سکوت رئیس جدید سازمان سینمایی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن توضیح علت تأخیر در معرفی برخی معاونان خود، نکاتی را هم درباره وضعیت سینمای بینالملل ایران و فیلمهایی که از ایران معرفی میشوند اما فقط نسخه قاچاق آنها به مخاطب ایرانی میرسد، بیان کرد؛ این درحالی بود که رییس سازمان سینمایی به همین پرسشها پاسخ نداد. سیدعباس صالحی عصر سهشنبه، یکم آبان ماه در پردیس سینمایی ملت حاضر شد و در حاشیه دیدار با دستاندرکاران جشنواره فیلم کوتاه تهران پاسخگوی سوال خبرنگارها شد. او ابتدا با توجه به جایگاه بینالمللی این جشنواره، حضور تعداد زیاد فیلم از کشورهای خارجی را در شرایط فعلی منطقه اتفاقی مثبت و قابل توجه دانست.
این مدیر حرف نمیزند
در این بازدید رائد فریدزاده (رییس سازمان سینمایی)، وزیر فرهنگ را همراهی میکرد اما با وجود اینکه او ساعتی زودتر به پردیس ملت آمده بود، پاسخگوی سوال خبرنگارها نشد. این برای چندمین بار است که فریدزاده در مجامع عمومی حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نیست و به شکلهای مختلف از پاسخ به پرسشهای آنها طفره میرود. البته این عادت همیشگی اوست و از زمانی که در بنیاد سینمایی فارابی هم به عنوان معاون امور بینالملل فعالیت میکرد درباره چینش هیات انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار و انتخاب آنها حاضر به پاسخگویی نبود و مسوولیت انتخاب کمیتهای که خود آنها را برگزیده بود را هم گردن نمیگرفت. از چنین مدیری که در آن سمت حاضر به پاسخگویی نبود، نمیتوان انتظار داشت حالا که در سمت مهمتری مشغول به کار شده، بتواند مسوولیت چیزی با بپذیرد و گردن بگیرد. اما نکته مهمتر این است وقتی مدیری که مسوولیتهای مهمی بر دوش دارد از صحبت درباره سادهترین کارها مثل انتخاب دبیر جشنواره طفره میرود، این شائبه به وجود میآید که احتمالا او به طور مستقیم، دستی در اداره کارها ندارد و مشاوران و یا افرادی در سایه هستند که کارها را در سازمان سینمایی پیش میبرند و به همین خاطر است که او حاضر به صحبت درباره فعالیتهایی که در این سازمان در حال انجام است, نیست. به هر حال ادامه این رویه برای مدیری که در راس سازمان سینمایی قرار گرفته، صلاح نخواهد بود و تداوم آن ظن و گمانهای بیشتری را به وجود خواهد آورد و حاشیههای بسیاری را تقویت خواهد کرد.
سینمای ایران نباید با پرچمهای مختلف عرضه شود
صالحی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه او چه برنامهای برای سینمای بینالملل ایران دارد، وقتی فیلمهای دیگری که اصطلاحا زیرزمینی هستند به عنوان سینمای ایران جایگاه پیدا کردهاند و صرفا نسخه قاچاق آنها در اختیار مخاطب ایرانی قرار میگیرد، گفت: «من الان نمیتوانم یک پاسخ دقیق و صریح در این زمینه بدهم چون نمیخواهم حرف غیرکارشناسی بزنم اما این دغدغه درست است و باید تلاش کنیم، سینمای ایران یک هویت یکپارچه داشته باشد. سینمای ما نباید با پرچمها و ساحتهای مختلف عرضه شود و مخاطب هم گم شود و نداند که سینمای ایران کجاست. سینمای ایران باید شناسنامه داشته باشد همان طور که پیش از این داشت. وقتی ما سینمای ایران را تجزیه میکنیم در حقیقت چاقویی را به کل این هویت زدهایم پس باید تلاش کنیم آنچه از ایران عرضه میشود زیر لوای یک هویت باشد. تلاشهایی را در این زمینه ما باید انجام دهیم و تلاشهایی را هم دوستانی که در این مسیر حرکت کردهاند».
این روزها فیلمهایی از سینمای ایران در جشنوارههای مختلف بینالمللی حضور دارد که تنها نامی از ایران را یدک میکشد و این آثار قابل نمایش در کشور خود نیستند. «کیک محبوب من» به کارگردانی مشترک بهتاش صناعیها و مریم مقدم چند روز پیش در آخرین حضور خود در جشنواره شیکاگو به نمایش درآمد. این فیلم که تمامی بازیگران و عوامل آن ایرانی هستند به دلیل عدم حجاب بازیگران زن، قابل نمایش در ایران نیست اما در بسیاری از جشنوارههای بینالمللی به نمایش درآمده است. چند روز پیش هم نسخه قاچاق آن به بازار آمد و در حال حاضر از شبکههای ماهوارهای هم به صورت مدام پخش میشود. اولین نمایش این فیلم در جشنواره برلین بود که کارگردانان آن به دلیل ممنوعالخروجی نتوانستند در این جشنواره حاضر شوند. «دانه انجیر معابد» به کارگردانی محمد رسولاف هم که کارگردانانش مدتی است از ایران مهاجرت کرده در جشنوارههای مختلف به نمایش درآمده است اما به دلیل حجاب نداشتن بازیگران زن امکان نمایش در ایران را ندارد.
استعلامها طولانی شد اما معاون هنری انتخاب شده
صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در فاصله ۳ ماه مانده تا برگزاری جشنواره فیلم فجر آیا وضعیت دبیر این جشنواره مشخص است و چرا معاونت هنری هنوز مشخص نشده، گفت: «اجازه دهید کمی زمان بگذرد و آقای فریدزاده (رییس سازمان سینمایی) مستقر شوند تا تصمیم لازم در این زمینه گرفته شود. در این مورد تغییراتی که باید انجام شود، انجام خواهد شد. من قولی داده بودم که باید طبعاً برای آن توضیحی بدهم. شهریور ماه که آمدم در دو هفته اول، بررسی وضعیت جاری را در پیش داشتم و با مجموعه مدیران و معاونین دوره قبل گفتوگو کردم که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر میشدند. تقریبا از میانه شهریور ماه وارد بررسی تغییرات و انتصابات شدم و به نظرم آمد که در مرحله اول با تجربهای که از دوره قبل داشتم باید اول معاونین و مدیران حوزه ستادی را بچینم تا وقتی معاون تخصصی میآید، مدیران ستادی سر کار خود باشند و کار را شروع کرده باشند. در این راستا چند معاون ستادی را مشخص کردیم و در مهر ماه وارد انتصاب مدیران تخصصی شدیم. طبعاً گفتوگوها و بررسی رزومهها صورت گرفته بود و گفته بودم تا آخر مهر ماه این مساله جمع میشود و اصلا با این نگاه پیش میرفتم که حتماً مسیر به همین شکل ادامه پیدا میکند اما همان طور که مطلع هستید طبق قانون جریان مشاغل حساس روند استعلام طولانیتر شده و از دو تا به سه تا استعلام افزایش پیدا کرده است».
وی توضیح داد: «تراکم استعلامها در این مدت بالا بوده و تا جایی که در جریان هستم بیش از ۷۰۰ مورد است. شرایط کشور هم از نظر منطقهای در وضعیت خاصی است و باید به مسئولان مربوط هم حق داد. با این حال تا به امروز معاونین مختلفی در وزارت ارشاد انتخاب شدند، چند مجموعه دیگری هم که باقی مانده از ناحیه ما معرفی شدهاند. البته من فکر میکردم این مسیر کوتاهتر طی شود ولی باید عذرخواهی کنم هرچند بخشی از این مسائل در اختیار ما نبود. امیدوارم به زودی گروه دوستانی که قرار است در دولت چهاردهم کنار هم کار کنیم، جمع شویم و وظایفی که بر دوشمان هست را انجام دهیم. در مجموع به نظر میرسد، میتوان امیدوار بود تا به زودی چنین شرایطی فراهم شود. بهرغم تمام این مسائل اکنون معاون فرهنگی، معاون مطبوعاتی، رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل ایرنا و… منصوب شدهاند. چند مجموعه دیگر مانند معاون هنری نیز از طرف ما معرفی شدهاند و اکنون منتظر استعلامها هستیم. ابتدا فکر میکردیم که این فرآیند کوتاهتر باشد اما من این عذرخواهی را بابت تأخیر معرفی افراد بدهکارم و امیدوارم به زودی مجموعه دوستان در دولت چهاردهم تکمیل شود».
انتخاب معاون هنری تازه آنقدر به طول انجامید که محمود سالاری، معاون هنری فعلی که آماده رفتن از این معاونت است و وسایل خود را هم از محل کارش خارج کرده است، ناچار شد اعضای شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را منصوب کند. مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این باره توضیح داده است: «چون پروسه تعیین وضعیت مدیران وزارت فرهنگ در دولت چهاردهم از زمان مقرر تعیین شده توسط وزیر طولانیتر شده است بر این اساس امکان درنگ بیشتر وجود نداشت و در نهایت تصمیم به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری فجر هفدهم گرفتند.»
شایعات و گمانهزنیها از انتخاب نادره رضایی به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد حکایت دارد. این در حالی است که او تا پیش از این هیچ تجربهای در اداره امور هنری از جمله نهادهای مرتبط با تئاتر موسیقی و تجسمی ندارد و گویا تنها به عنوان اینکه یک معاون زن در وزارت ارشاد اداره امور را در دست گیرد از سوی صالحی برای اداره معاونت هنری که یکی از پرچالشترین معاونتهای ارشاد است، درنظر گرفته شده است.