رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : سناتورهای حامی صهیونیست

سناتورهای حامی صهیونیست

اکنون در خاورمیانه عملاً شاهد یک جنگ نیابتی در شکل‌های مختلف هستیم، یعنی به هر دلیلی ایران و اسرائیل از رودررویی مستقیم اجتناب می‌کنند اما با حداکثر امکاناتشان تلاش دارند که صحنه میدان را در خارج از مرزهای خودشان تعریف کنند و آنجا با هم درگیر شوند. نتیجه‌اش می‌شود همین که الان شاهد آن هستیم. اما مشکل اینجاست که نباید تنها همین جنبه را بررسی کنیم. یک تحلیل جامعه زمانی است که توجه داشته باشیم جنایتی که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد در تمام ابعادش بی‌سابقه است. در جهان چنین جنایتی هم از نظر محدوده جغرافیایی و هم از نظر تعداد کشته در روز بی‌سابقه است. زیرا یک جنایت نظام‌مند این است که مردم را به صورت روش‌مند بکشیم.

یعنی اسرائیلی‌ها  تاکید کردند که مردم مظلوم غزه از طرف شمال به جنوب بروند تا امنیت داشته باشند اما عملاً هر کس که در شمال ماند کشته، مجروح و آواره شد. این موضوع از این جهت مهم است که وقتی مردم را به سمت جنوب بردند، در همان جنوب هم قتل‌عام کردند، یعنی جنگ در جنوب متوقف نشد. این نشان داد که اسرائیل می‌خواست موقعیت خودش را در شمال که منطقه اصلی غزه است، تثبیت کند و در نهایت در یک عملیات غافلگیرانه مردم را به اسم اینکه با حماس درحال مبارزه است از بین ببرد.

با توجه به بیش از 25 هزار کشته‌ای که در غزه داشتیم و 9 هزار نفر آنها کودک هستند، نشان‌دهنده این است که ابعاد جنایت چقدر وخیم است. بنابراین اگر بخواهیم تحلیل واقع‌بینانه داشته باشیم این است که این جنگ فقط یک جنگ نیابتی نیست بلکه جنگی است که مصداق روشن جنایت جنگی از طرف اسرائیل با حمایت کشورهای غربی انجام می‌شود.

نکته جالب توجه این است که رئیس‌جمهورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس که سریعاً در ابتدای جنگ برای حمایت در بالاترین سطح به اسرائیل رفتند، اکنون می‌گویند که اسرائیل باید از این جنایت‌ها دست بکشد. راه‌حل ساده نیز این است که به راحتی آمریکا با قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل می‌تواند فوراً این جنگ را پایان دهد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا دست از کمک نمی‌کشد؟

زیرا در آبان ‌ماه سال آینده انتخابات در آمریکا برگزار می‌شود. انتخابات در آمریکا  هم در سطح سنا (یک‌سوم کرسی‌های سنا) و 435 تا کرسی مجلس نمایندگان و رئیس‌جمهور به ‌شدت به لابی‌های اسرائیل احتیاج دارند. در عین اینکه اخباری که نشریات آمریکایی نیز منتشر کرده‌اند، لابی اسرائیل در آمریکا به 100 سناتور اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها، هدیه‌های  گزاف داده است. البته در آمریکا کمک انتخاباتی کردن قانونی است به شرط آنکه در سایت‌های معین شده با جزئیات درج شود. بنابراین لابی‌های یهودی 100 سناتور آمریکایی را عملاً خریده است. در همین راستا اگر آمریکا تصمیم بگیرد که به جنگ پایان دهد و دیگر به اسرائیل کمک  نکند، لابی‌های صهیونیستی در آمریکا که به ‌شدت نیز قوی هستند، کار را برای دموکرات‌ها بسیار سخت می‌کند. این غیر از تسلط رسانه‌ای است که صهیونیست‌ها در نشریات مهم آمریکا مانند سی‌ان‌ان، واشنگتن و فاکس نیوز پست دارند. بنابراین هم می‌توانند افکار عمومی آمریکا را به‌شدت علیه دموکرات‌ها بشورانند و هم و از نظر مالی و امکانات می‌توانند شرایط را برای آنها سخت کنند. در این شرایط است که آمریکایی‌ها چنین تصمیمی را نمی‌گیرند و متاسف هستم برای جهان که برای سیاست و انتخابات، جان انسان‌ها بی‌ارزش‌ترین چیزی است که در نظر دارند.

sazandegi

پست های مرتبط

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

برای ایران

محمدطبیبیان،مسعودنیلی،موسی‌غنی‌نژاد،داودسوری و فرهادنیلی پنج اقتصاددان آزادی‌خواه از مسعودپزشکیان حمایت کردند   دلایل…

2 جولای 2024

حمایت تمام‌قد روشنفکران از پزشکیان

محمدعلی موحد، محمد مجتهدشبستری، عبدالکریم سروش، محمدمهدی جعفری محمدعلی همایون کاتوزیان و…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید