رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : رای به پاکدستی و صداقت

رای به پاکدستی و صداقت

طی روزهای گذشته بسیاری از چهره‌ها، شخصیت‌ها، دانشگاهیان، دانشوران، روشنفکران، سیاستمداران و… مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده و از آنها خواستند به کاندیدای جبهه اصلاحات رای بدهند. مهمترین مساله‌ای که عموم افراد در این روزها با آن مواجه بودند، افزایش مشارکت بود. چنان که تاکید شد اگر مشارکت در مرحله اول به 60درصد برسد، کاندیدای جبهه اصلاحات در مرحله اول پیروز در انتخابات خواهد بود.
جدیدترین نظرسنجی‌ای که روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس از طرف موسسه افکارسنجی منتشر شده، از مردم سوال شده است که تصمیم به حضور در پای صندوق‌های رای برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته‌اند یا خیر؟ اینطور تحلیل می‌کند که در موج چهارم این پیمایش ۴۵/۷ درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، ۳۱/۶ درصد در این خصوص مردد بوده و ۲۲/۶ درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهند کرد. فارغ از این نظرسنجی، اگر مشارکت مردم بالای50 درصد خواهد بود و نشان از این دارد که جامعه با حضور دو جناح مختلف، کمی از حالت سکون درآمده است. در این پیمایش، ۵۰/۳ درصد از پاسخگویان مرد و ۴۹/۷ درصد زن هستند؛ به ‌طوری‌ که ۴۰/۱ درصد در بازه‌سنی ۱۸ تا ۳۵ سال (جوان)، ۴۶/۱ درصد در بازه‌سنی ۳۶ تا ۶۰ سال (میانسال) و ۱۳/۸ درصد در بازه‌سنی بیش از ۶۰ سال (سالمند) قرار دارند. همچنین، ۴۰/۳ درصد از پاسخگویان ساکن مراکز استان‌ها، ۳۶/۹ درصد ساکن شهرهای تابعه و ۲۲/۸ درصد ساکن روستاهای کشور هستند.
لذا بسیاری از احزاب و شخصیت‌ها مردم را به مشارکت دعوت کرده‌اند. به غیر از کسانی که سعی در مخالفت با تمام مبانی نظام دارند و جریان تندرو در کشور که منفعت خود را در مشارکت پایین می‌بینند. به هر حال حداقل در چند ماه اخیر، مردم به وضوح دیدند که در راستای رهنمودهای رهبری، این اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بودند که با کمترین امکانات سیاسی، بیشترین فعالیت را برای مشارکت حداکثری مردم کردند. درحالی که ردصلاحیت‌های پی‌درپی نشان تمایل جناح مقابل بر حداقل مشارکت داشت، زیرا ثابت شده که هر چقدر مشارکت جامعه کمتر باشد، شانس پیروزی آنها بیشتر است. این درحالی است که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاد دانشگاهی در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نظرسنجی‌های ملی متعددی درباره انتخابات اجرا می‌کند که اجرای آن با محوریت نگرش مردم به انتخابات و تحلیل رفتار رای‌دهی در ۳۱ استان کشور است و تاکنون به دو موج نظرسنجی در سطح ملی رسیده که تا روز انتخابات نیز تداوم خواهد یافت. درهمین زمینه ابراهیم شیرعلی، رئیس ایسپا در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح جدیدترین یافته‌های نظرسنجی این مرکز می‌گوید که آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ (موج دوم) تا پیش از معرفی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، نظر مردم را درخصوص چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پرسیده است. در طرح مذکور با ۳۹۰۶ نفر از افراد بالای ۱۸ سال ساکن در ۳۱ استان کشور (مناطق شهری و روستایی) مصاحبه حضوری انجام شده است. نرخ پاسخگویی به پرسش‌نامه حدود ۴۱ درصد محاسبه شد و باید در تحلیل یافته‌های نظرسنجی به این عدد توجه نمود. یعنی ۵۹ درصد از شهروندان در سراسر کشور حاضر نشدند با پرسش‌گران ایسپا در تکمیل پرسشنامه همکاری کنند.

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در سخنرانی‌ای که در مشهد داشت، بعد از برگزاری سه انتخابات با مشارکت پایین اکنون انتخابات پیش‌رو را فرصتی دانست که از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد شده تا منحنی رو به نزول مشارکت مردم صعودی شود. به عقیده او چنین موفقیتی در نتیجه مشارکت حاصل شده و اکنون هیچ راهی ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر از اصلاحات تدریجی در کشور وجود ندارد.
محسن هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران هم درخصوص لزوم مشارکت بالا و عواملی که باعث متزلزل شدن این مشارکت می‌شود، گفت: برخی از حواشی ممکن است هیجان انتخابات را افزایش دهد. مناظره اول تشریفات بالایی داشت و به‌ نظرم کاندیداها با هم مناظره نمی‌کردند، مجری هم مناظره را اداره نمی‌کرد، بلکه یک‌سری سوال‌هایی را مطرح کرد و نامزدها نیز مطالب خود را از قبل آماده کرده بودند و آنها را ارائه کردند، به‌نوعی اصلاً کاری به سوال‌ها نداشتند. خیلی هم همدیگر را نقد نکردند و مناظره به این سمت که مشارکت را چندان تحت تاثیر قرار دهد حرکت نکرد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز ازجمله کسانی است که بر مشارکت بالا تاکید دارد. او حتی برای انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم نیز تمام تلاشش را انجام داد. این‌بار هم روحانی در پیامی ویدئویی درباره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از مردم خواست روز جمعه هشتم تیر پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

در همین راستا، مجمع روحانیون مبارز، طی بیانیه‌ای انتخابات و صندوق رای را حق مردم خواند و تاکید کرد: پاسداری و صیانت از جمهوریت و مردم‌سالاری تنها با حضور و انتخاب آزادانه مردم میسر خواهد شد. انتخابات و صندوق رای تنها مسیری است که جامعه را بر حق تعیین سرنوشت خویش رهنمود خواهد ساخت و امکان جا‌به‌جایی قدرت را به‌نحوی مدنی و شکلی آرام میسر خواهد کرد. طبق این بیانیه، انگیزه حضور در مردم و تعهد مسئولیت آنها نسبت به این امر مهم و حیاتی بستگی به میزان وجود رقابت در عرصه انتخاب و تاثیر و کارآیی در میدان عمل خواهد داشت. بر همین اساس دو شرط «رقابتی بودن» و «تاثیرگذاری» انتخابات، اصلی‌ترین عامل ایجاد انگیزه و امید در حضور مردم پای صندوق رای خواهد بود. مشارکت حداکثری که همواره مورد تاکید بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی‌(ره) و نیز مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده و هست، خود تاکید بر این اصول مسلم است.
در این خصوص، عباس عبدی نیز در گفت‌وگویی با شبکه المیادین درباره میزان مشارکت نیز گفت: «‌براساس نظرسنجی‌هایی که انجام شده، مشخص است که حدود ۵۰ تا ۵۲ درصد است اما به دلایل مختلف طی دو سه روز آینده این درصد بیشتر خواهد شد. امروز هم رهبری تاکید کردند بر افزایش مشارکت و این خیلی خوب است و این سبب افزایش رای پزشکیان خواهد شد. میزان رای آقای جلیلی تا الان حدود ۲۳ درصد است. دعوت رهبری به مشارکت در انتخابات به دلیل است که جایگاه کشور و موضع کشور را تقویت خواهد کرد».

sazandegi

پست های مرتبط

طیب‌نیا در کنار پزشکیان

علی طیب‌نیا، وزیر پیشین اقتصاد و از اقتصاددانان موفق اعلام کرد: در…

1 جولای 2024

پزشکیان : بساط گشت ارشاد و فیلترینگ را جمع میکنم

روز گذشته مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری در حساب شخصی خود…

1 جولای 2024

یاران خالص‌ساز جلیلی

چه کسانی به سعید جلیلی مشورت می‌دهند و در کارزار انتخاباتی به…

1 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید