رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : سندی علیه سینما

سندی علیه سینما

مخالفت خانه سینما با تصویب سند ملی سینما

 

آخرین جلسه شورای هنر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اعضا برگزار شد. در این جلسه که یکصد‌وهفتمین جلسه شورای هنر به حساب می‌آمد، سند سینما به تصویب اعضا رسید. همچنین علاوه بر تصویب این سند، سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر بازار هنرهای تجسمی نیز توسط اعضا بررسی و به تصویب رسید.
درحالی این سند به تصویب رسید که خانه سینما پیش از این بارها به کلیات و پیش‌نویس این سند اعتراض کرده بود و از مدیرانی که در تصویب آن دخالت دارند، خواسته بود، نظرات این تشکل صنفی را هم لحاظ‌ در تصویب این سند لحاظ کنند که با این اقدام وزارت ارشاد مشخص شد که این سند بدون همفکری و مشاوره با اهالی سینما مورد تصویب قرار گرفته است.
هیات‌مدیره خانه سینما هم پیش از مخالفت صریح خود را حتی با کلیات این سند هم اعلام کرده بود و در بیانیه‌ای با ذکر دلایل خود آورده بود: «هیات‌رئیسه خانه سینما به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران پس از مطالعه و بررسی متن پیشنهادی با سرنام «سند ملی سینما» اعلام می‌دارد که با کلیات این پیش‌نویس کاملاً مخالف است و از انگیزه‌های تنظیم‌کنندگان این سند ابراز شگفتی کرده است».
هشتم مردادماه بود که در جلسه شورای هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سند ملی خانه سینما صحبت شد و وزیر ارشاد هم از خانه سینما خواست که در ویرایش این سند نقش‌آفرینی بیشتری کند تا در نهایت سند آماده تصویب شود. خانه سینما نیز یک هفته بعد با انتشار نظر مکتوب هیات‌رئیسه، مخالفت صریحی را نسبت به پیش‌نویس سند ملی سینما اعلام کرد.
هیات‌مدیره خانه سینما بر این اعتقاد بود که تنظیم‌کنندگان کوشیده‌اند تا به هر چه دولتی‌تر کردن سینما دست یازند و دستورالعملی برای نهادهای دولتی تهیه کرده‌اند و هیچ حقوقی را برای هنرمندان و بخش خصوصی قائل نشده‌اند. این تشکل صنفی اعلام کرد: به نظر می‌رسد در متن پیشنهادی، تنظیم‌کنندگان به عمد کوشیده‌اند تا از جایگاه قانونی جامعه اصناف سینمای ایران(خانه سینما) به منظور گریز از هرگونه مشارکت و پاسخگویی،چشم‌پوشی کنند و عملاً برخلاف اهداف پیش‌بینی شده فرهنگی و هنری در برنامه افق ۲۰ ساله کشور و قانون اساسی است، زیرا برای کاهش و حذف تدریجی تصدی‌گری دولت و تقویت بخش خصوصی که باید به رشد و اعتلای بخش خصوصی بینجامد تلاشی نشده است و بالعکس سند پیشنهادی به حذف بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد نظر دارد.
پیش از این محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات‌مدیره خانه سینما – در توییتی نوشت: اصرار مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد برای تصویب سند ملی با اشکالات بسیار مهم و ضربه‌زننده به سینما در روزهای پایانی کارشان نه‌تنها خدمت به سینما نیست، بلکه بسیار ناشایست است.حالا با اعلام خبر تصویب این سند ملی روابط عمومی خانه سینما بیانیه‌ای را منتشر کرده که در متن آن آمده است: «همان‌طور که قبلاً اعلام شده است، سند پیشنهادی موسوم به «سند سینما» که از جانب شورای هنر و سازمان سینمایی برای نظرخواهی به خانه سینما ارسال شده بود، مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفت. دلایل عدم پذیرش آن نیز پیش‌تر و به صورت رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است. در صورت لزوم نگارش سند ملی سینما، نمایندگان جامعه اصناف سینمای ایران به درخواست مرجع ذی‌ربط از طرف خانه سینما رسماً به شورای عالی هنر معرفی خواهند شد. ضمناً در شرایط فعلی و با توجه به فرصت کم باقی‌مانده برای تغییرات دولت و نیاز به طرح مسائل کارشناسی و تخصصی امکان هرگونه اصلاح یا تایید کلیات سند در این بازه‌زمانی وجود ندارد».

sazandegi

پست های مرتبط

مبرا از اتهام

“افسانه بایگان” تبرئه شد علی شریف‌زاده‌اردکانی، حقوقدان و یکی از وکلای افسانه…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

اختلاس هنری

گزارش تحقیقی سازندگی درباره ۳۰ تابلوی فاخر موزه امام علی که پنهانی…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

رکوردشکنی شوگان

گزارش جایزه امی   مراسم هفتاد‌وششمین دوره جوایز تلویزیونی امی با رکوردشکنی…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید