رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : دیوار مجلس برای اهل سنت؟

دیوار مجلس برای اهل سنت؟

مخالفت با استعفای “عبدالکریم حسین‌زاده”

گروه سیاسی: آجرهای دیواری که مخالفان دولت چهاردهم برای مسعود پزشکیان روی هم می‌چینند هر روز بیشتر و گویا محکم‌تر می‌شود. این بار در حرکتی عجیب جلوی استعفای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اهل سنت مجلس را گرفتند تا نتواند به سمت معاونت رئیس‌جمهور که حکمش را مسعود پزشکیان شخصا صادر کرده بود، درآید. این درحالی است که به گفته احمد بیگدلی طبق اصل ۱۴۱ قانون اساسی، شورای نگهبان در سال ۶۱ تفسیر کرده بود، نماینده‌ای که پست دولتی می‌گیرد دیگر احتیاجی به طرح شدن استعفایش در صحن مجلس ندارد. بنابراین طبق این تفسیر اگر نماینده‌ای به واسطه پست دولتی بخواهد از پارلمان برود دیگر نیازی به طرح شدن استعفایش از مجلس نیست. البته این تفسیر برای سال ۱۳۶۱ است و اگر نیازی وجود دارد، می‌توان مجددا از شورای نگهبان تفسیر کرد. در عین حال در ماده ۹۰ آیین‌نامه داخلی مجلس هم چنین آمده که پس از تصویب اعتبارنامه هر نماینده اگر بخواهد از مقام نمایندگی برود باید استعفا کرده و پذیرش استعفا از طریق مجلس شورای اسلامی هم الزامی است. هرچند محمدباقر قالیباف یادآوری کرد که درباره این موضوع با شورای نگهبان صحبت شده و آنها موافق هستند که باید رای‌گیری شود. با مروری در مجلس دوازدهم می‌توان از کسانی که پارلمان را برای راهی شدن به پاستور ترک کردند به شخص مسعود پزشکیان، نماینده تبریز که رئیس جمهور ایران شد و دو نماینده دیگر یعنی احمد دنیامالی و غلامرضا نوری‌قزلجه نام برد که درپی معرفی فهرست کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس، توانستند رأی اعتماد گرفته و به ترتیب وزیر ورزش و وزیر جهادکشاورزی شوند.

۵ تریبون آزاد برای مخالفت با نماینده اهل سنت مجلس
ماجرای روز گذشته از این قرار بود که در صحن علنی مجلس و پس از درخواست استعفای عبدالکریم حسین‌زاده و سخنان او، تریبون پارلمان برای ۵ نماینده مخالف این استعفا باز شد که برخی از آنها از قضا جزو اصولگرایان و پایداری‌ها هم بودند.
نفر اول مجتبی ذوالنور، نماینده پایداری مجلس بود که با استعفای حسین‌زاده مخالفت و دلیلش را اینطور مطرح کرد «مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مجلس را سکویی برای رفتن به جایگاه دیگر قرار ندهید؛ گرچه خود آقای حسین‌زاده متقاضی رفتن از مجلس نبودند و آقای رئیس جمهور ایشان را انتخاب کردند اما تعداد افرادی که از مجلس برای دولت در این دوره رفتند غیرمتعارف است و من فکر می‌کنم که شاید عدم توجه به شأنیت مجلس و نمایندگی مردم دلیل آن باشد».
دومین نماینده، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود هم در سخنانی به عنوان مخالف استعفای عبدالکریم حسین‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از دلایل مخالفتش با استعفای او توانمندی حسین‌زاده در حوزه عمران است، گفت: آقای حسین‌زاده در صورت استعفا، چهارمین نماینده‌ای است که از مجلس خارج شده و ما او را از دست داده‌ایم. بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی، نمایندگان برای ۴ سال از سوی موکلین خود انتخاب می‌شوند؛ در صورت استعفای آقای حسین‌زاده چه بخواهیم چه نخواهیم حوزه انتخابیه ایشان بدون نماینده خواهد بود و این موضوع موجب وارد شدن آسیب به این حوزه انتخابیه خواهد شد. اگر قرار است نماینده در میانه راه نمایندگی، مسیر دیگری را انتخاب کند خب از ابتدا می‌تواند وارد نشود».
در ادامه مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان در مجلس به عنوان سومین مخالف استعفای عبدالکریم حسین‌زاده یا بیان اینکه «اگر ما مخالفتی داریم باید مراقبت کنیم که این مخالفت‌ها به سمت مسائل شخصی نرود»، تاکید کرد: من به آقای حسین‌زاده نیز گفتم با اینکه جنابعالی به عنوان یک فرد فنی و متخصص و توانمند مجلس را ترک کنید، مخالف هستم؛ اما به هر حال آقای رئیس جمهور تصمیم گرفته است و ما در روز نخست نیز به ایشان تعهد دادیم که با او همراه باشیم. وی افزود: من با رفتن آقای حسین‌زاده به سمت دولت، مخالف هستم اما به احترام آقای دکتر پزشکیان، همراه و همدل هستیم و امیدواریم آنچه که خیر است، اتفاق بیفتد.
همچنین احمد مرادی، نماینده بندرعباس نیز در اظهاراتی در مخالفت با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده گفت: اگرچه معتقدیم که رئیس جمهور باید از تمام ظرفیت‌های ممکن کشور استفاده کند؛ جوانان خوش استعداد و افراد تحصیل‌کرده و کسانی که انگیزه خدمت دارند، هستند که امیدوارند جایگاهی در دولت داشته باشند. اگر می‌خواهیم به عدالت نزدیک شویم و عدالت را پیاده کنیم حتماً باید از همه ظرفیت‌های ممکن کشور استفاده کنیم. اگر مشیت الهی و اقتضای امور این شد که آقای حسین‌زاده در جایگاه معاون رئیس جمهور در امور مناطق محروم قرار بگیرد، خواهش ما این است که ایشان همه مردم و همه روستاها را ببینند و با حضور خود مرجع خیرات برای کشور باشد.
آخرین نماینده مخالف با استعفای حسین‌زاده، هادی قوامی نماینده اسفراین بود. او درخصوص دلیل مخالفتش گفت: اگر ما با استعفای آقای حسین‌زاده موافقت کنیم شأن او را تنزل داده‌ایم. ما از آقای رئیس جمهور انتظار داریم که اولاً جایگاه روستاها و مناطق محروم را ارتقا دهد تا این جایگاه در هیات وزیران دارای رای باشد. وی با تاکید بر ضرورت اجرای احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه توسعه روستا افزود: امروز امکانات زیادی اعم از آب و برق به روستاها برده شده اما تولید در روستاها همچنان متولی مشخصی ندارد.

برای وفاق ملی
عبدالکریم حسین‌زاده هم که از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم منصوب شده در صحن علنی مجلس دیروز کمی صحبت کرد. حسین‌زاده در دفاع از استعفایش، نخست از اعتمادی که پزشکیان به او برای راهبرد اساسی که برای وفاق ملی در سرزمینمان در پیش گرفته، تشکر و اعلام کرد: طی روزهای اخیر با پرسش‌های متعددی متوجه شدم و مورد قضاوت قرار گرفتم و برخی گفتند که حسین‌زاده نمایندگی مجلس را پله ترقی کرده و برخی در اذهان خودشان نمایندگی مجلس را بالاتر از جایگاه معاونت رئیس‌جمهور می‌دانند و خوشاید عده‌ای کثیری نبود که از مجلس انصراف بدهم.
به گفته این نماینده فعلی مجلس، هویت سیاسی خود را از شهرستان چند فرهنگی که شامل کرد، ترک و شیعه و سنی در آن با هم در آن زندگی می‌کنند گرفتم و به دنبال رویاها و افکاری بودم که آنها را مفید حال توسعه سرزمین و ایران اسلامی می‌دانستم؛ در سال ۹۰ که کاندیدای نمایندگی مجلس شدم توجه به حقوق شهروندی مدنظرم بود و امیدوارم روزی برسد که تنها براساس واژه شهروند به همدیگر نگاه کنیم. حسین‌زاده همچنین یادآور شد: هر جراحی بزرگ و امر سختی مشکلات خاص خودش را به همراه دارد و نظام بخشی و رصد و ارزیابی دقیق بر توسعه اعتبارات مد نظر اینجانب است؛ نگاه ما به توسعه است که همیشه آن را سیمانی دیده‌ایم، درحالی که مفهوم آن بسیار وسیع‌تر از نگاه کالبدی است و نگاه اساسی توانمندی جامعه است و در کنار دغدغه‌های اساسی ما برای توسعه‌های کالبدی، آب، برق و تلفن توانمند کردن جامعه یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های این معاونت است و رسالت بعدی‌ام توسعه متوازن و پایدار منطقه‌ای با استفاده از ابزارهای نظارتی است، البته توسعه روستایی و حتی مناطق محروم مساله‌ای بی‌متولی و بامتولی زیاد است و در این رابطه ۵۰ تا ۶۰ نهاد جهادی و غیرجهادی فعالیت می‌کنند اما هارمونی مناسبی ندارند و باید مدیریت ثابت داشته باشد و لازم است نهاد فرابخشی به فرآیندهای توسعه نظم اساسی دهد. او که از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم منصوب شده است، خطاب به مردم حوزه انتخابیه خود یعنی نقده بیان داشت: من نماینده شما شدم تا در برابر فقر ایستادگی کنم؛ لذا تصمیم امروز من نیز نشأت گرفته از همان است. حسین‌زاده ادامه داد: ما به دنبال گلایه‌های سیاسی نیستیم و می‌خواهیم به قلب چالش‌های کشور بزنیم لذا معتقدم محرومیت‌زدایی یکی از ستون‌های سالم جامعه پایدار است و نبود امکانات و تجهیزات که منجر به محرومیت قشری از مردم شود، به معنای خیانت است.
گفتنی است در متن نامه استفعای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی پارلمان که روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس قرائت کرد، این‌طور آمده بود: «پیرو نامه رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر پزشکیان به مجلس شورای اسلامی درخصوص اینجانب حضور عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم شریف شهرستان‌های نقده و اشنویه که سه دوره افتخار وکالت آن عزیزان را بر عهده داشته‌ام، در قالب معاونت رئیس‌جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستاها و امور عشایری، تقاضای استعفا از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی مطابق مواد ۹۰ و ۹۱ آیین‌نامه داخلی را دارم. امید آن دارم که همکاران گرانقدرم در مجلس با پذیرش استعفای اینجانب فرصت خدمتگزاری به محرومان و جامعه روستایی و عشایری را برایم فراهم آورند».

sazandegi

پست های مرتبط

جلوه‌گاه همدلی

جشن بزرگ امت احمد دو روز پس از انتخاب استاندار کرد اهل…

۲ مهر ۱۴۰۳

دیپلماسی زیارت

رئیس‌جمهور امروز به عراق می‌رود   ابتدای شهریور ماه بود که فواد…

۲۱ شهریور ۱۴۰۳

زوال تدریجی سلیقه

“آیدین آغداشلو”   هفتصدوپنجاه‌ونهمین شب از شب‌های مجلۀ «بخارا» ایرانی که به…

۹ مرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید