رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : مدیریت زاکانی!

مدیریت زاکانی!

ماجرای عجیب ون‌های شهرداری

گروه اجتماعی:‌ دیروز در صحن شورای شهر تهران،‌ جعفر تشکری‌هاشمی،‌ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، گزارش عجیبی از ون‌های تحویلی وزارت کشور به شهرداری تهران ارائه کرده است. از تحویل نشدن ون‌هایی از سوی وزارت کشور با وجود مازاد پرداخت از سوی شهرداری تا بی‌نام‌ونشان بودن شرکتی که شهرداری تهران ون‌ها را به آنها سپرده ازجمله اشکالات وارده کمیسیون به فرآیند کاری شهرداری تهران است. البته تشکری گفته، جزئیات گزارش ارائه شده از سوی او‌ کاملاً به صورت میدانی و اخذ اطلاعات از منابع دیگری به‌جز شهرداری تهران بوده زیرا آنها با وجود پیگیری‌های مکرر شورا از دادن جزئیات موضوعات به شورای شهر تهران امتناع کرده‌اند. تشکری اعلام کرد، در صورت دریافت پاسخ غیرشفاف به گزارش او، طرح سوال از زاکانی را کلید خواهد زد.
او صبح دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از وضعیت ون‌های تحویلی از وزارت کشور با بیان اینکه از روز اول شورای شهر درخصوص حمل‌ونقل دغدغه داشته است و یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های ما، چاره‌اندیشی درخصوص حوزه حمل‌ونقل بود و امروز درخصوص یکی از موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل عمومی صحبت می‌کنم، گفت: پیش از آنکه بخواهم گزارش دهم در دو نوبت این موضوع را به شهرداری تهران منعکس کردم و یک مرتبه نیز آقای کاشانی در این خصوص تذکر داده‌اند و یک مرتبه نیز با مدیران شهرداری صحبت کردم تا اطلاعاتی بدهند. یا این گزارش اصلاح شود، یا از موضوع صرف‌نظر کنیم و حتی واحدهای دست‌اندرکار در این موضوع نیز از ارائه گزارش‌ها خودداری کردند و به شکل‌های عجیب‌وغریب توانستیم این اطلاعات را کسب کنیم.
تشکری با بیان اینکه درخصوص واگذاری ون‌ها باید بگویم که وزارت کشور تولید ۵۰۰۰ ون را با شرکت خودرو‌دیزل قرارداد بسته بود تا به شهرداری‌های کل کشور واگذار کند، گفت: بخشی از این ون‌ها در اولین گام‌ها قرار شد به شهرداری‌ها داده شود و براساس آنچه که وزارت کشور تصمیم گرفت، قرار شد ۷۰ درصد مبلغ ون‌ها به ‌عنوان کمک وزارت کشور و دولت تلقی شود و ۳۰ درصد را شهرداری‌ها پرداخت کنند که سهم شهرداری تهران نیز ۶۳۰ دستگاه اعلام شد که بر همین اساس تصمیم بر این شد تا در زمان مقرر، پول مربوط به ۶۳ واگن را پرداخت کنند و در صورت‌جلسه تاکید شد که این پول باید پرداخت شود و ناوگان تحویلی به بخش خصوصی واگذار و مبالغ پرداختی مجدداً به خزانه واگذار شود.
او با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ آیین رونمایی از تاکسی ون‌ها را برگزار کردند، گفت: بر همین اساس؛ شهرداری تهران به ازای هر دستگاه تاکسی ون یک میلیارد و ۲۰ هزار تومان پرداخت کرد که با در نظر گرفتن سهم ۳۰ درصد ۱۹۲ میلیارد و ۷۸۰ هزار تومان می‌شده است؛ اما هیچ‌کدام از این ون‌ها محقق نشد و سهم شهرداری تهران بابت ۳۰ درصد ۷۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون تومان می‌شد و شهرداری تهران، مبلغ ۲۷۶ میلیارد تومان واریز کرد که اولین اشکال این بود که چرا با وجود آنکه بیش از ۲۵۰ دستگاه بیشتر تحویل نگرفته شده است و از زمان توافق وزارت کشور بیش از دو سال گذشته اما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان مازاد پرداخت شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است و اگر حتی ۶۳۰ دستگاه نیز واگذار می‌شد حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان مازاد پرداختی داده شده است و مشخص نیست که چرا این مبالغ پرداخت شده.

تحویل به شرکت‌های بی‌نام‌ونشان
او با اشاره به تخلفاتی که در این ناوگان انجام شده است، گفت: درباره شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت که ون‌ها تحویل داده شده است هنوز هیچ سابقه‌ای درخصوص این شرکت به دست نیاورده‌ایم و هیچ ردی از این شرکت در ثبت شرکت‌ها پیدا نکرده‌ایم و نمی‌دانیم که آیا این شرکت ثبت شده است یا خیر؟ اما وقتی اسم این شرکت را سرچ کردیم، دیدیم که این شرکت در حوزه اینترنت اشیا، پلتفرم‌های حمل‌ونقلی را تدارک دیده و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی کار می‌کند و کاملاً این شرکت در حوزه آی‌تی است و در حوزه حمل‌‌ونقل فعالیتی ندارد. در سایت شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت نیز گفته شده که این شرکت در زمینه راه‌اندازی و توسعه انواع سیستم‌ها و سرویس‌های نرم‌افزاری فعالیت می‌کند بدون هیچ‌گونه مجوزی از هر مرجعی که فرض بکنید بدون حتی یک صورت‌جلسه.
وی با اشاره به گزارش‌های کارشناسان شورا گفت: بررسی‌ها نشان داد که با این ون‌ها به صورت میانگین، روزانه ۱.۵۳ سرویس انجام می‌شود و کرایه‌ها نیز در سایت به صورت عجیب‌وغریبی روی نرخ‌های کرایه شورای شهر خط زده شده است و با یک نرخ پایین‌تر مسافران را جابه‌جا می‌کند. از آنجایی که هیچ اطلاعاتی به ما داده نمی‌شد ما مجبور شدیم به صورت میدانی خودمان سوار تاکسی‌ها شویم‌. عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ۶ ماه بعد نیز خودروها به شرکت تجارت الکترونیک پارس‌شهروند واگذار شده است، گفت: این شرکت تا حدودی شرکت تابعه شهروند است و سال‌ها این شرکت به صورت غیرفعال بوده و هیچ نوع فعالیتی نداشته است و به این شرکت گفته‌اند، ون‌ها را تحویل بگیر و برای تاکسیرانی کار کن! جالب است در این قرارداد گفته شده از شرکت پارس‌الکترونیک شهروند، خودرو را دریافت کند سپس این شرکت خودروها را به یک شرکت دیگر که خودش می‌داند! واگذار کند و هنوز هم نمی‌دانیم که این خودروها به چه شرکتی داده شده‌اند، درحالی که طبق دستورالعمل وزارت کشور متولی بهره‌برداری از تاکسی‌ها، شرکت سازمان تاکسیرانی بوده است اما به یک شرکت دیگر واگذار شده و این نامه را معاون برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی امضا کرده و حتی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز این کار را انجام نداده است.
ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اشاره کرد که شرکت دوم که ون‌ها به آن تحویل شده، در سال ۸۹ منحل شده، گفت؛ آقای چمران شرکت پارس‌الکترونیک جزو شرکت‌هایی است که در صحن شورا سال ۸۹ منحل شد! دوستان آنقدر به خودشان زحمت نمی‌دهند که از اداره کل مجامع سابقه تاریخی شرکت را بپرسند و به یک شرکت منحل ‌شده، ماموریت حمل‌ونقل واگذار نکنند! او ادامه داد: من اخیراً دیدم شهردار تهران به آقای اقراریان درباره وامی که به مدیران‌شان داده‌اند، پاسخ داده‌ و استناد کرده‌اند به مصوبه شورای اول! که دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرده است! این دوستان وقتی می‌خواهند چیزی را به امضای شهردار برسانند به آقای زاکانی رحم‌شان بیاید! این بنده خدا سرش شلوغ است و نمی‌رسد کار کارشناسی کند، کسانی که به‌ عنوان مدیر، مدیرعامل و کارشناس هستند، سوابق را بررسی کنند و بعد نامه را به آقای شهردار بدهند، امضا کنند! به شرکتی که منحل شده، ماموریت حمل‌ونقل واگذار کردند! به ‌اضافه اینکه در این دستور جلسه باید معاون حمل‌ونقل و ترافیک می‌آمدند!
حبیب کاشانی نیز با بیان اینکه پای آقای ح.ح در این موضوع نیز در میان است و او در همه جای شهرداری است، گفت: تو را به خدا کاری کنید چراکه ما در شهرداری تهران، پولدار فقیر هستیم و ون داریم؛ اما استفاده نمی‌کنیم و امروز خانم مالکی پیشمرگ دیگران شد. در ادامه مهدی چمران نیز پیشنهاد ایجاد کارگروهی برای حل مشکلات را داد و گفت: از آقای تشکری می‌خواهم، گزارش خود را مکتوب به هیات‌رئیسه ارسال کند.

sazandegi

پست های مرتبط

بازگشت به خانه

“سیدحسین سیمایی‌صراف”، وزیر علوم اعلام کرد: طی بخشنامه‌ای که صادر کردیم، همه…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

تهران بدون امید

“مهدی چمران”، رئیس شورای شهر تهران با کنایه به وضعیت آلودگی هوای…

۲۴ مهر ۱۴۰۳

اختلاف رئیس و شهردار

مخالفت “چمران” با طرح تراموا در تهران گروه اجتماعی: مهدی چمران،‌ رئیس…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید