رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : محسن برهانی بازداشت شد

محسن برهانی بازداشت شد

واکنش‌ها به این بازداشت: برهانی پدیده ارزشمند دو سال اخیر و سرمایه بزرگ ایران است

خبرگزاری قوه قضائیه نوشت: محسن برهانی که پیش‌تر حکم وی قطعی شده بود برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد. محسن برهانی که پیش‌تر در فرآیند رسیدگی به یک پرونده قضایی در محاکم قضایی محکوم و حکم وی قطعی شده بود برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد. علی قلهکی، روزنامه‌نگار اصولگرا در این خصوص نوشت: «حتماً در دوره جدید قوه قضائیه رویکردها نسبت به گذشته تفاوت جدی کرده و فنی‌تر شده اما بازداشت «محسن برهانی» بابت «اجرای حکم» آن هم در شرایطی که در ۱۰ روز گذشته بابت دعوت مردم به مشارکت در انتخابات صدها فحش از براندازان خانمان‌سوز خورده، جای سوال دارد». محمد مهاجری نیز نوشت: «با روش و شیوه سخن‌ گفتن ‌و اظهارنظر آقای محسن برهانی زاویه دارم اما بازداشت فردی متدین و صریح که هم حقوقدان و هم دارای تحصیلات حوزوی است، آن هم دو روز پس از انتخابات، می‌تواند پاس‌گل به اپوزیسیون باشد. از آقای محسنی‌اژه‌ای انتظار می‌رود، فضا را مدیریت کنند». عباس عبدی نیز درخصوص این بازداشت نوشت: «اگر قرار باشد یک نفر که هم فقه بداند و هم حقوق و مهم‌تر از همه اینکه آزادگی داشته باشد را بر صدر بنشانند، او دکتر برهانی است که پدیده ارزشمند دو سال اخیر ایران و سرمایه بزرگ ایران است. زندان کردنش چیزی از او کم نمی‌کند. زندان او را در صدر قرار می‌دهد. امروز آزادش کنید و نه حتی فردا». علی‌اکبر گرجی، حقوقدان نیز در این خصوص نوشت: «دکتر برهانی از کنش‌گران انتخابات ۱۵ تیر بود. یک‌ روز پس از اعلام نتایج بازداشت می‌شود. چرا؟ آیا هدف ابلاغ پیامی به دکتر پزشکیان و‌ ناامید کردن مردم از بهبود امور است؟ دفاعیات برهانی از قربانیان مظلوم جنبش مهسا مستحق پاداش است، نه تنبیه. او در آن حوادث پرچم‌دار عدالت اسلامی بود».

بنی‌صدرسازی در صداوسیما؟
شنبه‌شب در تلویزیون برنامه‌ای با حضور حسین یکتا، اصولگرای دوآتیشه پخش شد که شائبه سیاسی به وجود آورده است. حسین یکتا، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار است و در این برنامه نیز از فتنه بنی‌صدر سخن گفته و ظاهراً با اسم بردن از پزشکیان و دیگر رؤسای‌جمهور به رفتار بنی‌صدر در ابتدای انقلاب اشاره کرده است. این اتفاق در تلویزیون عجیب بود تا جایی که این ذهنیت را به وجود آورده است که چرا صداوسیما در روز پیروزی مسعود پزشکیان، برنامه‌ای پخش می‌کند که کسی بیاید و در آن از شباهت رئیس‌جمهور با بنی‌صدر حرف بزند. در برخی از گروه‌های ایتایی نیز از چند روز پیش سخنان امام در مورد بنی‌صدر منتشر شده بود که امام نقل به مضمون گفته بودند، من از وقتی به اینها (بنی‌صدر و همفکرانش) شک کردم که خیلی قرآن و نهج‌البلاغه می‌خواندند. البته روزنامه جمهوری اسلامی هم این سوال را مطرح کرده است که آیا باید منتظر باشیم صداوسیما، ائمه‌جمعه و دیگران با حمله به پزشکیان، کام مردم را تلخ کنند؟ آیا کفن‌پوشان دوباره برای اخلال در کار دولت منتخب فعال خواهند شد؟ آیا کارشکنی مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی در کار ریاست‌جمهوری شروع خواهد شد؟ آیا صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی مانند سوابق گذشته خود با توجیه آزادی بیان، بمباران خود را بر ریاست‌جمهوری شروع خواهد کرد؟

جبرائیلی: ما به تحریم و برجام باختیم
سیدیاسر جبرائیلی، رئیس پیشین مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام دلیل شکست جریان اصولگرا دوگانه‌ای می‌داند که حول برجام شکل گرفت. او در این خصوص نوشت: جریان حزب‌اللهی و طرفدار گفتمان انقلاب به کنار رفتن و نرفتن قالیباف یا جلیلی نباخت، بلکه بار دیگر به دوگانه‌ای باخت که حول مذاکره و برجام شکل گرفت! چراکه در طی سه سال پرکار دولت شهید رئیسی و چهار سال مجلس انقلابی، فرصت اثبات عملی اینکه مشکلات معیشتی ملت ارتباطی به تحریم‌ها ندارد را از دست دادیم. در این دوره، با اینکه ایران آشکارا از تحریم‌ها عبور کرد، اجرای سیاست‌های معیشت‌سوز و نابرابری‌ساز نئولیبرال، به مشارکت‌سوزی و رای‌سوزی این ایام منجر شد. ما امیدوار بودیم بعد از دولت روحانی با تغییر ریل اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، مردم طعم شیرین اقتصاد درون‌زا و برون‌گرای اقتصاد مقاومتی و حاکمیت ریال را بچشند، اما متاسفانه روشن نبودن رویکردهای اقتصادی برای سیاستمداران و عواقب آنها مانع از این تغییر ریل شد. بعد از آن نیز برای مجاب کردن دولت به اجرای سیاست تثبیت قیمت ارز تلاش‌ها کردیم. خاطرم هست این اواخر شهید رئیسی در جلسه‌ای فرمودند، مطالب به این روشنی را چرا اقتصاددان‌ها متوجه نمی‌شوند؟! جریان سیاسی اصولگرا نه‌تنها در طی دوره مدیریت خود بر دولت و مجلس اقدامی برای اصلاحات اقتصادی و پایان دادن به حاکمیت دلار آمریکا در خاک ایران نکرد، بلکه حتی حاضر نشد در ایام تبلیغات انتخاباتی دست روی این مساله اساسی گذاشته و وعده حل‌وفصل آن را به مردم بدهد. این بود که در پاسخ به این پرسش آقای پزشکیان که چرا بدون برجام قیمت گوشت ۸۰۰ هزار تومان شد و قیمت خودرو و مسکن سر به فلک کشید، پاسخی جز سکوت نداشت! اصولگرایی به طمع ۱۸ میلیون رای شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰، حاضر به عذرخواهی از مردم برای عدم موفقیت دولت سیزدهم در کوتاه کردن دست سفته‌بازان و خام‌فروشان از جیب مردم نشد. حاضر نشد با صدای بلند جلوی احتکار اراضی ایران بایستد و بگوید ما نتوانستیم اقتصاد بسازبفروشی مسکن ایران را که ۷۰ درصد آن قیمت زمین است، تغییر ریل دهیم! حاضر نشد از سیاست‌های مشوق خام‌فروشی فولاد و پتروشیمی و معادن عذرخواهی کند و از اینکه نتوانسته فرآیند صنعتی شدن و تولیدگر شدن ایران را تسریع کند، حاضر نشد در پیشگاه تاریخ و مردم ایران ابراز شرمندگی کند و وعده اصلاح دهد. بنابراین جریان سیاسی اصولگرایی حتی ۵ میلیون رای از همین ۱۸ میلیون رای ۱۴۰۰ را نیز از دست داد. جریانی که می‌خواست نقش نمایندگی طرفداران انقلاب و مستضعفان را بازی کند، در عمل با سرمایه‌داران نرد عشق باخت. جراحی اقتصادی که باید روی توبره سرمایه‌داران انجام می‌شد، روی سفره مردم انجام شد. بخشی از اصولگرایان معتقدند در عصر حاضر نمی‌توان با شعارهای انقلاب اسلامی از مردم رای گرفت، اما ما عمیقاً معتقدیم شعارها و آرمان‌های این انقلاب هرگز رنگ کهنگی نمی‌گیرند.

دو سوال از سعید جلیلی
حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی به سخنان سعید جلیلی که در دیدار با پزشکیان بود، اعتراض کرد و دو سوال از جلیلی پرسید. سعید جلیلی شامگاه شنبه پس از آنکه مسجل شد، انتخابات را باخته و واگذار کرده است، با حضور در دفتر مسعود پزشکیان با رئیس‌جمهور منتخب دیدار و گفت‌وگو کرد و گفته است، همچنان مسائل مختلف را دنبال می کند و اگر جایی خطا دید حتماً اخطا می‌دهد. اکنون آشنا از او دو سوال پرسیده است: اول اینکه با چه سنجه‌ای تشخیص می‌دهید که دیگران خطا کرده‌اند و چگونه با قدرت جلوی آنها را می‌گیرید؟ و دوم آنکه وقتی یافته‌های تفصیلی خود را منتشر نمی‌کنید و حاضر به مناظره با منتقدان‌تان نیستید، دیگران چگونه می‌توانند خطای شما را تشخیص دهند و با چه ابزاری می‌توانند جلوی شما را بگیرند؟

پزشکیان با میدان مین روبه‌رو است
روزنامه انگلیسی‌زبان گاردین با اشاره به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری، نوشت: پزشکیان در تلاش برای ایجاد تغییر با میدان مین روبه‌رو است. اختیارات دقیق رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی در ایران محل مناقشه است، اما او در مناظره‌های تلویزیونی بارها و غالباً با لحن تند استدلال کرد که نمی‌تواند تغییری ازجمله کاهش تورم ۴۰ درصدی ایجاد کند، مگر اینکه بتواند برخی از تحریم‌ها لغو شود، اقدامی که نیازمند رویکرد تعاملی در روابط بین‌الملل است. در طول مبارزات انتخاباتی، او گفت که ایران در نتیجه سیاست خارجی خود در یک قفس اقتصادی قرار گرفته است و باید همکاری بیشتری داشته باشد تا ببیند آیا تحریم‌ها می‌توانند برداشته شوند یا خیر.

پزشکیان می‌تواند ایران را از بحران‌ها دور سازد
خبرگزاری فرانسه نوشت: دیپلمات‌های غربی که با خبرگزاری فرانسه صحبت می‌کردند، گفتند که پیروزی سعید جلیلی مذاکرات را بیشتر فلج می‌کرد و او را یک «تندرو» توصیف کردند که «سخنان ایدئولوژیک» را در طول مذاکرات ارائه می‌کرد و تجسم یک موضع انعطاف‌ناپذیر بود. در ادامه این مطلب آمده است: یک تحلیلگر حوزه ایران گفت: «احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دیگر یک گزینه واقعی نیست، زیرا واقعیت‌های میدانی اساساً تغییر کرده‌اند». وی افزود: «برنامه هسته‌ای ایران اکنون بسیار پیشرفته است، تحریم‌ها دشوار شده، اعتماد در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و قدرت‌های جهانی دیگر موضع مشترک ندارند». اما وی افزود که «رویکرد غیرمنعطف و ایدئولوژیک» جلیلی «ایران و غرب را در مسیر برخورد قرار خواهد داد». او گفت که با یک تیم دیپلماتیک مجرب زیر نظر پزشکیان، «یک‌سری از توافق‌ها که به جلوگیری از بحران کمک می‌کند» می‌تواند امکان‌پذیر باشد، حتی اگر «راه‌حل پایدار همچنان دور از دسترس باشد». انتخاب پزشکیان در مقطع حساسی برای ایران رقم خورده است. پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و جنگ متعاقب آن در غزه، تنش‌ها بین اسرائیل و ایران به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. چندین دولت غربی نگران هستند که اکنون جنگ جدیدی بین حزب‌الله تحت حمایت ایران و اسرائیل در لبنان آغاز شود. جمهوری اسلامی به خوبی آگاه است که هرگونه کاهش تحریم‌ها ابتدا باید با واشنگتن مذاکره شود. بنابراین، اینکه دموکرات‌ها در قدرت باقی بمانند یا نه، یک قطعه کلیدی از پازل است. در مورد اروپایی‌ها باید گفت که با توجه به اینکه همگی اخیراً از میدان انتخابات بیرون آمده‌اند، این چشم‌انداز سیاسی آنها را تغییر داده و آنها فضای محدودی برای مانور دارند. بنابراین، آنها با پذیرش تحریم‌های آمریکا علیه تهران تا حدودی خود را از بازی خارج کرده‌اند.

sazandegi

پست های مرتبط

عباد در دولت

“علی ربیعی” دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور شد علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور شد.…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

لزوم حفظ سرمایه اجتماعی

رئیس‌جمهور و دولت باید به شعارهایی که پیش از انتخابات دادند، پایبند…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

کم‌کاری یک وزیر

“سازندگی” بررسی می‌کند: چرا به‌رغم وعده‌های پیش از انتخابات رئیس‌جمهور در خصوص…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید