رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > اقتصاد : مشکل بازار، مشکل کشور است

مشکل بازار، مشکل کشور است

دیدار مسعود پزشکیان با فعالان اقتصادی در اتاق ایران

 

روز گذشته مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور منتخب در ادامه دیدارهایی که در روزهای اخیر داشته است، این بار با تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تعاونی‌ها و اصناف در اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو داشت. اتاق ایران برای دومین بار از زمان کارزار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری میزبان پزشکیان بود و این درحالی است که اولین حضور او به زمانی برمی‌گردد که به‌ عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع فعالان اقتصادی حاضر شد اما این بار به‌ عنوان رئیس‌جمهور در این جمع سخن گفت که البته برخی نمایندگان این فعالان هم در این دیدار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. علی ‌طیب‌نیا، رئیس کارگروه اقتصادی شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم و وزیر اسبق اقتصاد نیز در این دیدار حضور داشت.
پزشکیان در سخنرانی‌ای که در جمع آنها انجام داد، اداره کشور را در گرو رونق بازار و تولید دانست و با تاکید بر اینکه مشکل بازار را مشکل کشور می‌داند و برای حل این مشکلات تلاش خواهد کرد، افزود: «اگر شما کار را درست انجام دهید و بازار رونق داشته باشد و خرید‌وفروش و تولید برقرار باشد، مملکت خوب اداره می‌شود؛ ولی اگر اینجا (بازار) مشکل داشته باشد، مملکت مشکل خواهد داشت». او خطاب به حاضرین گفت: همه ما باید تابع سخنانی باشیم که مبنای علمی داشته، پایدار هستند و هر لحظه تغییر نمی‌کنند. نمی‌شود با علم و تجربه دعوا کرد. همه باید در مقابل حرف حق و کارشناسی شده، سر خم کنند.
به گفته مسعود پزشکیان، جمع‌بندی نظرات کارشناسی مبنای عمل دولت چهاردهم خواهد بود و اگر کسی راه درست را به دولت چهاردهم نشان داد باید به آن عمل کرد زیرا ظلم این است که حرف درست را نپذیریم و آنچه دلمان می‌خواهد را اعمال کنیم و نه آنچه حق و کارشناسی شده است.
او در این نشست که علاوه بر هیات نمایندگان اتاق ایران، نمایندگانی از اتاق‌های تعاون و اصناف نیز حضور داشتند، خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: اگر کشور بخواهد پیشرفت کند با کمک شما خواهد بود. نمی‌توان با وجود موانع در مسیر تولید، انتظار افزایش تولید داشته باشیم. عده‌ای دلال هستند و مالیات نمی‌دهند اما فشار مالیاتی متوجه تولیدکننده می‌شود. وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای تدوین طرح کارشناسی در حوزه اقتصاد، ادامه داد: در این کمیته نمایندگان بخش خصوصی، دانشگاه، صنعت، سازمان‌های مربوطه دولتی و وزارت امور خارجه حضور داشته باشند تا یک نقشه راه کارشناسی شده اقتصادی تعیین کنند. در این نقشه راه، تکلیف هر یک از بخش‌ها از دولت، دانشگاه، اتاق و بخش خصوصی و … مشخص خواهد شد. بعد از تعیین وظایف این کمیته هر سه ماه یک ‌بار جلسه تشکیل می‌دهد تا هر ارگان پاسخ دهد چه مقدار به وظایف خود عمل کرده و تکالیف مربوطه را به کجا رسانده است.
در ادامه پزشکیان به فعالان اقتصادی توصیه کرد که کسب‌وکارهای خود را از تهران بیرون ببرند و البته که باید صنعت و اقتصاد را به شهرهای ساحلی و نزدیک دریا ببریم زیرا این کار هزینه تولید را به واسطه کاهش هزینه‌های واردات و صادرات و تامین آب و برق کاهش می‌دهد. همچنین او تاکید کرد: هر اقدامی که در توان من باشد، برای هموار شدن مسیر تولید و توسعه اقتصادی انجام خواهم داد. دولت چهاردهم بستر توسعه اقتصادی را با همکاری خود بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.

راه وحدت و همدلی حاج قاسم
یک روز قبل از دیدار مسعود پزشکیان با فعالان اقتصادی، او به منزل سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی رفت و با خانواده وی دیدار و گفت‌وگو داشت. پزشکیان در این دیدار ضمن ادای احترام به مقام والای شهید سلیمانی در این خصوص گفت: راه شهید حاج قاسم سلیمانی، راه وحدت و همدلی بود، ایشان، نه با کسی دعوا داشت و نه کسی را حذف می‌کرد. در هیچ یک از پیام‌ها و سخنان ایشان بویی از تفرقه وجود نداشت. اما ما راه را رها کرده و با یکدیگر دعوا می‌کنیم. باید با تأسی به راه و مرام شهید سلیمانی و وحدت، مشکلات کشور را حل کنیم. وی شهید سلیمانی را الگوی مجاهدت و دور کردن حب منصب و مقام از خود دانسته و ابراز امیدواری کردند که در دولت جدید بتوانند با خدمت صادقانه به مردم، شرمنده لطف ایشان در این مدت نشده و در پیشگاه شهیدان سرافراز باشند؛ گفتنی است در پایان این دیدار خانواده شهید سردار سلیمانی تابلویی از تصویر سید شهیدان مقاومت را به رسم یادبود به رئیس‌جمهور منتخب ملت هدیه دادند.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

دو اپیزود از شرق آسیا

چین چگونه در اقتصاد و دیپلماسی برنده شد؟ اکونومیست دو مقاله درباره…

۲۴ مهر ۱۴۰۳

محققان رفاه اجتماعی

نوبل اقتصادی به اقتصاددانان نام‌آشنا رسید جایزه نوبل اقتصاد به سه اقتصاددانانی…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

دولت دست خود را از جیب مردم بیرون آورد

▫️دولت معافیت‌های مالیاتی را افزایش داد ▫️”عبدالناصر همتی”، وزیر اقتصاد خبر داد:…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید