رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : غفلت و کم‌توجهی کردم

غفلت و کم‌توجهی کردم

علام برگزاری نماز جمعه روز گذشته تهران به امامت کاظم صدیقی نه‌تنها با واکنش‌های بسیاری مواجه شد بلکه این بار مردم هم در فضای مجازی حتی از زمانی که خبر زمین‌خواری در حوزه علمیه ازگل او منتشر شده بود، متعجب‌تر شدند. به هر حال جمعه فرا رسید و آقای صدیقی نماز را برگزار کرد. آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد او در خطبه‌‌اش در راستای سخنان پیشین خود درباره ماجرای باغ ازگل بار دیگر از مردم ایران عذرخواهی کرد.
کاظم صدیقی در نماز جمعه دیروز تهران گفت: در چند روز اخیر شبکه‌های مجازی قتلگاه جوان‌ها و مسلخ آبروها این طلبه ناچیز را بهانه قرار دادند و در اثر یک غفلت باعث شدند که دل مردم عزیز ما شکست و کم نبودند افرادی که ما را می‌دیدند گریه می‌کردند، عذرخواهی می‌کنم که با یک غفلت و کم‌توجهی باعث این ‌همه هجمه به ملت ایران شدم.
به هر حال درحالی ‌که گویا آقای صدیقی این موضوع را مختومه می‌داند، ظهر دیروز برخی سایت‌های خبری مانند عصر ایران و خبرآنلاین عکس‌هایی را منتشر کردند که نشان از آن داشت نمازگزاران حاضر آنقدر انگشت‌شمار هستند که فضای بزرگی ازجایگاه خالی مانده است اما در مقابل ایرنا تصاویر کامل‌تری را ‌ منتشر کرد که جمعیت مانند تمامی عکس‌های هر هفته نماز جمعه‌های تهران بود و افرادی همچون محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت سیزدهم، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیسی و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پشت او نماز را به جماعت برگزار کردند. حال سوال این است که کدام ‌یک از این تصاویر، حقیقت ماجرای امروز را نمایان می‌کند؟ پاسخ به این سوال بستگی به آن دارد که شما کجا ایستاده باشید!
در عین حال پس از برگزاری نماز جمعه به امامت کاظم صدیقی، به غیر از روزنامه شهرداری تهران (همشهری) که پیش‌تر خواستار برخورد مومنانه شده بود و از این خبر با الحمدلله استقبال کرد، سایرین و حتی نمازگزاران همیشه حاضر در نماز جمعه‌های تهران هم نسبت به این حضور واکنش نشان دادند. گزارش میدانی انصاف نیوز در مصاحبه با مردم حکایت می‌کند که یکی از نمازگزاران در بلوار کشاورز درحال رفتن به نماز جمعه بود در پاسخ به این سوال که «نظرتان درباره ماجرای پیش آمده برای آقای صدیقی چیست؟»، گفت: ما که خیلی تعجب کردیم و من شخصاً دیگر بعد از این ماجرا پشت ایشان اصلاً نماز نمی‌خوانم؛ اگر ایشان بیاید من نمازم را فرادا می‌خوانم؛ حتی به دفتر آقا هم تلفن کردم و این مساله را گفتم؛ بالاخره شبهه‌ای درخصوص ایشان پیش آمده و تا حل نشود، من احساس خوبی نخواهم داشت.
همچنین نمازگزار دیگری در پاسخ به این سوال که «نتیجه ماجرای آقای صدیقی چه خواهد شد؟» می‌گوید: بعید می‌دانم نتیجه‌ای داشته باشد؛ آقای صدیقی می‌گویند، امضای من را جعل کرده‌اند! آخر مگر می‌شود امضای شما را جعل کنند و خبر نداشته باشید؟ به هر حال ایشان شفاف توضیح ندادند و من خودم قانع نشدم؛ امیدوارم دقیق‌تر مساله را روشن کنند. این مردم نظام و انقلابشان را دوست دارند؛ نباید این طور با این مسائل مهم برخورد کنند. باید با مردم شفاف باشند.

بعد از حاشیه‌های ایجاد شده بر سر زمین‌خواری در حوزه علمیه ازگل با مدیریت صدیقی و درگیر شدن او و فرزندانش در این پرونده، برخی خبرها حکایت از آن داشت که صدیقی به تریبون نماز جمعه باز نخواهد گشت اما نه‌تنها بازگشت، بلکه گویا از انتشار چنین خبرهایی دل‌خوشی هم ندارد. این درحالی است که برخی نیز خواستار استعفای این چهره از همه مسئولیت‌هایش ازجمله امامت جمعه تهران شده بودند. به طوری که احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار ورود مدعی‌العموم به موضوع پرونده حوزه علمیه امام خمینی(ره) و شخص آقای صدیقی به‌ عنوان متولی و منتقل‌کننده بخشی از املاک حوزه علمیه به موسسه «پیروان اندیشه‌های قائم» شده بود. چندی پیش عباس عبدی در توئیتی نوشته بود: «گرچه نکات گوناگونی درخصوص اظهارات و مواضع آقای صدیقی وجود داشته که شرط امام جمعه بودن را منتفی می‌کرد اما به نظرم پس از افشای اسناد اخیر، حضور دوباره وی در نماز جمعه، امر غریبی خواهد بود و احتمالاً موجب ترک نمازگزاران خواهد شد».
محمد فاضلی، جامعه‌شناس روز گذشته نوشت: «فکر می‌کنید لجبازی است اما ائتلاف مسلط فکر می‌کند، اساس انسجامش مبتنی بر توزیع رانت و حفاظت از بهره‌مندان از رانت در مقابل خرید وفاداری، ایشان بنا شده برای حفظ انسجامش معترضان به رانت‌جویان را نادیده گرفته و رانت‌جویان را بر صدر می‌نشاند و عزیز می‌دارد، فراتر از لجبازی است». واکنش رضا رشیدپور به حضور مجدد صدیقی در نماز جمعه تهران مورد توجه قرا گرفته است. رضا رشیدپور در توئیتر نوشت: «شاید اصولاً «افکار عمومی» را به رسمیت نمی‌شناسند وگرنه این حد از لجاجت با آن خنده‌دار است».
هرچند سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲۱ فروردین درباره آخرین وضعیت پرونده زمین ۱۰۰۰ میلیاردی حوزه علمیه ازگل گفت: «موسسه پیروان اندیشه‌های قائم برابر سند اقاله ثبت شده به شماره ۲۳۵۱۴ به تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۳ دفتر اسناد رسمی ۶۷، ۱۴ تهران مورد خریداری شده را به حوزه علمیه امام خمینی‌(ره) اقاله کرده است».

ماجرای آقای صدیقی و در صدر اخبار گرفتن او به دهم فروردین امسال برمی‌گردد که اگر حتی یک نفر در ایران ایشان را نمی‌شناخت دیگر با خبر زمین‌خواری در حوزه علمیه ازگل او را یاد می‌کند. خبر منتشر شده با عنوان زمین‌خواری ۱۰۰۰ میلیاردی آیت‌الله صدیقی و پسران در فضای شبکه‌های مجازی به‌ سرعت پخش‌ شده است. خلاصه روایتی که با عنوان خاص و با ملموس‌سازی عدد و رقمی منتشر شده، از این ‌قرار است که باغی به متراژ ۴۲۰۰ متر که جزئی از زمین‌های مدرسه علمیه امام خمینی بوده طی فرآیندی به ملکیت حاج ‌آقای صدیقی و بستگان ایشان درآمده است.
امام جمعه موقت تهران نیز پس از افشای خبر زمین‌خواری در حوزه علمیه ازگل، ویدئویی منتشر کرد و مدعی شد که در تاسیس موسسه غفلتی صورت گرفت که این غلفت از ناحیه وی بوده و نباید اعتماد می‌کرده است. او با طلب استغفار از مردم در این فیلم عذرخواهی کرد و گفت: «اموال حوزه با تاسیس موسسه جابه‌جا نشده است. موسسه منحل شد و ملک رسماً به حوزه منتقل شده و به ثبت رسمی رسیده است». او ازجمله چهره‌های نزدیک به دولت به ‌شمار می‌آید که پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، اختیارات زیادی به ‌عنوان دبیر ستاد امر به معروف بر عهده گرفت. صدیقی که علاوه بر اینها، سابقه ریاست دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات را نیز در رزومه خود دارد، اصل ماجرای زمین‌خواری را متوجه فرد دیگری کرده است. او پیش از انتشار ویدئو و پس از انتشار این خبر در نامه‌ای خطاب به دادستان، ماجرا را اینطور توضیح داد: «حوزه علمیه امام خمینی(ره) در چارچوب اساسنامه خود، سال‌ها قبل برای تمهید ورود نوجوانان و دانش‌آموزان علاقه‌مند به آموختن دروس دینی و حوزوی، تصمیم به تاسیس مجموعه آموزشی و فرهنگی پیش‌حوزوی گرفته و برای تاسیس این مرکز اقدام به اخذ مجوز‌های قانونی لازم کرد. بر همین اساس لازم بود تا موسسه‌ای وابسته به حوزه علمیه امام خمینی تاسیس شود و بخشی از زمین متعلق به حوزه برای ایجاد این مرکز پیش‌حوزوی به آن موسسه منتقل شود.
بر این اساس، فردی که قبلاً مورد اعتماد مجموعه بوده، مسئول پیگیری و انجام امور ثبت اداری موسسه شد. اما متاسفانه فرد مذکور با سوءاستفاده از اعتماد اقدام به تدوین و ثبت اساسنامه، جعل امضای اینجانب، تسهیم سهام به آن کیفیت و بدون اطلاع تولیت، مدیر حوزه و برخی اعضا نموده است».
اما آن‌طور که یاشار سلطانی به طور کامل در این باره با جزئیات توضیح داده است، مدرسه علمیه امام خمینی در منطقه ازگل تهران که تحت تولیت کاظم صدیقی اداره می‌شود، باغی به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر داشته است که قیمت روز آن حدود هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اما آبان ۱۴۰۲ شرکتی به نام «موسسه غیرتجاری پیروان اندیشه‌های قائم» ثبت می‌شود و بعد از آن، اسناد مالکیت این باغ گرانبها به نام این شرکت می‌شود. مالکان این شرکت کاظم صدیقی و چند نفر از پسران و دوستان او هستند و عروسش نیز بازرس شرکت است. مدرسه علمیه امام خمینی تهران در خیابان گلستان شرقی در منطقه یک تهران قرار دارد. این مجموعه در ۲۳ هزار متر زمین شامل برج‌باغ، ۲۵ واحد آپارتمانی خانه‌های مسکونی برای اساتید، مسجد، استخر، مجموعه ورزشی و ساختمان حوزه علمیه است. براساس تصاویر اسنادی که منتشر شده به طرز عجیبی «موسسه غیرتجاری پیروان اندیشه‌های قائم» یک ماه بعد از تاسیس صاحب چهار هزار و ۲۰۰ متر از زمین‌های مدرسه علمیه امام خمینی می‌شود. سلطانی همچنین از فردی که کاظم صدیقی ابتدا نخواست در نامه به دادستان از او به‌ صراحت نام می‌برد و می‌نویسد «هرچند در اساسنامه موسسه به «غیرتجاری» بودن آن اشاره شده اما در شرح خدمات شرکت بیشتر فعالیت‌ها تجاری ثبت شده است. حضور نامی چون «جواد عزیزی» هم در ترکیب موسسان شرکت «پیروان اندیشه‌های قائم» جالب توجه است».
کلام آخر اینکه ماجرای کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران را شاید بتوان یکی از عجیب‌ترین و در عین حال پرحاشیه‌ترین خبرهای سال دانست. موضوعی‌ که نه‌ تنها تعجب جامعه را برانگیخت بلکه حتی می‌توان گفت که مردم را دوباره در شوکی بزرگ فرو برد. به هر حال منتقدان و حامیان این اتفاق بازهم به دو دسته تقسیم شدند و برخی اصولگرایان در این صدد برآمدند که آن را هجمه‌ای علیه امام جمعه موقت تهران بدانند.

sazandegi

پست های مرتبط

چهره سیاه محرومیت

بازخوانی زنانه‌شدن فقر نخستین اعتراض‌ جهانی و متمرکز به فقر با هدف…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

دیوار مجلس برای اهل سنت؟

مخالفت با استعفای “عبدالکریم حسین‌زاده” گروه سیاسی: آجرهای دیواری که مخالفان دولت…

۵ مهر ۱۴۰۳

جلوه‌گاه همدلی

جشن بزرگ امت احمد دو روز پس از انتخاب استاندار کرد اهل…

۲ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید