رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : سقوط شیخ حسینه

سقوط شیخ حسینه

فرار نخست‌وزیر بنگلادش به هند

 

یک روز پس از کشته شدن حدود ۱۰۰ نفر در اعتراضات بنگلادش، هزاران نفر از معترضان (دوشنبه) ۵ آگوست (۱۵ مرداد) بنا به فراخوان قبلی به خیابان آمده و پس از یورش به کاخ نخست‌وزیری در داکا، آن را اشغال کردند. تصاویر تلویزیونی منتشر شده، شمار زیادی از معترضان حاضر در محل اقامت شیخ حسینه را نشان می‌دهد که درحال غارت و تخریب اشیا موجود در این مکان هستند.
چندی بعد خبر فرار نخست‌وزیر بنگلادش نیز از سوی فرمانده ارتش این کشور اعلام و تایید شد؛ به‌گونه‌ای که ژنرال وکرالزمان ضمن اعلام این مطلب در یک نطق تلویزیونی تصریح کرد که مذاکرات برای تشکیل یک دولت موقت و انتقالی درحال انجام است. از سوی دیگر، برخی منابع خبری، هندوستان را مقصد شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش پس از فرار از این کشور اعلام کرده‌اند.
یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش به فرانس‌پرس گفت که شیخ حسینه به همراه خواهرش اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر را ترک کرده‌اند. به گفته این منبع، شیخ حسینه ظاهراً قصد داشته پیش از ترک کشور سخنانی را ضبط و منتشر کند اما فرصتی برای این کار پیدا نکرده است.
از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در ماه ژوئیه تاکنون دست‌کم ۳۰۰ نفر از شهروندان معترض جان خود را از دست داده‌اند. اعتراض به سهمیه‌های وضع شده در مشاغل دولتی منشأ اصلی ناآرامی‌های اخیر در بنگلادش بود که پس از شدت گرفتن به یک کارزار گسترده نافرمانی مدنی تبدیل شد. دسترسی به اینترنت به ‌طور گسترده‌ در روز دوشنبه در بنگلادش دچار مشکل شده و مقامات نظامی به مدت سه روز مقررات منع رفت‌وآمد وضع کرده‌اند. علاوه بر اختلال در وضعیت اینترنت همچنین بسیاری از مشاغل دست از کار کشیده و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کارخانه تعطیل شدند.
نخست‌وزیر بنگلادش درحالی از کشور گریخته که درگیری‌های روز گذشته میان مخالفان شیخ حسینه، نیروهای امنیتی و حامیان حزب حاکم دست‌کم ۹۴ کشته در سراسر کشور به جا گذاشت. این بالاترین تعداد تلفات در یک روز از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در یک ماه گذشته بود. کشور مسلمان‌نشین بنگلادش با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری به واسطه بحران شدید بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شاهد اعتراضات دانشجویی است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی به شدت نسبت به وضع امتیازات ویژه برای افراد نزدیک به حکومت به منظور تصدی مشاغل دولتی معترض‌اند. به گفته سخنگوی پلیس بنگلادش، دست‌کم ۱۴ نفر از کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر را اعضای پلیس و نیروهای امنیتی این کشور تشکیل می‌دهند.
اعتراض‌کنندگان و حامیان دولت که دو گروه رقیب در این ناآرامی‌ها را تشکیل می‌دهند، پیش‌تر بارها با استفاده از چوب و سلاح سرد به یکدیگر حمله کرده و در این میان نیروهای امنیتی نیز برای برخورد با شورشیان از گلوله‌های واقعی استفاده کرده‌اند. پلیس پیش از این اعلام کرده بود که در حمله شورشیان به یک کلانتری در شمال شرق بنگلادش دست‌کم ۱۱ مامور پلیس کشته شدند.
شیخ حسینه از اوایل ژوئیه گذشته، زمان آغاز اعتراضات سراسری علیه دولت تلاش کرد تا با سرکوب معترضان به این اعتراضات پایان دهد. او اما در نهایت یک روز پس از خونین‌ترین سرکوب اعتراضات که نزدیک به ۱۰۰ کشته به جا گذاشت، مجبور به فرار از کشور شد. ژنرال وکرالزمان، رئیس ارتش بنگلادش روز دوشنبه درحالی که با لباس نظامی در تلویزیون سخنرانی می‌کرد، گفت: کشور آسیب زیادی دیده است، اقتصاد ضربه خورده و افراد زیادی کشته شده‌اند؛ وقت آن رسیده که خشونت‌ها متوقف شود. وی با ابراز امیدواری از اینکه پس از سخنانش وضعیت کشور آرام شود، افزود که با رئیس‌جمهوری در مورد تشکیل یک دولت موقت گفت‌وگو خواهد کرد.
منبع: یورونیوز

sazandegi

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید