رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : قطع همکاری سینمایی‌ها با نماوا

قطع همکاری سینمایی‌ها با نماوا

رای شورای صیانت خانه سینما صادر شد

شورای صیانت خانه سینما سرانجام رای خود را درباره اظهارات محمدحسن شانه‌ساززاده،قائم‌مقام پلتفرم نماوا صادر کرد. طبق رای صادره عضویت شانه‌ساز در خانه سینما به تعلیق درآمده و این شورا خواستار قطع همکاری صنوف سینمایی با این مدیر تا پایان سال 1404 شد. اوایل اردیبهشت ‌ماه مدیر پلتفرم نماوا در یک مصاحبه‌ اظهاراتی را درباره سینماگران مطرح کرد که با واکنش و اعتراض آنها همراه شد. او در بخشی از این گفت‌وگو در مورد بازیگران و تهیه‌کنندگان این صنعت گفت: «بازیگران این سریال‌ها خیلی بی‌اخلاق‌اند. بازیگران و تهیه‌کننده‌ها همه بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرف‌شان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم‌خانگی تا کاشی‌کاری و خودرو بودم من به بی‌اخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسم‌شان این است که هنرمندند اما بسیار بی‌اخلاق‌اند. اول و آخرشان پول هست. پول بده هر کاری می‌کنند».
خانه سینما همان زمان اعلام کرد، هیات‌رئیسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. در این زمینه دو روز قبل(هفتم خردادماه)، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران نیز در نامه‌ای سرگشاده از شورای صیانت خانه سینما خواست که در پاسخ به توهین مدیر این پلتفرم تعلل نکند. حالا پس از گذشت حدود یک ماه روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد: «پیرو اطلاعیه قبلی درخصوص اظهارات خارج از عرف و اخلاق حرفه‌ای آقای شانه‌ساززاده (نایب‌رئیس هیات‌مدیره پلتفرم نماوا) رای شورای صیانت خانه سینما متشکل از سینماگران و حقوقدانان که با بررسی جوانب مختلف این موضوع صورت گرفت، منجر به صدور حکم تعلیق عضویت و قطع همکاری صنوف سینمایی با ایشان تا پایان سال ۱۴۰۴ شد. در رای صادره ضمن تقبیح سخنان نامبرده چنین آمده:
جامعه اصناف سینمایی عضو خانه سینما حسب مورد نسبت به تعلیق عضویت و عدم همکاری با نامبرده در کلیه امور سینمایی و پلتفرم‌های نمایش خانگی و امور صنفی تا پایان سال ۱۴۰۴ اقدام نمایند. هیات‌رئیسه خانه سینما ضمن نکوهش سخنان خارج از اخلاق نامبرده تاکید می‌کند، حق شکایت فردی در محاکم قضایی برای سینماگران محفوظ است و این رای با توجه به جوانب حقوقی و صنفی جامعه اصناف سینمایی صادر و منتشر شده است». درحال حاضر سریال‌های «ازازیل» به کارگردانی حسن فتحی، «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و «بلیت یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری با حضور تعدادی از بازیگران شاخص سینما در این پلتفرم در دست تولید است. به طور قطع این حکم شامل این سریال‌ها نخواهد شد. چراکه سازندگان آنها با این پلتفرم قرارداد دارند و نمی‌توانند همکاری خود را به صورت یک‌طرفه قطع کنند. البته باید دید اصلاً دست‌اندرکاران این پروژه‌ها به چنین کاری هم تمایل دارند یا نه. چراکه امکان اینکه برخی از هنرمندان رای این شورا را برنتابند و از آن پیروی نکنند هم وجود دارد. باید دید چنین حکمی تا چه میزان نقش بازدارندگی خواهد داشت و تعداد قراردادهایی که از این پس با این پلتفرم بسته خواهد شد، نشان خواهد داد که رای شورای صیانت خانه سینما تا چه اندازه موثر خواهد بود و اعضای صنوف به آن عمل خواهند کرد. اما رویه دیگر ماجرا هم این است که این پلتفرم برای ادامه حیات ناچار است که هنرمندان را راضی به همکاری با پروژه‌های خود کند حتی و شاید مجبور باشد مبالغی بیش از معمول به سینماگران و اهالی صنوف مختلف خانه سینما بپردازد تا آنها حاضر به همکاری با این پلتفرم شوند و این کار وضعیت را از آنچه شانه‌ساززاده بر آن تاکید کرده بود، بغرنج‌تر می‌کند. چراکه این پلتفرم از این پس راه دشواری برای ساخت سریال و پروژه‌های تصویری در مقابل خود دارد. هرچند نمی‌توان رای شواری صیانت خانه سینما را صرفاً تشریفاتی تلقی کرد اما پذیرش این حکم از سوی سینماگران و عدم انعقاد قرارداد با نماوا میزان کارایی این حکم و این شورا را مشخص خواهد کرد.

sazandegi

پست های مرتبط

لشکر ممنوع‌الکارها

رئیس‌جمهور آینده در حوزه سینما با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟ اهالی سینما…

5 جولای 2024

ستاد و سیما؟

نحوه اطلاع‌رسانی و برگزاری مناظره‌ها نشانه عدم بی‌طرفی رسانه ملی بود بیستم…

4 جولای 2024

قهر هنرمندان با صندوق

انتخابات و نامزدها از ظرفیت بالای تبلیغاتی هنرمندان محروم‌ شده‌اند رفتار هنرمندان…

30 ژوئن 2024

دیدگاهتان را بنویسید