رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : صف‌کشی علیه بی‌بی

صف‌کشی علیه بی‌بی

همزمان با انتقاد جهانی از کشتار رفح، رهبران اپوزیسیون اسرائیل برای سرنگونی نتانیاهو دست به کار شدند

فرشاد گلزاری، گروه بین‎الملل

«به‌رغم نهایت تلاش ما برای عدم آسیب رساندن به غیرنظامیان بی‌گناه اما یک اشتباه غم‌انگیز رخ داد». این عبارت کوتاه بخشی از اظهارنظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به چادر آوارگان فلسطینی در غرب و شمال غرب رفح واقع در جنوب غزه است که واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از نتانیاهو گزارش داد که وی اعلام کرده: «اسرائیل درحال تحقیق درباره این حادثه بوده و سیاست ما این است که در مورد این حملات به نتیجه‌گیری برسیم». نکته بسیار مهم این است که طی این حملات چیزی حدود 45 تا 50 غیرنظامی فلسطینی کشته و ده‌ها نفر هم مجروح شده‌اند اما نتانیاهو همچنان به‌گونه‌ای موضع‌گیری کرده که نشان می‌دهد، قرار نیست هیچ توقفی در عملیات ارتش اسرائیل علیه رفح صورت بگیرد. او در بخشی از سخنان خود صراحتاً این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید که «اگر ما تسلیم شویم، پیروزی بزرگی را به تروریسم اهدا خواهیم کرد و بر همین اساس برای پایان دادن به جنگ تا قبل از دستیابی به همه اهداف آن آماده نیستم و پرچم تسلیم بر نخواهم افراشت و نبرد را ادامه خواهیم داد چراکه باید به حماس فشار بیاوریم. بدون شک ما این کار را انجام می‌دهیم و با قدرت می‌جنگیم». این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که ارشدترین مقام سیاسی اسرائیل که حالا کنترل ارتش را در اختیار دارد به هیچ وجه قرار نیست از مواضعش کوتاه بیاید اما در بطن سخنان وی یک نکته مهم از حیث میدانی و سیاسی وجود دارد.‌
نتانیاهو به صورت مستقیم به این موضوع اشاره می‌کند که حملات هوایی و زمینی در رفح و حتی در سایر نقاط غزه تا زمان دستیابی به اهداف باید ادامه داشته باشد و در این راستا باید گفت که او سه هدف اصلی را دنبال می‌کند که عبارت‌اند از: ریشه‌کن کردن حماس در این باریکه، بازگرداندن اسرای اسرائیلی که در دست حماس قرار دارند و در نهایت کنترل و اشراف همه‌گیر و حداکثری بر تمامیت ارضی غزه که در مورد سوم، اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را راهبری کند بلکه باید ایالات‌متحده، اروپا و حتی کشورهای عربی هم در این خصوص اظهارنظر کنند و پا به میدان بگذارند که البته در این خصوص طرح‌های مشخصی از سوی طرف‌های گوناگون به‌خصوص واشنگتن مطرح شده است. مساله این است که تاکید نتانیاهو بر ادامه جنگ در غزه یک بزرگ‌نمایی از نزاعی است که بیش از 8 ماه از آن گذشته و هنوز هم انتهای آن مشخص نیست و هر روز هم با یک فاجعه جدید روبه‌رو می‌شویم.
این رفتار «بی‌بی» حالا به جایی رسیده که صدای جامعه ملل هم درآمده و یک صف‌کشی علنی را در خارج از اسرائیل علیه وی شاهد هستیم. به‌ عنوان مثال در مجلس نمایندگان آمریکا، موج انتقاد از حملات شبانه ارتش اسرائیل به رفح راه افتاده است. در این خصوص الکساندریا اوکازیو کورتز، یکی از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا این حمله را یک جنایت غیرقابل دفاع توصیف کرد و در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «وقت آن رسیده که رئیس‌جمهور به قول خود عمل و کمک‌های نظامی را متوقف کند». آیانا پرسلی، یک قانون‌گذار دیگر هم در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «تصاویر وحشتناک و ناراحت‌کننده از اردوگاه رفح را دیدم ولی نمی‌دانم آمریکا درحالی که ارتش اسرائیل، نوزادان فلسطینی را سلاخی و مثله می‌کند تا چه زمانی با این وضعیت کنار خواهد آمد؟» رشیده طلیب نیز که تنها فلسطینی- آمریکایی حاضر در کنگره آمریکاست، بنیامین نتانیاهو را یک «دیوانه نسلی‌کشی» توصیف کرد. این در حالی است که پس از حمله به اردوگاه آوارگان در رفح که به جان باختن ده‌ها غیرنظامی فلسطینی منجر شد، بایدن در پی تماس‌هایی از سوی دموکرات‌ها برای توقف ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل از تل‌آویو خواست تا از جان غیرنظامیان محافظت کند اما به نظر می‌رسد که این درخواست‌ها هم راه به جایی نمی‌برد. شورای امنیت سازمان ملل هم در این خصوص اعلام کرده که جلسه اضطراری را برای بررسی وضعیت رفح در پی کشتار در اردوگاه آوارگان فلسطینی برگزار می‌کند. به موازات این روند، آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده، گزارش داد که دولت جو بایدن همچنان درحال ارزیابی این موضوع است که آیا اسرائیل با حمله‌ به اردوگاه آوارگان در رفح از «خط قرمز» جو بایدن گذشته است یا خیر. طبق این گزارش، مقامات آمریکا در این ‌باره اعلام کردند که بحران انسانی در نتیجه جابه‌جایی گسترده و اجباری غیرنظامیان از رفح ممکن است به معنای نقض خط قرمز اعلام شده توسط بایدن باشد. این مواضع درحالی علنی شده که آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی(آنروا) سه‌شنبه اعلام کرد: حدود یک میلیون فلسطینی از شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه آواره شده‌اند و این جمعیت نمی‌دانند که باید از ترس حملات اسرائیل به کجا پناه ببرند. اما این همه ماجرا نیست!

طغیان سیاسیون در اسرائیل
اینکه در مجلس نمایندگان آمریکا علیه حملات ارتش اسرائیل به آوارگان فلسطینی در رفح موضع گرفته می‌شود یا اینکه سه‌شنبه نروژ، ایرلند و اسپانیا رسماً فلسطین را به رسمیت شناختند و شارل میشل، رئیس شورای اروپا از این اقدام حمایت کرد یا اینکه چین و حتی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این راستا خواهان اجرای حکم اخیرالصدور دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل می‌شوند به صورت کلی نشان می‌دهد که جامعه ملل این اقدام را برنمی‌تابند و به دنبال زیر فشار قرار دادن نتانیاهو و تیم راست‌گرای وی هستند اما در داخل اسرائیل هم اوضاع نه ‌تنها به ‌نفع وی مطلوب نیست بلکه رهبران اپوزیسیون به دنبال آن هستند تا بتوانند نتانیاهو را از قدرت کنار بزنند. در این مورد یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و رئیس حزب «آینده‌ای هست» به ‌علاوه «آویگدور لیبرمن»، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و «گدعون ساعر»، رئیس حزب «امید نو» اعلام کردند: چهارشنبه نشستی را برای بررسی اقدامات خود برای سرنگونی کابینه بنیامین نتانیاهو برگزار خواهند کرد. این در حالی است که منابع خبری می‌گویند لاپید، لیبرمن و ساعر برای پیوستن «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ به آنها و ترغیب وی به کناره‌گیری از کابینه حتی قبل از پایان مهلتی که برای بنیامین نتانیاهو تعیین کرده‌اند، تلاش می‌کنند. اهمیت این نشست بدان دلیل است که حزب «آینده‌ای هست» ۲۴ کرسی در کنست، حزب «اسرائیل خانه ما» ۶ کرسی و حزب «امید نو» چهار کرسی دارند که مجموعه 34 کرسی را رقم می‌زنند اما در مقابل حزب لیکود به رهبری نتانیاهو چیزی حدود 32 کرسی را در اختیار دارد که می‌تواند یک زورآزمایی سیاسی را به تصویر بکشد چراکه آخرین انتخابات کنست (پارلمان) در اسرائیل اول آوریل ۲۰۲۲ برگزار شد که به تشکیل کابینه‌ای با ریاست نتانیاهو و حضور تندروهایی مانند ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی منجر شد. این آرایش سیاسی در داخل اسرائیل درحالی شکل گرفته که منابع خبری اسرائیل اعلام کردند، نتانیاهو پس از اولتیماتوم صادر شده از سوی بنی گانتس قصد انحلال کابینه جنگ را دارد.

sazandegi

پست های مرتبط

عوارض تحریم 60 درصدی

محسن هاشمی در گفت‌وگو با سازندگی: باید روش‌ها را به‌سرعت اصلاح کرد…

3 جولای 2024

جمعه به تحریم،‌تحقیر و فیلترینگ می‌گوئیم نه

محمدجواد ظریف دیروز در جمع هواداران مسعود پزشکیان در مشهد سخنرانی کرد…

3 جولای 2024

امید ایران

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بین دوکاندیدای باقی‌مانده برگزار شد  …

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید