رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : ستادی به وسعت شهرداری؟

ستادی به وسعت شهرداری؟

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و کاندیدای ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم می‌گوید: از دیروز مرخصی رفته و هر کدام از مدیرانش هم که بخواهند در ستاد او کار کنند باید مرخصی بگیرند. او اما هنوز درباره جانشین خود در مدت مرخصی سخنی نگفته است.
دیروز علیرضا نادعلی،‌ سخنگو و عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره معرفی جانشین شهردار تهران در مدت ایام انتخابات و حضور لطف‌الله فروزنده به‌ عنوان رئیس ستاد زاکانی در این مدت گفته که در قانون به ‌صراحت نیامده است که هر کسی کار انتخاباتی می‌کند باید مرخصی بگیرد. این موضوع فقط درباره شهردار صدق می‌کند، البته من در این زمینه مقرره قانونی آن را مسلط نیستم، اما آن چیزی که درحال حاضر مطرح می‌شود، این است که شهردار باید مرخصی بگیرد، چراکه آنقدر ایشان در ایام انتخابات مشغول خواهد شد که عملاً نمی‌تواند حضوری در شهرداری داشته باشد.
او ادامه داد: اما اینکه شخص دیگری از مجموعه شهرداری بخواهد در فعالیت انتخاباتی حضور داشته باشد هم باید مرخصی بگیرد و سایر کارهایش را زمین بگذارد، همچنین چیزی به‌صراحت در قانون نداریم. آقای فروزنده حتماً خودشان بر کار مالی نظارت خواهند داشت و حتماً ممکن است، معاون یا قائم‌مقامی در سیستم خودشان داشته باشند که کار شهر به صورت ویژه‌تر دنبال شود تا در اداره شهر مشکلی ایجاد نشود. به گفته او:‌ حتماً یک نفر به‌عنوان جانشین معرفی خواهد شد و این کار هم قاعده شورا و هم نظر رئیس شورا است و به جهت قانونی نیاز است که این کار اتفاق بیفتد و آقای زاکانی هم حتماً این کار را انجام خواهد داد. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرده که طی یکی دو روز آینده قاعدتاً باید جانشین شهردار به شورا اعلام شود. نیازی هم نیست که در صحن شورا مطرح شود.
تمام شهرداران پیش از زاکانی که سودای پاستور را داشتند در دوران مرخصی خود سرپرست انتخاب کردند. ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ محمود احمدی‌نژاد، شهردار تهران شد و تا ۷ تیر سال ۱۳۸۴ شهردار ماند اما با کاندیداشدنش برای ریاست‌جمهوری به مدت دو ماه علی سعیدلو به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد و پس از آن در شهریور ۱۳۸۴ محمدباقر قالیباف تا دو سال بعد به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد. بعد از آن محمدباقر قالیباف در سال 92 و زمانی که به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در انتخابات ثبت‌نام کرد،‌ عیسی شریفی را به‌عنوان جانشین خود و سرپرست شهرداری تهران انتخاب کرد.

حضور گسترده مدیران شهرداری در ستاد زاکانی
همزمان اخبار منتشر شده در سایت‌های خبری حکایت از حضور گسترده مدیران شهرداری در ستاد زاکانی دارد. لطف‌الله فروزنده، (معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران) به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی، امین توکلی‌زاده، (معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران) به‌عنوان رئیس ستادهای مردمی، داوود گودرزی، (شهردار منطقه ۵) به‌عنوان رئیس ستاد هواداران، علی نادعلی، (سخنگوی شورای شهر تهران) ستادهای مردمی تهران معرفی شده‌اند.
هفته گذشته هم مطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران از مرخصی خود برای حضور در فعالیت‌های انتخاباتی خبر داده بود. جعفر شربیانی هم به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی محمدباقر قالیباف در شهرستان‌های استان تهران برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌‌جمهوری منصوب شده است. به نظر می‌آید حضور اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری در ستادهای انتخاباتی بیش از اسامی‌ است که به طور رسمی اعلام می‌کنند.
یکی دیگر از موضوعاتی که همزمان با کاندیداتوری زاکانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود،‌ ممنوعیت استفاده از امکانات شهرداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. مدیران شهری تاکید دارند که از امکانات شهرداری استفاده انتخاباتی نمی‌کنند و کار شهر و شورا هم متوقف نمی‌شود؛‌ هرچند روز ثبت‌نام زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری هیاتی از شهرداری تهران او را همراهی می‌کرد.
«ناصر امانی»، عضو شورای شهر تهران درباره حضور هیات همراه شامل عضو تیم تشریفات شهرداری، مدیرکل مرکز روابط عمومی شهرداری تهران، عکاس و تصویربردارهای شهرداری همراه شهردار تهران در زمان ثبت‌نام در وزارت کشور گفته بود که از امروز اگر از امکانات، نفرات و هر وسیله‌ای و موضوعی از طرف شهرداری بخواهد در راستای تبلیغات انتخاباتی ایشان استفاده شود قطعاً خلاف قانون است.
لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهرداری تهران از ابلاغیه رسمی زاکانی برای عدم استفاده از امکانات شهرداری به هر طریقی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ازجمله خود خبر داد. او با بیان اینکه مدیران شهرداری در سطوح مختلف به این ابلاغیه پایبند هستند، گفت که همچنین دستگاه‌های نظارتی داخل شهرداری نیز بر حسن اجرای این ابلاغیه نظارت دارند.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران علیرضا زاکانی هم سرانجام دیروز در مورد مرخصی‌اش و آغاز فعالیت انتخاباتی خود و تیم همراه به خبرنگاران توضیح داده و گفته است: به دلیل موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری از فردا صبح مرخصی می‌گیرم.
او درباره انتصاب معاونان در ستاد تبلیغاتی خود گفت؛‌ هر کسی که بخواهد کار کند باید از فردا صبح مرخصی بگیرد و تشریف بیاورد؛ البته هنوز هیچ اقدامی نکردیم.

sazandegi

پست های مرتبط

محله‌های سیاسی تهران

 تبارشناسی محلات سیاسی اجتماعی ایران گروه اجتماعی: در روزهای انتخابات هر کدام…

29 ژوئن 2024

دفاع از هنر و هنرمندان

همایش انتخاباتی اصحاب فرهنگ و هنر با حضور «مسعود پزشکیان»، نامزد چهاردهمین…

26 ژوئن 2024

ارقام عجیب بودجه آموزش‌وپرورش

عدم برآورد دقیق حقوق و دستمزد معلمان مریم اسماعیلی‌پور، عضو شورای حزب…

10 ژوئن 2024

دیدگاهتان را بنویسید