رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : محاسبات مستقل ایران

محاسبات مستقل ایران

تهران چگونه برخلاف تصور غرب، پاسخ اسرائیل را می‌دهد؟
به قلم؛ صباح زنگنه؛ نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی

 

در اینکه اسرائیل عامل ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بوده، شکی وجود ندارد و حتی ایالات‌متحده و اروپا که حالا به دنبال میانجیگری و تلطیف عکس‌العمل ایران هستند به صورت علنی با این اقدامات خود درحال اقرار به این موضوع هستند. واقعیت این است با وجود آنکه اسرائیل در مورد تروریسم دولتی خود و ترور هنیه هیچ اظهارنظری نمی‌کند اما اجماع جهانی نشان از آن دارد که تمام مساله مذکور از ناحیه آنها طراحی و اجرا شده و عامل آن را اسرائیل می‌دانند.‌
روش‌های ترور از سوی اسرائیل از ابتدای آغاز تاسیس تاکنون به صورت شناخته درآمده و این مساله جوهره ذات این رژیم به حساب می‌آید و در طول ۷۰ سال گذشته بارها و بارها عملیات‌های ترور از سوی اسرائیل انجام شده است. این ترورها در خاک کشورهایی مانند تونس، فرانسه، مصر، عراق، آمریکا، لبنان، سوریه، آب‌های بین‌المللی و حتی در آفریقا تکرار شده و بسیاری از این کشورها هیچ واکنشی نسبت به آن نداشته‌اند و آخرین مورد هم ترور اسماعیل هنیه در خاک جمهوری اسلامی ایران بوده است.
بر این اساس جهان و مجامع بین‌المللی باید درخصوص این مسائل به مسئولیت خود واقف باشند و ایران هم باید مسئولیت این نهادها و مجامع جهانی را به آنها گوشزد کند. اقدامی که اسرائیل انجام داده علیه حاکمیت جمهوری اسلامی و قوانین بین‌المللی بوده و هم اینکه علیه یک شخصیت برجسته انجام شده است. به همین دلیل زمینه‌های نحوه پاسخگویی به اسرائیل ظاهر خواهد شد و قابل ترسیم است و هر مسئول و هر کشوری که در این سپهر عمومی حضور دارد، مسئولیت پاسخگویی دارد. بر این اساس، ایران به ‌عنوان کشوری که به حاکمیت آن خلل وارد شده و علیه مهمان آن دست به چنین اقدامی زده شده، پاسخ دادن را حق مسلم خودش می‌داند.
اینکه پاسخ به این اقدام چگونه باید انجام شود، ریشه در این سوال دارد که چه عواملی می‌تواند اسرائیل و ابزارهای قدرت‌نمایی آن را مورد هدف قرار داده و تضعیف کند؟ واقعیت این است که اسرائیل به ابزار سایبری و کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی دیگران متکی است همچنین کمک‌ها و تبادل تجاری آن از مسیر زمینی و دریا صورت می‌گیرد و حتی رسانه‌ها هم در این راستا به‌ نفع آنها کار کرده‌اند. بر همین اساس باید این محورها را به ‌عنوان ابزاری برای تقویت بُنیه اقتصادی و نظامی اسرائیل دانست که در نهایت باید تضعیف شود که بخشی از آنها با هشدارهای دیپلماتیک پیش می‌رود و به ‌نوعی می‌تواند، فشار مضاعف سیاسی را به اسرائیل افزایش دهد تا یک اجماع جهانی علیه آن شکل بگیرد. آنچه در مورد پاسخ ایران و محور مقاومت به اسرائیل باید مورد نظر قرار بگیرد این است که مجموعه عواملی در این راستا وجود دارد اما باید دانست که حتی آمریکا و اروپا هم مسئولیت دارند که جلوی جنایات اسرائیل را بگیرند. ایران نباید در دام تبلیغات رسانه‌ای اسرائیل و آمریکا بیفتد؛ چراکه مقامات ایالات‌متحده و برخی دیگر از متحدان اسرائیل دائماً درحال اعلام تاریخ‌های گوناگون در مورد پاسخ ایران به اسرائیل هستند تا بتوانند یک دام رسانه‌ای را طراحی کنند. ایران مستقلاً براساس محاسبات خود که یکی از آنها نگه داشتن دشمن در وضعیت ابهام است، عمل خواهد کرد و طراحی‌های خاص خود را دارد. تمام نیروهای مقاومت که احساس می‌کنند این ترور به آنها ضربه وارد کرده هم در این راستا مسئولیت دارند و حتی کشورهای مسلمان و عربی منطقه که به دنبال ممانعت از این پاسخ به اسرائیل هستند هم نسبت به این موضوع مسئولیت دارند. این درحالی است که مسئولیت‌های انفرادی و جمعی توسط کشورها و محور مقاومت به خوبی مشخص است و هر کدام از آنها بر همین اساس باید عمل کنند.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید