رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : عدالت، توسعه، آزادی

عدالت، توسعه، آزادی

“احمد میدری” در مراسم معارفه خود، بر اجرای گفتمان وفاق در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محورهای زیر تاکید کرد:

⭕️عدالت، توسعه، آزادی

وزیر کار دولت “پزشکیان”: پرچم عدالت باید در وزارت کار به اهتزاز درآید

 

گروه سیاسی: آئین تکریم سیدصولت مرتضوی، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم و معارفه احمد میدری، وزیر جدید این وزارتخانه روز گذشته با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این مراسم علاوه بر نمایندگان مجلس دوازدهم، وزرای سابق این وزارتخانه، نمایندگان جامعه مخاطب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، بازنشستگان، جامعه افراد دارای معلولیت، تشکل‌های همکار سازمان بهزیستی، سمن‌های فعال در حوزه زنان و کودکان و … نیز حضور داشتند. میدری در صحن علنی روز چهارشنبه، ۳۱ مردادماه پارلمان به‌عنوان وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس معرفی شد و پس از دو هفته بحث و بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون‌ها، بهارستانی‌ها، او را به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم انتخاب کردند. میدری در مراسم معارفه خود سخنان قابل توجهی داشت. او رویکرد دولت چهاردهم را بازگشت به اخلاق دانست و با اشاره به شعار وفاق ملی دولت پزشکیان، این شعار را جامع تمام محورهای گفتمانی دولت‌های قبل از ابتدای انقلاب تا امروز خواند؛ شعاری که هم عدالت، هم توسعه و سازندگی، هم آزادی و هم مردم‌گرایی را در خود مستور دارد. از نظر او دوران هشت‌ساله سمت معاونت رفاه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم زمانی بود که به سمت معاون رفاه منصوب شد و در آنجا متوجه شد در ادبیات بخش سلامت اصطلاحی وجود دارد به معنای سیاست‌گذاری در بخش سلامت، یعنی نماینده خدا روی زمین. میدری می‌‌گوید: اولوا‌الامر؛ یعنی این مسئولیت آنقدر بزرگ است که گویا هر مسئول، نماینده خدا روی زمین است، گفت: اما مسئولیت متوجه نوع انسان و آحاد جامعه است، چراکه براساس باورهای دینی ما، هر انسانی مظهری از دمیده شدن روح خدا نیز هست.

بنابراین آنچه می‌تواند جامعه را دگرگون کند، اخلاق توده‌هاست. به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بسیاری اوقات مشکلی که در جامعه به وجود می‌آید این است که کارگزاران کار خود را درست انجام نمی‌دهند و بر اصول خود پایدار نیستند و همین امر بر امر اخلاقی در جامعه اثر خواهد گذاشت. لذا باید تلاش کنیم در مسیر ایفای مسئولیت، حرکت بر مدار اخلاق را سرلوحه قرار دهیم.

تفاوت‌های فرهنگی، عامل برهم‌زننده وفاق است
در ادامه این مراسم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم، درخصوص تبیین جهت‌گیری‌های دولت، یادآور شد که در شعارهای رئیس‌جمهور دو نکته بارز وجود دارد که با ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارد. نخست وفاق ملی است که منازعه بر سر آن، یا به دلیل منافع است یا تفاوت‌های فرهنگی، عامل برهم‌زننده این وفاق است. رفع تعارض‌های فرهنگی حوزه ماموریت وزارتخانه‌هایی نظیر فرهنگ است، اما اینکه چگونه می‌توان منافع اقتصادی مختلف را همگرا کرد، از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
به گفته او، سه‌جانبه‌گرایی از مهم‌ترین سازوکارهای هماهنگ کردن منافع اقتصادی متضاد است؛ اما این سه‌جانبه‌گرایی آنقدر عمیق است که باید در تمام وزارتخانه‌ها و هر جایی که دولت حضور دارد دنبال شود. نکته بعدی این است که پرچم عدالت در این وزارتخانه باید به اهتزاز درآید؛ چراکه عدالت جهت‌گیری غایی هر سه حوزه تخصصی این وزارتخانه، یعنی تعاون، اشتغال و کار و رفاه و بهزیستی است. میدری با اشاره به تلفیق سه حوزه تعاون، کار و رفاه در این وزارتخانه افزود: بخش «تعاون» می‌خواهد بگوید، چگونه می‌توان انواع همکاری خرد و کلان را در جامعه تعمیم دهد. در بخش «کار» تاکید اصلی بر سه‌جانبه‌گرایی میان کارگران، کارفرمایان و دولت است تا مطالبات کارگران را به دولت انتقال دهد. «رفاه» نیز در همان مسیری است که باید حداقل معیشت را برای آحاد جامعه تامین کرد، کارآمد بود و با فساد که مانع توسعه رفاه در جامعه است مبارزه کند.
وی همچنین خطاب به همکاران خود در این وزارتخانه گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه سنگینی بر عهده داریم که طبقه‌ای از جامعه که دیده نمی‌شود را مرتباً در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا نشان دهیم و صدای آنان باشیم. این وزارتخانه مانند سازمان برنامه و بودجه باید در هر مساله‌ای نظر دهد؛ چراکه هر پدیده‌ای یک بخش توزیعی دارد. باید در هر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دولتی متوجه بود که طبقه محروم جامعه در کجا و در چه شرایطی هستند و تحت تاثیر آن سیاست با چه نوسان‌ها و شوک‌هایی مواجه می‌شوند.

ویژگی متمایز رئیس‌جمهور پزشکیان
احمد میدری در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه ابزارهای تغییر و تحقق اهداف مدنظر در دولت چهاردهم سرمایه انسانی، سرمایه مالی و تبادل با جهان است و وظیفه این وزارتخانه در تحقق سیاست‌های دولت سنگین است، گفت: ویژگی انقلاب این است که انسان‌ها اسیر ساختارها نیستند و می‌توانند آنها را تغییر بدهند. برای اینکه اخلاق در جامعه نهادینه شود، باید بتوانیم نهادها را تغییر دهیم و تغییر نهادها امکان‌پذیر نیست مگر اینکه انسان‌ها به نقطه‌ای برسند که اخلاقی عمل کنند؛ یعنی جایی که کسی نمی‌داند، دروغ نگویند؛ کسی نمی‌داند، اما کم‌فروشی صورت نگیرد.
وزیر کار همچنین به ویژگی متمایز رئیس‌جمهور پزشکیان اشاره و افزود: رئیس‌جمهور پزشکیان در بازخوانی و توجه به قرآن و نهج‌البلاغه و صداقت و صراحت در گفتار و رفتار، تصریح کرد توجه به فضیلت و زیست اخلاقی و فعال کردن عاملیت انسان‌ها در مقابل ساختار، از ویژگی‌های مهم رئیس‌جمهور است. این تاکید یک ویژگی شخصیتی دکتر پزشکیان و افرادی است که قرار است پشت سر ایشان، فعالیت‌های قوه مجریه را انجام دهند. من و تمام کارکنان دولت باید امر اخلاقی را سرلوحه کار خود قرار دهیم. به اعتقاد میدری، انسان‌ها در جامعه باید دو ویژگی داشته باشند تا سرنوشت خود را عوض کنند؛ نخست، منافع کوتاه‌مدت خود را با منافع بلندمدت پیوند دهند و دوم، منافع جمعی را با منافع فردی هم‌راستا کنند. او با بیان اینکه در اقتصاد مبحثی با عنوان سرمایه اخلاقی (moral capital) وجود دارد، آن را یک امر همیشگی در انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این سرمایه اخلاقی همواره از سوی رهبری انقلاب و بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی تذکر داده شده اما تاکید رئیس‌جمهور بر آن، یک امر تازه است؛ هرچند تمام رؤسای‌جمهور ایران اخلاقی بودند.

حاشیه‌های تکراری مردان رئیسی
البته این مراسم حاشیه‌های مختص به خود هم داشت. صولت مرتضوی، وزیر کار دولت رئیسی هم سخنرانی داشت و طبق روال مردان دولت سیزدهم فضا را کمی متشنج کرد. صولت مرتضوی که دستش در دستاوردهای وزارتخانه خود چنان خالی بود که تمام وقت خود را در تعریف اغراق‌آمیز و غلوگونه از رئیس‌جمهور فقید گذاشت که مورد اعتراض همه حضار واقع شد. مرتضوی سخنان خود را با بیان سخنان تنش‌زا به سمت نقد دولت روحانی برد و در نهایت با انتقاد به صحبت‌های همتی، وزیر اقتصاد برد! که با واکنش منفی حضار مواجه شد.

دستور عارف به میدری وزیر جدید کار
پس از سخنان پرحاشیه و تنش‌زا سیدصولت مرتضوی که با واکنش منفی حضار در مراسم تودیع و‌ معارفه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مواجه شد. محمدرضا عارف با تاکید بر اهمیت این وزارتخانه به میدری، وزیر جدید تاکید کرد، در همان ابتدای فعالیت یک گزارش کامل و جامع درخصوص وضعیت وزارت کار بدهد. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامهريال ضمن گلایه از وضعیت مدیریت شرکت‌های تابعه وزارتخانه ضمن درخواست شفافیت در انتخاب و انتصاب اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها از وزیر کار خواست تا درخصوص عدم نفع شرکت‌های شستا گزارش‌کاملی به دولت ارائه دهد.

آیت‌الله رئیسی عاشق مردم بود
وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در این وزارتخانه ارائه و از احیای بیش از ۹ هزار کارخانه، ایجاد ۵/۲ میلیون فرصت شغلی و کاهش نرخ بیکاری به ۶/۷ درصد خبر داد. سیدصولت مرتضوی گفت: هفته دولت امسال را با فرازونشیب‌ها، غم‌ها و شادی‌هایی که داشت پشت سر گذاشتیم و مقام معظم رهبری طی دیداری با اعضای دولت چهاردهم تاکید کردند که در عمر کوتاه هم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. وی با اشاره ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: وی دارای ذهنی خلاق و استعداد فراوانی بود که در نگاه اول مسائل کشور را شناسایی کرد. وزیر سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی عاشق مردم بود و همانند امیرکبیر شد.

برچسب ها :

sazandegi

پست های مرتبط

وحدت، راه مقابله با توطئه‌ها

دیدار علمای اهل سنت با رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفاظت…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

صلح مسلح و صلح آرمانی

ایجاد صلح در منطقه با موازنه قدرت امکان‌پذیر است به قلم؛ عمادالدین…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

برجام یعنی اشتغال

رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: ⭕️برجام یعنی اشتغال   ۲۵…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید