رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : شلیک از صنعا

شلیک از صنعا

موشک بالستیک فراصوت یمن در اسرائیل

روز گذشته (یک‌شنبه) یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور مرکز نظامی مهمی را در اسرائیل هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: «یگان موشکی ارتش یمن عملیات نظامی ویژه‌ای را اجرا کرد که در آن یک مرکز نظامی در منطقه یافا هدف قرار گرفت. این عملیات با یک موشک بالستیک جدید فراصوت انجام شد که در اصابت به هدف خود موفق عمل کرد و سامانه‌های پدافندی اسرائیل در رهگیری و مقابله با آن شکست خورد».
در بیانیه ارتش یمن آمده است: «این موشک مسافتی حدود ۲۰۴۰ کیلومتر را ظرف ۱۱ دقیقه‌ونیم طی کرد و برای اولین‌ بار در تاریخ اسرائیل بیش از ۲ میلیون نفر به پناهگاه‌ها رفتند. این عملیات در چارچوب مرحله پنجم و به ‌عنوان نقطه اوج اقدامات یگان موشکی انجام شد که تلاش‌های بسیاری برای توسعه فناوری موشکی انجام دادند تا نیازهای میدان نبرد و چالش‌ها با اسرائیل را برآورده کرده و موشک‌ها در اصابت به اهداف و عبور از تمامی موانع و سامانه‌های رهگیری موجود در زمین و دریا که برخی از آنها آمریکایی و برخی اسرائیلی است، موفق عمل کنند».
در بخشی از این بیانیه به این موضوع تاکید شده که «موانع جغرافیایی، حملات آمریکا و انگلیس، سامانه‌های رصد و جاسوسی و مقابله، هرگز مانع از آن نخواهد شد که یمن مقتدر وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی خود در یاری رساندن به ملت فلسطین را انجام ندهد و درحالی که در آستانه اولین سالروز عملیات هفتم اکتبر قرار داریم، اسرائیل باید منتظر حملات بیشتر و عملیات‌ ویژه آتی ازجمله پاسخ به حمله جنایتکارانه‌اش به شهر الحدیده و استمرار عملیات پشتیبانی از ملت فلسطین باشد».
این عملیات یمنی‌ها درحالی انجام شد که سرلشکر محمد العاطفی، وزیر دفاع یمن و سرلشکر محمد الغماری، رئیس ستاد کل ارتش این کشور قبل از شلیک موشک فراصوت به مرکز اسرائیل طی پیامی اعلام کرده بودند که «دشمنان طعم شکست را در دریا چشیدند و آنچه در دریا اتفاق افتاد در خشکی نیز بعید و دور از دسترس نیست. پاسخ یمن به حمله اسرائیل علیه الحدیده، کابوسی برای دشمنان خواهد بود که امنیت آنها را به خطر خواهد انداخت و روزهای آتی با غافلگیری‌هایی همراه خواهد بود که دشمن اسرائیلی توقع آن را ندارد».
در همین راستا، ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای این حمله موشکی ارتش یمن را تایید کرد. ارتش اسرائیل مدعی شده موشکی که از یمن پرتاب شد، در منطقه‌ای خالی از سکنه در مرکز اسرائیل در شرق تل‌آویو فرود آمد و سرنگون شده و هیچ تغییری در دستورات جبهه داخلی ایجاد نشده است. به گفته مقام‌های اسرائیل در نتیجه اصابت این موشک در ۱۰ کیلومتری تل‌آویو کسی کشته نشده اما ۹ نفر هنگام به صدا درآمدن آژیر خطر و فرار به سمت پناهگاه، جراحت سطحی دیدند. شبکه المیادین هم درخصوص تبعات برخورد این موشک گزارش داد آتش‌سوزی در محلی که موشک در تل‌آویو هدف قرار داده بود، رخ داده است. الجزیره نیز اعلام کرده که آژیر خطر در مرکز اسرائیل و در ۲۰ شهرک و شهر در شرق و جنوب تل‌آویو به صدا درآمده است. خبرنگار الجزیره گفته است پس از شناسایی موشکی که از شرق پرتاب شد، آژیر خطر در اکثر مناطق مرکزی اسرائیل به صدا درآمد. برخی دیگر از منابع اسرائیلی هم با انتشار چند تصویر نشان دادند که بخش‌هایی از موشک رهگیر سامانه پیکان نیز در یک ایستگاه مترو در مرکز اسرائیل سقوط کرده و باعث به وجود آمدن خسارت به این ایستگاه مترو همچنین تاسیسات آن شده است و اعلام شده که این ایستگاه به مدت چند روز برای بررسی میزان خسارت و هرگونه خطر احتمالی تعطیل خواهد بود.‌

غافلگیری پدافند هوایی اسرائیل
آنچه در مورد حمله یگان موشکی ارتش یمن به عمق اسرائیل بیش از هر چیز در رسانه‌های غربی و منطقه‌ای بدان پرداخته شد، موضوع عدم واکنش صحیح و به موقع پدافند هوایی اسرائیل بود. در بسیاری از اخباری که حتی از سوی رسانه‌های اسرائیل منتشر شده‌اند به این موضوع اشاره شد که مسیر حرکت موشک شلیک شده از یمن حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بود و زمان پرواز مورد نیاز برای یک موشک بالستیک برای چنین مسافتی حدود ۱۵ دقیقه است اما شناسایی آن زمان بسیار زیادی طول کشید و همین موضوع باعث شد تا تعداد زیادی موشک رهگیر مختلف به سمت موشکی که از یمن می‌آمد، شلیک شود اما نتوانستند این موشک را رهگیری و منهدم کنند.
در این خصوص یورونیوز اعلام کرده که چند صدای انفجار در منطقه اصابت موشک شنیده شد که به گفته ارتش، صدای رهگیرهای موشک پرتاب شده با سامانه پدافندی خِتس یا پیکان اسرائیل بوده است. این رسانه اروپایی در گزارش خود نوشته که «مقامات نظامی اسرائیل می‌گویند، پدافند ختس ۳ که مسئول رهگیری موشک در خارج از فضای اسرائیل است، درست عمل نکرده اما در دومین مرحله، سامانه ختس ۲ موشک شلیک شده را منهدم کرده است. به نوشته یورونیوز، ارتش اسرائیل اعلام کرده که بدون تایید قطعی اخبار در این زمینه درحال بررسی این موضوع است که چرا سامانه ختس ۳ نتوانسته موشک شلیک شده از سوی ارتش یمن را در خارج از حریم اسرائیل رهگیری کند.
برخی از رسانه‌های اسرائیلی هم با انتقاد از عملکرد سامانه‌ها در رهگیری این موشک اعلام کردند که ماهواره‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا که قرار بود، پایگاه‌های احتمالی شلیک موشک در یمن را ردیابی کنند، موفق به رصد موشک نشدند و حتی قرار بود ماهواره‌های آمریکایی گرمای شدید تولید شده توسط موتور موشک را دریافت کرده و به ارتش اسرائیل گزارش دهند اما این اتفاق رخ نداد و برای اولین ‌بار موشک یمنی‌ها به قلب اسرائیل رسید. همچنین قرار بود، رادار ناوهای آمریکایی و اسرائیلی در دریای سرخ این موشک را شناسایی و رصد کنند که چنین اتفاقی رخ نداد. به اعتقاد تحلیلگران نظامی اسرائیل، این موشک باید توسط رادار دوربرد ایکس در صحرای نقب که توسط سربازان آمریکایی اداره می‌شود، رهگیری می‌شد اما آنها هم نتوانستند موشک شلیک شده از خاک یمن را رهگیری و منهدم کنند که تمام این موضوعات نشان از یک شکست بزرگ در عرصه نظامی و امنیتی دارد.
تمامی این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که بخش زیادی از افکار عمومی همچنین مقامات اسرائیل درحال انتقاد گسترده از نتانیاهو به دلیل ادامه جنگ در غزه هستند. آنها اعتقاد دارند که شلیک موشک یمنی‌ها به عمق اسرائیل صرفاً به دلیل پاسخ درخصوص حمله اخیر اسرائیل به الحدیده نبوده است بلکه معتقدند این ارتش یمن با این اقدام سعی کرد تا به تمام شهرندان اسرائیل و مقامات آن بفهماند که دیگر هیچ مانعی برای ضربه زدن به تل‌آویو وجود ندارد و همین موضوع می‌تواند افکار عمومی و حتی مقامات را مقابل نتانیاهو قرار دهد. به‌عنوان مثال، جمال زحالقه، عضو پیشین کنست اعلام کرده که نتانیاهو قصد دارد در غزه و منطقه فیلادلفیا برای سال‌های طولانی باقی بماند و مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست بکشاند چراکه او از بازخواست شدن ترس دارد و بر همین اساس به دنبال ادامه جنگ در غزه است اما مشخص نیست که خروجی این روند چه خواهد بود. این در حالی است که نتانیاهو در واکنش به اعلام اصابت موشک شلیک شده از سوی یمن به اسرائیل صراحتاً اعلام کرد که یمنی‌ها باید می‌دانستند، بهای سنگینی برای هر اقدامی جهت حمله به ما پرداخت خواهند کرد. این اعلام موضع را اگر در کنار تلاش اسرائیل برای تشدید درگیری با لبنان قرار دهیم به وضوح می‌بینیم که او حالا به دنبال تشدید درگیری در جبهه‌هایی مانند لبنان و یمن است تا بتواند همین روند بحران را ادامه دهد.

sazandegi

پست های مرتبط

عصبانیت از پزشکیان

ناراحتی اصولگرایان از رئیس‌جمهور   گروه سیاسی: نشست مطبوعاتی مسعود پزشکیان با…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

از لبنان چه‌ خبر؟

گزارشی درباره انفجار پیجرها در لبنان سفارت ایران در بیروت: حال سفیر…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

وقت تغییر سیاست

سیاست‌های مهاجرتی را چگونه باید اجرا و عملیاتی کرد به قلم؛ صالح…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید