رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : دعوت از اخراجی‌ها

دعوت از اخراجی‌ها

حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم خبر داد: طبق توافق با قوه‌قضائیه قرار است با تشکیل کارگروهی، پرونده اساتید و دانشجویان اخراجی برای بازگشت دوباره آنها به دانشگاه بررسی شود

گروه اجتماعی: حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم دیروز اعلام کرده که در کارگروهی با حضور قوه قضائیه قرار است پروند اساتید و دانشجویان اخراجی دوباره مطرح شود. او در واکنش به احکام تعلیق چندین دانشجو در هفته‌های اخیر در دانشگاه‌های تبریز، تربیت‌مدرس و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفته که‌ «‌این افراد مجدداً می‌توانند شکایت کنند. اگر کسی محکومیت انتظامی و انضباطی پیدا کرد می‌تواند شکایت کند و از فرصتی که رئیس‌جمهور و معاون اول در این رابطه ایجاد کرده‌اند، می‌توانند استفاده کنند و در کمال بی‌طرفی بررسی خواهد شد».
سیمایی‌صراف، وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اساتیدی بوده‌اند که در دوره قبل تعلیق یا اخراج شده‌اند اما در دولت جدید به دانشگاه بازگشته باشند هم تاکید کرده که‌ بله، کم‌وبیش بازگشته‌اند اما حضور ذهن ندارم که چه تعداد هستند.
به گفته وزیر علوم: «‌قائدتاً درخصوص دانشجویان، یا اساتید بازداشتی، یا آنهایی که پرونده قضایی دارند ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم ولی یک تفاهم خیلی خوبی با قوه قضائیه داریم که درباره پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیات علمی که احیاناً در این قضایا و حوادث گرفتار شدند در کارگروهی نظرات ما را هم بشنوند». او ادامه داد که‌ «من مطمئن نیستم قوه قضائیه مجدد پرونده را بررسی کند ولی به ما این قول را داده‌اند که در یک کارگروهی پرونده‌ها دوباره مطرح شود. امیدواریم که با طرح آن پرونده‌ها و شنیدن حرف‌ها و شناخت و گزارش‌ها و کارشناسی‌های ما، تجدیدنظری در آرای آنها هم صورت بگیرد».
پیش از این اظهارات،‌ عارف، معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر علوم دستور داده بود که در این رابطه باید جلساتی برگزار یا کارگروهی تشکیل و این مساله بسته شود. او گفته بود: «باید مشخص شود، برخوردی که با دانشجویان شده چند درصد براساس ضوابط بوده که باید توجیه شوند و مشکل‌شان حل شود. همچنین اگر برخورد سلیقه‌ای با دانشجویان صورت گرفته، مساله‌شان باید حل شود».
پس از اعتراضات مردمی و دانشگاهیان به دنبال جان‌باختن مهسا امینی، تعداد استادان و دانشجویان اخراجی افزایش یافت. وزارت علوم در این ‌باره اظهارنظر روشنی نداشت و مسئولیت را به رؤسای دانشگاه‌ها سپرد. از شهریور ۱۴۰۱ صدها استاد دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان اخراجی و اعتراضات مردمی با اخراج، تعلیق، قطع حقوق و حتی بازداشت مواجه شدند.
ازجمله اساتید اخراج شده دانشگاه می‌توان به آرش رئیسی‌نژاد، فرزان سجودی، محسن برهانی، صادق زیباکلام، علی سرزعیم، رضا امیدی، حسین مصباحیان، حسین سراج‌زاده، امیر مازیار، حسن باقری‌نیا و علی شریفی‌زارچی اشاره کرد. محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، اولین استاد اخراجی دولت سیزدهم بود که در ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ اخراج شد.
آرش اباذری، استاد فلسفه علم دانشگاه شریف، دومین استاد بود که در بهمن ۱۴۰۰ از تدریس محروم شد. اباذری که دانش‌آموخته دانشگاه جان هاپکینز است الان در دانشگاه اموری آمریکا مشغول به پژوهش و تدریس شده است. مسئولان وزارت علوم تا پایان دولت سیزدهم ادعا می‌کردند اخراج‌ها به دلیل رکود علمی است اما شواهد و احکام نشان‌دهنده تخلفات و تعجیل در حذف استادان مستقل بود.

دانشجو را هدایت کنیم
رئیس‌جمهوری روز ۸ شهریور و در مراسم معارفه وزیر علوم از وزیر خواست که وضعیت تمام استادان اخراجی و لغو قرارداد، بازنگری شده و دانشجویان اخراجی دوباره به دانشگاه بازگردانده شوند. پزشکیان در ادامه این درخواست از وزیر خود گفت: «برپایی کرسی آزاداندیشی یعنی اینکه دانشجو بتواند حرف خود را مطرح کند. ما باید با منطق جواب دانشجو را بدهیم. دانشجو را می‌توان هدایت و توجیه کرد و اگر هم حق با دانشجو است من باید خودم را اصلاح کنم نه اینکه او را محروم کنم. اگر دانشجو عیب من را می‌گوید به جای آنکه او را بشکنم باید خودم را بشکنم. اگر توانستیم این را بپذیریم آن وقت مملکت آباد می‌شود. حق دانشجو است که حرف بزند. دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد. او فردا و آینده کشور است. دانشجو باید بتواند سوال کند. دانشجو اعتراض می‌کند، من هم باید جوابش را بدهم. یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم».
سه روز قبل از مراسم معارفه وزیر علوم، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای خطاب به حسین سیمایی‌صراف از وزیر دولت چهاردهم به ‌صراحت خواسته بود که «اساتید اخراج‌ شده را بازگرداند» در بخشی از متن این نامه که با امضای دبیر انجمن در پایگاه خبری جماران منتشر شد، خطاب به وزیر علوم آمده بود: «سال گذشته در چنین روزهایی بود که دکتر علی شریفی‌زارچی، استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، خبری مبنی بر قطع ارتباط علمی خود با دانشگاه را منتشر کردند. با توجه به اشتهار ایشان به تعهد و مرجعیت علمی میان دانشجویان و جامعه دانشگاهی بر کسی پوشیده نبود که دلیل این تصمیم جز ادامه همان روند ناصواب مسبوق نبوده است؛ خالص‌سازی دانشگاه. قطع همکاری با دکتر شریفی‌زارچی تنها نمونه‌ای از تصمیمات چند سال اخیر مراجع ذی‌ربط در راستای این هدف بوده که اثرات آن را می‌توان در اخراج‌های بی‌دلیل اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور به چشم دید. روندی که نتیجه‌ای جز ناامیدی و سرخوردگی میان دانشگاهیان به همراه نداشته است. بدیهی است که حذف این اساتید خبره، دلسردی جامعه دانشگاهی را به همراه آورده و آنان را از هر گونه بهبود وضعیت خود ناامید می‌کند. حاصل این روند تهی شدن کشور از متخصصان است. از جنابعالی به‌عنوان فردی برآمده از دانشگاه که خود را فرزند نهاد علم می‌دانید و بازگشت کرامت به دانشگاه را از اهداف خود تعریف کرده‌اید، انتظار می‌رود با دعوت از اساتید اخراج‌ شده به دانشگاه‌ها و دلجویی از آنان زمینه‌ساز تحقق این هدف باشید».
بعد از این نامه شریفی‌زارچی،‌ استاد دانشگاه شریف از بازگشت خود به دانشگاه شریف خبر داد. وزیر علوم روز پیش از مراسم معارفه‌اش در توضیح رویه‌ای که در پیش خواهد گرفت، گفته بود: «پیشرفت کشور در گرو پیشرفت علم است چون تا عالمان در صدر ننشینند و احترام نشوند، آن پیشرفت صورت نمی‌گیرد. اولویت من این است که نشاط، امید، احترام و کرامت انسان را برگردانم».
همچنین درحال حاضر، مطالبه تشکل‌های دانشجویی تجدیدنظر در آئین‌نامه انضباطی است که سال ۱۴۰۱ تغییر کرد؛ چندی پیش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در نامه‌ای خطاب به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار رفع احکام انضباطی و تغییر شیوه‌نامه انضباطی مصوب ۱۴۰۱ شد.

sazandegi

پست های مرتبط

شورا مقابل شورا

رد پیشنهاد “نرجس سلیمانی”   گروه اجتماعی: ۲۰ شهریور ماه بود که…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مقیمی بالاخره رفت

رئیس دانشگاه تهران برکنار شد   مقیمی بالاخره از دانشگاه تهران رفت…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

پارادوکس رئیس دانشگاه تهران

دستور “مقیمی” به کمیته انضباطی   گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه تهران از…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید