رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : شورای شهر تهدید به استعفا کرد

شورای شهر تهدید به استعفا کرد

اختلافات اعضای شورای شهر با “علیرضا زاکانی”، شهردار تهران شکل جدی‌تری به خود گرفت. “ناصر امانی”، عضو شورای شهر تهران خبر داد که شهرداری تهران برای افراد پرونده‌سازی می‌کند

 

گروه اجتماعی: «قانون راهکارهای زیادی گذاشته است، اگر به بن‌بست برسیم و ببینیم هیچ راهی وجود ندارد قطعاً این کار را خواهیم کرد». این پاسخ ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران در واکنش به این پرسش که اگر اعضای شورای شهر نتوانند نظر خودشان درباره تغییر شهردار را اعمال کنند دسته‌جمعی استعفا می‌دهند،‌ است. موضعی که در پی تشدید اختلاف ۱۰ تن از اعضای شورای شهر تهران با علیرضا زاکانی، شهردار تهران گرفته شده است. هرچند معلوم نیست آیا واقعاً همه ۱۰ عضو شورا حاضر به استعفا می‌شوند یا نه!
هفته گذشته بود که نرجس سلیمانی طی انتقاداتی جدی مقبولیت و مشروعیت زاکانی را زیر سوال برد و بعد از آن همشهری،‌ رسانه ارگانی شهردار تهران و بعد از آن خبرگزاری فارس به مدیرعاملی داماد خواهر زاکانی، مطالب تند‌وتیزی را علیه او و دیگر منتقدان‌اش منتشر کردند. در نهایت نیز جلسه دیروز صحن شورا تحت تاثیر همان واکنش‌های رسانه‌ای بار دیگر به میدان پیکارجویی مخالفان و موافقان زاکانی تبدیل شد.
در ابتدای جلسه ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران خطاب به رئیس شورا، پرده از پرونده‌سازی زاکانی علیه کارمندان شهرداری تهران برداشت و در ادامه به ماجرای غیرقانونی بودن انتصاب مدیران شهرداری ازجمله سخنگوی مقرب او با اشاره به نامه سازمان بازرسی کل کشور پرداخت. او گفت: «اطلاع من از مبارزه با فساد آقای زاکانی خیلی زیاد است اما متاسفانه به صورت معکوس. یعنی در شهرداری تهران فقط یقه ضعفا را برخلاف ادعای آقای زاکانی می‌گیرند، نه یقه گردن کلفت‌ها را. یقه کسانی را می‌گیرند که خودشان معلول سیستم‌ فسادزای شهرداری تهران هستند. اگر خاطر آقای مطهر باشد چند بار به همراه تعدادی از اعضای شورا تذکر دادیم که از پرونده‌سازی برای کارمندان مظلوم شهرداری تهران خودداری کنند و آن زمان عدد ۱۵۰۰ پرونده که به هیات تخلفات اداری شهرداری تهران رفته بود، درخواست کردیم که مجدداً بررسی شود چراکه بی‌دلیل سابقه سوء برای پرسنل زحمت‌کش شهرداری تهران درست نشود». این عضو شورای شهر تهران خطاب به سخنگوی زاکانی گفت: «‌ویدئوی آخری که درباره پست‌فروشی در شهرداری تهران منتشر شده را تکذیب کردید اما متاسفم که تکذیب شما چاره‌ساز نیست چون شما متهم هستید و تکذیب شما از نظر حقوقی هیچ ارزشی ندارد آن هم بعد از یک هفته تاخیر، درحالی که دادستانی تهران مجبور شد، بیانیه بدهد و اعلام کند که موضوع را رسیدگی می‌کند. بارها گفته‌ام فسادستیزی از رعایت قانون‌های بالادستی شروع می‌شود. آقای مطهر قطعاً اطلاع دارید که انتصاب شما در این پست و مسئولیت غیرقانونی است چون هیچ یک از شرایط احراز طبقه‌بندی پست ۱۶ را ندارید و در این جایگاه قرار گرفتید. سند و مدرک آن هم نامه بازرسی کل کشور است که گزارش قانون‌شکنی‌ها و تخلفات شهرداری تهران در خصوص انتصاب مدیران را به وزیر کشور منعکس کرده است. اگر روزی لازم شد نامه بازرسی کل کشور را در صحن شورا قرائت می‌کنم».
این عضو شورا اضافه کرد: «اگر تشکیل پرونده برای بستگان یکی از اعضای شورای شهر نشانه فسادستیزی شهردار تهران است چرا با فاصله اندکی آن مسئول مربوطه را عزل کردید و شهردار تهران در مصاحبه رسمی و تلویزیونی علت اصلی عزل ایشان را پرونده‌سازی برای افراد عنوان کردند. بله درست گفتند تا وقتی برای دیگران پرونده‌سازی می‌شد، محبوب و مقرب بود اما به محض اینکه برای محبوبان و مقربان شهردار تهران پرونده داد، مغضوب شد و شبانه کنار گذاشته شد».

دو کچل هم‌قطار و هم‌خانه
نرجس سلیمانی نیز شعری از نسیم شمال را قرائت کرد، شعری که تفسیر آن را به مخاطبان سپرد. در بخشی از این شعر سلیمانی، خطاب به زاکانی و حمله‌ رسانه‌های متبوعش می‌گوید؛‌ نه از آن شانه بهر او ثمری/ نه در آن جنگ کرد یک هنری،‌ همه را مصرف وکیل کند/ خرج فریاد و قتل و قیل کند.
مهدی اقراریان،‌ دیگر عضو منتقد زاکانی هم به شهروندان تهرانی قول داد که زاکانی تا پایان نمی‌ماند. او گفت که «بنده دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم‌بندی را غلط می‌دانم. نقطه‌ مقابل اصولگرا، اصلاح‌طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا نیست». او ادامه داد: «اما یک سخن با شهروندان تهرانی؛ خاصه جوانان عزیز و نسل‌ جدید؛ حیات گروه‌های سیاسی رادیکال و ستیزه‌جو که از آنها با عناوین گوناگونی نام برده می‌شود در ایجاد دو قطبی‌های کاذب است؛ که دو قطبی اصولگرا- اصلاح‌طلب از آنهاست تا ناکارآمدی خود را پشت دعواهای سیاسی پنهان و از پاسخگویی عملکرد غیرشفاف‌شان که عملکردی قبیله‌سالارانه مبتنی بر ۳ گانه فامیل‌بازی؛ برچسب‌زنی و پرونده‌سازی است فرار کنند. پایان سیاسی این گروه کوچک اما پرادعا در وحدت و همدلی همه شهروندان تهرانی با وجود تفاوت‌های فرهنگی‌-سیاسی است. امروز آغازی است بر پایان این گروه کوچک و پر اشتباه که به دنبال مصادره پرچم انقلابی‌گری است. نکته پایانی اینکه جریان اصیل انقلاب مبتنی بر عقلانیت انقلابی تا پایان می‌ماند و آینده را خواهد ساخت. اما آنها تا آخر نمی‌مانند».

کسی که انصاف ندارد،‌ شرف ندارد
اما از دیگر واکنش‌های جنجالی دیروز صحن شورا،‌ اظهارات مهدی چمران بعد از حمله رسانه‌ای طرفداران زاکانی به اعضای شورا بود. جایی که رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ «هیچ‌گاه اینکه رسانه شهرداری با اعضای شورا در بیفتد را نه‌ تنها نمی‌پسندم؛ بلکه اجازه نیز نخواهم داد. بی‌تردید منطق و انصاف بسیار مهم است. به شکلی که شهید چمران در این خصوص گفته کسی که انصاف ندارد شرف ندارد. عمر ما می‌گذرد اگر به وظایف عمل نکنیم همه نصیحت‌ها و شعرها به نتیجه نخواهد رسید».‌
او با اشاره به برخی حواشی میان اعضای شورا و مجموعه شهرداری تهران گفت: «‌باید برای خدا کار کرد. بی‌تردید کف زدن‌ها و احسنت‌ گفتن‌های سیاسی پایدار نخواهد بود». چمران همچنین در واکنش به اخبار برکناری زاکانی هم گفت که «‌ما تابع قانونیم و قانون هرچه بگوید باید اجرا کنیم و ما فراقانون نداریم». در این جلسه اما مدافعان زاکانی ازجمله احمد صادقی و محمد آخوندی تلاش کردند تا شورا را به سمت وحدت هدایت کنند. صادقی گفت که «‌شیطان به میان اعضای شورا آمده تا اتحاد آنها را از بین ببرد!»

تشدید اختلافات
اختلافات با زاکانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری شکل جدی‌تری به خود گرفت،‌ جایی که او بار دیگر به ‌عنوان نامزد پوششی ریاست‌جمهوری پا به میدان گذاشت و با مرخصی از شهرداری تهران، ابتدا برای خود و در ادامه برای حمایت از سعید جلیلی تمام توان خود را به کار گرفت. بعد از آن اما اعضای شورای شهر تهران انتقادات جدی را نسبت به عملکرد او مطرح کردند تا در سال پایانی شورای ششم حداقل به‌ عنوان مخالفان زاکانی،‌ رزومه‌ای را به شهروندان تهرانی ارائه دهند.
چندی پیش هم گزارش شد که تومار آنلاین درخواست کناره‌گیری او از سمت شهرداری بیش از ۱۲۰ هزار امضا جمع کرده است. زاکانی روز چهارشنبه هفته گذشته گفته است که این تومار «تهمت بود و هم غیرقانونی، نمی‌دانم از کجا چنین تهمت‌هایی مطرح می‌شود». او از نحوه مدیریت خود در شهرداری تهران دفاع کرده و گفته: «رای و نظر آنان که علیه بنده امضا جمع کردند، محترم است اما بیش از آنها هم امضاهایی برای ماندن اینجانب در شهرداری تهران بوده است اما باید بگویم چه آنهایی که علیه بنده امضا جمع کردند و چه آنها که به ‌نفع بنده این کار را کردند این امضاها مبنای قانونی ندارند».
در جریان انتقادات مطرح درباره شهرداری تهران، همان‌طور که در اظهارات امانی نیز آمده بود،‌ سخنگوی این نهاد موضوع «پست‌فروشی» در شهرداری تهران را تکذیب کرده است. این موضوع در ویدئویی از سوی یکی از کارکنان سابق شهرداری مطرح شده و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران داشته و مطهر محمدخانی می‌گوید، کذب است و فرد مدعی دستگیر شده است.
با وجود تکذیب شهرداری، جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگاران گفته بود که «ورود نهادهای نظارتی و دستگاه قضا به ادعای پست‌فروشی در شهرداری تهران ضرورت دارد». او همچنین در واکنش به اظهارات اخیر درباره کمپین برکناری علیرضا زاکانی هفته گذشته نوشت: «فقط یک خودشیفته مستعد دیکتاتوری می‌تواند بگوید: انتقادات اعضای شورا (نمایندگان مردم) صددرصد نادرست است. وقتی اشتباهات اصلاح نمی‌شود تنها راه هرس است». از دوره کنونی شورای شهر تهران یک سال باقی ‌مانده است. قرار است انتخابات شوراهای شهر و روستا، بهار سال آینده برگزار شود. اصولگرایان اکنون که مدیریت شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت را در دست دارند، هشدار می‌دهند که بالا گرفتن انتقادات از وضعیت مدیریت شهری در سه سال اخیر ممکن است باعث شود در انتخابات سال آینده به موفقیت نرسند.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

خروج از بغداد

آمریکا و عراق بر سر خروج دو‌مرحله‌ای نیروهای ائتلاف بین‌المللی به توافق…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شکستن سقف شیشه‌ای زنان

رئیس‌جمهور باید بیشتر از این از حضور زنان در دولت استفاده کند…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

نفی دوقطبی‌سازی

درباره سخنان “پناهیان”   گروه سیاسی: چهارشنبه‌ای که گذشت، رئیس‌جمهور پزشکیان و…

۱۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید