رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : سعدی عصر ما

سعدی عصر ما

هم‌زمان با زادروز نادر نادرپور، شاعر معاصر، مراسم نکوداشت این شاعر فقید چهارشنبه ۱۶خرداد در موسسۀ بزرگمهر حکیم برگزار شد. در این برنامه محمد رسولی (پژوهش‌گر ادبیات و شاهنامه‌شناس)، عظیم زرین‌کوب، هوشنگ طالع، منوچهر پیشوا و حمید تبریزی سخنرانی کردند.
عظیم زرین‌کوب ابتدا با ذکر سال‌شمار زندگی نادرپور گفت: «گرامی‌داشت نام بزرگان فرهنگ و ادب کار شایسته و ارزنده‌ای است اما بزرگانی مانند مولوی، حافظ و سعدی مورد شناخت همۀ مردم هستند و شاید چندان نیازی به مراسم ندارند و باید بیشتر به بزرگان فرهنگ و ادب دورۀ معاصر مانند نادر نادرپور و مانند او پرداخت که کمتر شناخته شده‌اند.» در ادامۀ مراسم هوشنگ طالع با اشاره به آشنایی و دوستی با نادر نادرپور در روزگار نوجوانی و جوانی، خاطراتی از جلسات ادبی آن روزگار بیان کرد و نام چند تن از بزرگان فعال فرهنگی هم دوره‌ای شاعر فقید معرفی کرد که در آن انجمن که « آتشکده» نام داشت و در سال‌های حدود ۱۳۳۰ تشکیل می‌شده، حضور می‌یافتند. منوچهر پیشوا از فعالان پیشکسوت فرهنگی کشور طی سخنان مبسوطی به بررسی شعر نادرپور پرداخت و بیان کرد: «نادرپور را می‌توان به جرأت سعدی دوران معاصر دانست، زیرا شعر نادر نادرپور دارای صلابت و روانی است که در شعر سایر شعرای معاصر دیده نمی‌شود. همان‌طور که شعر سعدی را نمی‌توان یک کلمه‌اش را عوض کرد و به ساختار و سلاست و فصاحت شعر لطمه نزد، شعر نادرپور هم این‌گونه است.»
در بخش دیگری از این رویداد، حمید تبریزی دربارۀ شعر نادرپور و نزدیکی شعر او به اخوان ثالث، سخن گفت. در این رویداد زهرا گلسرخی و نیکو قلمی شعرخوانی کردند و ابوالفضل بنان (صوفی) شاعر و پژوهش‌گر ادبیات ضمن توضیحاتی درباره شعر نادرپور غزل خود را که با تضمین از یک بیت نادرپور بود، خواند.
در پایان محمد رسولی به عنوان جمع‌بندی مطالب گفت: «آن‌چه مسلم است شعر نادرپور از جهت فرم و شکل و معنا و ماهیت و مضمون از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و مهم‌تر از همه این‌که او فردی ایران‌گرا و میهن‌دوست بوده و همیشه در شعرش چه در دوران حضر و هم دوران سفر، عشق به ایران داشته و این ویژگی همیشه در شعرش متجلی بوده است.»

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

ستاد و سیما؟

نحوه اطلاع‌رسانی و برگزاری مناظره‌ها نشانه عدم بی‌طرفی رسانه ملی بود بیستم…

4 جولای 2024

قهر هنرمندان با صندوق

انتخابات و نامزدها از ظرفیت بالای تبلیغاتی هنرمندان محروم‌ شده‌اند رفتار هنرمندان…

30 ژوئن 2024

پوتینیسم

مارک گالئوتی در بیایید از پوتین بگوییم به دنبال اسطورهزدایی از ولادیمیر…

29 ژوئن 2024

دیدگاهتان را بنویسید