رنگ‌زمینه

محقق تیزهوش

به یاد “مجتبی مینوی”

مجتبی مینوی از ادیبان نامدار معاصر ایران نزدیک به ۶۰ سال از عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق در چند و چون فرهنگ و تاریخ ایران و اسلام، زبان و ادب فارسی و نشر متون فارسی کرد. ۱۹ بهمن ۱۲۸۱ در تهران به دنیا آمد و بهمن سال ۱۳۵۵ نخستین کسی بود که در آرامگاه مشاهیر بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده شد. دوران تحصیل او در مدرسه دارالفنون گذشت و با افرادی چون صادق هدایت دوستی و مراوده داشت و بعدها با افرادی چون بزرگ علوی گروه ربعه را تشکیل داد. مینوی در دوران نوجوانی با محمدعلی فروغی و محمد قزوینی آشنا شد و آداب زندگی علمی این افراد بر او تاثیر ویژه‌ای گذاشت؛ روش نقد تحقیقی متون را آموخت و در تهیه خلاصه شاهنامه با فروغی همکاری کرد. در دوره اوج‌ گرفتن نهضت ملی‌ شدن صنعت نفت پس از ۱۵ سال دوری از وطن از انگلیس به ایران بازگشت و در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به تدریس پرداخت اما یک سال بعد برای جست‌وجو در کتابخانه‌های ترکیه و بررسی آثار خطی فارسی، عربی و ترکی به این کشور سفر کرد و همزمان به عنوان رایزن فرهنگی ایران در ترکیه انتخاب شد. از او آثار بسیار زیادی در حوزه نسخه‌های خطی، کتاب و مقالات به یادگار مانده است از جمله دیوان ناصرخسرو،‌ بخش‌هایی از شاهنامه فردوسی،‌ ویس‌ و رامین، عیون‌الحکمه تألیف ابن‌ سینا همچنین آثار تصحیح ‌شده فردوسی و شعر او. مینوی در تمام طول دوران زندگی هر کتابی که می‌خرید،‌ تاریخ خرید را روی آن می‌نوشت و در پایان عمر این کتابخانه را با بیش از ۲۵‌ هزار جلد کتاب به مردم این تقدیم کرد. شیفته فردوسی و شاهنامه بود؛ فردوسی را جولانگه حس غرور ملی می‌دانست و معتقد بود، شاهنامه برای مردم ایران از سه لحاظ مهم است: نخست اینکه یکی از آثار هنری ادبی بسیار بزرگ است و از طبع و قریحه یکی از شاعران بزرگ قوم ایران زاده و بر اثر همت، پشتکار و فداکاری او چندین سال خون دل خوردن او به وجود آمده است. دوم اینکه تاریخ داستانی و حکایات نیاکان ملت ایران را شامل می‌شود و در حکم نسب‌نامه این قوم است و در نهایت اینکه زبان آن فارسی است و فارسی محکم‌ترین زنجیر علقه و ارتباط طوایفی به شمار می‌رود که در خاک ایران ساکن هستند. محمدتقی دانش‌پژوه، نویسنده و مترجم و مصحح او را اینگونه توصیف می‌کند: «مینوی شخصی بود که همه اسباب تحقیق و بررسی علمی در او گرد آمده‌ بود و گذشته از دقت‌ نظر و هوش تندوتیزی که داشت، اطلاعات و آگاهی علمی او بسیار گسترده بود». مینوی معتقد بود که شعر کهنه و نو ندارد و شعر باید خوب باشد؛ اشخاص آزاد هستند، شعر بگویند بدون قافیه و وزن و بدون رعایت قواعد سنتی شعر فارسی اما کلماتی که کنار هم می‌آیند باید معنایی را برسانند اگر معنی نداشته باشد، ردیف کردن کلمات کنار هم کار عبثی است.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

شورای تشریفاتی

نقدی بر تشکیلات جدید سینما طی احکامی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور،…

جایزه ملی

برگزیدگان جایزه “جلال” مراسم پایانی هفدهمین دورۀ جایزۀ جلال آل‌احمد با حضور…

ایران‌دوست منصف

“جلال متینی” درگذشت دکتر جلال متینی، پژوهش‌گر زبان و ادبیات فارسی، شاهنامه‌پژوه…

دیدگاهتان را بنویسید