رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : رزمایش مجازات چین

رزمایش مجازات چین

آماده‌باش نیروهای آمریکا در تایوان

تلویزیون دولتی چین (CCTV) اعلام کرد که این کشور در چارچوب یک رزمایش نظامی، حملات موشکی ساختگی در نزدیکی تایوان انجام داده و جت‌های جنگنده حامل موشک‌ همراه با بمب‌افکن‌ها را به پرواز درآورده است. این رزمایش نظامی که جمعه ۲۴ مه (۴ خرداد) برای دومین روز ادامه داشت به گفته پکن با هدف «تنبیه» لای چینگ ته، رئيس‌جمهور جدید تایوان راه‌اندازی شده است. این بمب‌افکن‌ها با ایجاد حملات ساختگی در آب‌های شرق تایوان، توانایی ارتش چین را برای اشغال این جزیره و کنترل مناطق کلیدی آن به آزمون گذاشتند. مانورهای دو روزه در تنگه تایوان و محدوده اطراف تنها سه روز پس از روی کار آمدن لای در روز دوشنبه آغاز شد.
تایوان اقدامات چین را محکوم کرده است. ارتش آزادی‌بخش خلق چین(PLA) اعلام کرد که این رزمایش‌ نظامی با مشارکت ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی در اطراف تایوان آغاز شده است. در بیانیه‌ای که این نهاد چینی منتشر کرده آمده است که «رزمایش‌ها در تنگه تایوان، شمال، جنوب و شرق تایوان همچنین مناطقی در اطراف جزایر کینمن، ماتسو، ووکیو و دونگین تحت کنترل تایوان انجام می‌شود». هم‌زمان رسانه‌های دولتی چین گفتند که ده‌ها جت جنگنده حامل موشک‌ همراه با کشتی‌های جنگی برای شرکت در این رزمایشن به منطقه فرستاده شده‌‌اند. چین تایوان را که به صورت دموکراتیک اداره می‌شود، قلمرو خود می‌داند و لای را به‌ عنوان یک «جدایی‌طلب» محکوم می‌کند. این کشور به‌ شدت از سخنرانی لای در مراسم تحلیف انتقاد کرد. رئيس‌جمهور جدید تایوان از پکن خواسته بود، تهدیداتش را علیه این جزیره متوقف کند و اضافه کرده بود که دو طرف تنگه تحت تابعیت یکدیگر نیستند. اظهاراتی که خشم پکن را به همراه داشته است.
وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین در توضیحاتی درخصوص برگزاری این رزمایش تاکید کرد که این اقدام با هدف آزمایش توانایی‌های چین در کنترل قدرت در تایوان همچنین انجام حملات مشترک و اشغال مناطق کلیدی این جزیره صورت گرفته است. او همچنین در ادامه گفت که این اقدام برای مبارزه با استقلال تایوان و جلوگیری از مداخله نیروهای خارجی کاملاً منطقی، قانونی و ضروری بوده است. فرمانده ارتش چین هم در اظهاراتی گفته است که این مجازاتی قوی برای اقدامات جدایی‌طلبانه تایوان و هشداری شدید در برابر مداخله و تحریک نیروهای خارجی است. از آن ‌سو یک مقام ارشد امنیتی تایوان به رویترز گفته که چندین بمب‌افکن چینی حملات ساختگی به کشتی‌های خارجی در نزدیکی انتهای شرقی کانال باشی، که تایوان را از فیلیپین جدا می‌کند، انجام دادند. این مقام که به‌ طور ناشناس با رویترز صحبت کرده همچنین اضافه کرد که چندین قایق گارد ساحلی چین نیز تمرین‌هایی را در سواحل شرقی تایوان انجام دادند که از آن جمله می‌توان به بازرسی ساختگی از کشتی‌های غیرنظامی اشاره کرد. ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به این رزمایش به رویترز گفته که نیروی دریایی آمریکا همچنان به حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین متعهد است و تلاش می‌کند که امنیت و ثبات منطقه‌ای در اقیانوس‌های هند و آرام را برقرار کند. این ناوگان از اظهارنظر مستقیم یا اشاره به رزمایش‌های چین خودداری و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که ناوگروه ضربتی تئودور روزولت به تمرینات عادی، ایمن و مسئولانه خود به ‌عنوان بخشی از ماموریت معمول در منطقه عملیاتی ناوگان هفتم ادامه می‌دهد.

sazandegi

پست های مرتبط

عوارض تحریم 60 درصدی

محسن هاشمی در گفت‌وگو با سازندگی: باید روش‌ها را به‌سرعت اصلاح کرد…

3 جولای 2024

جمعه به تحریم،‌تحقیر و فیلترینگ می‌گوئیم نه

محمدجواد ظریف دیروز در جمع هواداران مسعود پزشکیان در مشهد سخنرانی کرد…

3 جولای 2024

امید ایران

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بین دوکاندیدای باقی‌مانده برگزار شد  …

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید