رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : محرومیت دوباره زنان؟

محرومیت دوباره زنان؟

شورای تامین استان مازندران اعلام کرده که در دیدار تیم‌های پرسپولیس و نساجی، زنان نمی‌توانند در ورزشگاه تماشاگر مسابقه‌ باشند. گزارش‌های حاکی است که چنین تصمیمی هم برای بازی نساجی برابر استقلال هم گرفته شده است. براساس این تصمیم قرار است در جایگاه بانوان ورزشگاه وطنی، تماشاگران تیم مهمان قرار بگیرند.
پیش از این هم بارها اخباری درباره اجازه نیافتن زنان برای حضور در بازی‌های فوتبال منتشر شده است. در مواردی هم که به آنها اجازه داده شده یا این اجازه در لحظات آخر لغو شده است یا به زنان اجازه ورود به ورزشگاه داده نشده است، حتی به آنانی که بلیت خریده بودند. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این تصمیم در پی تنش و درگیری که در دیدار دو تیم سپاهان – پرسپولیس میان طرفداران دو تیم به وجود آمده بود، اتخاذ شد.
بنا بر گزارش رسانه‌ها، در جریان دیدار هفته گذشته در ورزشگاه آزادی، جایگاه هواداران زن پرسپولیسی درست طبقه بالای سپاهانی‌ها در نظر گرفته شده بود. موضوعی که باعث شد هواداران دو تیم نزدیک به هم باشند و با یکدیگر درگیر شوند نسبت به هم فحاشی و اجسامی هم به سمت یکدیگر پرتاب کنند.
در همان دیدار یک هوادار تیم فوتبال سپاهان اصفهان که انتشار ویدئو «اهانت او به هواداران زن» پرسپولیسی در ورزشگاه آزادی جنجالی شده بود، برای ۱۰ سال از حضور در تمامی ورزشگاه‌های فوتبال محروم شد. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اظهارات این فرد را «مصداق هتک‌حرمت و توهین» خوانده است.
در ادامه این حکم آمده است که «مستند به مواد ۶۰ و ۷۱ مقررات انضباطی نامبرده به مدت ۱۰ سال از ورود به کلیه ورزشگاه‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کشور محروم خواهد بود».
این هوادار تیم فوتبال سپاهان اصفهان قبلاً با انتشار ویدئویی بابت «اهانت به هواداران زن» پرسپولیسی عذرخواهی کرد و گفته بود، «تحت تاثیر جو ورزشگاه» چنین رفتار کرده است.
پیش‌تر کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان،‌ در پی حواشی به وجود آمده در بازی تیم‌های سپاهان و پرسپولیس، در نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال نوشته بود که حضور زنان در ورزشگاه‌ها، مشروط به فراهم کردن زیرساخت‌ها و ساماندهی هواداران و ارتقای جو اخلاقی در ورزشگاه‌هاست.
در همین زمینه روزنامه کیهان روز یک‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، نوشت که در بازی دو تیم پرسپولیس و سپاهان «صحنه‌هایی روی سکوها خلق شد که از شدت وقاحت قابل طرح نیست».
در ادامه آمده که «‌کسانی که اندکی با جو ورزشگاه‌های به‌خصوص فوتبال در کشورمان آشنا باشند، یا اخبار و حواشی فوتبا‌لمان را دنبال کنند گواهی بر این ادعا خواهند بود که در سال‌های گذشته و هفته‌به‌هفته شاهد حواشی تلخ و دلسرد‌کننده و پررنگ‌تر از متن در خلال بازی‌های لیگ بوده و هستیم».
کیهان مدعی است: «اهل فن حتماً اذعان می‌کنند که به دلیل جو ناخوشایندی که بیان شد، سال‌هاست بسیاری از هواداران قدیمی و خانواده‌ها، نه خود در ورزشگاه حاضر می‌شوند و نه اجازه حضور به فرزندانشان می‌دهند.»».
این روزنامه به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری نوشته: «از همان ابتدا بارها هشدار داده شد که این مطالبه کاذب نسبتی با واقعیت مطالبات زنان جامعه ندارد و حتی اگر فرضاً این یک مطالبه جدی هم باشد جو ورزشگاه‌های فوتبال کشورمان که متاسفانه به علت شرایط غیرفرهنگی آن بسیاری از مردان نیز از آن‌ گریزان هستند، شرایط مناسب برای حضور همراه با حفظ کرامت و شأن زنان را ندارد».
کیهان همچنین نوشته: «عجیب آنکه مساله حضور زنان در استادیوم که شاید جزو ۲۰ مطالبه اصلی زنان و دختران کشورمان نیز نبود تبدیل شد به یک مطالبه مثلاً سراسری و الزام‌آور! برخی فشارهای فدراسیون جهانی را بهانه کردند و برخی برای تحقق این مطالبه بر شیپور برابری زنان و مردان دمیدند. به‌نوعی شاهد یک مساله‌سازی هدفمند بودیم که مثل همیشه برخی از مسئولان کشور نیز با شیرجه در این جریان متلاطم و مساله‌سازی کاذب، وارد بازی شدند!»
اما همزمان اعتمادآنلاین نیز روز یک‌شنبه،‌۱۶ اردیبهشت، در مقاله‌ای این‌گونه اقدامات را «پروژه جدید تندروها» خواند و نوشت: «اینکه بگوییم به نظر پروژه‌ای برنامه‌ریزی شده جریان دارد که می‌خواهد در استادیوم‌ها به روی زنان بسته شود، نه توهم است، نه بدبینی».

ماجرای جیمی‌جامپ
بهانه تندورها برای محرومیت دوباره حضور زنان در ورزشگاه تنها مربوط به حواشی هفته گذشته بازی پرسپولیس و اصفهان نبود. جیمی‌جاپ یک خانم در بازی استقلال برابر تیم آلومینیوم آغاز مخالفت دوباره این گروه شد.
بعد از بازی استقلال برابر تیم آلومینیوم در شهر اراک، یکی از دختران استقلالی در نقش جیمی‌جامپ ظاهر شد و خودش را به زمین مسابقه رساند تا با سیدحسین حسینی، کاپیتان تیم دیدار کند. حضور این دختر با نوع خاص پوشش باعث شد ماموران یگان ویژه قصد برخورد با او را داشته باشند اما حسینی مانع این کار شد.
با این حال ممانعت حسینی از برخورد قهری نیروهای حافظ نظم استادیوم با آن دختر که همراه با یک تماس بدنی بین حسینی و آن هوادار بود باعث بروز یک درگیری کوچک میان پلیس و کاپیتان استقلال شد و در نهایت نیز برای این کاپیتان در ابتدا جریمه نقدی و بعد محرومیت در پی داشت.
کاپیتان استقلال پس از این جریمه در جریان یک مصاحبه گفت: «۳۰۰ میلیون را پرداخت می‌کنم، فدای سر آن هوادار خانم».
هرچند او دوباره در مصاحبه دیگری گفت که هدفش جلوگیری از تنش بوده و قصد دخالت در کار ماموران نیروی انتظامی را نداشته است. او گفت که‌ « نه با رفتارم در اراک و نه با حرف‌هایم در میکسدزون ورزشگاه آزادی قصد دخالت در کار ماموران نیروی انتظامی یا اعتراض به قانون را نداشتم و فقط می‌خواستم از تنش جلوگیری کنم. اگر کاری کردم و حرفی زدم فقط هدفم حمایت از هواداران استقلال بود. هیچ وقت در کار ماموران که برای حفظ نظم و امنیت به ورزشگاه می‌آیند دخالت نکردم و نمی‌کنم و در اراک هم هدفم حفظ آرامش و جلوگیری از تنش بود».
اما بعد از همان مصاحبه اول او دوباره به کمیته انضباطی فراخوانده شد و این‌بار علاوه بر پرداخت جریمه نقدی یک جلسه نیز از بازی محروم و همچنین موظف به عذرخواهی در رسانه شد.
خبرگزاری فارس در همان روزهای اول بعد از این ماجرا هم خواستار ممنوعیت دوباره زنان به ورزشگاه شده بود و حالا با وجود آنکه این زنان بودند که هفته گذشته در بازی پرسپولیس و سپاهان مورد توهین قرار گرفتند،‌ اما همان آنها بودند که از حضور در ورزشگاه‌ها منع شدند.
عباس عبدی،‌ فعال رسانه‌ای نیز در واکنش به این موضوع گفت که ‌«‌مردها فحاشی می‌کنند زن‌ها را محروم می‌کنند. این خلاصه سیاست‌گذاری علیه زنان است.‏ خوب اگر جرأت دارید مردان را محروم کنید».
فدراسیون جهانی فوتبال فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال‌های اخیر هشدارهای متعددی در زمینه ضرورت لغو ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها به مقامات فوتبال کشور داده‌اند. فیفا حضور بدون قیدوشرط زنان در استادیوم‌ها برای تماشای دیدارهای باشگاهی و ملی در کشور را الزامی می‌داند.

sazandegi

پست های مرتبط

محسن برهانی بازداشت شد

واکنش‌ها به این بازداشت: برهانی پدیده ارزشمند دو سال اخیر و سرمایه…

7 جولای 2024

پیام اعتراض مدنی

درباره کنش‌گری مردم‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم عمادالدین باقی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر…

7 جولای 2024

از مدرسه تا خیابان

بررسی 4 چالش اجتماعی و فرهنگی پیش ‌روی رئیس‌جمهور منتخب گروه اجتماعی:…

5 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید