رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : معیشت و قانون

معیشت و قانون

برنامه “کامالا هریس” اعلام شد

 

 

هرچه به موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده نزدیک می‌شویم، مانور سیاسی و رسانه‌ای دو نامزد این رقابت هم وارد فاز جدیدی می‌شود. کاملاً واضح است که دموکرات‌ها برخلاف جمهوری‌خواهان باید زحمت بیشتری برای معرفی هریس به‌عنوان نامزد حزب خود انتخابات متحمل شوند، چراکه بسیاری از تحلیلگران و حتی رسانه‌های محافظه‌کار مانند فاکس‌نیوز و مابقی آنها بر این عقیده هستند، ترامپ نسبت به هریس در افکار عمومی شناخته‌شده‌تر است. اینکه ترامپ چهار سال تقریباً هر روز به‌عنوان ساکن کاخ‌ سفید از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ درحال سخنرانی و حضور در مجامع مختلف عمومی و خصوصی بوده، امری است که به‌زعم بسیاری از نخبگان امور تبلیغات انتخاباتی برای وی یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید و حتی او را رئیس‌جمهوری می‌دانند که توانست از توییتر (ایکس کنونی) به‌عنوان یک سکوی پرش بسیار مستحکم به‌نفع خود و حزبش استفاده کند که البته سپس از این پلتفرم مجبور به خروج شد. نکته بسیار مهم این است که برای ترامپ و تیمش رسانه و شبکه اجتماعی یک اهرم بسیار مهم و قدرتمند به حساب می‌آید که نه‌تنها در طول چهار سال ریاست‌جمهوری‌اش، بلکه در طول چهار سال گذشته که بایدن گرداننده امور کاخ ‌سفید بود از این فضا خارج نشد و باز هم سرمایه‌گذاری در این فضا را ادامه داد و در نهایت شبکه اجتماعی به نام Truth Social ‌را راه‌اندازی کرد که به معنای «حقیقت» بود.
در مقابل کامالا هریس، اگرچه طی چهار سال گذشته به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور مشغول به کار بوده، اما به هیچ وجه به اندازه ترامپ در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نفوذ نداشته و همین امر از نظر بسیاری از ناظران سیاسی در آمریکا به‌عنوان نقطه ضعف وی محسوب می‌شود. بسیاری از تحلیلگرانی که در رسانه‌ها و حتی پشت پرده کمپین دموکرات‌ها درحال قلم زدن و تحلیل اوضاع‌واحوال کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، عقیده دارند که هریس در این حوزه کمی عقب‌تر از ترامپ است. حتی ترامپ و برخی از نزدیکان وی در ایالت‌های مختلف مدام درحال مخابره این پیام مخرب هستند که هریس نمی‌تواند به صورت انفرادی و زنده در یک مصاحبه شرکت کند و این موضوع را به‌نوعی یکی از ضعف‌های وی قلمداد می‌کنند. با تمام این تفاسیر، پنج‌شنبه‌شب به وقت شرق آمریکا، مصاحبه‌ای از سوی دانا بش، مجری سی.ان.ان با کامالا هریس و یار انتخاباتی او یعنی تیم والز، که فرماندار مینه‌سوتاست انجام شد و همین موضوع حالا به یک مانور سیاسی – رسانه‌ای از سوی وی و دموکرات‌ها علیه ترامپ تبدیل شده است. کامالا هریس در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی که اولین مصاحبه‌اش از زمان پذیرش نامزدی دموکرات‌ها برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است اعلام کرد که کمک و رسیدگی به مشکلات اقتصادی و تقویت طبقه متوسط اولویت نخست او خواهد بود. او با انتقاد از دونالد ترامپ، رقیبش از حزب جمهوری‌خواه، گفت که آمریکا آماده است تا دوران او را «ورق بزند» و عصر جدیدی را آغاز کند.
هریس از کارنامه اقتصادی دولت جو بایدن دفاع کرد و افزایش آمار ایجاد شغل و همچنین سریع‌ترین مورد بهبود وضعیت اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در میان کشورهای ثروتمند را از موارد موفقیت در ۴ سال گذشته دانست. معاون رئیس‌جمهور آمریکا صراحتاً اعلام کرد که ارزش‌های مورد نظرش در این مدت تغییر نکرده است و در این خصوص، اذعان کرد که «فکر می‌کنم مهم‌ترین جنبه سیاست و تصمیمات من این است که ارزش‌های من تغییر نکرده است». با این حال، او اذعان کرد که با دریافت بازخوردها در جریان سفرهای گسترده به مناطق مختلف کشور در مقام معاون رئیس‌جمهور، تغییرات ویژه‌ای را در سیاست‌های کارزار انتخاباتی خود اتخاذ کرده است. هریس در بخش دیگری از سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که ایجاد اجماع مهم بوده و همین‌طور مهم است که یک زمینه مشترک برای درک اینکه چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد، پیدا کنیم. وی اطمینان داد که مستقل از برنامه‌های او، رای‌دهندگان به مراتب بیشتر نگران برنامه‌های دونالد ترامپ هستند.

مهاجرت و یک مانور نیمه‌آشکار
آنچه در بطن سخنان هریس باید مورد نظر قرار بگیرد این است که به موضوع مهاجرت هم اشاره کرد و این دقیقاً همان محور مهمی است که ترامپ هم بارها بدان اشاره داشت است. هریس درباره این موضوع اعلام کرد که پیش از این از یک طرح دوحزبی شامل بودجه چند صد میلیون دلاری برای احداث یک دیوار مرزی حمایت کرده و سپس در مقام رئیس‌جمهور (در صورت پیروزی در انتخابات) همه‌ کار خواهد کرد تا این طرح امضا و اجرایی شود. وی که پیش‌تر از بستن مراکز بازداشت مهاجران و جرم‌زدایی از عبورهای غیرقانونی از گذرگاه‌های مرزی حمایت کرده بود، در مورد این مساله گفت: «ورود غیرقانونی به خاک این کشور باید پیامدهایی برای آن افراد داشته باشد و او قانون را در این زمینه اجرا خواهد کرد». با این حال، هریس از تایید صریح مجازات‌های کیفری برای مهاجران غیرقانونی خودداری کرد.
نامزد دموکرات‌ها همچنین در مورد تنش در خاورمیانه، همانند گذشته حمایت صریح و تزلزل‌ناپذیر خود از امنیت اسرائیل را اعلام کرد و مجدداً به‌نوعی گفت که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. وی با اشاره به اینکه بسیاری از فلسطینیان بی‌گناه در جریان پاسخ اسرائیل به حمله ۷ اکتبر کشته شده‌اند، خواستار به سرانجام رسیدن توافق آتش‌بس و آزادی اسرای اسرائیلی در دست حماس شد. کامالا هریس همچنین در این مصاحبه عنوان کرد که امیدوار است رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها باشد و به دنبال انتصاب یک جمهوری‌خواه در کابینه‌اش به‌عنوان نشانه‌ای از دنبال کردن اجماع دوحزبی است.
این سخنان هریس درحالی مطرح شد که دونالد ترامپ هم پنج‌شنبه در مراسمی در ایالت ویسکانسین از اظهارات نامزد دموکرات‌ها در مصاحبه خود با سی.ان.ان انتقاد کرد و گفت: او را در قدوقواره رهبری آمریکا نمی‌بیند. ترامپ با حمله و تمسخر هریس گفت که «او پشت آن میز بزرگ نشسته بود و برای من یک رهبر به نظر نمی‌رسید. صادقانه بگویم من او را در حدواندازه‌ای نمی‌بینم که با رئیس‌جمهور چین یا رهبر کره‌شمالی مذاکره کند».
آنچه درخصوص این مصاحبه باید مورد نظر قرار بگیرد این است که هریس با این اقدام خود به‌نوعی درحال مخابره این پیام است که برخلاف گفته‌های جمهوری‌خواهان می‌تواند بدون داشتن یک متن از پیش تنظیم شده با رسانه‌ها گفت‌وگو کند. از سوی دیگر، هریس در مصاحبه خود صراحتاً اعمال قانون علیه مهاجران غیرقانونی را به تصویر کشیده که ریشه در کارنامه کاری او به‌عنوان دادستان‌ کل کالیفرنیا دارد. از منظری دیگر او به‌عنوان یک دموکرات، درحال پیروی از سنت دیرینه حزبش، یعنی «کسب رای از طبقه متوسط» است و به همین دلیل است که در مصاحبه با سی.ان.ان تمام هم‌وغم او حمایت از طبقه متوسط بیان شد. این درحالی است که نظرسنجی بلومبرگ/مورنینگ کانسالت نشان می‌دهد که کامالا هریس کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر ۲۰۲۴، موفق شده تا ۲ درصد در میان رای‌دهندگان در ۷ ایالت کلیدی از دونالد ترامپ پیشی بگیرد. همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که میزان اعتماد به هریس در میان رای‌دهندگان در ایالت‌های کلیدی درباره حفاظت از آزادی شخصی ۵ درصد بیش از ترامپ است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۸۴ درصد از حامیان هریس می‌گویند که انتظار دارند او در انتخابات ۵ نوامبر پیروز شود، درحالی که ۷۹ درصد از رای‌دهندگان به ترامپ همین اتفاق را برای نامزد خود پیش‌بینی می‌کنند.

sazandegi

پست های مرتبط

وحدت، راه مقابله با توطئه‌ها

دیدار علمای اهل سنت با رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفاظت…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

صلح مسلح و صلح آرمانی

ایجاد صلح در منطقه با موازنه قدرت امکان‌پذیر است به قلم؛ عمادالدین…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

برجام یعنی اشتغال

رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: ⭕️برجام یعنی اشتغال   ۲۵…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید