رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : صدای ایران را بشنوید

صدای ایران را بشنوید

“مسعود پزشکیان”، رئیس‌جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد:
⭕️صدای ایران را بشنوید
▫️من قصد دارم بنیان‌های استواری برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش‌آفرینی سازنده و موثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم
▫️قصد دارم موانع و چالش‌ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را بر اساس واقعیت‌های امروز سازماندهی کنم. ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم

هفتاد‌ونهمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد (سه‌شنبه) ۲۴ سپتامبر در نیویورک و در مقر سازمان ملل شروع به کار کرد و براساس اعلام استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۹۴ نفر در این رویداد بین‌المللی سخنرانی خواهند کرد که شامل ۷۶ نفر از سران حکومتی، ۴۲ رئیس دولت، ۴ معاون رئیس‌جمهور، ۲ ولیعهد، ۹ معاون نخست‌وزیر، ۵۴ وزیر، ۱ معاون وزیر و ۶ نفر از رؤسای هیات‌ها می‌شود. رئیس‌جمهور پزشکیان هم که از دوشنبه در نیویورک حضور دارد، بامداد چهارشنبه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی برگزار شده و تا ۳۰ سپتامبر ادامه دارد، سخنرانی کرد.‌ او در ابتدای سخنان خود اعلام کرد که «من اینک برای اولین‌بار از جایگاه ریاست‌جمهوری اسلامی ایران با شما سخن می‌گویم. مردم ما در انتخاب من به شعار محوری «وفاق ملی» رای دادند. این شعار منطبق بر دستور خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم است». رئیس‌جمهور کشورمان بر این نکته تاکید کرد که رسالت همه پیامبران استقرار و گسترش حق و عدالت در جامعه بین همه انسان‌ها به دور از رنگ، نژاد، جنسیت و زبان بوده است و صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود». وی همچنین به این نکته اشاره کرد که «من با برنامه‌ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات شده و موفق شدم اعتماد هموطنانم را در پای صندوق‌های رای جلب نمایم» و اعلام کرد که «قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش‌آفرینی سازنده و موثر در نظام درحال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم، موانع و چالش‌ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را براساس ملزومات و واقعیت‌های دنیای امروز سازمان‌دهی نمایم».

اسرائیل را متوقف کنید
آنچه در این میان باید مورد توجه باشد این است که سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در بخش دوم خود، چالش‌های جاری در نظام بین‌الملل را مورد اشاره قرار داد که نخستین مورد آن پرونده غزه و حملات اسرائیل به لبنان بود. پزشکیان در این خصوص گفت: «مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند که سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در ۱۱ ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه بوده‌اند اما به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسم دولتی می‌گویند، «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند؛ «هدف مشروع نظامی»! به مردم آزادی‌خواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آنها اعتراض می‌کنند، می‌گویند، «یهودستیز»! به مردم مظلومی که پس از ۷ دهه اشغال و تحقیر علیه آنها به پا خاسته‌اند، می‌گویند «تروریست!»، ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است، در مقابل ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی حمایت کرده که چهار نسل است، قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده‌اند.‌
پزشکیان خطاب به تمامی کشورها گفت: «جامعه جهانی باید فوراً خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بسی دائمی برقرار شود و وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان- پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشی‌گری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند. طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان، که هزاران انسان بی‌گناه را به خاک‌وخون کشیده است، بی‌پاسخ نمی‌ماند و مسئولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند. تنها راه پایان دادن به کابوس ۷۰‌ ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین- چه کسانی که اکنون در سرزمین‌ مادری‌شان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند- در یک همه‌پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند».

منطقه متحد و قوی
رئیس‌جمهور پزشکیان در فرازی از سخنان خود با اشاره به تاریخ معاصر منطقه بر این موضوع تاکید کرد که «ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع کرده و متجاوزان را پشیمان کرده است! ایران، سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته است؛ و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه، طرح‌های گوناگون به همسایگان و مجامع بین‌المللی پیشنهاد داده است».
رئیس دولت چهاردهم همچنین از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک «منطقه قوی» سخن گفت و در تشریح اصول «منطقه متحد و قوی» اعلام کرد: «اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقتی و منشأ بی‌ثباتی است. توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است. برون‌سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ‌ یک از ما نیست. دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک‌‌تک کشورهای همسایه را تامین نکند، نمی‌تواند پایدار باشد. سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط ‌زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد. ما می‌توانیم با هم به این چالش‌های مشترک برای تامین آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی نماییم».

مصمم به تامین و تضمین امنیت خود هستیم
پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش به این موضوع اشاره کرد که «رئیس‌جمهور کشوری هستم که در تاریخ معاصر خود بارها در معرض تهدید، جنگ، اشغال و تحریم قرار گرفته است. هیچ‌گاه دیگران به کمک ما نیامده، به اعلام بی‌طرفی ما اعتنایی نکرده و حتی به کمک متجاوز آمده‌اند. ما به تجربه آموخته‌ایم که تنها می‌توانیم به مردم و توان‌مندی‌های بومی خود متکی باشیم. جمهوری اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است، نه ایجاد ناامنی برای دیگران. ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ‌کس سر جنگ و دعوا نداریم.
او با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد.

آماده تعامل با اعضای برجام هستیم
پزشکیان همچنین در مورد برجام و خروج ترامپ از آن گفت: «ایران و قدرت‌های جهانی با نگرشی فرصت‌محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم‌ها، بالاترین سطح از نظارت‌ها در حوزه هسته‌ای را پذیرفتیم. خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام نشانگر دیدگاه تهدیدمحور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت‌محور در عرصه اقتصادی بود».
وی همچنین اعلام کرد که «تحریم‌های یک‌جانبه مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیان‌های اقتصادی ایران است. هدف، امنیتی‌سازی ایران است و نتیجه آن، ناامنی همگان. سیاست فشار حداکثری زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود. ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن‌نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد».
آمادگی ایران برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان
پزشکیان خطاب به مردم ایالات‌متحده گفت: «این ایران نیست که در کنار مرزهای شما، پایگاه نظامی ساخته است. ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع از روابط تجاری شما با جهان شده است. ایران نیست که مانع از دسترسی شما به دارو می‌شود. این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است. پیام من به همه دولت‌هایی که راهبردی غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته‌اند این‌ است که از تاریخ درس بگیریم. ما می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر برویم و دوران جدیدی را آغاز کنیم. این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران هم‌چنین کار مشترک بر سر مساله‌های مشترک شروع می‌شود. ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی موثر و از جایگاه برابر داشته باشد».
پزشکیان در پایان سخنان خود گفت:«من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.»

رسانه‌های جهان چه گفتند؟
سخنان رئیس‌جمهور پزشکیان همچنین از سوی بسیاری از رسانه‌های عربی و غربی مورد تحلیل قرار گرفت. نیویورک‌تایمز درخصوص سخنرانی پزشکیان نوشت: «او که چند ماه پیش به ریاست‌جمهوری ایران انتخاب شد به رهبران جهان گفت که مبارزات انتخاباتی وی براساس اصلاحات و تعامل با جهان بوده است و قصد دارد ایران را وارد یک عصر جدید کند».
آسوشیتدپرس هم اعلام کرد «رئیس‌جمهور جدید ایران در سخنان خود پیامی مبنی بر این به سران جهان منتقل کرد که می‌خواهد فصلی سازنده در روابط بین‌الملل کشورش باز کند اما او به صراحت اعلام کرد که دیگران ازجمله ایالات‌متحده باید نقش خود را ایفا کنند».
رویترز هم بخش‌هایی از سخنرانی رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی به‌ویژه در رابطه با برجام را منتشر کرد و گزارش داد: «رئیس‌جمهور پزشکیان شامگاه سه‌شنبه تاکید کرد که ایران آماده پایان دادن به بن‌بست در رابطه با برنامه هسته‌ای کشور است. او در ادامه خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین از طریق گفت‌وگو و مذاکره شد».
بلومبرگ هم بخش‌هایی از سخنرانی پزشکیان درباره روابط با غرب و تمایل همکاری ایران با طرف‌های برجام را منتشر کرد و نوشت: «رئیس‌جمهور جدید ایران تصریح کرد، کشورش آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی موثر و از جایگاه برابر داشته باشد».
شبکه تلویزیونی اسکای نیوز به نقل از سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل نوشت که تروریسم اسرائیل در لبنان نمی‌تواند، بی‌پاسخ بماند. همچنین شبکه‌های الجزیره، العربیه، الحدث، سومریه نیوز، العهد، شبکه المنار، شبکه خبری المیادین، هندوستان تایمز، بیزینس استاندارد و … هم این سخنان را پوشش دادند.

sazandegi

پست های مرتبط

روحانی پرده‌نشین

“ناطق‌نوری” ۸۰ساله شد از آن عکس تاریخی علی‌اکبر جمشیدی معروف به ناطق‌نوری…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

تداوم حملات به ضاحیه

ادعای ترور “سیدهاشم صفی‌الدین” بامداد جمعه رسانه‌های عربی و غربی از حملات…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

حمایت از لبنان

“سیدعباس عراقچی” در سفر به بیروت بر چه محورهایی متمرکز بود؟ گروه…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید