رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : فرصت شنیدن صدای مردم

فرصت شنیدن صدای مردم

رئیس‌جمهور “مسعود پزشکیان” در مراسم تحلیف، به قانون اساسی سوگند یاد کرد حرمت زنان، دختران و نسل جوان را که نادیده گرفته شده و تحقیر و آزرده شدند را به آنها بازگرداند

 

گروه سیاسی: عصر روز گذشته مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران رسماً آغاز شد. محمدباقر قالیباف به ‌عنوان رئیس پارلمان، مهمانان را همراهی می‌کرد و در همین راستا، مسعود پزشکیان در کنار دخترش و محسنی‌اژه‌ای با همراهی قالیباف وارد صحن علنی مجلس شدند. این مراسم با حضور ۱۱۰ هیات خارجی از ۸۸ کشور و۱۰ سازمان بین‌المللی برگزار شد. در کنار مهمانان خارجی، مقامات لشکری و کشوری ازجمله رؤسای قوا، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان عالی‌رتبه و نمایندگان مجلس نیز در این مراسم بودند. حدود ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش این مراسم حضور داشتند. قابی هم از عکس سیدابراهیم رئیسی در ردیف اول و در بین صندلی مهمانان بلندمرتبه کشوری جای داده شده بود. نکته قابل توجه این است که مراسم تحلیف درحالی دیروز آغاز شد که از ۲۹۰ نماینده مجلس فقط ۲۷۹ نفر حضور داشتند. علاوه بر صندلی‌های معمول پارلمان که محل استقرار نمایندگان است، چهار ردیف صندلی جلوی صندلی‌های سبز مجلس اضافه شد تا هیات‌های خارجی و شخصیت‌های کشوری و لشکری نظام در این محل مستقر شوند. حدادعادل، علی‌ لاریجانی، ناطق‌نوری و حسن روحانی در ردیف جلو و سعید جلیلی و محمدرضا باهنر در صندلی‌های پشت آنها نشسته بودند. محمدرضا عارف که پس از مراسم تنفیذ، حکم معاون اولی را از رئیس‌جمهور دریافت کرد، در مراسم تحلیف بین دو رئیس(رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام) نشسته بود. سیدوحید حقانیان، محمد شریعتمداری، سیدعباس عراقچی، علی‌اکبر احمدیان، سیامک ره‌پیک، سردار قاآنی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، محمدی‌گلپایگانی، سرلشکر باقری، سردار رحیم‌صفوی، سردار سلامی، غلامحسین اسماعیلی، امیر آشتیانی، علیرضا زاکانی، احمد وحیدی، سردار رادان، سیداحمد خاتمی، محمدجواد ظریف، صالحی‌امیری، علی طیب‌نیا و آیت‌الله آملی‌لاریجانی ازجمله مهمانان و مقاماتی بودند که برای شرکت در مراسم تحلیف در مجلس حضور پیدا کردند. همچنین هادی طحان‌نظیف، علی باقری، مهدی چمران، حسین دهقان و سیدحسن خمینی نیز ازجمله کسانی بودند که در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند.

انریکه مورا قائم‌مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، نخست‌وزیر عراق، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، احمد محمد عبدالعاطی وزیر امور خارجه مصر، سلطان بن‌سعد سلطان‌المریخی وزیر مشاور در امور خارجی قطر، عید بن‌محمد بن أحمد الصقری وزیر اقتصاد و فرستاده ویژه پادشاه عمان، محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی، فیصل مقداد وزیر امور خارجه و حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه، سالیفا مودی وزیر دفاع، باکاری یائو سانگاره، وزیر خارجه و سومانا بوباکار وزیر کابینه کشور نیجر، عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی، اکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه، رئیس مجلس الجزایر، رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس مجلس ازبکستان، حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، مولن آشیمبایف رئیس سنای پارلمان قزاقستان، رئیس مجلس مالی، رئیس مجلس بورکینافاسو، رئیس مجلس سنگال، نخست‌وزیر گرجستان، دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، نخست‌وزیر کوبا، نخست‌وزیر میانمار، رئیس مجلس مالزی، رئیس مجلس سریلانکا، رئیس مجلس ملی ماداگاسکار، رئیس مجلس کومور، دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، ایسیاکا عبدالغدیر امام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی ۸ کشور درحال توسعه (دی- ۸)، رئیس پارلمان بلاروس، وزیر دفاع امارات، رئیس مجلس دومای روسیه و نخست‌وزیر پاکستان، مهم‌ترین مقامات خارجی بودند که در مراسم تحلیف حاضر شدند.

احترام به خواست ملت
مسعود پزشکیان در جایگاه مجلس ایستاد و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به ‌عهده گرفته به‌ کار گیرد. در متن سوگندنامه که توسط رئیس‌جمهور قرائت شد، آمده است: «من به‌عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته ‌است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه ‌اطهار علیهم‌السلام، قدرتی را که ملت به‌ عنوان امانتی مقدس به من سپرده ‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.».
پس از ادای سوگند رئیس‌جمهور پزشکیان، محسنی‌اژه‌ای، احمد جنتی و دیگر اعضای شورای نگهبان سوگندنامه را امضا کردند. پزشکیان سوگند را که یاد کرد، پشت تریبون صحن علنی که زمانی سال‌ها در آن نطق می‌کرد، قرار گرفت و سخنرانی کرد. او با ادای احترام به مردم ایران، نمایندگان مجلس و نمایندگان خارجی حاضر در مراسم، حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای بر عهده گرفتن بار ریاست‌جمهوری ایران که بر مبنای اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر شده است را لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت‌آفرین دانست و گفت: با لطف خداوند و تدبیر رهبری و رای هوشمندانه مردم، انتخابات چهاردهمین دوره فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری، فرصتی نو ایجاد کرد. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملتی که خواست آنها تحول است.
به گفته رئیس‌جمهور، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو است لذا فرصت برآورده از انتخابات میدان جدید همکاری ملی میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. پزشکیان تاکید کرد که دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است و محور همگرایی و التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری خواهد بود. او با بیان اینکه به دنبال تعامل سازنده و موثر با جهان بر پایه اصول عزت و حکمت و مصلحت خواهیم بود، گفت: قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز آینده ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش توافق ما به چشم‌انداز را مشخص می‌کند.
رئیس‌جمهور محور همگرایی را التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: قانون اساسی میثاق ملی ماست، سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌نماید. پزشکیان افزود: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها براساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده است.
در ادامه، او با قرائت متن سند چشم‌انداز ۲۰ ساله این‌طور عنوان کرد که انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواستار دستیابی به همین اهداف هستنند، مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تامین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت صلح و آرامش به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی، چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه‌ ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواست ملت است؟
به اعتقاد پزشکیان، وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز، مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواسته‌اند؟ پزشکیان با بیان اینکه ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل‌وفصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است. او تاکید کرد که باید به مردم ایران، به زنان، به جوانان، به قومیت‌ها به‌ عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تاکنون در حاشیه بوده‌اند را فراهم کنیم.

ما قدر دوستان روزهای سختمان را می‌دانیم
او بر اینکه دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه و همه‌جانبه ایران و فزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد، تاکید داشت زیرا رفع تبعیض و بسط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آموزشی و جنسیتی لازمه تحقق این هدف است بنابراین مردم صرف‌نظر از سلیقه، قومیت، مذهب و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای مردم است. رئیس‌جمهور گفت: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان به ‌ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند، بازگردیم. ما در این مسیر نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان نهادهای حاکمیت به‌ ویژه قوای مقننه و قضائیه هستیم. پزشکیان با بیان اینکه فرصت پیش‌روی ما، فرصت تغییر، اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است، اضافه کرد: حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری به سود همه است. در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد. پزشکیان با بیان اینکه من به آینده امیدوارم، گفت: گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است؛ اما توکل به قدرت الهی و توانمندی‌های ایران و ظرفیت انسانی مردم این مرز‌وبوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد. وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است، بیان کرد: ما در اوج توفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس‌جمهور شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار و در کمال آرامش و همدلی، فصل جدیدی از اداره کشور را رقم زدیم.
پزشکیان اولویت سیاست خارجی دولت خود را بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه عنوان و با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند، گفت: ما نوادگان سعدی، آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار/ توکز مهنت دیگران بی‌غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی. بنابراین ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست.
به گفته پزشکیان، دولت‌اش، خواهان یک منطقه قوی خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی آینده، گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تأمین نخواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آنها ستانده می‌شود. منطقه‌‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب ۲ میلیارد مسلمان، صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کنند. اسلام دین سلام است و برخی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را در مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم بودند، برتر بدانند.

sazandegi

پست های مرتبط

وحدت، راه مقابله با توطئه‌ها

دیدار علمای اهل سنت با رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفاظت…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

صلح مسلح و صلح آرمانی

ایجاد صلح در منطقه با موازنه قدرت امکان‌پذیر است به قلم؛ عمادالدین…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

برجام یعنی اشتغال

رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: ⭕️برجام یعنی اشتغال   ۲۵…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید