، نام معابر، محلات یا اماکن را به تصویب رسانده است و در تمام آنها، نام‌های قبلی دارای شناسنامه رسمی و مصوبه این مدیریت شهری شده‌اند. مثلاً در جلسه ۲۲/۵/۱۳۹۶ تثبیت نام ۳۵۱ محله شهر تهران به تصویب شورای چهارم تهران رسید و با مصوبه این نهاد، همه ۳۵۱ محله شهر تهران که دارای نام بودند، مجدداً صاحب همان نام شدند. در کل ۳۵۱ بند این مصوبه هیچ تغییری در نام‌گذاری محلات تهران مشاهده نشده است. چون این مصوبه در شورای شهر تهران اتفاق افتاده و به‌عنوان خروجی رسمی شورای شهر اعلام شده، لذا اگر مصوبه تثبیت نام ۳۵۱ محله تهران با عنوان «۳۵۱ نام‌گذاری» در نظر گرفته شود، کار بیجایی نیست. مشابه این اتفاق در تاریخ ۲۹/۱/۱۳۹۵ افتاد و شورای شهر چهارم، تغییر و نام‌گذاری نام ۱۰۱ ایستگاه مترو را به تصویب رساند که طبق آن، مثلاً نام ایستگاه مترو صادقیه، به همین عنوان و سایر ایستگاه‌ها به اسامی‌ای که تا آن روز خوانده می‌شدند، نام‌گذاری شدند.
شورای شهر بعضاً طی مصوبه‌ای، نام تابلوی ورودی یک ایستگاه مترو را هم مورد تصویب قرار داده و حتی برای افزودن نام به یک تابلو در ورودی یک ایستگاه مترو هم مصوبه دارد. چنانچه افزودن نام «ورودی هما» به تابلو ایستگاه مترو بیمه در محدوده منطقه ۵ شهرداری تهران واقع در ضلع جنوب خیابان آزادی در جلسه ۲۲/۱۲/۱۳۹۶ به تصویب نهاد پارلمان شهری رسید.
همچنین تغییر نام ایستگاه اتوبوس نیز در شورای شهر سابقه دارد و مصوبه ۳۰ خردادماه ۱۳۹۶ درباره تغییر نام ایستگاه اتوبوس بانک سپه در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران واقع در خیابان سی‌تیر به نام ایستگاه اتوبوس موزه آبگینه به تصویب شورای دوره چهارم رسیده است. همچنین در جلسه ۱۳ مهرماه ۱۳۹۵ شورای شهر تغییر نام ۶ ایستگاه اتوبوس را مصوب کرد.
شورای شهر تهران حتی در مصوبه‌ای، شهرداری را ملزم کرده است بوستانی را به نام خاصی نام‌گذاری کند. در جلسه ۷ آذرماه ۱۳۹۵ مصوبه شورای شهر حاکی از الزام شهرداری تهران به نام‌گذاری یکی از بوستان‌های شهر تهران به نام مرحومه مرضیه حدیدچی‌(دباغ) است. اتفاقی که در نهایت در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ افتاد و بوستان بانوان با ۸ هکتار وسعت در منطقه ۴ تهران به نام او نام‌گذاری شد. یا در جلسه ۲۳ خردادماه ۹۵ شورای شهر با پیشنهاد محمد سالاری، با نام‌گذاری یکی از معابر یا بناهای شاخص شهر تهران به نام استاد حمید سبزواری موافقت کرد که در نهایت این مصوبه در جلسه ۱۳ مهرماه ۹۵ منجر به نام‌گذاری بوستان فاقد نام واقع در محدوده منطقه ۵ شهرداری تهران که از شمال به بلوار نیروگاه، از شرق به خیابان الوند، از غرب به خیابان شهید حجت‌الله هاشمی‌زاده محدود می‌شود به نام استاد حمید سبزواری شد.
همچنین حدفاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا خیابان شهید لنگری به نام شهید دکتر محسن فخری‌زاده،‌ خیابان «ج» واقع در محدوده منطقه ۱ شهرداری تهران به نام «استاد جمشید مشایخی»، خیابان فلامک در شهرک قدس به نام استاد محمدرضا شجریان، میدان میرداماد به نام میدان دکتر کاظم معتمدنژاد،‌ پدر روزنامه‌نگاری ایران،‌ میدان محله اوین به میدان شهید شهریاری دانشمند هسته‌ای و میدان کتابی که به میدان شهید احمدی‌روشن تغییر پیدا کردند. خیابان گل‌آذین واقع در منطقه ۳، بلوار نلسون ماندلا هم به نام شهیده شیرین ابوعاقله نام‌گذاری شد. این شهیده خبرنگار شبکه الجزیره بود که در سال ۲۰۲۲ در کرانه‌باختری به شهادت رسیدند.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

امید ایران

حاشیه‌هایی از دور دوم انتخابات یکی از همکاران عکاس، تصویری برای ما…

5 جولای 2024

رویکردهای توسعه در دولت پزشکیان

 مسیر دولت آینده چگونه باید به توسعه ختم شود؟ جهانبخش خانجانی عضو…

4 جولای 2024

نیازمند یک آری بزرگ هستیم

محمدجواد ظریف در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری به دو استان کشور سفر…

4 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید