رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : رفتار غیراخلاقی اصولگرایان

رفتار غیراخلاقی اصولگرایان

محمد عطریا‌ن‌فر در گفت‌وگویی بر لزوم ظرفیت‌های دانشی و واقع‌گرایی تاکید کرد

 

محمد عطریان‌فر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در واکنش به این مساله که «از سال ۹۸ و بعد از اتفاقات بنزین خیلی وقایع رخ داد که جریان رقیب مردم را به خاطر انتخاب دولت روحانی و مجلس دهم سرزنش می‌کنند، الان هم مشاهده می‌کنیم که مردم را تحقیر و تمسخر می‌کنند»، گفت: طببعی است که رقیب شکست‌خورده در مقام توجیه خودش و طرفداران خودش یک حرف‌هایی بزند که این حرف‌ها یا با واقعیت تطبیق ندارد یا به‌نوعی رفتار غیراخلاقی در حق رقیب پیروز باشد‌. به عقیده عطریان‌فر خیلی نباید به این اظهارنظرها بها بدهیم. به هر حال شما هر کاری هم کنید، رقیبی که براساس مبانی مشترک با رقیب پیروز خود، حرفی برای گفتن ندارد؛ کمااینکه در مناظره‌ها هم مشاهده کردید که آقای پزشکیان براساس شاخص‌های آماری، حرفی را می‌زد و آقای جلیلی حرف خودش را می‌زد و خیلی تاکید نداشتند که این حرف‌ها درست یا غلط است؛ وقتی در آن مقطع ما دیدیم آنها پیام درستی را به جامعه منتقل نمی‌کنند باید منتظر این رویکرد هم در این شرایط باشیم. وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: لکن آنچه که مهم است و باید تذکر دهیم این است که جناب آقای جلیلی که در واقع دولت را مراقبت و عملکردهایش را نقد می‌کنند باید در مقام مشاور و ارائه مشورت‌های نقدگونه به مبانی و اصول نقد منصفانه و ورود به موضوعات مشترک با اطلاعات واحد اقدام کنند، این نباشد که دولت در پارادایم خودش صحبت و دولت سایه هم براساس توهمات خودش صحبت کند. ما اصل دولت سایه را تایید می‌کنیم اما این نیست که دولت سایه براساس توهمات موردی و شخصی خودش بخواهد نظریه‌پردازی کند؛ این مورد را قابل نقد می‌دانیم. همچنین عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در پاسخ به سوالی پیرامون «مشابه‌‌سازی میان انتخابات جمعه گذشته با انتخابات‌های سال‌های ۷۶ و ۸۴» گفت: من این‌طور فکر نمی‌کنم، انتخابات اخیر شباهت تام‌وتمام با هیچ‌کدام از انتخابات‌های گذشته نداشته است. این یک انتخابات ویژه خودش بود هم به حساب رویکرد جریانات پشتیبان، هم به اعتبار نامزد مورد نظر، هم در ارتباط با نحوه بیان فعالیت‌های تبلیغاتی، هم در ارتباط با مخالفت چهره‌های رقیب و هم در بحث جامعه مخاطبی که رئیس‌جمهور منتخب از آنها رای گرفته است. در همه این محورهای ۵‌ گانه ما دارای یک رفتار مختص به خود بودیم. این انتخابات البته ممکن است در یک زمینه‌هایی، شباهت‌هایی با انتخابات‌های قبلی داشته اما کاملاً مطابق نبوده است.
در ادامه این گفت‌وگو، محمد عطریان‌فر در پاسخ به این سوال که «در حرف‌های بعد از انتخابات نشانه‌ای از ادامه دولت سایه برداشت می‌شود و گمان می‌رود که به کارشکنی منجر شود؛ با توجه حرف‌هایی که در بحثFATF و کرسنت در مناظره‌ها مطرح شد، فکر می‌کنید این کارشکنی‌ها تا کجا ادامه خواهد یافت؟» نفس تاسیس و تشکیل دولت سایه را امری خوبی دانست و گفت: معمولاً در دنیا رقبایی که از صحنه فعالیت‌های انتخاباتی پیروز خارج نمی‌شوند برای حفظ انسجام خودشان تلاش می‌کنند که پا به پای دولت مستقر و مطابق با همه فرآیندهای مدیریتی کشور، حرفی برای گفتن داشته باشند. از این جهت من فکر می‌کنم که نفس تشکیل و تاسیس دولت سایه از سوی آقای جلیلی باید استقبال کنیم. عضو شورای مرکزی کارگزاران درخصوص اینکه چه توصیه یا پیشنهادی به پزشکیان در بحث تشکیل کابینه، مقابله با کارشکنی‌ها یا تعامل با دو قوه دیگر دارد، اظهار کرد: من فکر می‌کنم، توصیه‌هایی که ما می‌توانیم خدمت آقای پزشکیان داشته باشیم خود ایشان پیشاپیش به آن مسائل توجه دارد چون در مجموعه گفت‌وگوهایی‌ که در مناظره‌ها و میزگردها داشتند به ‌شدت ایشان به امر تعامل، هماهنگی و همدلی با همه قوا تاکید داشتند و مهم‌تر از اینکه بخواهد با قوا و دیگر قدرت‌های صاحب نقش در کشور هماهنگ باشد، تاکید روی اصل مدیریت عالمانه و هوشمندانه با تکیه بر ظرفیت‌های دانشی و واقع‌گرایی مهم است.
به گفته او اگر بخواهیم نکته‌ای به ایشان بگوییم، مصداق زیره به کرمان بردن است؛ ایشان می‌داند و به خوبی بلد است و حساسیت هم دارد که چگونه و با چه مکانیسمی نیروها را جذب کند و برنامه‌های خود را در اولویت قرار دهد؛ لذا امیدواریم هر چه زودتر به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند.

sazandegi

پست های مرتبط

رایزنی بیخ گوش اسرائیل

سفر “عراقچی” به اردن و مصر گروه بین‌الملل: رایزنی و گفت‌‌وگوهای وزیر…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

سه نکته در باب مذاکره غیرمستقیم

چرا توقف “روند مسقط” قابل درک نیست؟ به قلم؛ کوروش احمدی؛ دیپلمات…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

میراث‌دار دبش

▫️دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده چای دبش در…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید