رنگ‌زمینه

راه فرار قاتل و وحشی

درخواست “حمید نعمت‌الله” از مدیران سینمایی

۶ سال از ساخت «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌الله می‌‌گذرد. کارگردانی که همه آثارش جز این فیلم به راحتی به جشنواره فجر راه یافته، جایزه گرفته، در تلویزیون سریال ساخته و هیچ وقت ازجمله فیلمسازان متعلق به طیف اپوزسیون نبوده است. اما طلسمی که به جان «قاتل و وحشی» افتاده، بعید است به این زودی‌ها شرش را از سر این فیلم باز کند و نعمت‌الله بتواند این ساخته‌اش را هم در سینما کنار مردم ببینید.
او از سال ۹۸ هر سال تلاش کرده که فیلمش را به جشنواره فجر بسپارد اما بارها به دلایل مختلف ازجمله شکایت سرمایه‌گذار، بی‌حجاب بودن بازیگرش، خلاف آیین‌نامه بودن شرکت فیلمش در جشنواره و … این اتفاق رخ نداده است. حالا هم که طبق آیین‌نامه جشنواره -کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال ۱۴۰۱ به بعد تولید شده و در دوره‌ گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیات انتخاب قرار نگرفته باشند- امکان شرکت این فیلم در بخش مسابقه وجود ندارد اما اگر شرایط نمایش فیلم مهیا باشد با تصمیم دبیر این اثر می‌تواند در سانس‌های محدود به نمایش گذاشته شود.
به همین دلیل نعمت‌الله این‌بار درخواست خود را به صورت عمومی مطرح کرده تا شاید گشایشی صورت گیرد و این‌بار با رای و نظر دبیر و دیگر مدیران سازمان سینمایی پای فیلمش به جشنواره باز شود. نعمت‌الله نوشته است: «با گذشت ۶ سال از ساخت فیلم «قاتل و وحشی» و بلاتکلیفی در صدور مجوز نمایش این اثر، به‌رغم پیگیری و درخواست اینجانب همچنان اکران این فیلم میسر نشده. درباره «قاتل و وحشی» همیشه تلاش کرده‌ام ارتباط و کنجکاوی مخاطب را از شر سایه کلمه توقیف دور نگه دارم. هرچند که سکوت و مراعات بنده گویا از مراجع سلب مسئولیت کرده تا هر ساله با انواع و اقسام دروغ، «قاتل و وحشی» را به سال آینده و مسئول بعدی حواله دهند. پس تصمیم گرفتم درخواست خود را عمومی منتشر کنم. هم‌اکنون با توجه به فرصت جشنواره فجر لازم می‌دانم در جهت پیگیری حقوق این اثر، درخواست کنم فیلم «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچک‌ترین سالن جشنواره اکران کنید».
نعمت‌الله «قاتل و وحشی» را در ژانر وحشت و جنایی ساخت. فیلم مملو از صحنه‌های خشونت‌آمیز و شکنجه است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «زیبا، درحال آماده شدن برای عروسی دختر خود است که به‌ طور اتفاقی اسیر یک باند گانگستری مخوف می‌شود. او سعی می‌کند از این بند خود را رها کند. اما وقت زیادی ندارد. چون دخترش نیز بی‌خبر از همه‌ چیز عازم همان‌جاست و این اتفاقی است که نباید بیفتد. زیبا برای نجات خود و دخترش می‌جنگد».
فیلم اگر به اکران عمومی هم درآید، مشمول درجه‌بندی سنی خواهد شد اما همه اینها به کنار بزرگ‌ترین مشکل فیلم بی‌حجابی بازیگر اصلی‌اش لیلا حاتمی است که در میانه فیلم بنا به داستان یکی از شکنجه‌گران موهای سر او را می‌تراشد و او به ‌واسطه اینکه موهایش از ته تراشیده شده است، بدون پوششی بر سر به بازی خود ادامه می‌دهد. حالا ممیزانی که در این‌باره تصمیم می‌‌گیرند راضی نمی‌شوند که لیلا حاتمی بدون حجاب جلو دوربین ظاهر شود و تقریباً نیمی از فیلم را با همین سرووضع بازی کند. مشابه چنین چیزی در سینمای ایران پیش از این هم اتفاق افتاده است که بازی فریماه فرجامی در فیلم «سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی اولین نمونه آن است که هم در اکران عمومی‌اش با جرح و تعدیل روبه‌رو شد و هم حالا که نزدیک به ۴۰ سال از ساخت این فیلم می‌گذرد و فرجامی هم در گذشته هنوز مدیران تلویزیون حاضر به پخش کامل صحنه‌های حضور فرجامی با موهای تراشیده از تلویزیون نیستند. «شیفتگی» به کارگردانی علی زمانی‌عصمتی هم در سال ۱۳۹۲ مقابل دوربین رفت که رویا تیموریان در نقش یک دگرباش با سر تراشیده جلو دوربین رفته. این فیلم هم همچنان توقیف است و تا به امروز اجازه نمایش پیدا نکرده، چراکه ممیزان هنوز نتوانسته‌‌اند با سر تراشیده بازیگر زن کنار بیایند و نمی‌توانند به حضور بدون پوشش سر، ولو اینکه موهایشان تراشیده شده باشد هم رضایت دهند. البته این قوانین درباره همه صدق نمی‌کند، چنانچه در تلویزیون چند سریال با حضور زنان با کلاه‌گیس یا بازیگران زن مسلمان بی‌حجاب روی آنتن می‌رود اما فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری که با بازی زنان با کلاه‌گیس در خانه ساخته شده و همین زنان با حجاب در بیرون از خانه ظاهر می‌شوند هم همچنان توقیف است.
چندی پیش خبری منتشر شد که فیلم «مسیح پسر مریم» از تولیدات سازمان اوج که زنان بازیگرش با کلاه‌گیس مقابل دوربین رفته‌اند و قصه آن متعلق به پیش از انقلاب است، پروانه نمایش گرفت که البته هنوز رنگ پرده را ندیده است و خبری به‌تازگی منتشر شده که در شبکه نمایش خانگی به صورت سریال پخش خواهد شد و معلوم نیست با این وضعیت جرح و تعدیلی در شکل‌وشمایل زنان بازیگرش به وجود نیاید.
یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره امسال دو هفته پیش خبر داد که منتظر «قاتل و وحشی» در جشنواره امسال نباشید. با این حساب بعید به نظر می‌رسد که منوچهر شاهسواری، دبیر جشنواره امسال هزینه‌های مربوط به اکران این فیلم را به جان بخرد. او ترجیح می‌دهد، شرایط اکران فیلم‌های دیگری مانند «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی و «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی را در جشنواره مهیا کند تا هم حواشی کمتری گریبانگیر جشنواره‌اش شود و هم اینکه پای فیلم‌های بیشتری را به این رقابت باز کند.

sazandegi

پست های مرتبط

رویاپردازی مریدان

“ایرج شهبازی” نشست «سعدی و مولوی، درنگی در رابطه تاریخی و ادبی…

جنگ تفکر

بزرگداشت “مسعود کیمیایی” بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم…

اتحاد علیه فضای بسته

“هادی خانیکی” نشست «مهندسی افکار در عصر دیجیتال» به بهانۀ چاپ سوم…

دیدگاهتان را بنویسید